Advertising and family relations in the light of sociology theories

Document Type : Original Article

Authors

1 October university for modern sciences and arts

2 Applied Arts - Helwan University

3 Associate Professor- Advertising Department Faculty of Applied Arts- Helwan University Cairo- Egypt

Abstract

Advertising has a major and vital role in our society, as the share of advertisements seen by the consumer in many advertising media is very large, and most of them may carry direct or indirect advertising messages, either positive or negative that effect to our customs and social traditions and Egyptian culture. The customer imitates everything he sees in these ads, and this happens in the absence of censorship by the authorities concerned, the customer watching these different ads and gain many behaviors which is different to our social traditions, What we see daily in our social and family relationships, whether positive or negative, is the best proof of the changes and transformations taking place within society, advertising a major role in this societal behavioral change, whether the family or community level. The need for attention to family social relations has increased as a result of the negative effects that have spread in our societies and the occurrence of a defect in these relations, so there is a need to give more attention to the messages that ads contained and the need to integrate the positive values in these messages, and activate the role of positive advertising in the community to promote positive family social relations. The research focused on activating the role of advertising and its advertising messages (direct or indirect) to enhance positive family social relations through research and analysis samples of advertisements to identify social and intellectual traditions. Sociologists look at society in different ways. Some of them see society mainly as a stable and continuous unit. Their minds imply the survival of the family, religion and other social systems, and a second team looks at society as consisting of several universities grappling and competing for scarce resources. In the opinion of a third team, the most striking aspects of the social world are the daily routine interactions between individuals, and these three opinions are the most common among sociologists and they are perspectives: functional, conflictual, and interactive, respectively, and we will address them in detail in this research.

Keywords

Main Subjects


  • 1- المراجع

    5-1             الکتب العربیة

    • فیاض، حسام الدین. العلاقات الاجتماعیة. مصر: کلیة الآداب ، جامعة القاهرة ، 2016، ص25.

    fiad , husam aldiyn. alealaqat alaijtimaeia. msr: kuliyat aladab, jamieat alqahirat , 2016 , s 25.

    • بیومى، محمد محمد. سیکولوجیة العلاقات الأسریة : دار قباء للطباعة والنشر، 2000، ص15.

    biumaa , muhamad muhmid. sayakulujiat alealaqat al'asriat: dar qaba' liltibaeat walnashr , 2000 , s 15.

    • موسى، عبد الفتاح الترکى. البناء الاجتماعى للأسرة : المکتب العلىمى للنشر والتوزیع، بدون سنة نشر، ص 65.

    musaa , eabd alfattah altarkaa. albina' alaijtimaeaa lilasrat: almaktab alelama lilnashr waltawzie , bidun sanat nashr , s 65.

    • ·      العزبى، زینب إبراهیم . برنامج دراسة المجتمع(علم الاجتماع العائلی) . مصر: مدرس علم الاجتماع بکلیة الآداب، جامعة بنها، بدون سنة نشر، ص11- ص27.

    aleuzbaa , zaynab 'iibrahim. barnamaj dirasat almujtamae (elam alaijtimae aleayly). msr: mudaris eilm alaijtimae bikaliat aladab , jamieatan binha , bidun sanat nashr , s 11- s 27.

    • عبد الجواد، مصطفى خلف. قراءات معاصرة فى نظریة علم الاجتماع. مصر: مطبوعات مرکز البحوث والدراسات الاجتماعیة، کلیة الآداب، جامعة القاهرة، 2002ص 230.

    eabd aljawwad , mustafaa khalfa. qara'at mueasirat fa nazariat eilm alaijtimae. msr: matbueat markaz albihawth waldirasat alaijtimaeiat , kuliyat aladab , jamieat alqahirat , 2002 s 230.

    • غریب، عبد العزیز. نظریات علم الاجتماع (  تصنیفاتها، اتجاهاتها، وبعض نماذجها التطبیقیة): کلیة العلوم الاجتماعیة، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة، 2012 ، ص217.

    ghurayb , eabd aleaziz. nazariat eilm alaijtimae (tsanifatiha , aitijahatiha , namadhij namadhijaha altatbiqia): kuliyat aleulum alaijtimaeiat , jamieat al'imam muhamad bin sueud al'iislamiat , 2012 , s 217.

    • ·      باربرا انجلز ، ترجمة فهد بن عبد الله الدلیم . مدخل إلى نظریات الشخصیة : دار الحارثی للطباعة والنشر ، 1991 م، ص35 .

    barbira ainjalaz , tarjamat fahd bin eabd allh aldlym. madkhal 'iilaa nazriat alshkhsyt: dar alharithi liltibaeat walnashr , 1991 m , s 35.

    • ·      مصطفى، الزیات  فتحی . سیکلوجیة التعلم : دار النشر للجامعات ، ط 1، 1996 م، ص87.

    mustafaa , alziyat fthy. syklwjyt altelm: dar alnashr liljamieat , t 1 , 1996 m , s 87.

    • ·      فطیم، لطفى وآخرون . نظریات التعلم المعاصرة وتطبیقاتها التربویة: مکتبة النهضة المصریة، 1988م، ط1، ص168.

    fatim , latafaa wakharun. nazariat altaelim almueasirat watatbiqatiha alturbuiat: maktabat alnahdat almisriat , 1988 m , t 1 , s 168.

    • محمد یحیى، منار. القیم الإنسانیة فی الإعلان ودورها فی التحفیز الإیجابی: مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانیة، المقالة 24، المجلد 2، العدد 8، الخریف 2017.

     

    5-2 المقالات من الدوریات

    muhamad yhya , mnar. alqym al'iinsanyt fy al'iielan wadawruha fy altahfyz al'iyjaby: majalat aleamarat walfunun waleulum al'iinsaniat , almajalat 24 , almujalid 2 , aleadad 8 , kharif 2017.

    • جمال محمد، إیمان ." توظیف النوستالجیا فى بناء الرسالة الإعلانیة " دراسة على الإعلان التلیفزیونى بمصر: مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانیة، المقالة 26، المجلد 3، العدد 10 (2)، الربیع 2018.

    jamal muhamad , 'iyman. tawzyf alnwstaljya fi bina' alrisalat al'ielany "drast ealaa al'iielan altlyfzywna bmsr: Magalet AL Emara w AL Fenoun w AL Elom AL Insania, almajalat 26 , almajalid 3 , aleadad 10 (2) , alrbye 2018.

    • سمر هانی السعید، سمر." الصدمة فی إعلان الخدمات العامة": مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانیة، المقالة 17، المجلد 2، العدد 8، الخریف 2017

    samar hany alsaeyd , smr. alsadmat fy 'iielan alkhadamat aleamat: Magalet AL Emara w AL Fenoun w AL Elom AL Insania, almajalat 17 , almujalid 2 , aleadad 8 , kharif 2017.

     

    5-2 المواقع الإلکترونیة