@article { author = {El Nahas, Hossam and El Sabbah, Olaa and Ahmed, Mai}, title = {EFFECT OF CONSTITUENTS OF THE AESTHETICS OF PERSIAN ISLAMIC GLASS TO RAISE COMPETITIVENESS OF THE LOCAL GLASS TABLEWARE}, journal = {مجلة العمارة و الفنون و العلوم الإنسانية}, volume = {1}, number = {4}, pages = {1-19}, year = {2016}, publisher = {Arab Association for Islamic Civilization and Art}, issn = {2356-9654}, eissn = {2357-0342}, doi = {10.12816/0036571}, abstract = {The glass industry is one of the old industries of Persia that continued development and prosperity after the Islam reach Persia. The producing and decorating of the old glass products were by one of the main ways or merge them: production and decoration of hot glass and free blowing or in a mould or by adding parts or threads to the molten glass. Moreover, the second was decorating on cold glass by drilling or cutting or engraving either manually or by tools.[1]. Each technique used for production or for decoration were different from other techniques and had its own effect and appearance, which recognized and enriched the production of this civilization. In addition to the products of different models of decorations followed to Persia since the Islamic existences and these models evolved and emerged differently than appeared in the rest of the Muslim world reflecting subjective Persian art and has appeared in many products which ranged in historical periods they were manufactured in. And now as we see the invasion of products imported to Egypt from all kinds of tableware from East and West. Companies complained and the local glass factories in several interviews with the managers of a few new ideas for products, which led to the decline of their share of the domestic market, so it was imperative to confront these products in many modern products and inspired by all the data of nature and heritage ... To create new sets of tableware of all kinds to respond to the torrent of products on the domestic market as well as for the use of these elements in the heritage-inspired products for export to countries in the world devotee of ancient heritage. This paper presents a comparison between types of production techniques and decorative Persian Islamic glass to benefit in developing the basics of designing and producing glassware for table produced quantitatively. Research Problem: The need to raise competitiveness of glass tableware products by adapting the constituents and the aesthetics of Persian glass. The lack of good sources for tableware designs produced quantified verses the fierce competition in the local market as well as opening up new prospects for export. Research Objectives: Reach using elements of Islamic Persian glass art aesthetic as input in the development of inventive design for glass tableware. The need to raise the competitiveness of local products, and increase export opportunities. Research importance: Development of innovative activity to the designer in the field of industrial glass products. This research contributes to the efficiency of the local glass product design. And the development of the glass industry. In addition to, raising GDP by increasing exports of glass tableware.}, keywords = {Persian,glass,Effects,Islamic,competitiveness,tableware,techniques,industry}, title_ar = {أثر مقومات جماليات الزجاج الإسلامي الفارسي على رفع القدرة التنافسية لزجاج المائدة المحلي}, abstract_ar = {تعد صناعة الزجاج من الصناعات القديمة في بلاد فارس والتي استمرت في تطور وازدهار بعد الفتح الإسلامي، وقد کان تشکيل وزخرفة المنتج الزجاجي قديماً باستخدام واحدة من طريقتين رئيستين أو بالدمج بينهما وهما: إنتاج وزخرفة الزجاج ساخناً ويکون بالنفخ الحر أو داخل قالب أو الأجزاء المضافة أو الخيوط وتتم هذه العمليات على مصهور الزجاج، والثانية تشغيل وزخرفة الزجاج بارداً ويکون بالحفر أو القطع أو النقش ويکون يدوياً أو باستخدام عدد وأدوات. وکان لکل تقنية في الصناعة أو الزخرفة تأثير ومظهر مختلفين عن باقي التقنيات ، مما ميز وأثرى نتاج هذه الحضارة، بالإضافة لما تتميز به هذه المنتجات من زخارف متأثرة بالطرز المتعاقبة على بلاد فارس منذ الفتح الإسلامي لها، کما تبلورت هذه الطرز وظهرت بشکل مختلف عما ظهر في باقي بلدان العالم الإسلامي ، مما يعکس ذاتية الفن الفارسي القديم والذي ظهر جلياً في العديد من المنتجات التي تنوعت في الفترات التاريخية التي تم تصنيعها خلالها. والآن أمام غزو المنتجات المستوردة لمصر من جميع أنواع أواني المائدة من الشرق والغرب،  تعاني شرکات الزجاج المحلية من قلة الأفکار الجديدة في تصميمات منتجاتهم التي ترفع من قدرتها التنافسية مما أدى لتراجع حصصهم في السوق المحلي، لذا کان لابد من مواجهة هذه المنتجات بإنتاج مجموعات جديدة من أواني المائدة ذات التصميمات المستوحاة من مصادر الإلهام المختلفة للتصدي لهذا السيل من المنتجات في الأسواق المحلية بالإضافة للتصدير لبلاد العالم، ويعرض هذا البحث أنواع تقنيات إنتاج وزخرفة الزجاج الفارسي في العصور الإسلامية کأحد مصادر الإلهام التي يمکن الاستفادة منها في وضع أساسيات تصميم وإنتاج أواني المائدة الزجاجية المنتجة کميًّا. مشکلة البحث :- الحاجة لرفع القدرة التنافسية لمنتجات زجاج المائدة المحلي من خلال استخدام مقومات وجماليات الزجاج الفارسي لتصميمها لفتح أسواق جديدة للتصدير. هدف البحث :- رفع القدرة التنافسية للمنتجات الزجاجية المحلية وزيادة فرص التصدير من خلال استخدام زخارف زجاج بلاد فارس من العصر الإسلامي ومظهرها في تصميم أواني المائدة الزجاجية. أهمية البحث: - يسهم هذا البحث في فتح آفاق تصميم المنتجات الزجاجية المحلية للمائدة، وتنمية وتطوير صناعة الزجاج ورفع الناتج القومي بزيادة صادرات أواني المائدة الزجاجية.}, keywords_ar = {الفارسي,الزجاج,الإسلامي,التنافسية,أواني المائدة,تقنيات,صناعة}, url = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20521.html}, eprint = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20521_2519760d6128bae4e63935816ae89899.pdf} } @article { author = {Mohamed, Rasha and Mahmoud, Sammar}, title = {Aesthetic values writings and lines of Arab and take advantage of them in a glass interior architecture design}, journal = {مجلة العمارة و الفنون و العلوم الإنسانية}, volume = {1}, number = {4}, pages = {20-37}, year = {2016}, publisher = {Arab Association for Islamic Civilization and Art}, issn = {2356-9654}, eissn = {2357-0342}, doi = {10.12816/0036572}, abstract = {Research Summary No matter how different cultures and varied writing styles have wild sex, keep the Arabic writing and the arts calligraphy focus of attention of researchers and thinkers in general, when Islam came, carried the factors that imposed the use of writing, and increased the yard to use a broader, entered writing the arrival of Islam both material and moral aspects. And gained writing with a well Surah revealed in five verses of the Prophet  began saying the Almighty: READ  importance of sanctity, and the increased importance of writing in the days of the Caliphs to increase their use in religious and administrative life and daily transactions. The diversity of Arabic calligraphy and the multiplicity of forms given aesthetic characteristics seldom we see in the lines and the writings of other civilizations. The line Arab is considered the most prestigious and world's most beautiful lines and the greatest glory and value, it has good shape and the field of architecture and exquisite coordinated made him above all other arts, and adds to the beauty of this art wonderful form of calligraphy stainless more than any other line for the beauty of the character and elegance. Hence the idea to study the types of lines and Arab literature and utilized in the design of the vacuum of space for a glass of the interior architecture..     Research problem     Trying to consolidate and confirm the aesthetic values of the writings and lines of Arab and take advantage of the vacuum of space for a glass of Interior Architecture     Research Goal     The study of the aesthetic values of the writings and lines of Arab and utilized in the design of the vacuum of space for a glass of the interior architecture..        }, keywords = {}, title_ar = {القيم الجمالية للکتابات والخطوط العربية والاستفادة منها في تصميم زجاج العمارة الداخلية}, abstract_ar = {مهما اختلفت الحضارات وتنوعت أساليب الکتابة لدى الجنس البشري ، تبقي الکتابة العربية وفنون الخط العربي محط أنظار الباحثين والمفکرين بشکل عام ، فلما جاء الإسلام حمل معه العوامل التي فرضت استخدام الکتابة، وزادت من ساحة استخدامها اتساعاً، فدخلت الکتابة بمقدمِ الإسلام لکلّ جوانبه المادية والمعنوية . واکتسبت الکتابة مع أول سورة نزلت في خمس آيات على النبي  r وبدأت بقوله تعالى: )اقرأ ( أهمية قدسية ، وازدادت أهمية الکتابة في أيام الخلفاء الراشدين لزيادة استخدامها في الحياة الدينية والإدارية والمعاملات اليومية.فإن تنوع الخطوط العربية وتعدد أشکالها منحها خصائص جمالية قلما نشاهدها فى خطوط وکتابات الحضارات الأخرى. فالخط العربى يعد أرقى وأجمل خطوط العالم وأعظمها جلالا وقيمة، فإن له من حسن الشکل وجمال هندسته وبديع نسقه ما جعله يعلو فوق کل الفنون ، ويزيد من جمال هذا الفن الرائع شکل الخط العربي القابل أکثر من أي خطٍّ آخر لجمال الحرف وأناقته . ومن هنا جاءت فکرة البحث لدراسة أنواع الخطوط والکتابات العربية والاستفادة منها في تصميم الحيز الفراغي لزجاج العمارة الداخلية  ، وکانت مشکلة البحث تکمن في التساؤل الآتي: کيف يمکن تأصيل وتأکيد القيم الجمالية للکتابات والخطوط العربية والاستفادة منها في الحيز الفراغي لزجاج العمارة الداخلية ؟ وقد تحدد هدف البحــث في: دراسة  القيم الجمالية للکتابات والخطوط العربية والاستفادة منها في تصميم الحيز الفراغي لزجاج العمارة الداخلية. وللتوصل إلي الهدف وحل مشکلة البحث يجب عمل الدراسات الآتية: أولاً: دراسة عن الکتابات والخطوط العربية علي مر العصور . ثانياً: دراسة للحيز الفراغي لزجاج العمارة الداخلية والخطوات المنهجية لعملية التصميم ووضع الأفکار التصميمية . ثالثاً: دراسات تجريبية}, keywords_ar = {}, url = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20523.html}, eprint = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20523_118e6f087632e739f5731abee321aff2.pdf} } @article { author = {Helmy, Riham}, title = {Calligraphy Rhythm in Emptiness}, journal = {مجلة العمارة و الفنون و العلوم الإنسانية}, volume = {1}, number = {4}, pages = {38-52}, year = {2016}, publisher = {Arab Association for Islamic Civilization and Art}, issn = {2356-9654}, eissn = {2357-0342}, doi = {10.12816/0036573}, abstract = {Researcher trends in this research to the relation of the geometric coordination with the calligraphy aiming to detect the building and the entire unit of the artistic work. This to demonstrate the geometric and organic constructional cores, or to merge between them in formative patterns for units and elements that gathered in the artistic work in an integrated and harmonized unit inside a designing coordinate to adjust the artistic relations.    Goals:  The Researcher tries to achieve designing coordinate depending on the confrontation between the sharp geometric strips that could be organized in vertical and horizontal forms, where most of them are diagonal and between fine forms.   Importance: The research's importance is relating with the way of how teaching the correlations between the geometry and form in a variable simple method, then to conserve the designing basis such as; balancing, rhythm, unit and ratios, and how to deal with elements through a new concept by using the geometric mathematical theories and the constructional base of the design.   Cores: The research follows the geometric theoretical core or the experimental core to theorize the works to be as access to the geometric coordinate, emptiness and space.   First: The geometric theoretical core: This core contains the overlapping relation between the geometric form and the emptiness, this through the reciprocity in the resulted emptiness like arrangement, organizing the geometric relations, the relation of symbols against forms the empty spaces and their relation with the grounds in the designing construction.   Second: The experimental core to theorize the works: The theorization of designs is existed to realize an artistic value, rhythm and a fancy movement to be recognized by the spectator in the first instance when its eyes see the formative artistic works and relations, changing the space, the geometric and organic elements.}, keywords = {}, title_ar = {إيقاعات خطية في الفراغ}, abstract_ar = {تتجه الباحثة في هذا البحث إلى علاقة النسق الهندسي مع الخط بقصد الکشف عن البناء والوحدة الکلية للعمل الفني ؛ وذلک لإيضاح المحاور الإنشائية الهندسية والعضوية ، أو الدمج بينهم في صياغات تشکيلية للوحدات والعناصر التي يجمعها العمل الفني في وحدة متکاملة ومتوافقة داخل نسق تصميمي لضبط العلاقات الفنية . أهداف البحث  :- تسعى هذه الأعمال إلى تحقيق نسق تصميمي يعتمد على المواجهة بين الشرائط الهندسية الحادة التي تنظم في هيئة تشکيلات رأسية وأفقية وأغلبها مائلة وبين أشکال رقيقة .   أهمية البحث : يرتبط بکيفية تدريس العلاقات التبادلية بين الهندسي والشکل بطريقة متنوعة ومبسطة . مع المحافظة على أسس التصميم من اتزان وإيقاع ووحدة ونسب ، وکيفية تناول العناصر بمفهوم جديد مع استخدام النظريات الهندسية الرياضية وأساس بنائي للتصميم . محاور البحث : يتبع البحث المحور النظري الهندسي والمحور التجريبي لتنظير الأعمال بمثابة مداخل للنسق الهندسي والفراغ والمساحة . أولا : المحور النظري الهندسي يحتوي هذا المحور على العلاقة المتراکبة بين الشکل الهندسي والفراغ ؛ وذلک من خلال تبادل في الفراغات الناشئة من ترتيب وتنظيم العلاقات الهندسية وعلاقة الرموز للاشکال والمساحات الفراغية وعلاقتها بالارضيات في بنائية التصميم ثانيا : المحور التجريبي لتنظير الأعمال:  التنظير للتصميمات قائم على تحقيق قيمة فنية وإيقاعات وحرکة وهمية يدرکها المشاهد منذ اول وهلة تقع عينه على الأعمال والعلاقات الفنية التشکيلية وتغير المساحة وتغير العنصر الهندسي والعنصر العضوي .}, keywords_ar = {}, url = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20524.html}, eprint = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20524_3cb191529fe20d43d9359e8c406a65f6.pdf} } @article { author = {Bahaa, Riham}, title = {Islamic arts between originality & modernity}, journal = {مجلة العمارة و الفنون و العلوم الإنسانية}, volume = {1}, number = {4}, pages = {53-68}, year = {2016}, publisher = {Arab Association for Islamic Civilization and Art}, issn = {2356-9654}, eissn = {2357-0342}, doi = {10.12816/0036574}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {الفنون الإسلامية ما بين الأصالة والحداثة}, abstract_ar = {يعد التراث الاسلامى ثروة حضارية لابد من العناية بها وحمايتها والعمل على استکمال مسيرة تطورها لتصبح أکثر ملائمة مع ظروف العصر والمتحولات الحضارية ، والفنان المسلم لکى يصل إلى التعبير عن المضمون الروحى للعقيدة فى شکل قيم بصرية کان عليه أن يتمکن من الرياضيات لتحقيق الهدف من الفن إذ لم يکن فيه معالجة تشکيلية إبداعية زخرفية بقدر ما کان يهدف إلى مضموناً وفکرة فلم تکن زخارف مجردة وإنما هى تنم عن فلسفة لخصها الفنان المسلم فى تکوينات من الزخارف. کما أشار الفنان المسلم إلى أنه بنى إبداعه على مخالفة الطبيعة والتبسيط والتسطيح وغايته هى إدراک الجوهر حيث قام الفن الإسلامى بتسطيح وتجريد الشکل وابتعد عن تشبيه الشئ بذاته. والفن الإسلامى عبر عن الواقعية الرمزية والتجريد ومحاولة الابتعاد عن الکلاسيکية الحرفية. استطاعت الفنون الإسلامية أن تتطور طبقاً لمتطلبات الإنسان والتقاليد البيئية ، ولعبت السياسة دوراً  أساسياً فى التحول إلى الحداثة وأصبحت مسألة التحديث مرتبطة بالأصالة ، حيث أصبحت عملية الربط بين الحداثة والهوية من الأمور المهمة جداً حيث أن الفن الحديث يطول ويتشعب، ولقد لعب الدين دوراً بارزاً فى الاتجاهات الفنية الحديثة وخصوصاً فى مدرسة "الفن الجديد" التى استلهمت الشرق بروحيته وزخارفه وبنائه العملى ورؤيته الفنية ولقد مل الفنان الأوربى من فن يخضع للقاعدة والقياس فرأى فى الفنون العريقة والتقاليد الأصيلة طريقاً للتعبير عن موقف فنى برئ يتصل مباشرة بعالم الفنان المجرد ويصيغ أفکاراً جديدة مشکــلة البحـث: -          محاولة تأصيل وتأکيد قيم وخصائص الفنون الاسلامية ورصد تطورها وتحولها الي الحداثة . -          تاصيل و تأثير الفنون الإسلامية على الفنون الحديثة . هدف البحــث: 1-      بلورة دور الفنون الإسلامية والبحث فى منابع الفنون الحديثة لمعرفة مدى تأثرها بها . 2-      إلقاء الضوء على معظم الفنانين والمعماريين الذين ينتمون إلى الحداثة ولکن من نبع الأصالة العربية الإسلامية.}, keywords_ar = {}, url = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20526.html}, eprint = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20526_c13265612784ffcdd3f4f572f5b625ae.pdf} } @article { author = {Abdel Rehim, Sohier}, title = {Inspiration of Islamic ornamental and architectural components to find a plastic equivalent for theatrical performances derived from Arabic heritage}, journal = {مجلة العمارة و الفنون و العلوم الإنسانية}, volume = {1}, number = {4}, pages = {69-93}, year = {2016}, publisher = {Arab Association for Islamic Civilization and Art}, issn = {2356-9654}, eissn = {2357-0342}, doi = {10.12816/0036575}, abstract = {All nation has special art, the art is characterized by its social and historical features. The arts have features, significances and symbols that relate to the identity of the creative society. The difference of the art from place to other place makes it very certain character due to its geographical beginning. For example: we consider that the andalous art is very different from Al Fatima art in Egypt according to shapes of the arches and domes. The difference is determined by the time, social and historical turning. So, the identity of the art is related to the real life. The cultural identity is one of the social identities that stems from the cultural categorization for the group through its religious and historical components. The term "heritage" is called on group of results from the previous civilization that is inherited from the ancestor to the grandson. It is result of the experience of the man, desires and feelings whether they were in the field of science or thinking or language or arts. Also, they expand to include the emotional and actual aspects for the society such as: philosophy, religion, architecture and economic and folkloric heritage and ……..etc. Islamic architecture represents mighty heritage so, it is considered a source for inspiration in many aspects. Islamic heritage has peerless and featured specification. It influences on all fields of arts, science and visual arts like theatre and the inspired heritage  influences on development of the contemporary art with its various forms like, paintings ,sculpture, pottery, walls and architecture by various components such as domes, arches, opening, minaret and niches. The design has formal and aesthetic features and the specification that stabilizes the identity of Islamic thinking. The contemporary designer used these compositions and was influenced by the determinants that were imposed bythenature. Consequently, Arabic and Islamic contemporary art was related to symbols and units of Islamic artistic formation belief and Islamic ideas. So, some ornamental and architectural designs depend on reorganizing, arrangement some components, addition, deletion and recirculation in order to produce visual picture. The picture should relate to the origin and different in( its ) the modern shape. It should subordinate to bases and components of the design. It benefited from Islamic heritage. It depends on many components of Islamic heritage that was discussed by various ideas and considerations according to many artists. So, Islamic heritage becomes motivation for the resources of the various artistic considerations. The creation process is part from the human behaviors through the addition or deletion. It is integrated system for achievement of special idea through formal / plastic components that depend on constructive bases. It aims to achieve the expressional significances and reflects aesthetic values. The inscriptions are considered the base for development of ornamentation and creation of many units that contributed in giving new picture for Islamic art. Also ,role of Arabic line as a plastic component by its various types in order to take form and style within the artistic art  especially it depends on the aesthetic aspects , the elegancy and the beauty to express about Islamic ornamentation, its balance and parallel. According to the architecture, as it is the most associated with the society. we find it more circulated and used. It is more used that the plastic arts that searches in the aesthetic art. The artist creates the artistic form to formulate visual and aesthetic language….. through arrangement of the visual component that form the artistic work, such as: the architecture design or sculpture or design of theatrical scenes. When the architect begins in the creation stage, he thinks about the goal "purpose". But, the design should be integrated from the occupational and visual aspect. Then, the search turns to the theatrical design field that possesses the role of theimportantaudience. It receives synchronic messages. The messages have one rhythm that stem from the decoration, clothes, light, and place of actors, their movements and their dialogues. So, we have various information issues within space area that is full of the creation of artists. It is called the theatrical performance. So, the theatrical formation is considered one of the most important components in the performance. It has significantandaesthetic values. It reflects the spirit of event by the visual means, messages and successive pictures. This field has great revolution in the contemporary theatre. This revolution led to complete change and comprehensive reform in the direction. Even, the absence of decoration likes its existence. It has significance according to considerations of director and the plastic designer. The two depend on the formation in the time space by using the actor body that are considered moved scene mass and some light means that give visual and timing effect by movement of light which penetrates the visible and invisible theatrical depth. The theatrical design process with all visible formations are considered the plastic equivalent for the director and author. The words, dialogues and conflicts turn to lines and colors within the theatrical depth. They translate the main thinking for the theatrical performance. Here, we find the correlation between thinking and formation in order to find visual and audio significances. The historical factor, architectural style, economic status, determination of the dramatic event location and the social behaviors for the dramatic characters play role in representation of the theatrical performance to turn / reach to the audience}, keywords = {heritage,Theatre Sceneography,ornamental unit,lintel,Molding}, title_ar = {استلهام العناصر المعمارية والزخرفية الإسلامية لإيجاد معادل تشکيلي للعروض المسرحية المستمدة من التراث العربي}, abstract_ar = {}, keywords_ar = {التراث,السينوجرافيا المسرحية,الوحدة الزخرفية,المعادل التشکيلي,السواکف,الأفاريز}, url = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20527.html}, eprint = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20527_6571c953f7fe82e5b041579bcdd942af.pdf} } @article { author = {Fekry, Sohier}, title = {The funeral furniture in Nubia during the period (3700-1500 B.C.) since the pre-history era & till the beginning of the modern state.}, journal = {مجلة العمارة و الفنون و العلوم الإنسانية}, volume = {1}, number = {4}, pages = {94-109}, year = {2016}, publisher = {Arab Association for Islamic Civilization and Art}, issn = {2356-9654}, eissn = {2357-0342}, doi = {10.12816/0036576}, abstract = {Ancient peoples have been made, including the ancient Egyptian and Nubian to Akrthm unless exert a worldly, not heeded Bisknhm, where they made from milk and clay, but they have spared no effort in building cemeteries Vtjera good stone, rock solid, because they were praising immortality house and the home of millions of years, so we are not know Amaiarham from their homes and in the world as far as we know from the afterlife and cemeteries that were Hereafter homes, and through the funerary furniture, which left him in cemeteries and from the following.                                                                                              Some deposits also spread graves in cemeteries civilization first set, such as incense burners, and stone hammers, and mortars, and warheads wands, and color palettes, and seals, and ornaments. For the civilization of the third group spread out ornaments such as bracelets, hoops, rings, beads, as well as head restraints, which did not appear in the first group civilization, as well as statues of female hair clasps, mirrors, daggers, and some toiletry. During civilization graves Naqosjh owners knew bracelets, seashells, and Alhleghan, and beads.                                  Find the presence of some of the tools of Alzeran and a series of Egyptian products, including packaging made of stone, brass instruments, as explained, tools and pottery surface forming, amulets and other suggesting vogue trade between the northern outskirts of Sudan old Egypt in prehistoric times.       }, keywords = {}, title_ar = {الأثاث الجنائزى فى النوبة خلال الفترة ( 3700 1500ق م) منذ عصور ماقبل التاريخ وحتى بداية الدولة الحديثة}, abstract_ar = {لقد بذلت الشعوب القديمة ومنها المصرى والنوبى القديم لآخرتهم ما لم يبذلوه لدنياهم، فلم يبالوا بسکنهم، حيث جعلوه من اللبن والطين ولکنهم لم يدخروا جُهداً فى بناء مقابرهم فتخيروا الحجر الجيد، والصخر المتين، وذلک لأنهم کانوا يُشيدون بيت الخلود ومنزل ملايين السنين، ولذلک فلسنا نعرف من مساکنهم وعمائرهم فى الدنيا بقدر ما نعرف عن أخرتهم ومقابرهم التى کانت منازل الآخرة، وذلک من خلال الأثاث الجنائزى الذى ترکوه فى مقابرهم ومنه ما يلى.  کما انتشرت بعض ودائع القبور فى جبانات حضارة المجموعة الاولى مثل المباخر ، والمطارق الحجرية، والهاون ، وروؤس الصولجانات ، ولوحات الالوان ، والاختام ، والحلى . وبالنسبة لحضارة المجموعة الثالثة انتشر بها الحلى مثل الاساور، والاطواق ، والخواتم، والخرز، بالاضافة الى مساند الرأس والتى لم تظهر خلال حضارة المجموعة الاولى وايضاً تماثيل الاناث ومشابک الشعر، والمرايا، والخناجر، وبعض ادوات الزينة. وخلال حضارة أصحاب المقابر الناقوسية عرفت الاساور، والصدف، والحلقان، والخرز.  کما أوضح البحث عن وجود بعض الأدوات من الظران وسلسلة من المنتجات المصرية بما فى ذلک الأوانى المصنوعة من الحجر، والأدوات النحاسية، وأدوات تشکيل سطح الفخار، والتمائم وغيرها مما يشير إلى رواج التجارة بين الأطراف الشمالية للسودان القديم ومصر فى عصور ما قبل التاريخ}, keywords_ar = {}, url = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20529.html}, eprint = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20529_0f438722359cfb6cf680d9c5e03a5004.pdf} } @article { author = {Mohamed, Tarek}, title = {Development of rhythmic structure systems in the multi decorative surfaces design through theory of nature simulation "Bio-mimicry"}, journal = {مجلة العمارة و الفنون و العلوم الإنسانية}, volume = {1}, number = {4}, pages = {110-133}, year = {2016}, publisher = {Arab Association for Islamic Civilization and Art}, issn = {2356-9654}, eissn = {2357-0342}, doi = {10.12816/0036577}, abstract = {The research problem is determined as part of the framework to reach a new way of enriching the structural design of the wall and decorative pendants, which can be achieved through understanding and inspiration structural systems, natural color with a rhythmic theme, and take advantage of the aesthetic details formalism organic micro in nature and biota of the light to simulate nature theory " Bio-mimicry ", and to clarify the possibility of drawn and simulation, and then re-introduced in the form of symbolism that can be used as a pattern form or vacuum pattern, viable structural according to specific systems iterations rhythmic, and re-coordinate the relationship constructivist" formal /   DOI:10.12816/0036577   vacuum "caused by the rhythmic arrangement of various different kinds of these units to enrich the design innovative structure characterized by multiple of flat levels construction and flat levels contains void shape patterns, in order to reach a production some mural pendants suitable for using in contemporary interior decorative architecture.                    Therefore experimental framework is confirmed of the communication between his theories of modern scientific progress and rapid development and the composition of the entrances and experimentation with distinctive aesthetic practice, And thus it can be used through following the elements and operations of the structural and formal systems to find constriction of design forms suitable for using as new patterns bearing in character the Arab and Islamic identity to keep pace and produce designs for the mural posters with a contemporary character. • It is that context; the researcher raises the following questions: - Can the introduction of the multi-level structural design so be rhythmic systems through simulation “Bio-mimicry " theory? -Could it apply the theory to simulate nature Bio-mimicry concepts in the design of decorative internal and external coatings to withstand the character and identity of the Islamic decorative designs? • Research goals: - The application of theory to simulate nature Bio-mimicry concepts within the framework of the theory of Gestalt including enriches the decorative side of the multi-design surfaces. - The introduction of structural design with multiple levels of rhythmic systems through simulation “Bio-mimicry " theory carry the character and identity of the Islamic decorative designs.}, keywords = {systems,multi-rhythmic structure surfaces,the theory of Bio-mimicry .framework}, title_ar = {استحداث نظم البنية الإيقاعية في التصميم الزخرفي المتعدد السطوح من خلال نظرية محاکاة الطبيعةBio-mimicry}, abstract_ar = {تتحدد مشکلة البحث في اطار التوصل التجريبي الى أسلوب جديد في اثراء بنائية تصميم المعلق الجداري والزخرفي، والذي يمکن تحقيقه من خلال فهم واستلهام النظم البنائية واللونية الطبيعية ذات السمة الايقاعية، والإستفادة من جمالية التفاصيل الشکلية العضوية الدقيقة في الطبيعة والکائنات الحية في ضوء نظرية محاکاة الطبيعة"Bio-mimicry" ، وتوضيح امکانية استخلاصها ومحاکاتها، ثم طرحها من جديد في صورة رمزية يمکن استخدامها کوحدة شکلية او فراغية قابلة للنمو الانشائي وفق نظم محددة للتکرارات الايقاعية، واعادة تنسيق العلاقة البنائية "الشکلية/الفراغية" الناتجة عن هذا الترتيب الايقاعي بانواعه المختلفة لهذه الوحدات في اثراء بنية تصميمية ابتکارية تتميز بتعدد مستوياتها الانشائية المسطحة والمفرغة، بغرض التوصل الى انتاج معلقات جداريه تصلح للاستخدام في العماره الداخليه المعاصره. ولذلک فالاطار التجريبي يؤکد على التواصل بين التقدم العلمي بنظرياته الحديثة وتطوره السريع وبين مداخل التشکيل والتجريب ذو الممارسة الجمالية المميزة . وبذلک يمکن الإستفادة منها فى من خلال تتبع عناصرها وعملياتها البنائية ونظمها الشکلية فى ايجاد بنيه تصميميه قائمة على أشکال تصلح کمفردات جديدةتحمل في طابعها الهوية العربية والاسلامية  تتواکب وانتاج تصميمات لمعلقات جدارية ذات صبغة معاصرة . ومن ذلک السياق فان الباحث يطرح التساؤلات التالية: -          هل يمکن استحداث بنائيات تصميمية متعددة المستويات ذات نظم إيقاعية من خلال نظرية المحاکاة " البايوميمکري" ؟ -          هل يمکن تطبيق مفاهيم نظرية محاکاة الطبيعةBio-mimicry  في تصميم التکسيات الزخرفية الداخلية و الخارجية بحيث تحمل طابع وهوية التصميمات الزخرفية الاسلامية؟ ·         اهداف البحث: -          تطبيق مفاهيم نظرية محاکاة الطبيعة  Bio-mimicryفي اطار نظرية الجشطلت بما يثري الجانب الزخرفي في التصميم المتعدد السطوح. -          استحداث بنائيات تصميمية متعددة المستويات ذات نظم إيقاعية من خلال نظرية المحاکاة " البايوميمکري" تحمل طابع وهوية التصميمات الزخرفية الاسلامية.}, keywords_ar = {النظم – البنية الايقاعية-تعدد السطوح – نظرية محاکاة الطبيعة Bio-mimicry}, url = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20531.html}, eprint = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20531_a701743a59d88c8eed404241416b808d.pdf} } @article { author = {Mohamed, Fatma}, title = {Interpretation of Islamic pottery ‘ s Luster , according to Nano Technology Applications}, journal = {مجلة العمارة و الفنون و العلوم الإنسانية}, volume = {1}, number = {4}, pages = {134-143}, year = {2016}, publisher = {Arab Association for Islamic Civilization and Art}, issn = {2356-9654}, eissn = {2357-0342}, doi = {10.12816/0036578}, abstract = {Painting with mineral colors on Islamic Pottery is considered as a major contribution , that achieving the meaning of ceramic eminence , removing its materialistic features , and donating things spirit values . Fatimid period was the golden age for painting on Islamic pottery. Some Ceramics painters imagine that making metallic Luster is an easy matter, by releasing Carbon gases that reduced the metallic oxides from colors. But , Luster making is much more complicated process. Theoretical tests for Luster optical properties had been made , to prove the role of surface building in the coloring process. This interpretation depended on :the ratio between Copper & Silver , particle size , particle size density ,  Kind of the used glaze for applying decoration on. That gave good results for observed colors in light scattering. During the study of particle size effect on surface building , two systems were characterized , depending on nano-particle size range : -Small particles that is smaller than light wavelength,with diameter less than50nm. -Bigger particles with particle size near to the light wavelength, more or equal 50nm. This system – consequently – has a role in absorbing the light beam, as the surface stored power is related with the collected charges in surface. Also, the particles ‘ shape has an effect – must take in consideration –on coloring interpenetration phenomenon. Studying Luster ceramics with clarifications according to partial multi layers construction, showing that : Layers  interpretation has an obvious effect on metallic Luster’s color , and on coloring changes from blue to green.}, keywords = {}, title_ar = {تفسير طبيعة البريق الفلزى فى الخزف الإسلامى تبعا لتطبيقات تکنولوجيا النانو}, abstract_ar = {مقدمة : طبيعة البريق الفلزى من الأمور التى شغلت کثيراً من الباحثين فى مجال الخزف ، وينفرد تاريخ الفن الإسلامى بالصفة الدينية بين فنون البشر ؛ لأنه نجح بقول : آرنست جروب " فى التعبير عن العقيدة الإسلامية " , تحول الطين بين يدى الخزاف الإسلامى إلى ذهب وفضة ونحاس وبرونز ومعادن لم ترها عين من قبل حين استطاع الخزاف أن يکسو الأوانى بألوانها المعدنية ، يقول المؤرخون:  إن تاريخ البشر مسطور على شظايا الخزف وبقايا الفخار. مشکلة البحث : دراسة طبيعة طبقة البريق الفلزى فى الخزف الإسلامى. هدف البحث : 1- توضيح الجوانب العلمية فى الاختزال فى الخزف الإسلامى. 2- وضع أسس لإجراء تجارب ناجحة فى مجال البريق الفلزى. حدود البحث : الخزف الإسلامى بمصر والعراق فى العصرين العباسى والفاطمى. منهج البحث : المنهج الوصفى التحليلى. ملخص البحث يعد التصوير بالألوان المعدنية ، على الخزف الإسلامى إسهاما جوهريا ، فى تحقيق مضمون السمو بالخزف ، وإزالة طابعه المادى ،  ومنح الأشياء صفة روحية . العصر الذهبى للتصوير على الخزف الإسلامى کان أيام الفاطميين . يتخيل بعض مصورى الخزف أن البريق المعدنى بسيط للغاية ، بتصاعد الکربون الذى يختزل الأکاسيد المعدنية من الألوان , إلا أن الأمر أخطر من ذلک بکثير. تم عمل فحوصات نظرية ، للخواص البصرية لخزف البريق المعدنى  لإثبات دور تأثير البناء السطحى فى العملية اللونية ، واعتمد هذا النموذج أو  التفسير على النسبة بين النحاس والفضة،  الحجم الحبيبى , کثافة الحجم الحبيبى , طبيعة الطلاء الزجاجى المستخدم فوقه الزخرفة ، وهذا يعطى نتائج جيدة للألوان الملاحظة فى تشتت الضوء. عند دراسة تأثير الحجم الحبيبى على البناء السطحى ،  تم تمييز نظامين يعتمدان على مدى حجم حبيبات النانو : الحبيبات الصغيرة التى هى أصغر من الطول الموجى للضوء , بقطر حوالى حتى (أصغر من) 50 نانوميتر والحبيبات الأکبر بحجم حبيبى يقترب من الطول الموجى ، وهو أعلى أو يساوى 50 نانوميتر. وهذا النظام – بالتالى –له دور فى امتصاص الحزمة الضوئية , حيث إن القوة المختزنة بظأهرة السطوح , ترتبط يالشحنة المجمعة فى السطح. أيضا شکل الحبيبات له تأثير يجب أن يؤخذ فى الإعتبار فى ظاهرة التداخل اللونى. دراسة تفسير  خزف البريق المعدنى هى وجود بناء جزئى متعدد الطبقات ، يوضح أن التداخل بين الطبقات له تأثير واضح على لون البريق المعدنى, والتغير اللونى للبريق المعدنى من الأزرق للأخضر.}, keywords_ar = {}, url = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20532.html}, eprint = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20532_edba7825a1fed4657af5ffd1eec46ee6.pdf} } @article { author = {El Khashab, Mohamed and Bendary, Yasser and Mohamed, Rasha and Hamzawy, Marwa}, title = {The impact of the interactive design of the glass in the rehabilitation and the use of Historical buildings "Kaitbey avenue "}, journal = {مجلة العمارة و الفنون و العلوم الإنسانية}, volume = {1}, number = {4}, pages = {144-163}, year = {2016}, publisher = {Arab Association for Islamic Civilization and Art}, issn = {2356-9654}, eissn = {2357-0342}, doi = {10.12816/0036579}, abstract = {   KAITBEY AVENUE  is located near a school of Sultan Hassan al-Khalifa area and dates back to the Mamluk age of 1517 , this is the origin of the most fascinating archaeological Islamic effects of what Egypt is distinguished by its combination of prestige , which is reflected in the huge size and technical precision which we stand from richer Decoration and diversity . it is the first avenue a separate topped with a school in Egypt, Islamic architecture , have been restored to the avenue in cooperation between the Supreme Council of Antiquities and the Spanish Agency for International Cooperation and reopened in 2000 where a decision was made by converting it to the center of Islamic civilization means the acquisition and documentation relating to intellectual production Islamic civilization Arabic in the fields of science, literature, arts and architecture The building houses three roles Search and Reading Rooms and digital library center halls were equipped with some techniques to the role assigned to it . By the technological development in the glass design and its applications in various fields of life, especially in the field of architecture , we find that the interactive design of the glass became his greatest influence of his distinctive characteristics most important to involve the recipient " user " and being aware of the design and its interaction with him is based on the design of usable products , where there has been ease of learning and effective to use, and provides user experience, the product shall be designed to be a good tool efficient and effective , easy to use and educated remembered .     Therefore , it can be used for interactive design applications in the glass for the rehabilitation and the use of Historical buildings such as " Kaitbay avenue " as a center of Islamic civilization modern by digital library lecture halls with flat-screen display and tables facilitate the search process interactive and look at all the library's holdings , which helps that the center role assigned to it without affecting the origin of the archaeological and aesthetic}, keywords = {}, title_ar = {أثر التصميم التفاعلي للزجاج في إعادة تأهيل واستخدام المنشآت الأثرية سبيل قايتباي – القاهرة – نموذج}, abstract_ar = {   يقع سبيل قايتباي بشارع الصليبة قرب مدرسة السلطان حسن بمنطقة الخليفة ويرجع تاريخه للعصر المملوکي 1517 م ، ويعد هذا المنشا الأثري من أروع آثار مصر الإسلامية لما يتميز به من جمع بين المهابة التي تتجلى في حجمه الضخم والدقة الفنية التي نقف عليها من ثراء زخارفه وتنوعها . وهو أول سبيل منفصل يعلوه کَّتاب في عمارة مصر الإسلامية، وقد تم ترميم السبيل بالتعاون بين المجلس الأعلى للآثار والوکالة الإسبانية للتعاون الدولي ، وأعيد افتتاحه عام 2000 حيث صدر قرار بتحويله لمرکز للحضارة الإسلامية تعني باقتناء وتوثيق الإنتاج الفکري المتصل بالحضارة العربية الإسلامية في مجالات العلوم والآداب والفنون والعمارة ويضم المبنى ثلاثة أدوار بها قاعات للبحث والإطلاع والمکتبة الرقمية وتم تجهيز قاعات المرکز ببعض التقنيات لتقوم الدور المنوط به .    ومع التطور التکنولوجي في تصميم الزجاج وتطبيقاته في مجالات الحياة المختلفة وخاصة في مجال العمارة نجد أن التصميم التفاعلي للزجاج أصبح له التأثير الأکبر من خصائص مميزة أهمها إشراک المتلقي " المستخدم " وإدراکه للتصميم وتفاعله معه فهو يعتمد على تصميم منتجات قابلة للاستخدام، حيث تحقق سهولة التعلم، وفاعلية الاستخدام، وتزود المستخدم بتجربة ماتعة أثناء الاستخدام فيکون المنتج مصمم ليکون أداة جيدة ذات کفاءةً وفعالية، سهل الاستخدام تعلماً وتذکراً.     وعلى ذلک فإنه يمکن استخدام تطبيقات التصميم التفاعلي في الزجاج لإعادة تأهيل واستخدام منشا  أثري مثل " سبيل قايتباي " کمرکز للحضارة الإسلامية ومکتبة رقمية حديثة بها قاعات محاضرات مزودة بشاشات عرض ومناضد تفاعلية تسهل من عملية البحث والاطلاع  على کل مقتنيات المکتبة،  والتي تساعد على أن يقوم المرکز بالدور المنوط به دون التأثير على المنشأ من الناحية الأثرية والجمالية.}, keywords_ar = {}, url = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20534.html}, eprint = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20534_96e93575f2e8001ee3d564aaf386b492.pdf} } @article { author = {Zenhom, Moahmed and Mohamed, Sahar and El Sisi, Aphrodite}, title = {Using the Free Formation in the Glass Sculpture Design}, journal = {مجلة العمارة و الفنون و العلوم الإنسانية}, volume = {1}, number = {4}, pages = {164-192}, year = {2016}, publisher = {Arab Association for Islamic Civilization and Art}, issn = {2356-9654}, eissn = {2357-0342}, doi = {10.12816/0036580}, abstract = {The development in the free formation techniques and their followed by the artistic and technical innovation, whether in the form or the color to produce in different ways of the melted glass, the formation with the core and vacuumed glass columns of the big sizes, or by adding the colored columns during the formation in a supportive mold, or by using the grinded glass during the blowing, forming or by passing on pneumatic machine carrying metallic salts vapors give coloring features and beauty in formation. All of that motivated to study and search such advanced methods to use them in assembled aesthetical sculpture designs by finding useful formative patterns from the light units made through the free formation in the emptiness. To achieve that, the research discusses the study of the free formation. The blown glass invention has developed with the blooming of the empire led to many complicated forms and added a glass melt in the formation, and how to apply them in artistic works have proper style for the Egyptian Architecture, till can apply such works to add wonder beauty produced from the glass as a material, giving new different possibilities rather than the possibilities and materials that manufactures such works (wood- iron- marble …etc). That, the glass material and the possibility of adopting it consider a source of inspiration through the transparency, color and the easy formation. It could activate the correlation, where the research has concluded to make several designs with the advanced modern technology that led to develop the glass sculpture art, and making exterior light units with such techniques, the innovative design that fits with the location, the light, color space and their relation with the exterior architecture space. Research Problem: It could not use the relation between the advanced free formation techniques and the resulted aesthetical values from the glass in the Glass Sculpture Design for Architecture in Egypt. Research Assumption: The study of the used modern techniques and advanced technology in the free formation from the glass melt leads to develop the Glass Sculpture of the Contemporary Architecture, aesthetically and functionally. }, keywords = {}, title_ar = {الاستفادة من التشکيل الحر في تصميم النحت الزجاجي}, abstract_ar = {إن التطور في تقنيات التشکيل الحر للزجاج وما تابعها من الإبداع الفني والتقني سواء في الشکل أم اللون للانتاج بطرق مختلفة من مصهور الزجاج أو التشکيل بالأعمدة الزجاجية المصمتة والمفرغة ذات الأحجام الکبيرة أو بإضافة الأعمدة الملونة أثناء التشکيل في قالب مساعد أو من خلال الاستفادة من الزجاج المجروش أثناء النفخ والتشکيل أو بالمرور على ماکينة هوائية محملة بأبخرة أملاح معدنية ، تعطي صفات لونية وجمالا في التشکيل داعي الي البحث ودراسة  هذه الأساليب المتقدمة  للاستفادة منها في تصميميات نحتية جمالية مجمعة عن طريق إيجاد صيغات تشکيلية نفعية من وحدات الإضاءة مصنعة عن طريق التشکيل الحر في الفراغ. ومن أجل تحقيق ذلک يتطرق البحث إلي دراسة للتشکيل الحر, تطور اختراع الزجاج المنفوخ مع ازدهار الإمبراطورية أشکالا کثيرة معقدة واضافة مصهور زجاجي في التشکيل. وکيفية تطبيقها في أعمال فنية ذات طابع ملائم للعمارة المصرية بحيث يتم تطبيق هذه الأعمال لتضفي جمالا خاصا ينتج من الزجاج کخامة ويعطي امکانيات مختلفة جديدة غير الامکانيات والخامات المصنع بها مثل هذه الأعمال ( الخشب – الحديد – الرخام والخ ) حيث إن خامة الزجاج وإمکانيات تطويعها تعد مصدرا للإلهام من خلال الشفافية واللون وسهولة التشکيل ، وقد أمکن تفعيل العلاقة التبادلية ، وقد توصل البحث إلي عمل عدة تصميمات بالتکنولوجيا الحديثة المتقدمة أدت إلي تطوير فن النحت الزجاجي . وعمل وحدات إضاءة خارجية بهذه التقنيات والتصميم المبتکر الذي يتناسب والموقع والمساحة الضوئية واللونية وعلاقتهم بالفراغ المعماري الخارجي . مشکلة البحث: عدم الاستفادة من العلاقة بين تقنيات التشکيل الحر المتقدمة والقيم الجمالية الناتجة من الزجاج في تصميم النحت الزجاجي للعمارة في مصر. فرض البحث: إن دراسة التقنيات الحديثة و التکنولوجيا المتقدمة المستخدمة في التشکيل الحر من المصهور الزجاجي يؤدي إلي تطوير النحت الزجاجي للعمارة المعاصرة, جماليا ووظيفيا. أهمية البحث: المساهمة في نقل التکنولوجيا الحديثة للتشکيل الحر للزجاج  المنصهر والعمل على تفعيلها لرفع کفاءة مصمم الزجاج وقدرته الابتکارية في تصميم وإنتاج المنحوتات الزجاجية.   أهداف البحث: التوصل إلى کيفية الاستفادة من تقنيات التشکيل الحر الحديثة لوضع نظم بنائية لتصميم وحدات إضاءة من المنحوتات الزجاجية للعمارة المعاصرة بمصر.}, keywords_ar = {}, url = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20537.html}, eprint = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20537_6339d223146176d9301c0c0adaae70e1.pdf} } @article { author = {Metwaly, Mohamed}, title = {Using Guerilla Advertising Strategy to Create Effective Animated Ads}, journal = {مجلة العمارة و الفنون و العلوم الإنسانية}, volume = {1}, number = {4}, pages = {193-209}, year = {2016}, publisher = {Arab Association for Islamic Civilization and Art}, issn = {2356-9654}, eissn = {2357-0342}, doi = {10.12816/0036581}, abstract = {The research addresses the “Guerilla Advertising Strategy” for creating effective animated ads through some different points, which are: the historical background of the usage of the term “Guerilla”, defining the Guerilla Marketing, ­­ the basics of the Guerilla advertising strategy, the means of the Guerilla strategy: Ambient Media, Guerilla Sensation, Ambush Marketing and New Media. In addition to the advertising message design, which depends on AIDA model of Kotler, and the usage of the mental and emotional preferences “Credibility and Creativity” in the message design. The Guerilla marketing has some positive effects: “The Surprise Effect, Diffusion Effect, and the Low Cost Effect”. And also has some the negative effects: “bothering, dislike, and confusion”. And the consumer behavior towards the Guerilla ad includes: Brand Attitude, Brand Image, and Purchase Intentions. The Guerilla Strategy is also addressed in the marketing mix, and has a percentage for each component: Guerilla Promotion 70%, Guerilla Pricing 10%, Guerilla Distributing 10%, and Guerilla Product 10%. The research submitted an animated ad, was produced by the French railroads association (SNCF), using the Guerilla strategy, under the headline: “Europe Is Just The Next Door”. Studies confirm that this strategy is the best solution for small and medium businesses, because it concentrates on the creative advertising concept, to cause spreading, and reaching the needed effect, with low costs. It also has a number of positive effects, which includes surprising the audience, and the wide spread, it also helps the advertising companies to be able to cover the costs, and producing special animated ads. This strategy also concentrates on the promotional component in the marketing mix, the recent studies invite the faculties that specialize in the advertising field to concentrate on teaching the Guerilla strategy for its high effectiveness, advertising agencies should also use the Guerilla strategy in producing animated ads more often, because it’s the best way to produce creative animated ads which differ from the current animated ads, which satisfies the audience.}, keywords = {Guerilla Strategy,advertising,Ambient Media,Ambush,Surprised,low cost,Effect}, title_ar = {استخدام استراتيجية الجوريلا الإعلانية لابتکار إعلانات متحرکة مؤثرة}, abstract_ar = {يتناول البحث استخدام استراتيجية الجوريلا الإعلانية لابتکار إعلانات متحرکة مؤثرة من خلال العديد من النقاط، والتي تتمثل في: الخلفية التاريخية لظهور مصطلح الجوريلا، وتعريف استراتيجية الجوريلا، والمبادئ الأساسية للاستراتيجية الإعلانية جوريلا، ووسائل استراتيجية الجوريلا: الوسائط المحيطة، والکمائن التسويقية، ووسائل الإعلام الجديدة، والتسويق الفيروسي. بالإضافة إلى تصميم الرسالة الإعلانية والذي يعتمد على نموذج AIDA لکوتلر، واستخدام الاستمالات العقلية والاستمالات العاطفية "المصداقية والإبداع" في تصميم الرسالة. والتأثير الإيجابي لتسويق الجوريلا "تأثير المفاجأة، وتأثير الانتشار، وتأثير التکلفة المنخفضة"، وکذلک التأثير السلبي "المضايقة، وعدم الإعجاب، والارتباک". وسلوک المستهلک تجاه إعلان الجوريلا، وتتضمن: موقف العلامة التجارية، والصورة الذهنية للعلامة التجارية، ونوايا الشراء. کما يتم تناول استراتيجية الجوريلا في المزيج التسويقي، ونسب کل مکون: ترويج الجوريلا 70%، وتسعير الجوريلا 10%، وتوزيع الجوريلا 10%، ومنتج الجوريلا 10%.  کما تم تقديم إعلان متحرک يعتمد على استراتيجية الجوريلا، وهو خاص بالجمعية الوطنية للسکک الحديدية الفرنسية SNCF، تحت عنوان "أوروبا هي مجرد الباب التالي". وقد توصلت نتائج الدراسة إلى أن هذه الاستراتيجية هي الحل الأمثل لمؤسسات الأعمال الصغيرة والمتوسطة، فهي ترکز على الفکرة الإعلانية الإبداعية، لتحقيق الانتشار، وإحداث التأثير المطلوب، بتکلفة منخفضة، کما أنها تحقق تأثيرات إيجابية تتمثل في تأثير المفاجأة للجمهور، وتأثير الانتشار، بالإضافة إلى أنها تجعل الشرکات المعلنة قادرة على الالتزام بالميزانيات الإعلانية المنخفضة الخاصة بهم، وإنتاج إعلانات متحرکة مميزة. وترکز هذه الاستراتيجية على مکون الترويج في المزيج التسويقي.  کما توصي الدراسة بأنه يجب على الکليات المتخصصة في مجال الإعلان الاهتمام بتدريس استراتيجية الجوريلا الإعلانية لکونها استراتيجية ذکية وممتازة، کما أنه يجب على شرکات الإعلان استخدام استراتيجية الجوريلا الإعلانية في إنتاج الإعلانات المتحرکة بشکل أکبر؛ لأنها السبيل لإنتاج إعلانات إبداعية تختلف عن الإعلانات المتحرکة الحالية، والتي توصل الجمهور إلى التشبع الإعلاني.}, keywords_ar = {استراتيجية الجوريلا,الإعلان,الوسائط المحيطة,کمين- مفاجئ,تکلفة منخفضة,التأثير}, url = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20539.html}, eprint = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20539_2693cca2c1c529fad9fb09cf5c3b07f3.pdf} } @article { author = {Mohamed, Mai}, title = {Symbolism in Geometrical Islamic Ornaments and its Impact on Contemporary Poster Design}, journal = {مجلة العمارة و الفنون و العلوم الإنسانية}, volume = {1}, number = {4}, pages = {210-235}, year = {2016}, publisher = {Arab Association for Islamic Civilization and Art}, issn = {2356-9654}, eissn = {2357-0342}, doi = {10.12816/0036582}, abstract = {           Symbolic values presented by Islamic Art ornaments and drawings had the main role in carrying abstract meanings related to the dogma of Islam. Pentagon for example was presented as a symbol of the five mainstays or the five prayers, the extended pigtails on the edges were considered as symbols of the synergism and cordiality of Muslims as the parts of a sole human body, geometric ornaments coming always in closed shapes in a some kind of metaphor of the oneness and the everlasting of Allah the mighty creator.           As for the poster , It started in its modern suit as a reflection of painting on the hands of a group of great modern painters as Cheret, Lautrique, and Capello. Their posters had the same configuration as their paintings except for the writings above and being printed in lithograph. But, by the time of the great economic evolution and expanded markets it became a must for the advisors to emphasize their ads with the most powerful and persuasive messages. In the same time, not so far, there was a prodding inclination of artists of the era towards Eastern Arts such as Islamic Art as a wealthy and fertile source of abstract meaningful symbols.           This study aims to inlight the phenomenon of symbolism in Islamic geometric ornaments and its impact on contemporary poster design, and how to utilize that in communicating the most persuasive advertising messages.}, keywords = {}, title_ar = {الترميز في الزخارف الهندسية الإسلامية وأثره على تصميم الملصق الإعلاني المعاصر}, abstract_ar = {کان للقيم الرمزية التي حملتها عناصر الفن الإسلامي من زخارف ورسوم الدور الأساسي في حمل المعاني المجردة المرتبطة بالعقيدة الإسلامية، فجاءت النجمة الخماسية على سبيل المثال کرمز لأرکان الاسلام الخمس وقيل الصلوات الخمس، أما الضفائر الممتدة على الحواف فقد اعتبرت رمزاً لتضافر المسلمين وتوادهم وتراحمهم کأعضاء الجسد الواحد، وقدمت الأشکال الزخرفية الهندسية دائماً مغلقة في نوع من الکناية عن وحدانية وديمومة الخالق المبدع.           وقد تأثر العديد من رواد الفن الحديث بالفن الإسلامي، ومنهم من سافر بالفعل إلى بلدان المشرق الإسلامي ليعود وينشيء أسلوبه الخاص کهنري ماتيس رائد الوحشية، والتي أثرت بدورها في التکعيبية والتي کان رائدها بيکاسو اسبانياً الذى نشأ وتفتحت موهبته في مجتمع الأندلس ذي الخلفية الحضارية الإسلامية العريقة، وقد تأثرت التجريدية الهندسية هي الأخرى بالتکعيبية والوحشية، ومنها إلى الباوهاوس صاحبة التأثير الأکبر على حرکات التصميم المعاصر وخاصةً تصميم الإعلان وعلى رأسها حرکة الحد الأدنى أو المينيمال، وهکذا يمکن تتبع کيف انعکست أفکار التجريد الهندسي الاسلامي على مجال تصميم الملصق الإعلاني المعاصر.           ويسعى البحث الحالي إلى إلقاء الضوء على ظاهرة الترميز في الزخارف الهندسية الإسلامية وأثرها على تصميم الملصق الاعلاني المعاصر، وکيفية الإفادة من تلک المنظومة لصياغة رسائل إعلانية لديها القدرة على تحقيق أهداف عملية الاتصال الاعلاني.}, keywords_ar = {}, url = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20541.html}, eprint = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20541_c09ef933c5674a8f35179637faf77c09.pdf} } @article { author = {Mahmoud, Heba}, title = {The ornaments of the king's head in some rituals religious scenes at the chapels of Abydos temple.}, journal = {مجلة العمارة و الفنون و العلوم الإنسانية}, volume = {1}, number = {4}, pages = {236-255}, year = {2016}, publisher = {Arab Association for Islamic Civilization and Art}, issn = {2356-9654}, eissn = {2357-0342}, doi = {10.12816/0036583}, abstract = {The Creed (religious belief) is the basic of the ancient Egyptian civilization.   The  ancient  Egyptian  civilization  art  is  the result of that creed. Abydos temple was famous for showing this harmony. There were many rite drawings on the temple walls.   The scholar chose three types of rites to study:- 1- Presentation of clothes. 2- Presentation of pendants. 3- Presentation of sacrifice.   The scholar studied these rites through the studying of the six compartments in side the temple.   Each compartment has a god such as ( Hour , Auzer , Easa , A moon raa , Betah , Hor Ekhiti ).   The Scholar studied the ornaments of the king's head while he was doing the rites.   There are many tables to show each rite and the relationship among the ornaments of the king's head, rites and Gods. The tables show that there is no relationship between any one of them.   The researcher (scholar) observed that the king didn't wear famous crowns, like atf crown or sxmty crown and Swty crown.   The king stop wearing them because they were as a symbol of power and authority which was unacceptable for the king to characterized in the presence of the god.    There  was a relationship between the crown of (nms) and the straight royal chin wherever their appearance together.   At the ceremony the king kneit down in front of three gods. They were (Auzer, Betah and Hor Ekhiti). That was an indication of the special dignity of these Gods.   The kneeling refers to the great submission and holiness. The king was drawn on the walls of the compartment in symmetrical wavy with ornaments which give feeling (case) of amazement and eye ease.   These drawings show the ability of the ancient Egyptian artist.}, keywords = {}, title_ar = {زينة الرأس للملک سيتى الأول ببعض المناظر الطقسية الدينية بمقاصير معبد ابيدوس}, abstract_ar = {إن العقيدة الدينية هي أساس الحضارة المصرية، والفن المصري هو ثمرة هذه العقيدة، وقد کان لمعبد أبيدوس النصيب الأوفرمن الشهرة في عرض هذا التناغم؛ حيث صورت علي جدرانه مناظر دينية لعدد من القرابين أخترت منها ثلاث طقسات محل دراستي وهي طقسة ( تقديم الأردية ، تقديم القلائد ، تقديم معنخت وعلامة الشن ) في محاولة لعمل إحصاء عن زينة الرأس للملک من تيجان وأغطية للرأس قام الملک بإرتدائها خلال قيامه بأداء تلک الطقسات، ومعرفة إذا ما کان هناک إرتباط بين تاج معين وطقسة معينة ؟ أو بين تاج معين وبين أحد المعبودات ؟ لذلک قامت الباحثة بدراسة الطقسة الواحدة خلال الستة مقاصير الموجودة بالمعبد أمام الستة معبودات ورصد الملاحظات الخاصة بالمنظر وقامت الباحثة بعمل جداول إحصائية توضيحية عن ذلک .  ومن المعروف أن الطقوس الدينية عند المصري القديم متنوعة، فکان هناک نوعان من الطقوس (1)، طقوس خاصة بالإحتفالات والأعياد وطقوس الخدمة اليومية للألهة .}, keywords_ar = {}, url = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20542.html}, eprint = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20542_e3d793cfdcfe0398e28819cbf99e08b4.pdf} } @article { author = {Zaki, Hoda}, title = {Islamic Civilization & Coexistence with the other}, journal = {مجلة العمارة و الفنون و العلوم الإنسانية}, volume = {1}, number = {4}, pages = {256-275}, year = {2016}, publisher = {Arab Association for Islamic Civilization and Art}, issn = {2356-9654}, eissn = {2357-0342}, doi = {10.12816/0036584}, abstract = {Praise is to Allah and prays and blesses the prophet Mohammed and his family and companions; It is worth mentioning, and the doubtless knowledge, and the most known among the people that: The Islamic Civilization is the most glorious and greatest civilization, not because for its sciences, but because it includes all principals and basis, everything relates with it in the man's life in the life and after life, the paradise's retribution, where all the good works consider extendable not only in the life and what it involving, but as Allah wishing in His paradise. All things in life have duties and rights, work that leading to the outgrowth, the goodness and contemporize with every noble value, useful sciences this leads to the welfare will include the earth according to the nature of every creature. Then, this is not humanistic position, but it is legislation by Allah, the Creator and Illustrator the world with His Creation. So, the humanistic value could reach its pinnacle in the Islamic Civilization, and the greatest rights consider in Islam, that because they're legislative provisions the wise legislation could prove them for the man, to realizing its own interest with the society's benefit. This for the earth's goodness, where they're rights entangled the branches and sprouts, each branch and sprout is depending on the other to the root and the base of such rights that donated by Allah the Creator. Therefore, Moslems in their great civilization were had the expression "with the worshipers rights and Allah's Rights". This shows as a clear indication the man's honoring and preferred him/her than many creatures of Allah, this as said by Allah; "We've honored Adam's sons, We carried them on land and sea, provided them with good things and We preferred them over Our creatures". So, in fact, such expression considers honest and loyal than the global expression "of the Human Rights".  Allah has concluded the Heaven's Messages with the Holy Quran, as Allah assuming its maintaining, as Allah said; "We have delivered the Quran, and, We shall ever conserve it".  That, Quran is inclusive and perfect for the life on earth and for all people till the Doomsday. So, our civilization has transfigured in the Coexistence with the other (as will be cleared), as long as such other doesn't focus hostility, and as didn't demonstrate the hostility to corrupt the earth. The responsible freedom, justice, equality, not coercion and the other basics in the wise legislation within their legislative descriptions and principals are coming from Allah, Who's Wise, Knowing His creatures. Such principals are performed by the Moslem in a practical intention and fact for goodness and to renovate the earth, over any consideration whatsoever, just for Allah. So all the good works of the Moslem are extendable as Allah Desire, as such works from Hi, it will be returned back to Him.}, keywords = {}, title_ar = {الحضارة الإسلامية .. والتعايش مع الآخر}, abstract_ar = {الحمد لله رب العالمين اللهم صل وسلم وبارک علي سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وبعد: من الجدير بالذکر، والعلم الذي لا شک فيه، المتواتر اليقيني بين الناس : أن الحضارة الإسلامية هي أجل وأعظم الحضارات الإنسانية على الأرض، لا لعلومها فقط  ولکن لأنها تشمل کل الأصول والأسس، وما يتعلق بها في حياة الإنسان، في الدنيا واتصالها بالآخرة، وجزاء الجنة فيها ؛ حيث إن کل الأعمال الصالحة هي ممتدة، ليس في غاية الحياة الدنيا وما فيها، ولکن هي إلي ما شاء الله تعالى في جناته. فکل الأشياء في الحياة لها من الواجبات والحقوق، والأعمال التي تثمر النماء، والصلاح والتحضر بکل قيم نبيلة، وعلوم نافعة، ليعم الخير على الأرض؛ ذلک على حسب طبيعة کل مخلوق. ومن ثم فإن هذا ليس وضعاً إنسانياً، بل هو من تشريع الخالق عز وجل، البارئ المصور العالم بخلقه ؛ لذلک لقد بلغت القيم الإنسانية قمتها في الحضارة الإسلامية، وإن أجلها وأعظمها حقوق الإنسان في الإسلام ؛ حيث إنها أحکام شرعية، أثبتها الشرع الحکيم للإنسان ؛ تحقيقًا لمصلحته الخاصة، مع مصلحة المجتمع العامة ؛ وذلک لصلاح الأرض ، فهي حقوق متشابکة الأغصان والفروع، کل غصن، وفرع يتوقف على الآخر إلى جذر وأساس تلک الحقوق، التي منه سبحانه الخالق، وإليه سبحانه وتعالى ؛ ولذلک فإن المسلمين في حضارتهم العظيمة، کان لديهم تعبير "حقوق العباد"و "حقوق الله تعالي"، وهذا يدل دلالة واضحة على تکريم الإنسان وتفضيله على کثير من خلق الله تعالي، مصداقا لقوله تعالى : )وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلاً(([1]) ولذلک فهذا التعبير في واقع الأمر أصدق، وأوفي لحياة الإنسان، من المصطلح العالمي لحقوق الإنسان. فقد ختم الله تعالي الرسالات السماوية بالقرآن الکريم، وتولي الله سبحانه بحفظه من التحريف لقوله تعالي : )إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ( ([2]). ومن ثم هو شامل وکامل الحياة على الأرض، وللناس کافة إلي يوم القيامة ؛ ولذلک نجد أن عظمة حضارتنا تجلت في التعايش مع الآخر (کما سيتضح)، طالما أن هذا الآخر لم ينصب العداء، ولم يفعل ما يظهر ذلک العداء في فساد للأرض . فالحرية المسئولة، والعدل، والمساواة، وعدم الإکراه ... وغير ذلک من الأسس في الشرع الحکيم، بوصفها وأصولها الشرعية، هي من لدن حکيم عليم خبير بخلقه. يعملها المسلم بغاية  وبنية وبواقع عملي في الصلاح والإصلاح على الأرض ،فوق أية اعتبارات مهما کانت غايته إلاَّ لله تعالى ولذلک فکل لأعمال الصالحة ممتدة إلى ما شاء الله تعالى، فکما هي منه، فإليه وفيه سبحانه وتعالى.}, keywords_ar = {}, url = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20545.html}, eprint = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20545_e4ef69dc14564985db28f69075d9a4ee.pdf} } @article { author = {El Kazaz, Hanaa and Ragab, Mohamed and Mohamed, Manar}, title = {Producing translucent self cleaning glass and its use in rephrasing architectural glass façades}, journal = {مجلة العمارة و الفنون و العلوم الإنسانية}, volume = {1}, number = {4}, pages = {276-294}, year = {2016}, publisher = {Arab Association for Islamic Civilization and Art}, issn = {2356-9654}, eissn = {2357-0342}, doi = {10.12816/0036585}, abstract = {An experimental research was carried out to produce translucent self cleaning glass bySol Gel process, the research based on decreasing environmental pollution and safe thelives of glass cleaners. Translucent self cleaning glass (TSCG) achieves aesthetics andfunctionality to the architectural façades. 15 glass species were produced 25 × 75 mmand characterized by scanning electron microscope (SEM) and contact anglemeasurements, the results were discussed. The surrounding environment andarchitectural pharaonic façade style were taken into consideration in rephrasing thearchitectural glass façade of El Torgoman bus station and its mall skylight, two designideas were done (8 ref.).}, keywords = {Self cleaning glass,rephrasing architectural façades,bus stations}, title_ar = {إنتاج زجاج نصف شفاف ذاتي التنظيف واستخدامه في إعادة صياغة واجهات محطة أتوبيس الترجمان بالقاهرة}, abstract_ar = {أُنتِج معملياًّ في هذا البحث زجاج نصف شفاف ذاتي التنظيف عديم اللون باستخدام طريقة (Sol Gel) السول جيل ، وقد تم إنتاج عدد 15عينة عديمة اللون مقاس العينة 75×25 مم ، وقد تم فحص العينات عديمة اللون ناتج البحث بالميکروسکوب الإلکتروني  (SEM)، وقياس زاوية التماس (contact angle measurements) وتم مناقشة النتائج في جداول بمتن البحث، کما تم عمل فکرتين تصميميتين لإعادة صياغة الواجهة المعمارية لميناء القاهرة البري (محطة الترجمان) مع مراعاة الطراز المعماري للمحطة وهو المصري القديم ، وقد استخدم في الفکرتين التصميميتين الزجاج ذاتي التنظيف وزجاج الخلايا الشمسية ناتجا البحث لتتحول محطة الترجمان إلى محطة صديقة للبيئة (8) مراجع.}, keywords_ar = {زجاج ذاتي التنظيف- إعادة صياغة واجهات- محطات الأتوبيس}, url = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20547.html}, eprint = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20547_e87530ee4208b86abbd4ca733828a3d7.pdf} } @article { author = {Kamel, Ahmed and Mohamed, Rana and Raafat, Wael}, title = {Humanitarian Considerations for Interior Design in Small Houses}, journal = {مجلة العمارة و الفنون و العلوم الإنسانية}, volume = {1}, number = {4}, pages = {295-308}, year = {2016}, publisher = {Arab Association for Islamic Civilization and Art}, issn = {2356-9654}, eissn = {2357-0342}, doi = {10.12816/0036586}, abstract = {is housing in which a person  spends most of his life, so must be taken care in the design to create a comfortable environment tailored to the needs and requirements of its residents, help them to exercise various activities in complete comfort, the rules of humanity and moral rules and divine laws and ordinances that housing is a natural right , it should be  fundamental that housing is not only limited to the frame construction, but must contain the contents related to human and social aspects, and that the idea of housing may not be realized unless the existence of the two together, "housing, static" two sides of the same coin, as housing is affected by all the human dimensions and behavioral and civilizational and cultural diversity, of what we see now from a narrow residential space had to be thinking about the humanitarian considerations for interior design in a small space of housing units that are commensurate with the requirements and needs and behaviors of its users. This research is problematic in negligence in both its humanitarian considerations (functional utilitarian, expressive sensory), to ensure that it meets the sensory and cognitive aspects of the human being so as to provide reassurance and comfort and responsive to the requirements of the need for the user . The research aims To access some of the foundations for the formulation of the internal spaces of the house in the small bring harmony between the provision of basic and functional requirements of the individual, and how to achieve the humanitarian dimension of the three aspects (intellectual, physical and psychological) in interior design for residential units is small. The study gets its importance from, Identify the nature of the problems of housing space is limited in the Arab Republic of Egypt and determine how to apply the considerations of humanity in a small housing area. The Research hypotheses the application of humanitarian considerations Interior residential units, small in size directly contributes to attract users to these units and analysis of cultural and behavioral effects for the user help him design the appropriate mode.  The research follows the analytical Descriptive method: through field studies, and descriptive and analytical vacuum and how to achieve humanitarian considerations for interior design. Applied approach: through conducting some experiments and models on small housing units. Throughout the research ,these results were achieved : 1. A successful housing and bring appropriate when it meets the needs of users that Bitbaiq Maslow's hierarchy of needs of humanity. 2. behaviors and habits have impact on housing either be positive or negative. 3. Study requirements and modifications may be a kernel of reality to link design and actual practice the theoretical side to try to development and access to the most appropriate housing. 4. It must be consistent in housing design and operational characteristics with the nature of the physical and moral rights in order to achieve his comfort and pleasure inside his home. 5. The needs of the human fall in the beginning of the important physiological needs and through the need for safety, and social needs, then the need for appreciation, and finally the need for self-realization, though not to the satisfaction of these needs for long periods can lead to frustration and tension. 6. Follow-up and the need for cultural and intellectual variables included under humanitarian considerations for the formulation of functional interior design and fine the need to achieve the requirements of the basic frameworks within laparoscopic, and find a new of high efficiency to meet the requirements of the rights and privacy of achieving that distinguish it from others solutions. 7. importance of updating and review the "standards and humanitarian considerations" necessary for the formulation of functional and expressive design elements of time and space in order to return the cultural reality and technical variables are met, and what might entail signs of social changes should be taken into account when drafting the expressive functional Anasraltsamam, to be "flexible wording career content Expressionist and "the most important priorities of the facts of the spatial and temporal" meet the ever-changing. " Discussion The research results confirmed the need of Can be summed up what has been studied and analyzed in this research that housing is the focus of many of the essential human needs to maintain life, housing  is to show aspects of social, cultural and psychological related activities which occur, convenience center and satisfaction at the implementation of those activities. Thus we find that the relationship of man to housing is a dynamic and constantly evolving relationship, and can be summarized humanitarian needs in housing for the needs of the physiological and targeting the survival and development, health, comfort, and needs psychological must be security availability, and security, containment of social relations, vacuum Profile, feeling spacious and the spaciousness of the place, the personal self, property, and the link with nature, and social considerations and which are summarized in the privacy of belonging and identity, collective and dialogue.}, keywords = {Interior Design,Humanitarian Considerations,Small houses}, title_ar = {الاعتبارات الإنسانية في التصميم الداخل للوحدات السکنية الصغيرة}, abstract_ar = {يعد المسکن من أهم الفراغات المعمارية التي يقضى فيها الإنسان معظم حياته ؛ لذا يجب الاهتمام به تصميمياً لتهيئة بيئة مريحة تلائم احتياجات ومتطلبات قاطنيه ، و تساعدهم على ممارسه أنشطتهم المتنوعة في راحة تامة  ، و تؤکد القواعد الإنسانية والأخلاقية و الشرائع السماوية والقوانين الوضعية أن المسکن حق طبيعي وحاجة أساسية ، فينبغي أن لا يقتصر المسکن على إطاره الإنشائي فحسب وإنما يجب أن يحتوي على مضامين تتعلق بالنواحي الإنسانية والاجتماعية، وإن فکرة السکن لا تتحق  إلا بوجود اثنين معاً  " المسکن ، وساکنه"  کوجهين لعملة واحدة ،کما يتأثر المسکن بکافة الأبعاد الإنسانية و السلوکية و الحضارية و الثقافية  المتنوعة و التي  تنعکس عليه بشکل مباشر ، و في ظل ما نراه حالياً من ضيق المساحات السکنية کان لابد من التفکير في الاعتبارات الإنسانية للتصميم الداخلي في الوحدات السکنية صغيرة المساحة التي تتناسب مع متطلبات واحتياجات وسلوکيات مستخدميه . وتکمن إشکاليه هذا البحث في إهمال الاعتبارات الإنسانية  بشقيها ( الوظيفي النفعي ، الحسي التعبيري) ، تجاه ما يکفل استيفائه للجوانب الإدراکية  والحسية للإنسان ، بما يوفر الطمأنينة و الراحة وبحيث يلبى متطلبات الحاجة للمستخدم ، کما يهدف إلى  الوصول لبعض الأسس لصياغة الفراغات الداخلية للمسکن الصغير بشکل يحقق الموائمة بين توفير المتطلبات الأساسية و الوظيفية للفرد ، و کيفية تحقيق البعد الإنساني بجوانبه الثلاثة (الفکري والمادي والنفسي) في التصميم الداخلي للوحدات السکنية صغيره المساحة ، و يفترض أن تطبيق الاعتبارات الإنسانية للتصميم الداخلي للوحدات السکنية صغيرة المساحة يسهم بشکل مباشر في جذب المستخدمين تجاه تلک الوحدات ، وتنتهي الدراسة بجانب تطبيقي لإحدى الوحدات السکنية صغيرة المساحة بصوره تلائم تحقيق مجمل الاعتبارات الإنسانية الواجب توافرها داخل المسکن .   }, keywords_ar = {التصميم الداخلي,الاعتبارات الإنسانية,المساکن الصغيرة}, url = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20550.html}, eprint = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20550_329c960e378a24567ab6435f78eb1e2d.pdf} } @article { author = {Onsy, Walid and Nazmy, Hossam and Pawlak, Kazimierz and Hamed, Walaa}, title = {The effect of Islamic decorative arts on the formation of glass arts by pâte de verrè}, journal = {مجلة العمارة و الفنون و العلوم الإنسانية}, volume = {1}, number = {4}, pages = {309-328}, year = {2016}, publisher = {Arab Association for Islamic Civilization and Art}, issn = {2356-9654}, eissn = {2357-0342}, doi = {10.12816/0036587}, abstract = {Islamic art is one of the most important sources of Islamic Civilization. Islamic Art is an expressive language that connects the spirit of the Islamic nation together. Expressing their culture, creative aspirations and values of high-end within different spatial and temporal limits, Islamic art has the uniqueness of many of the characteristics that is considered an advantage from other types of art, which gave it a special implications of sensory and metaphysical that it is known by, which has been influenced by the previous Islamic art and combined it to reform an art which includes general features and characteristic that are mainly dependent on the modification and abstraction. Despite the spread of the Islamic state from the east to the west, however it could be argued that the art across the regions with a wide of rang have collected major characteristics and gives a unique feature in spite of the technical and physical difference. The Islamic decorative arts (geometric and floral motifs and writings) is the most important creative and technical aspects, which includes the gloss and distinct aesthetic philosophy that influenced Western art and was a source of renewal and innovation in a variety of technical areas. Pate de verre technique in which is a Reconfiguration of glass to form an image with a variety of products. Which goes back to ancient Egyptian times and Mesopotamia to form a group of pieces of art, jewellery and amulets glass, and continued the technique until the first century BC, where it showed that this technique has not been used after the formation of the glass blowing technique appearance, until it was revived by French artist "Henry Cross 1840 -1907 "; where the technology began to spread form a variety of glass products with an artistic nature. Although, the evolution of art in the current era, but it can be still used and adapted with the Islamic art style, by using methods that are appropriate to draw inspiration from Islamic style, elements and values of aesthetic arts, to give the style another dimension and opens the horizon to welcome many new aesthetic products that carries on the Islamic heritage culture. Thus, the research problem is the lack of the basics products to use for the re-formation of glass, in which will fit then artistic products (flat and three-dimensional) derived from Islamic decorative arts using the elements and the basics of composition and aesthetics. Search attempts to achieve its objective by shedding light on the Islamic decorative arts of all kinds and the most important characteristics, as well as to study the basics of composition in re-melting glass granules technology in the context of their suitability for the most important attributes of Islamic decorative arts, Research also achieves its results to substantiate that it can make use of the Islamic decorative arts in the formation of different glass products, Pâte de verrè technique - achieved the diversity of aesthetic and functional performance and confirms the ability of Islamic art as a never-ending source of ideas and techniques that will remain a source of contemporary art.}, keywords = {Glass forming by pâte de verrè techniques Elements of Islamic decorative arts}, title_ar = {أثر الفنون الزخرفية الإسلامية على تشکيل أعمال فنية بإعادة صهر حبيبات الزجاج pâte de verrè}, abstract_ar = {الفن الإسلامي هو أحد الروافد المهمة  للحضارة الإسلامية، فهو اللغة التعبيرية المرتبطة بروح الأمة الإسلامية.. معبراً عن ثقافتها وتطلعاتها وقيمها الإبداعية الراقية ضمن حدود مکانية وزمانية مختلفة، وقد تفرد الفن الإسلامي بالعديد من الخصائص التي ميزته عن غيره وأعطته صبغة خاصة ومدلولات حسية وميتافيزيقية يعرف بها، وهو في ذلک الإطار قد تأثر بالفنون السابقة والمعاصرة له ودمجها في بوتقة خاصة أخرجت ملامح عامة مميزة تعتمد بشکل أساس على التحوير والتجريد، وبالرغم من انتشار بقعة الدولة الإسلامية شرقاً وغرباً، إلا أنه يمکن القول بأن الفنون عبر هذه الأمصار المترامية الأطراف قد جمعت خصائص رئيسة تحمل مضموناً يوحدها ويعطيها السمت المميز بالرغم من الاختلاف في الشکل والتناول الفني. وتعد الفنون الزخرفية الإسلامية (الزخارف الهندسية والنباتية والکتابات) من أهم المظاهر الإبداعية الفنية لما تتضمنه من معانٍ وفلسفة جمالية متميزة أثرت على الفنون الغربية وکانت منبعاً للتجديد والابتکار في مجالات فنية متنوعة. وتعد تقنية إعادة تشکيل حبيبات الزجاج حرارييًّاعلى صورة منتجات متنوعة أحد التقنيات القديمة لتشکيل الزجاج، والتي يرجع تاريخها إلى العصور المصرية القديمة وبلاد ما بين النهرين لتشکيل مجموعة من القطع الفنية والحلي والتمائم الزجاجية، واستمرت تلک التقنية حتى القرن الأول قبل الميلاد حيث لم تظهر أية آثار لاستخدامها بعد ظهور تقنية تشکيل الزجاج بالنفخ، إلى أن أعيد إحياؤها بواسطة الفنان الفرنسي "هنري کروس Henry Cros  1840 -1907م" ؛ حيث بدأت تلک التقنية في الانتشار لتشکيل منتجات زجاجية متنوعة ذات طبيعة فنية. وبالرغم من الطبيعة الغربية لتطور التقنية في العصر الحالي، إلا أنه يمکن استخدامها وتطويع أساليب تقنية بها تلائم الاستلهام من الفنون الزخرفية الإسلامية بعناصرها وقيمها الجمالية ؛ لتعطي للتقنية بعداً آخر وتفتح أفقاً أرحب لها في العديد من المجالات الاستخدامية والجمالية للمنتجات الزجاجية وبصبغة محلية تحمل ثقافة التراث الإسلامي. ومن هنا فإن مشکلة البحثتتمثل في عدم وجود أساسيات للاستفادة من  تقنية إعادة تشکيل حبيبات الزجاج حرارياً في تشکيل منتجات زجاجية مستنبطة من الفنون الزخرفية الإسلامية، ويحاول البحث أن يحقق هدفه من خلال إلقاء الضوء على الفنون الزخرفية الإسلامية بأنواعها وأهم خصائصها، إضافة إلى دراسة أساسيات التشکيل في تقنية إعادة صهر حبيبات الزجاج في إطار ملاءمتها لأهم سمات الفنون الزخرفية الإسلامية، کما يحقق البحث نتائجه من إثبات أنه يمکن الاستفادة من الفنون الزخرفية الإسلامية في تشکيل منتجات زجاجية منوعة - بتقنية إعادة التشکيل الحراري لحبيبات الزجاج pâte de verrè - تحقق التنوع في الأداء الوظيفي والجمالي ، بما يؤکد على قدرة الفن الإسلامي ومرونته باعتباره منبعاً لا ينضب من الأفکار والأساليب الفنية التي ستبقى مصدراً أساسياً للفن المعاصر.}, keywords_ar = {عناصر الفنون الزخرفية الإسلامية – النماذج –المنتجات الزجاجية الفنية- تشکيل الزجاج بإعادة صهر حبيباته}, url = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20552.html}, eprint = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20552_2789ba833dab3824f729dcdb34b08aaf.pdf} } @article { author = {Mahmoud, Fayrouz}, title = {The Aesthetical Aspects for Monumentality of Mamluk Architecture Reasons and Analysis. Study Case : Sultan Hassan Complex in Cairo}, journal = {مجلة العمارة و الفنون و العلوم الإنسانية}, volume = {1}, number = {4}, pages = {1-11}, year = {2016}, publisher = {Arab Association for Islamic Civilization and Art}, issn = {2356-9654}, eissn = {2357-0342}, doi = {10.12816/0036588}, abstract = {The Mamluk dynasty controlled over Egypt, Palestine, Levant, and parts of Al-Hijaz. It lasted the Ottoman invasion in early sixteenth century. The two battles e Battle of Marj Dabiq in 1516, followed by Ridaniya in1517, ended with the destruction of the Mamluk dynasty that had ruled with the support of the puppet Abbasid caliphs. Comparing to their predecessors, the Mamluks had patronized art and architecture in the vast territories under their control. Rulers in the earlier dynasty of Ayyubids, were mainly concerned with military style architecture, since their time was characterized by warfare. The Mamluk Dynasty was one of the greatest empires that used art and architecture as a means to manifest their power over their territories. The current paper will discuss Mamluk grand scale architecture in terms of how it represented the sovereignty of the rulers. Ibn Khaldūn in “Al-Muqaddimah” (Ibn Khaldūn1967: 61) justified the relationship between power and architecture, stating that the size of the erected monuments by dynasties are proportional to their power. This paper attempts to bring clarity to the manifestations of monumentality of Mamluk architecture and discuss the reasons and factors behind such monumentality. Since the pre-Islamic period, most of the regions that had been dominated by Muslims, had significant monumental architecture that expressed their glory. These kinds of structures characterized the identity of each dynasty. Egypt, in particular, developed a captivating architectural style that represented a challenge to any power that ruled it. In Muslim imperial history, there is significant evidence to prove that Muslims responded to such architecture with a desire to surpass the earlier achievements.}, keywords = {}, title_ar = {النواحي الجمالية في تأصيل العمارة المملوکية الأسباب والتحليل. دراسة الحالة: مجمع السلطان حسن بالقاهرة}, abstract_ar = {}, keywords_ar = {}, url = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20554.html}, eprint = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20554_de524e463fe8a5a2a0ffd44377bfecb0.pdf} } @article { author = {Abdel Hady, Mohamed and Mohamed, ِAdiel and Salem, Yussri}, title = {Comparison among the best and widely compounds used to copper artefacts protect at atmospheric environment}, journal = {مجلة العمارة و الفنون و العلوم الإنسانية}, volume = {1}, number = {4}, pages = {12-26}, year = {2016}, publisher = {Arab Association for Islamic Civilization and Art}, issn = {2356-9654}, eissn = {2357-0342}, doi = {10.12816/0036589}, abstract = {The main objective of this subject was a comparative study of inhibition and protective properties among the best and common compounds used to Copper artefacts protect in atmospheric environment. Compounds were five of the best corrosion inhibitors: L-Methionine (Met.), L-Cystine (Cys.), Benzotriazole (BTA), 3-amino-1, 2, 4-triazole (ATA) and Sodium decanoate (NaC10) as well as two protective coatings were microcrystalline (Mic) and paraffin (Par) wax. Study carried out by electrochemical techniques including (Pt and EIS), microscopic Examination and accelerated aging in climate chamber. Electrochemical techniques showed that BTA, NaC10, Met., ATA were the best compounds. The effectiveness of the selected compounds in potentiodynamic polarization were rated BTA > NaC10> Met. > ATA, while In (EIS) was rated Met. > BTA > NaC10> ATA. While Cys., Par. and Mic. were recorded less protection. Microscopic examination and climate chamber test were confirmed the results of electrochemical tests, the results from the different methods were in good agreement.}, keywords = {}, title_ar = {مقارنة بين أفضل والمرکبات على نطاق واسع المستخدمة في التحف النحاس التحف في بيئة الغلاف الجوي}, abstract_ar = {}, keywords_ar = {}, url = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20556.html}, eprint = {https://mjaf.journals.ekb.eg/article_20556_061095eb2cbca0666a53dad3c53f1fa9.pdf} }