The reality of applying virtual classes and electronic tests from the viewpoint of faculty members and students of Taif University.

Document Type : Original Article

Author

Helwan university. art of education

Abstract

This research aims to highlight the concept of virtual classes and electronic tests and types, how to manage them, highlight their advantages and disadvantages, and the steps to be followed for the success of education using virtual classes. It also aims to identify the reality of applying virtual classes and electronic tests at the Faculty of Design and Applied Arts at Taif University
The research also focused on discussing the results of the virtual class questionnaires and electronic tests based on the opinion of faculty members and students about lessons across virtual classes and their desire to deal with them and discussing their experience with virtual classes and electronic tests, as well as the research dealt with a discussion of the importance of virtual classes for students, in addition to obstacles and difficulties to use Accordingly, the research revealed the opinion of the faculty members is somewhat identical with the students towards virtual classes and electronic tests, where it became clear that they are ready and prefer to learn through the system of virtual classes in a large part, especially theoretical subjects, because this is necessary for renewal and is a measure of scientific progress from their point of view, but for practical subjects the opinion is different as the nature of these subjects needs to be treated and interviewed with teachers
The research also recommended in the light of the above need to apply virtual class-rooms and electronic tests, especially in theoretical approaches next to the theoretical part of the curriculum process, so as to facilitate and improve educational practice, especially in the field of distance education.

Keywords

Main Subjects


  1. المراجع

    1. الخلیفة، هند بنت سلیمان: "الاتجاهات والتطویرات الحدیثة فی خدمة التعلیم الإلکترونی دراسة مقارنة بین النماذج الأربع للتعلیم عن بعد"، ورقة عمل، ندوة مدرسة المستقبل، من موقع جامعة الملک سعود، (2002) تاریخ دخول الموقع 6/5/2020. متوفر على الرابط (http://www,Ksu,edu,sa/seminarschool/index2,htm):

    alkhalifat , hind bnt saliman: "alikhianat waltatwirat alhadithat fi khidmat altaelim al'iiliktrunii dirasatan mqarntan bayn al'arbae liltaelim ean bed" , waraqat , nadwat madrasat almustaqbal , min mawqie jamieat almalik sueud , (2002) tarikh dukhul almawqie 6/5/2020 .

     

     

     

    1. الجرف، ریما سعد: المقرر الإلکترونی "المؤتمر العلمى الثالث عشر. مناهج التعلیم الثورة المعرفیة والتکنولوجیة المعاصرة “. المجلد الأول. الجمعیة المصریة للمناهج وطرق التدریس. القاهرة. جامعة عین شمس، (2001) تاریخ دخول الموقع 6/5/2020 متوفر على الرابط:(http://ugura,opac,mandumah.com)

    aljurf , rayama sied: almuqrara: almuqarar aldirasiu "alimutamar aleulmaa alththalith eashr. manahij altaelim althawrat almuerafiat waltuknuwlujita". almujalid al'awl. jamieat eayan shams , (2001) tarikh dukhul almawqie 6/5/2020

    1. الرافعی، عمر”: الدراسة الإلکترونیة الحل فی المخلوط”، المعرفة القاهرة، العدد 91. (2002)

    alraafieiu , eumar ": aldirasat alhalu fi almakhaluwta" , almaerifat al'iiliktruniat , aleadad 91. (2002)

    1. العبادی، محسن: "التعلیم والتعلیم التقلیدی ما هو الاختلاف", المعرفة القاهرة العدد91’ (2002)، ص18

    aleabbadi , mhsn: "altaelim waltaelim altaqlidii ma hu alakhtlaf", almaerifat alqahrt aleadad 91 "(2002) , s 18

    1. العطیوی، صالح”: التعلم الإلکترونی والجامعة المفتوحة”، ورقة معدة ضمن مقرر أصول تکنولوجیا التعلیم، الریاض، کلیة الدراسات العلیا، قسم وسائل وتکنولوجیا التعلیم، جامعة الملک سعود. (2006)، ص74‘86

    aleatiwiu , salih ": altaelim al'iiliktruniu waljamieat almaftuha" , waraqat mueadat dimn muqarar 'usul tiknulujia altaelim , alriyad , kuliyat aldirasat aleulya , qism watiknulujia altaelim , jamieat almalik seud. (2006) , s74 '86

    1. العماس، عمر محمد: "التعلیم عن بعد والتعلیم التقلیدی فی المیزان “، الخرطوم (2009)، ص28

    aleamas , eumar mhmd: "altaelim ean baed waltaelim altaqlidii fi almizan" , alkhartum (2009) , s 28

    1. عوض، أمانى: "تصمیم وإنتاج الاختبارات الإلکترونیة " ورقة عمل، من جامعة المجمعة، (1436), تاریخ دخول الموقع 6/5/2020. متوفر على الرابط https://sites.google.com/site/binhajjad03/

    eiwad , 'amanaa: "tsamim wa'iintaj alaikhtibarat al'iiliktruniati" waraqat eamal , min jamieat almajamaeat , (1436) , tarikh dukhul almawqie 6/5/2020.

    1. المبارک، احمد عبد العزیز:"إثر التدریس باستخدام الفصول الافتراضیة عبر الشبکة العالمیة ‘الانترنت’ على تحصیل طلاب کلیة التربیة ففی تقنیات التعلیم والاتصال بجامعة الملک سعود “. رسالة ماجستیر، غیر منشورة. قسم وسائل وتکنولوجیا التعلیم، کلیة التربیة، جامعة الملک سعود: الریاض(1424هـ)، ص145-165

    almubarak , 'ahmad eabd alezyz: "sdyq altadris alfusul eabr , sidiyq sdyq" , sidiyq , jims , jims , jamieat almalik sueud , jamieat almalik sueud , jamieat almalik sueud , majsitir , jamieat almalik sueud sewd: alriyad (1424 h) , sa145-165

    1. الموسى، عبد الله؛ والمبارک، احمد:"التعلیم الإلکترونی والأسس والتطبیقات". ط1,الریاض, مکتبة الرشد. (2005)

    almusaa , eabd allah ; walmubarak , ahmada: "alitaelim al'iiliktruniu wal'usus waltatbiqata". t 1, alrayad, maktabat alrashd. (2005)

    1. المهدى، مجدی صلاح طه: "التعلیم الافتراضی فلسفته – مقوماته – فرص تطبیقه”، إصدارات جامعة المنصورة، دار الجامعة الجدیدة. (2008) ،ص21

    almahdaa , majdi salah th: "altaelim al'iiftiradii falsafatuh - muqawamatuh - furas tatbiqih" , 'iisdarat jamieat almansurat , dar aljamieat aljadidtu. (2008) , s 21

    1. بختی، ابراهیم:" التعلیم الافتراضی وتقنیاته". بحث مقدم إلى المرکز الجامعی،(ب.ت) .تاریخ دخول الموقع 6/5/2020 متوفر على الرابط (http://www.sh-mohammed.com/dros/show.ph )

    bikhti , abrahym: "altaelim al'iiftiradiu wataqniatuha". muqadim 'iilaa almarkaz aljamieii , (b.ta) .tarikh dukhul almawqie 6/5/2020

    1. خمیس، محمد عطیة: "عملیات تکنولوجیا التعلیم". القاهرة. دار الحکمة. (2003)، ص54

    khamis , muhamad etyt: "emaliat tiknulujia altaelim". alqahir. dar alhakmatu. (2003) , s 54

    1. رزق، فاطمة مصطفى: " أثر الفصول الافتراضیة على معتقدات الکفاءة الذاتیة والآداء التدریسى لمعلمى العلوم قبل الخدمة". مجلة القراءة والمعرفة، العدد 90,212-257. (2009)، ص26

    rizq , fatimat mustafaa: "iathar alfusul aldirasiat ealaa muetaqadat dakhiliat wa'ada' altdrisaa limuelimaa aleulum qabl alkhadama". majalatan alqira'at walmaerifat , aleadad 90,212-257. (2009) , s 26

    1. سالم، أحمد، وسرایا، عادل: "منظومة تکنولوجیا التعلیم “. الریاض. مکتبة الرشد. (2003)، ص66

    salim , 'ahmad , wasaraya , eadl: "mnzwmt tiknulujia altaelim". alriyad. maktabat alrashdu. (2003) , s 66

    1. شمو، على محمد:"التعلیم عن بعد" الخرطوم، مطبعة سولو. (2004)، ص11 ‘12

    shumu , ealaa mhmd: "altaelim ean bed" alkhartum , mutabaeat sulu. (2004) , s 11 '12

    1. عبد المنعم، إبراهیم: التعلیم الإلکترونی فی الدول النامیة الآمال والتحدیات، ورقة عمل الندوة الإقلیمیة حول توظیف تقنیات المعلومات والاتصالات فی التعلیم، الإتحاد الدولى للاتصالات، القاهرة، مرکز المعلومات ودعم اتخاذ القرار. (2003)، ص22، تاریخ دخول الموقع 6/5/2020 متوفر على الرابط:(http://ituarabic,org/e.education)

    eabd almuneim , 'ibrahym: altaelim al'iiliktruniu fi alduwal alamal waltahadiyat , waraqat eamal alnadwat tawzif taqniat almaelumat fi altaelim , al'iithad alduwaliu , alqahrt , markaz almaelumat wadaem alqarar alqarar. (2003) , s 22 , tarikh dukhul almawqie 6/5/2020

    1. ودیع ،سالى صبحى،: معاییر تصمیم و إنتاج برامج الاختبارات الإلکترونیة فى التعلیم عبر الشبکات. رسالة ماجستیر، کلیة التربیة جامعة حلوان. (2004)، ص79ـ78

    wadie , salaa subhaa ,: maeayir 'iintaj w 'iintaj baramij alaikhtibarat al'iiliktruniat fa alshbkat. risalat majstir , kuliyat altarbiat jamieat hila wan. (2004), sa7978

    1. Bates, A.W: Technology,Open Learning and Distance Educatinon:Routledge. . (2005) p.p36
    2. Dirr, p: The development of new Organizational arrangements in Virtual Learning, in Farrell(ed). The Changing Faces of Virtual Education, Vancouver, BC: Commonwealth of learning. (2011) p.p22
    3. Lim, Jon & Karol, Johnathan: “Student Achievement, sati factional Delivery Models. TRE- Systems, Miami, USA. (2004) p.p46