The effectiveness of using the virtual classroom environment in developing the skills of undergraduate students in the clothing project

Document Type : Original Article

Author

Tief university

Abstract

Research Summary:
Today, the world is undergoing many dangerous changes at the same time due to the spread of the new Corona virus (COVID-19), which made the whole world go through a real crisis in various fields. The Corona virus affected various areas of life, which worked to stop many of them, and among the most important of these areas The impact of the spread of the Corona Virus is the field of education at all different levels, which made us resort to electronic learning and some of the different electronic channels through which virtual and asynchronous chapters can be made to present the scientific content of the decisions, E-learning is the education that aims to create an interactive environment rich in applications based on computer technologies, which enables the student to access learning resources at any time and anywhere, so that the educational process does not stop and work to simplify the scientific content for it, through the use of learning strategies The electronic, hence the research problem, which is how to teach a clothing project course for undergraduate students using concurrent virtual classes, the research aims to measure the effectiveness of using the synchronized virtual classroom environment in teaching the content of the clothing project decision through doing pre and post test to measure the skills of female students to the course content, The research assumes that there is a statistically significant difference at the level (≤0.05) between the average female students degrees in the pre and post application of the skill performance note card in the curriculum of the clothing project, the results of the research have found that there is a statistically significant difference at the level (≤0.05) between the average female degrees in The pre and post application of the measure of the trend towards the virtual classroom environment in favor of the results of the post-application for the use of concurrent virtual classes in the practical application of the course, and the research recommends attention to the field of e-learning and virtual classes and their application at all university levels.

Keywords

Main Subjects


المراجع
1-  خلیف، زهیر ناجی: تقییم استخدام الفصول الافتراضیة من وجهه نظر المعلمین والطلاب، المؤتمر الدولی الثانی للتعلم الالکترونی والتعلیم عن بعد، المرکز الوطنی للتعلیم والتدریب، الریاض، المملکة العربیة السعودیة، 2011 م، ص17.
1. Klef,Zoher Nagy: takyeem estekhdam elfowsool eleftridya men weghet nizir elmoalemen we eltolib, elmwotimer eldawely elsany lletelem an pood, elmarekaz elwatany lltaelem we eltadereb, elreyad, elmmlaka elaribya elsoodya, (2011): MN 17.
2-  محمد، احمد بدر الدین : أثر فصل افتراضی علی طلاب تکنولوجیا التعلیم بکلیة التربیة النوعیة علی تنمیة بعض مهارات إنتاج برامج الوسائط المتعدد فی ضوء معاییر التصمیم، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة النوعیة جامعة الفیوم، 2012م،ص 156.
2.Mohamed,Ahmed Bader Eldeen: asir fisl efteridy letolop tknologya eltaeleem ala baed maharat enetag pirameg fe doa maayar eltaelem, resale magester geer minshori, koleyet eltarebya elnaweya, gamete elfayowm, , (2012): MN 156.
 
3-  ابو السعادات، واخرون : سیکولوجیة إعداد المعلم القائد کأحد أهم محاور دفع عجلة التنمیة فی مصر، مجلة العمارة والفنون والعلوم الانسانیة، العدد الثانی عشر، الجزء الثانی،  2018م ،ص 4.
3. Abo Elsaadat : saykolegya eedad moalem kaahd aham mahawer daf aglet eltanmeya fe mair, Magalet al Emara w al Fenoun w al Elom al Insania, eladad elsane ashar( 2018): MN4.
4-  الزهرانی. عبدالرحمن بن محمد: فاعلیة استراتیجیة الصف المقلوب فی تنمیة مستوى المستوى التحصیل المعرفی لمقرر التعلیم الالکترونی لدى طلاب کلیة التربیة بجامعة الملک عبدالعزیز، مجلة کلیة التربیة، 162 (1), کلیة التربیة، جامعة الأزهر, القاهرة، جمهوریة مصر العربیة، 2015 ، ص8.
4. Elzihrany, Abd elrihmam Ben  Mohamed : faelyt astrategyt elsif elmaklowb fe tanmeyt mostawa eltaheselk, kolyt eltarbya, gamet elazehir, misr, 2015M, S8.
5-  الجمل، أحمد علی: تحدیات التعلم الإلکترونی فی المدارس المصریة، مجلة تکنولوجیا التعلیم، الجمعیة المصریة، القاهرة، 2005م، ص 13.
5.Elgamal, Ahmed Ali : tahadeyat eltaelem elelektrony fe elmadares elmisreya, magalet teknologya eltaelem, elgameaya elmiserya, elkahera, eladad eltasee,(2015):MN13.
6-  شلبی، سهام فتحی : استخدام التقنیات الحدیثة لإدارة العملیة التدریبیة فی مجال الملابس التراثیة، مجلة العمارة والفنون والعلوم الانسانیة، العدد التاسع، 2018م ، ص 5.
6. Shalaby,Seham Fatehy: estekhdam elteknyat elhadesa ledarh elamalya eltadrepya fe magal elmalabes, Magalet al Emara w al Fenoun w al Elom al Insania, eladad eltasee( 2018):MN5.
7-  عبد الغفار، هند صالح، واخرون: توظیف استراتیجیة التعلم التعاونی فی الإنتاج الکمی للملابس کمدخل لمشروع صغیر لخریجات جامعه الطائف, المجلة العلمیة لعلوم التربیة النوعیة،  العدد السادس، کلیة التربیة النوعیة جامعة طنطا،2017م،ص 7.
7. Abd Elgifir, Heen Sileh: tawzef estritegyt eltaalom eltaawony fe elentag elkamy llmalabs kamadkhal elmashrowe sager, elmagalh elelmya lelom etarebya elnaweaya, eladad elsades, kolyt eltrebya elnaweeya, gamete tanta,( 2017):MN7.
8-  رمود، ربیع عبد العظیم: تقنیات التعلیم الالکترونی، خوارزم العلمیة، جدة، 2011 م، ص 173.
8. Ramood, Ribee Abd Elazeem: tekenyat eltaalom elelektrony,khawarezm elelmya, geda,( 2011):MN173.
9-  حسنین، الهام عبد العزیز محمد: مقرر الیکترونی مقترح فی تاریخ النسیج والأزیاء للاستفادة منه فی التدریس لطالبات قسم الملابس والنسیج، مجلة العلوم والفنون التطبیقیة، المجلد الرابع، عدد ینایر،2015م، ص 15.
9. Hasanin, Elham Abd Elaziz Mohamed: mokarar elektrony moktirih fe tareekh elnaceg we elazeyaa, magalet elowlom we elfenon eltitbekya, elmogalad elribee, adad yanayer,( 2015):MN 15.
10-             حسین، أسامة محمد: تقنیات القص والحیاکة ، دار الفاروق،  الطبعة الأولى, القاهرة، 2007 م، ص 89.
10. Hesen, Osama Mohamad: tekenyat elkis we elheyaka, dir elfarooq, eltibeaa elowla, ekahera, (2007): MN 89.
11-             ماضی, ماجدة إبراهیم: أدوات وماکینات الحیاکة، بستان المعرفة الإسکندریة، 2005م، ص 65.
11.  Mide, Mageda Ebrihem: adawat wemakenat elheyaka, bostan elmeerefa eleskandarya,( 2005): MN65.
12-             رزق, سوسن عبد اللطیف: آلات ومعدات  الملابس، عالم الکتب، القاهرة، 2001م، ص 47.
12. Rezek, Sawesan Abed elliteef: alat we moedat, alam elkotob, elkihera, (2001):MN47.
13-             توفیق, عبد الرحمن: التفکیر والعمل مع المهارات والقدرات، القاهرة، 2003م، ص 32،37.
13. Tawfek,Abed elhamed: eltafeker we elamalmaa elmaharat we elkodorit, elkihera, (2003):MN 32,37.
14-             الغندور, نهال محمد واخرون:  دور التعلم النشط فی تنمیة الجانب المهارى من خلال تنفیذ مفروشات حجرة الطفل لطالبات جامعة الطائف، مجلة عالم التربیة ، عدد أکتوبر،2013م، ص 17.
14.Elgindor, Nehal Mohamed: dor eltaalom elnishet fe tanemyt elganeb elmihary letilebat gamete eltief, megalet alam eltarebeya, adad ektobir, (2013): MN 17.
15.http://www.taibahu.edu.sa/Pages/AR/Service/ServiceDescription.aspx?ID=84, Tuesday 12 March Crank 10 pm,2019.