The Effectiveness of Distance Learning Programs In Teaching Theoretical and Practical Arts Curriculums

Document Type : Original Article

Authors

1 criticism and art appreciation faculty of art education , Helwan University

2 Department of dimensional expression, Faculty of art education, Helwan University, Egypt

Abstract

All societal institutions were exposed to many challenges and crises, especially within schools and universities, as a result of the invading Corona virus pandemic emerging in the world at the beginning of 2020 AD, which made the option of digital online education is the alternative single education and traditional option best suited to face the repercussions of the crisis. Since then, calls have been made by the ministries of education in the Arab world to activate the use of e-learning and online education programs.
Accordingly, the researchers used some of the aforementioned e-learning programs, namely the Black Board program and Google class room, in teaching the content of the curricula of the history of modern and contemporary art, for students of the eighth semester at the Faculty of Art Education, Helwan University, Division of Education for the academic year 2019/2020, and the course of ceramics techniques for students of the fourth semester of the Faculty of Education, Department of Art Education, King Faisal University in the Kingdom of Saudi Arabia for the same academic year.
In light of the local trends of the importance of the digital transformation of education and the adoption of a future vision to benefit from the challenges of the current crisis in the continuity of activating and managing electronic education systems and merging them with traditional education, This calls for a study and evaluation of the online education experience that the faculty members in the Egyptian universities fought to determine their pros and cons, and then suggest solutions that guarantee their development and continuity. Therefore, this research tends to study the effectiveness of online education programs in teaching arts courses, theoretical or practical in colleges of art education, which contributes to identifying the strengths and weaknesses of the mechanisms that were followed and then setting up improvement procedures, can be used in the development plans of theoretical or practical courses in the faculties of arts in general and art education in particular, whether for the bachelor’s degree or the post graduate studies to ensure the achievement of quality in university education.

Keywords

Main Subjects


المراجع العربیة:
1- د.ر. غاریسون، تیرى اندرسون: 2006، "التعلم الإلکترونى فى القرن الحادى والعشرین إطار عمل للبحث والتطبیق"، ترجمة محمد رضوان الأبرش، مکتبة العبیکان، المملکة العربیة السعودیة، الریاض، ص29.
1- D.r.garison,Tire andirson:2006,” Alt3lem Al elctrone fe al karn al wahed wa el 3shren itar 3amal llbahs wa al tatbek”. Targamt Mohamed radwan alabrash, maktabat el 3obaikan, al mamlka al arabia al soudia, al reiad,p29.
2- سوهام، بادى: 2005، "سیاسات واستراتیجیات توظیف تکنولوجیا المعلومات فى التعلیم – نحو استراتیجیة وطنیة لتوظیف تکنولوجیا المعلومات فى التعلیم العالى دراسة میدانیة بجامعات الشرق الجزائرى"، رسالة ماجستیر، کلیة العلوم الإنسانیة والإجتماعیة، جامعة منتورى، الجزائر.
2-  Soham, bade: 2005, ” siasat wa estiratigiat tawzef toknologia al malomat tn al talem- nahw estratigih wataniah letawzef tknologia al malomat fe al talem al ale dirasa maidania bgamiat al shark al gazaire”, resalt magster, koliat al olom al ensania wa al egtmaia, gamiat mintory, al gazaer.
3- الصالحى، حیدر حسن محمد: 2013، " قیاس فاعلیة التعلیم الإلکترونى بإستخدام المواد التعلیمیة الأکادیمیة المتاحة على الانترنت دراسة وصفیة تحلیلیة فى الجامعة المستنصریة وفق نظام NOURI-Net"، بحث منشور، مجلة سیبریان، مج 2013، ع 31.
3- Al salihe, hedar hassan Mohamed: 2013, ”kias faeliat al talem al elktrony bestkhdam al mawad al talemia al akadimia al motaha ala el entrnit derasa wasfia tahlilia fe al gamiaa al mostansria wafk nzam nouri-net”, bahth manshor, magalt sibrian, mg 2013,no. 31.
4- الأحمرى، سعدیه: بدون تاریخ نشر، "التعلیم الإلکترونى"، وزارة التربیة، المملکة العربیة السعودیة، ص15.
4- Al ahmare, Sadia, “Al ta3lem al elktrone”, wizart al ta3lem, al mamlka al arabia al soudia, p15.
5- الجریوى، سهام بنت سلمان: 2019، "فاعلیة استخدام ادوات بیئة نظام البلاک بورد للتعلیم الإلکترونى التشارکى لتطویر المهارات العملیة فى مقرر التعلیم الإلکترونى لدى طالبات السنة التأسیسیة. مجلة کلیة التربیة الأساسیة للعلوم التربویة والإنسانیة بجامعة بابل، العدد 24، ص 428.
5- Al girwy, Seham bint salman: (2019)”fa3lit istkhdam adwat beat nezam al Black Board Llt3lem al elektrone altsharoke ltatwer almharat al3amalia fe mokarar al ta3lem al electrone lada talbat al sana al tasesia”.magalt koliat al tarbia al asasia ll3olom al tarbawia wa al ensania, gam3at babil, al3dad 24, p428.
6- عبد الرؤوف، طارق: 2013، "التعلیم عن بعد والتعلیم المفتوح"، دار الیازورى العلمیة للنشر والتوزیع، الأردن، ص6، 9.
6- Abd al raoof, Tarik:2013,”Alta3lem 3an bo3d wa alta3lem al maftoh”, dar al yazore al 3lmia llnashr wa al tawze3, al ordon,p 6,9.
7- عبد الرؤوف، طارق: 2015، "التعلیم الإلکترونى والتعلیم الافتراضى اتجاهات عالمیة معاصرة، المجموعة العربیة للتدریب والنشر، القاهرة، ص23، 27، 29، 25.
7- Abd al raoof, Tarik :2015,”Al ta3lem al elctrone wa al ta3lem al eftrade etgahat 3almia mo3asera, al magmo3a al 3arabia lltadreb wa al nashr, al qahera,p 23,27,29,25.
8- أخوارشیده، عالیه بنت خلف: 2006،"المسائلة والفاعلیة فى الإدارة التربویة"، دار مکتبة الجامعة، عمان، ص79.
8- Khwaresheda, Alia bnt khalaf a: 2006,” Al mosaala wa alfa3lia fe al edara al tarbawia”,Dar maktabet al gam3a, 3aman, p79.
9- عثمان، الشحات -عوض، امانى: 2008، " تکنولوجیا التعلیم الالکترونى، دمیاط، مکتبة نانسی، ص150
9-Oithman al shaht wa 3awad, amany: 2008,” ticnologia al ta3lem al elctrone”, Domiat, maktabet Nancy, p150.
10- عبد السمیع، مصطفى: 2006،" الخطة العربیة للتعلیم عن بعد"، المنظمة العربیة للتربیة والثقافة والعلوم، تونس، ص10، 12.
10- Abd al same3, Mostafa: 2006,” Alkheta al3arabia llta3lem 3an bo3d”, almonazama al3arabia lltarbia wa al sakafa wa al 3olom, tonis, p10,12.
11- فارس، نجلاء محمد - حسن، محمود محمد - عبادى، على حسن: 2019، "فاعلیة منصة تعلیمیة إلکترونیة قائمة على القصص التشارکیة الرقمیة لتنمیة التنظیم التعاونى والانتماء إلى الوطن لدى طلاب جامعة جنوب الوادى"، المجلة التربویة، ع 68، ص 521.
11- Fares Naglaa Mohamed, Hassan Mahmoud Mohamedm Abady Ali Hassan: 2019, "faileet manasa talemea electronia kaima ala alkasas altashrokeh elrakmea ltnmeat altanzeem altaawony wa alantmaa ela alwatan lda tolab gamat gnob alwadi", almajala altarbwaya, no. 68, p521.
12- غیث، عمر أحمد بن - خضر، یوسف أحمد - العجمى، عمار أحمد: 2016، "تقویم استخدام منصة ادمودو فى التعلیم من وجهه نظر طالبات کلیة التربیة الأساسیة، مجلة کلیة التربیة، جامعة الأزهر، العدد 170، الجزء الرابع، ص 146.
12- Gais,omar ahmed bn- khedr- alagame, Amar ahmed: 2016, “takoim estkhdam mnaset Edmodo fe altalem mn wghat nazar talebat kolit altarbia alasasia, magalat kolit altarbia, gameat al azhar, no. 170, algza alrabi, p 146.
13- المهدى، لمیاء محمود یوسف: 2020، "التعلم المدمج کمدخل لتطبیق النظریة البنائیة الاجتماعیة فی تعلیم الفن لطالب الصف الأول الثانوی )بین النظریة والتطبیق("، بحث منشور، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانیة، مج 5 ، ع 22، ص 700.
13- Almahde, lamia Mahmoud Yousf: 2020,”altalem almodmag kamadkhal lttbik alnazaria albnaeia alegtmaeia fe talem alfan ltaleb alsaf alawal althanawe(bin alnazaia wa alttbik)”, bahth manshor, magalet alemara wa alfenon wa alolom al ensania, mg 5,no. 22,p 700.
 
المراجع الأجنبیة:
14- Manijeh Sadeghi: 2019, “A shift from class room to distance learning: advantages and limitations, Sadeghi International Journal of Research in English Education, Volume 4, Number 1, March 2019, p81.
15-Marija Bušelić: 2012, “Distance Learning – concepts and contributions”, Oeconomica Jadertina 2(1) ,February 2017.
 
مراجع شبکة المعلومات (الانترنت)