"Energy of Form and Color Islamic art and its impact On Modern European art"

Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor, Department of Painting / Faculty of Fine Arts / Helwan University

Abstract

Science of energy is one of the most one that man's mind and thought, especially artist in Past and Modern Times, as, it affects his life and Movement. Energy attaches every thing around Positive or negative ones. Forms, Colors are the most things that give man energy whether this Form is (triangle, Square, rectangle, circle…) or irregular (Folds, Cloth's Plaits, Forms of Plant and animal) or dimensional such as ball, cylinder, cone.. Also. Colors, Cold or hot, lighter dark- who Contemplates greatly the masterpiece cues of Islamic art, he Finds Astronomical reflections in its geometric Forms architect tires, arts of Arabic line, and Plane tartan decorations, and there all relationship with stars, planets inside "Darbeltebana" which is material zed in the minaret of Ahmed Ibn Tolon, the curveted one. As it reflect s the Circulation of earth around the Sun against the Movement of the clock that is coincides to the circulation of electrons around the nucleus, and also roving of pilgrims around the kaaba in order to prove the unity of all people. These geometrical roles which uncovered the ratios of aesthetics in natural creation, which is called "the golden ration" containing the ratio of part to part, part to whole (ratio between rectangle latitude and longitude: 1.618033. it's one of the accurate ration easing the eye and Forming one of the important criteria of beauty in nature. It is appeared and achieved in the Form man, Plant, and animal equally. So, the artist along ages inspired his geometric icon in decoration and Formulation.
Golden Ratio: It's Called Rhi Derivative From the Latin Letter then the golden rectangle yields a golden ratio when it dissects into small rectangle and square in which the sides of the two rectangles resemble each other (symmetrical but not equal).

Keywords

Main Subjects


المراجع:
أولا: المراجع العربیة
1-     رید هربرت، الفن الان ،مقدمة فى نظریة الرسم والنحت الحدیثین ، ترجمة فاضل کمال الدین ،ط 1،دائرة الثقافة والاعلام ،2012  .
rid hrabart , alfini alanjlyzy , muqadimatan fi nazariat alrasm walnaht alhadithin , tarjamat fadil kamal aldiyn , t 1 , dayirat althaqafat wal'iielam , 2012.
2-     الزغبى یحى یوسف ،الفن فى الخط العربى، ج1 ، ب 2000 .
alzaghbaa yahaa yusif , alfin fa alkhati alearbaa , j 1 , b 2000
3-     عکاشة ثروت ،التصویر الاسلامى بین الحظر والاباحة ،سلسلة عالم الفکلر ،المجلس الأعلى للثقافة والفنون والاداب ،1984  .
eakashat tharwat , altaswir alaislamaa bayn alhazr walabaahat , silsilat ealam alfuklir , almajlis al'aelaa lilthaqafat walfunun waladaab , 1984.
4-     موجات تحدث تغیرا فى المقاومة الکهربیة للمواد،وتعتمد المادة على تلک الموجات من أجل دعم بقاءها واستمراریتها ،فالذرة دوامة من الطاقة الأیثریة فى شکل ذبذبات تجعل الذرة المنطلقة تتشکل فى تکتلات هندیة محددة تسمى بالکتل العنقودیة المکرویة ،وهى المسؤلة عن تشکیل الأشیاء الکریستالیة ،ومع استمرار تدفق الذبذبات تطلق الذرة موجات تورسونیة الى الأثیر المحیط (مثل تدفق المیاه فى القمع مخرطى الشکل ) .
mujat tahadath taghayuraan fi muqawamat alkahrabiat lilmawadi , wataediluha ealaa daemihim liqada' baqa' laha waistimrariatiha , faldhirat dawwamat min alttaqat al'aythariat fi shakl dhabdhabat tajeal aldhurat almuntalaqat tatashakal fi taktulat hindia mohadada tosama belkotal al anqodya al maqrwya wa hya al masaoula an tashkel al ashyaa al kerestalya wa maa istemrar tadafoq al zabzabat totlaq al zara mawgaat torsonya ela al moheet mesl tadafouq al myaah fe al qama makhrty al shakl
5-      الصفا ،اخوان و الوفا ، خلان :هم جماعة من فلاسفة المسلمین عاشوا فى القرن 3ھ،10 م بالبصرة، اتحدوا للتوفیق بین العقیدة الاسلامیة والحقائق الفلسفیة ،ومقالاتهم "تحف اخوان الصفا "وقد وضع الحکیم المجریطى القرطبى (توفى ھ  395 کتابه على نمط اخوان الصفا وأسماه (رسائل اخوان الصفا )،ویعد بن المقفع أحد اخوان الصفا ومؤلفه (کلیلة ودمنة ) Alsafa 'iikhwan walfa , khlan: 'iinahum majmueat min alfalasifat almuslimin aldhyn eashuu fi alqarn alththalith alhajarii , 10 m fi albasra. laqad tawahaduu liltawfiq bayn almuetaqad al'iislamii walhaqayiq alfalasfiat wamuqalatihim "itahaf 'akhwat alsfa". sharikat
8-     نظریة الفیض :إن الواقع التاریخی والحضاری یشیر إلى أن الثقافة الإسلامیة هی (ثقافة قرآنیة)؛ لأن تعریفاتها وبناها وأهدافها وطرق الوصول إلى تلک الأهداف تصدر جمیعها عن ذلک الفیض من الآیات التی أوحى بها الله تعالى إلى نبیه محمد فی القرن السابع للمیلاد. ولیست معرفة (الحقیقة المطلقة) هی وحدها التی یستقیها المسلم من کتاب الإسلام المقدس؛ إذ یعادل ذلک فی الحسم والتقریر ما یَرِد فی القرآن الکریم من أفکار حول عالم الطبیعة، والإنسان، وسائر المخلوقات الأخرى، وعن المعرفة والمؤسسات الاجتماعیة، والسیاسیة، والاقتصادیة الضروریة لإدارة المجتمع بصورة سلیمة، وباختصار حول کل فرع من فروع المعرفة والنشاط المألوفة، ومنها: الجمال والفن. ومن هنا: "مثلما یصح بالتأکید رؤیة هذه المظاهر من الثقافة الإسلامیة على أنها قرآنیة من حیث الأساس، والدافع، والتناول، والهدف، فإنَّ فنون الحضارة الإسلامیة یجب أن ینظر إلیها على أنها تعبیرات جمالیة نابعة من ذات المصدر، وتتبع المسار نفسه، أجل إن الفنون الإسلامیة هی فنون قرآنیة حقاً  ( المفکر اسماعیل الفاروقى ) .
10-   (فاطر 28) .
Fater 28
11 -   مم (میللى میکرون )  والمیکرون  =11000000000 من المتر .
mim (myallaa mayakruna) walmaykurun = 1 1000000000 min almitr
12-عبد الله ایمان محمد أنیس،بحث منشور بمجلة العمارة والفنون والعلوم الانسانیة ، العدد التاسع ، ینایر 2017، ص 10،11.
abd allah 'eman muhamad 'anis , bahath manshur bimajlat aleamarat walfunun waleulum al'iinsaniat , aleadad alttasie , yanayir 2017 , s 10,11.
-13(کیالى على منصور 1953/؟) محاضرة بعنوان تأثیر الألوان على الانسان ،24/3/2012 .
(kyala ealaa mansur 1953 /?) muhadaratan bieunwan tathir al'alwan ealaa al’iinsan, 24/3/2012.
 
ثانیا: المراجع الأجنبیة
7: Critchlow, Islamic patterns, an analytical and cosmological Approach, Thames and Huydson, 1999.
  9: Wwwiijazforum