the development of a new strategy in visual reading of paintings

Document Type : Original Article

Author

Jeddah University- college of Art and Design- Department of Drawing and Art Saudi Arabia - Jeddah

Abstract

Research Summary

The research discusses the development of a new strategy in visual reading of paintings and how it could be applied to different paintings by the art specialist recipient .The problem of the research was summed up in finding deficiencies in the visual reading of the paintings and the absence of clear dimensions for some specialists in the field of art. In addition to, no visual reading strategy suits different paintings in the light of the cultural change and the technological development.
The research aims at emphasizing the importance of visual reading, activating its role in appreciating and criticizing paintings for specialists , and creating a new strategy for visual reading that suits all paintings and enriches the field of art in general and painting in particular. The researcher has followed the analytical descriptive approach with a group of fixed and mobile paintings .An open pre and post questionnare has been conducted to measure the effectiveness of the new strategy in reading the paintings.
Research results were summarized as there are shortcomings in the visual reading of some specialists in the field of arts to the paintings .Introducing a new strategy in visual reading that suits all paintings and finding clear dimentions to define this process contribute to the enrichment of the visual culture and the artistic experience of the specialist in the field of arts. Besides,the new strategy is considered efficient to visual reading and appropriate to different paintings in view of the cultural change and the technological development.
According to the research recommendations, attention has to be paid to visual reading and its strategies, strengthening its role in the field of arts , training students in Faculties of Arts on how to do visual reading correctly on a scientific basis in order to make the most of the educational process, and conducting more researches that address the concept of visual reading and its strategies in the field of painting in particular and arts in general.

Keywords

Main Subjects


  1. المراجع

    المراجع العربیة:

    1. أحمد، محمد عبد القادر .١٩٨٦. طرق تعلیم اللغة العربیة. القاهرة: مکتبة النهضة المصریة.

    Ahmed, Mohamad Abdulkader, 1986, turuq taaleem al logha al arabia, alqahera, maktabat al nahda al masrya.

    1. إسماعیل، شوقی إسماعیل.2002. مدخل إلى التربیة الفنیة. الریاض: دار الرفعة للنشر والتوزیع.

    Ismael, Shawky Ismael, 2002, madkhal ela al tarbya al fanya, al ryad : dar al rfaah llnshr w al tawzee.

    1. البسیونی، محمود .1983. الفن فی القرن العشرین من التأثیریة حتى فن العامة. ط1. القاهرة: دار المعارف.

    Al basyony, Mahmoud, 1983, alfn fe al karn al eshreen mn al taaserya hta fn al aamah, tabaah 1, alqahera : dar al maaref.

    1. البسیونی، محمود .1985. أصول التربیة الفنیة.  الکویت : عالم الکتب.

    Al basyony, Mahmoud, 1985, osol al tarbya al fanya, al Kuwait, Alam al kotb.

    1. السید، محمود أحمد. 1988.  تعلیم اللغة العربیة بین الواقع والطموح. دمشق : دار طلاس للدراسات والترجمة والنشر.

    Alsayed, Mahmoud Ahmed, 1988, taalem al logha al arbya byn al wakee w al tomoh, dmshk : dar talas lldrasat w altrgama w alnshr.

    1. الشیخ، عارف. 2008. القراءة من أجل التعلیم . ط1. عمان : نشر المؤسسة العربیة.

    Al-shiekh, aaref, 2008, al qeraah mn agl al taaleem, tabaah 1, oman : nshr al moasasah Al arbya.

    1. العلوان، أحمد فلاح والتل، شادیة أحمد .2015. أثر الغرض من القراءة فی الاستیعاب القرائی. مجلة جامعة دمشق. المجلد 26 . العدد الثالث .

    Al Olwan, Ahmed Flah w Altl, Shadia Ahmed, 2015, asr algharad mn al qeraah fe alesteab al qeraay, megalat gameat demshk, almogalad 26, aladd al sales.

    1. القیسی، فاضل حمد والطائی، علی حسون. 2014. الادارة الاستراتیجیة نظریات، مداخل، أمثلة وقضایا معاصرة. عمان: دار صفاء للنشر والتوزیع.

    Al-qesy, Fadel Hamad w Al taey, Ali Hasoon, 2014, al edara al estrategya nazariat, madakhel, amsela w kadaya moasera, oman : dar safaa llnashr w al tawzee.

    1. حبیب الله، محمد وخطیب، نمر .2011. القراءة الحدیثة . الناصرة: دار النهضة للنشر .

    Habib Allah, Mohamed w Khateeb, Nmr, 2011, al qeraah alhadesa , al nasera : dar al nahda  llnshr.

    1. حسن ، حسن محمد . 1992م. الأسس التاریخیة للفن التشکیلی المعاصر. الجزء الثانی. مصر: دار الفکر العربی.

    Hasan, Hasan Mohamad , 1992, al osos altarekheya llfn altashkely almoaser, al goze altany, masr, dar alfkr alarby.

    1. حسن، رهام شعبان شحاته .2018. الاستفادة من العمارة والرسوم الجداریة الشعبیة لتصمیم معلقات ولوحات جداریة لإثراء الثقافة البصریة، رسالة ماجستیر، کلیة التربیة النوعیة، جامعة بنها.

    Hasan, Rham Mahmoud Shehata, 2018, al estfada mn al emara w alrsom al gdarya alshaabya ltsmeem moalakat w lawhat gdarya lesraa al sakafa albasarya, resalat majester, kolyat al tarbya al naweya, gameat banha.

    1. دوایر، فرانسیس ومور، مایک. 2007. الثقافة البصریة والتعلیم البصری. ترجمة نبیل جاد عزمی: مکتبة بیروت.

    Dwayer, Franses w Mor, Mayk, 2007, al sakafa al basrya w al taaleem al basry, targamet Nabil Gad Azmy, maktabat bayrut.

    1. سلیمان، أحمد علی. 2010. التسویق الاستراتیجی الأصول العلمیة والتطبیقات العملیة. الریاض : مکتب الشرقی للنشر والتوزیع. 

    SolIman, Ahmed Ali, 2010, al tasweek al estrategy al osol al elmya w al tatbekaat al amlya, al ryad : mktb al sharky llnshr w al tawzee.

    1. شحاتة, حسن سید .2004.  تعلیم اللغة العربیة بین النظریة والتطبیق, ط6 . القاهرة: الدار المصریة اللبنانیة.

    Shehata, Hassan Sayed, 2004, taaleem al logha al arbya byn al nazaryah w al tatbek, tabaah 6, alqahera, al dar al masrya al lebnanya.

    1. شیشتر، عبد المحسن حسین والافوکاتو، إبراهیم أحمد ومحمد، مصطفى أحمد. 2009 . فن الرسم والتصویر. الکویت: وزارة التعلیم.

    Sheshter, Abdul Mohsen Hussien w al avocato, Ibrahim Ahmad w Mohamad Ahmed, 2009, fn alrsm w altaswer. Al kwait : wezarat al taaleem.

    1. عبد الوهاب، طارق عابدین إبراهیم .2012. قراءة الصورة التشکیلیة بین الحقیقة والإیحاء. بحث منشور. مجلة العلوم الانسانیة والاقتصادیة. العدد الاول یولیو . جامعة السودان للعلوم والتکنولوجیا.

    Abdulwahab, Tarek Abdeen, Ibrahim, 2012, qeraat alsorah al tashkelya byn al hakeka w al ehaa, bahs manshor, megalat al oloom al ensanya w al ektsadya, al aladd alawl yolyo, gameat alsodan lloloom w al tknologya.

    1. عزام، أبو العباس محمود .1999. التذوق والنقد فی الفنون التشکیلیة. الریاض : المفرد للنشر والتوزیع.

    Azam, Abo Alabas Mahmoud, 1999, al tazawok w al nakd fe al fnoon al tashkelya, al ryad : al mofrad llnashr w al tawzee.

    1. علی، أحمد رفقی. 1998. التذوق والنقد الفنی. الریاض: المفرد للنشر والتوزیع .

    Aly, Ahmed Refky, 1998, al tazawok w al nakd al fany, al ryad : al mofrad llnashr w al tawzee.  

    1. علی، سعد القحطانی. 2009. فعالیات برنامج مقترح لتنمیة مهارات القراءة الجهریة لدى التلامیذ ذوی التخلف العقلی البسیط، کلیة التربیة. بجامعة الملک سعود. الریاض.

    Aly, Saad Al-kahtany, 2009, faelyat brnameg moktarah ltnmyat mharat al qeraah algahrya lada al tlameez zawy altakhalof al akly al baseet, kolyat al tarbya, bgameat al malek  Saod, al ryad.

    1. غراب، یوسف خلیفة .2001. المدخل للتذوق والنقد الفنی . الریاض: دار أسامة.

    Ghorab, Yosef Khalefa, 2001, al madkhal ll tazawok w al nakd al fany, al ryad : dar osama.

    1. قسم اللغة العربیة. 2008. مهارات القراءة والفهم (1). کلیة الآداب . جامعة الملک سعود. الریاض.

    Ksm al logha al arbya, 2008, mharat al qeraah w al fhm (1), Kolyat al adaab, gameat al malek Saod, al ryad.

    1. مذکور، علی أحمد .2006. تدریس فنون اللغة العربیة. ط1. القاهرة: دار الفکر العربی.

    Madkoor, Aly Ahmad, 2006, tadrees fnoon al logha al arbya, tabaah 1, al qahera : dar al fkr al arby.

    1. مصطفى، إبراهیم وآخرون.1972. المعجم الوسیط، استاینول: المکتبة الإسلامیة  للنشر والتوزیع.

    Mostafa, Ibrahim w akharoon, 1972, al moagam al waseet estaynol, al maktaba al eslamya llnashr w al tawzee.

    1. مویزة، أحمد. 2013. اعداد استراتیجیة التسویق وعملیاتها. عمان: دار الیازوری العلمیة  للنشر والتوزیع.

    Mowayza, Ahmad, 2013, edad estrategyat al tasweek w amlyateha, oman : dar al yazory al elmya llnashr w al tawzee.

    المراجع الأجنبیة :

    1. Catts, H. and Kamhi, A. 1999. Language and Reading. New York: New Jersey.
    2. Kluszczynski, W.  Ryszard .2010. Strategies of Interactive Art. Department of Media and Audiovisual Culture. University of Lodz. Poland.
    3. Neri, Grazia .2009. Ethics an Photograply. New York: Adam Harley.
    4. Paul, Christiane .2003. Digital Art (world of Art). New York : Thames and Hadson.

    4.Shin, Hyo Sang .2012. Visual Reading and the Snowball of Undertanding. London : Copyright.

    1. Ford , Michael. L .2013. The Five Senses  Tell It Again!™ Read-Aloud Anthology. New York : Core Knowledge Language Arts.

    المواقع الإلکترونیة:

    1. American Academic Support Centre. 2004.Comprehension Levels.Retrieved, May,22,2006 from the world wide web: http /:www. Academiccomprehension/reading- teaching
    2. Roe, B. Stodt, B. and Burns. 1997.Reading Instruction in the Secondary Schools. Retrieved, May,11,2004 from the world wide web: http:/www.read.com.87654/education.
    3. https://www.google.com.sa/search?espv=2&biw=1366&bih=667&tbm=isch&sa=1&q=+Frank+Malina&oq=+Frank+Malina&gs_l=img.3...3270.3270.0.3670.1.1.0.0.0.0.0.0..0.0.msedr...0...1c.1.64.img..1.0.0.YYdrAq6EL9s
    4. https://www.google.com.sa/search?espv=2&biw=1366&bih=667&tbm=isch&sa=1&q=Daniel+Rozen+artist&oq=Daniel+Rozen+artist&gs_l=img.3...6078.17425.0.17841.9.8.1.0.0.0.291.1802.0j2j6.8.0.msedr...0...1c.1.64.img..7.2.212.Qa7kI8IGQZ0
    5. https://www.google.com.sa/search?tbm=isch&tbs=rimg%3ACSAm65cvvR0aIjgG5vAX9v9X8FbJE_10vcnnt0IDQzLMee5SgeHfQlrQhSM36y7FQnxiEY2pbM2GDnGW9NlYKHe7M6CoSCQbm8Bf2_11fwEe8drvH72h21KhIJVskT_1S9yee0RY6sHUPBTmMYqEgnQgNDMsx57lBGfocZICx_1_1TSoSCaB4d9CWtCFIEXmNvXhLZ9g-KhIJzfrLsVCfGIQRp0xBBN9VvxsqEgljalszYYOcZRE5miI1HayFIioSCb02Vgod7szoEadMQQTfVb8b&q=art%20interactive&ei=7CMbVcLiIoTtO4OqgOgG&ved=0CAkQ9C8wAA&dpr=1&biw=1366&bih=667