Creating formulations inspired by the visual symbols of the Egyptian heritage and utilizing them in the tourism advertisement design

Document Type : Original Article

Author

Lecturer at Advertising DepartmentHigher Institute of Applied Arts the 5th Settlement -New Cairo

Abstract

Tourism advertisement is one of the important activities that contribute in the development of the tourism industry in Egypt and the support of its economy, thus; the improvement of its national income.
Tourism has an effective role in boosting the culture and awareness of tourists about the heritage arts of Egypt; it is also a statement of the globalization concept. Therefore; tourism represents a type of culture exchange that enables people and countries recognize the historical roots of the human art heritage.
Egypt has many touristic features that represent a main factor for tourism attraction and stimulation; both nationally and internationally. The enormous share of authentic Egyptian heritage is a stand witness for its continuous chain of civilizations; and their heritage treasures which produced a rich proportion of arts.
Each Egyptian heritage art is distinguished by its features, visual symbols and intellectual content.
The visual symbols of the Egyptian heritage is a distinguished source of inspiration due to their authenticity and honesty, as they have emerged from the society conscious, thus; they form a rich inspiration source for design, by activating new frameworks for the advertisement design though creating design formulations for new advertising ideas.
Such advertising ideas arise from the roots of the Egyptian heritage; they provide aesthetic, artistic and beneficial values in a modern way that confirms the individuality and distinguish of the Egyptian heritage and its continuity derived from its authenticity.
Creating new design formulations inspired by the Egyptian heritage may also lead to develop other objectives for the tourism advertisement design, these objectives are concerned with intellectual and cultural communication, ideas and meanings convey; and Egyptian identity confirmation.
This is the reason that the role of the advertisement designer is considered an effective factor in the development and promotion of tourism in Egypt, as these designers form an integrated part of the tourist attraction system, by deriving design elements from their surroundings and adapting them in their designs to demonstrate their distinguished vision.
The individuality of any designer starts by their inspiration source, followed by their ability to derive and adjust different design elements and systems, to create a structure and formulation with the sole purpose of designing an individualized advertising idea
This interaction between the designer and all the elements that surround them leads to create a design system and an advertising idea away from imitation and modularity.

Keywords

Main Subjects


  1. §        المراجع:
  2. 1. إبراهيم، داليا محمود، فهيم، أماني حمدي. "الدلالات الرمزية في التصميم ودورها في تأصيل الهوية المصرية." مجلة العمارة والفنون، عدد١٢ جزء٢، (2018): ص١٤٤.

    - ibrahim, dalia mahmoud, fahima, 'amani hamdi. "aldlalat alramzia fi altasmim wa dorha fi tasil alhwya almisria." maglet alamara wal alfunun, add 12, goza2, (2018): sa144.

    1. إبراهيم، مروه السيد. "الرمز في الحياة الشعبية المصرية قيمة تشکيلية في تصميم طباعة اقمشة المعلقات." مجله علوم وفنون، مجلد ١٨، عدد ١ (٢٠١٦): ص٢٠٣.

    - Ibrahim, marwat alsayd. "alramz fi alhayat alshabya almisrya qima tashkilia fi tasmim tabait aqmisha almalaqat". maglat alelom wal funun, mogald 18, add 1 (2016): sa 203.

    1. أبو صالح، عبد الواحد عطية عبد الواحد." الفن الشعبي ودوره في إسراء التشکيل النحتيي." المؤتمر العلمي السنوي الرابع، جامعه المنصورة، کليه التربية النوعية (ابريل ٢٠١٢): ص ١٠٩٦.
    2. أبو عبد الله، مي محمد. "الفن الشعبي والطابع القومي للمعلقات النسجية." مجله علوم وفنون (١٩٩٩): ص١٢٩.
    -abo saleh, abd alwahd atya abd alwahd, "alfan alshaby wa dorh fi isra altashkil ' alnhty". almoatmr alelmy alsnawy alrabie, gamiat almansora, kuliyat altarbia alnaweia (april 2012): s. 1096.

    - abo abd allah, mai mohamed. alfan alshaeby wal tabia alkawmy lilmoalkat alnsgya. maglat alelom wal funun (1999): sa. 129.

    1. أحمد، ففيان فهيم السيد. "المفردات التشکيلية في مختارات في الفن الشعبي وتوظيفها في تصميم أقمشة المعلقات المطبوعة." مؤتمر الفنون التطبيقية الدولي الخامس دمياط (مارس ٢٠١٧): ص٤.

    - ahmad, vivian fahim alsyd. almofradat altshkilia fi mokhtarat fi alfan alshaeby wa twzifha fi tasmim aqmishat al moalkat almatboat moatamr alfnon altatbikia aldwly alkhamis dmiat (maris 2017): s. 4.

    1. أحمد، رافت علي. (ثلاثية الإبداع المعماري) الابداع الفني في العمارة. القاهره: دارالجمهورية للصحف، ٢٠٠٩.

    - ahmad rafat aly. (thlathiyt al'ibda almiemary) al'ibda alfaniy fi alemara. alkahira: dar algmhoriya llsuhf 2009.

    1. التويجري، عبد العزيز ابن عثمان. التراث والهوية. منشورات المنظمة الإسلامية للتربية والعلوم الثقافة (اسيسکو) ،٢٠١١، ص٣١.

    -altwyujury, abd alaziz abn othman. altorath wal hawiya. manshorat almnazama al'islamia liltarbia wal olum wal thakafa ('isysko) , 2011 , s. 31.

    1. جابر،هاني إبراهيم. الفنون الشعبيه بين الواقع والمستقبل، القاهرة: الهيئة المصرية العامة للکتاب ، ٢٠٠٥.

    -. gabir , hani ibrahim.  Alfunon alshaby bayn alwakia wal mostakbal , alkahira: alhayia almisrya alama lilkitab , 2005.

    1. الجوهري ،نظيره محمود. “الفن الشعبي کمصدر للحفاظ علي الهوية المصرية في عصر العولمة.” مجلة التربية الفنية (١٩٩٩):ص ١٨٩،١٩٠.

    -algohry  nazira mahmoud. "alifuliklur kumusadar lilhifaz ealaa alhuiat almisriat fi easr aleawlimat". majalat altarbiat alfaniya (1999): s 189,190

    1. حسين،فاطمه أحمد محمد. "الصياغات التصميمية لرموز الحضارة المصرية القديمة والاستفادة منها في التصميم الداخلي والاثاث." مجله التصميم الدولي المؤتمر العلمي الدولي الاول للقصور المتخصصة لموروث الفني والحرفي لغة تواصل بين الشعوب(ديسمبر٢٠١٧): ص٨.

    -husin fatima 'ahmad mohmad. "alsyghat altsmimia  lrmoz alhadara almisrya alkadima wa alistfada menha fi altasmim aldakhily  wa alasas". maglat altasmim aldwly , almoatamr  alelmy aldwy alawal likosor  almotakhsisa fi llmwros alfany wal harafy , lught  tawsol bayn alshoab (dysmbir 2017): s. 8.

    10. ريتشارد. رلکسون : قراءة الفن المصري (دليل هيروغليفي للتصوير والنحت المصري القديم). تقديم زاهي حواس، ترجمه يسريه عبدالعزيز حسني،المجلس الأعلى للأثار، ٢٠٠٧.

    - ritshard. rlkson: kraet alfn almasry (dalil hiroghlify liltswer  wal naht almisry alkdim). takdim zahy hwas , targmet yosria abd alaziz hosny , almglis  alala  lilasar , 2007.

    11. زکي، داليا محمد تيمور. الوعي السياحي والتنمية السياحية ( مفاهيم وقضايا).القاهرة ، ٢٠٠٨.

    - zaki , dalia mohamed tymor. alway alsiyahy wal tanmiya  alsiyahia (mfahim w kadaia) , alkahira , 2008.

    12. السيد، أحمد محمد . دلالات الرمزية في التصوير الحديث کمصدر للإستلهام إبداعات فنية معاصرة . رساله ماجيستير ، کليه تربية فنية، جامعة حلوان ،٢٠٠٣ .

    - . alsyd , ahmad mohamed. dalalat alramzia fi altaswir alhadis kamasadar 'llistlham ibdaat  faniya moasira. magstear , koliyat altarbia alfania , gamiat hilwan , 2003.

    13. عبد الحميد، أمل هاني. الإعلان علي مواقع التواصل الإحتماعي في الإنترنت ودورها في تنشيط السياحة الثقافية في مصر . رسالة ماجستير، کلية الفنون التطبيقية ، جامعة حلوان، ٢٠١٤.

    -abd alhamid , amal hany. alielan ala mawaka altawasol alagtimaei fi alintrnt wa dorha fi tanshit alsyaha alsakafia fi misr. risalat magster , kuliyat alfunun altatbikia , gamiat hilwan , 2014.

    14. عبد الرحيم،مني ابراهيم."رؤية تصميمية للمطبوعات الإعلانية السياحية للتأکيد علي الهوية المصرية." , مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية ، مجلد٤ ،عدد١٣ (٢٠١٨):ص٤٨٧.

    - abd alrahim , mona ibrahim , "roayat tasmimia  llmatboat alealania  alsiyahia liltakid ala alhuia almisria". maglet alemara wal funun wal eolum alinsania , almoglad 4 , aladd 13 (2018): s. 487.

    15. عبد العزيز،داليا عبد المنعم. "الدلالة الرمزية في الفنون الشعبية کمصدر إبداعي للجداريات الخزفية." مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية ، عدد ١٢ جزء ٢(2018): ص١٢١.

    - abd alaziz , dalia abd almonem. Aldlala alramzia fe alfunun alsahbyia  kmsdar ibdaey  llgadariat alkhazfia. maglet alemara wal funun wal eolum alinsania , aladd 12 , algoza' 2 (2018): s. 121.

    16. عبد الکريم،أحمد محمد علي. نظم تصميم الفنون البصرية . القاهرة ، دار اطلس للنشر والإنتاج، ،٢٠١٣ .

    - abd alkrim , ahmad mohamed ali. nozom tasmim alfunun albasria. alkahira , dar atlas llnshr  wal alintag , 2013.

    17. عبيدات، محمد. التسويق السياحي مدخل سلوکي.الأردن: دار وائل للنشر، ط٣، ٢٠٠٨.

    - obidat , mohmed. altaswik alsiahy , madkhal soluky , alordon: dar wael lilnashr ,  2008.
    1. 18.  عدلي،عصمت.الأمن السياحي الأثري في ظل قوانين السياحة. القاهرة : دار الجامعة الحديثة ، ٢٠٠٨.
    - adly , esamt. alamn alsiahy alasaiahy  kawanin alsiya. alqahrt: dar aljamieat alhadithat , 2008.

    19. عز الدين،أمنيه. "فن المنيمال في تصميم الإعلان المعاصر." مجله علوم وفنون ، مجلد ٢٨، عدد ٢ (ابريل ٢٠١٦ ): ص٣٨ .

    - eiz aldin omnia. "fn almnimal  fi tasmim alielan almoaser." maglat olulm wa funun , mogald 28 , add 2 (april 2016): s. 38.

    20. عطية،محسن محمد. الجمال الخالد في الفن المصري القديم . القاهرة: عالم الکتاب ،٢٠٠١.

    - atia mohsen mohmed. algmal alkhaled fi alfn almisry alkadim. alkahira: alam alkitab , 2001.

    21. عوض،أوديت امين ، يوسف، دينا طلعت. "الرمز المصري القديم مصدرا لابتکار تصميمات طباعيه لملابس الفتيات." مجله التصميم الدولي المؤتمر العلمي الدولي الاول للقصور المتخصصة لموروث الفني والحرفي لغة تواصل بين الشعوب(ديسمبر٢٠١٧): ص٧ .

    - awad , odiat amin , yosif , dina  talat. "alramz almisry alkadim masdr libtekar tasmimat  taiea limalabis  alfatiyat." ". maglat altasmim aldwly , almoatamr  alelmy aldwy alawal likosor  almotakhsisa fi llmwros alfany wal harafy , lught  tawsol bayn alshoab (dysmbir 2017): s. 7.

    22. قانصي،أکرم. التصوير الشعبي العربي. الکويت،عالم المعرفة،١٩٩٥.

    - kansy , akrm. altaswir alshaby alaraby. alkwet , alam almarifa , 1995.

    23. القندي،هياء أحمد. "التراث کهويه حضارية بصياغة تصميمية معاصرة." ، مجلة علوم وفنون، أکتوبر عدد ٤ (٢٠١٥): ص ١٧٨.

    -alkanady , haya ahmad. "alturas khwya hadaria  bsiagha tasmima moasira." , maglat olulm wa funun, 'oktobar 4 (2015): s. 178.

    24. محمد، رشا إبراهيم. دراسة الأسس العلمية والفنية لتصميم الإعلان السياحي المصري المطبوع . رسالة ماجستير ، کلية الفنون التطبيقية، جامعة جلوان،٢٠٠٤.

    - mohamed , rasha ibrahim. drasa alosus alelmia wa alfaniya litasmim alielan alsiyahy almisry  almatboa. risalat magstar , kuliyat alfunun altatbikia , gamiet hilwan , 2004

    25. مخائيل،فيفان شاکر. "علامة العنخ الفرعونية في التاريخ والموضة المعاصرة." مجلة التصميم الدولية،عدد٤ (أکتوبر ٢٠١٨): ص٣٧١.

    - mikhael vivian shaker. ealamat alankh alferony fi altarikh wal moda almoasira. maglat altasmim aldwlia , add 4 (oktobr 2018): s. 371.

    26. مرسي ،هند خلف ، عبد العليم، أسامه عبدالرحمن. " المدلول الرمزي للعنصر الحيواني للفن المصري القديم کمدخل للإفادة في تصميم المشغولات المعدنية." ، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، مجلد١٥، عدد١(2019 ) ص٦٦١.

    - morsy , hend  khalf , abd alalim , 'osama abd alrhman. Almadlol alramzy llonsor alhaywany  llfan  almisry  alkadim kamdkhal  llefada fi tasmim almshghlat  almaedania. , maglat alemara wal funun wal eolum alinsania , almgald 15 , aladd 1 (2019) s. 661.

    27. موسي،نبيل فيصل. "أثر الإستثمار السياحي للتواصل الحضاري للمجتمع." مجله کلية بغداد للعلوم الإقتصادية،عدد٣٦(٢٠١٣): ص١٩٦.ju

    - mosa, nabil fysl. "asar alestsmar alsiyahy llltawasol alhadary llmoatama". maglat kuliyat baghdad lilolum alaiktisadia , aladad 36 (2013): s. 196.

    ثانياُ : المراجع الأجنبية :

    1. Jamesp.Allen.Middle Egyption .London: Combnidoge University Press.2014. 

    المواقع الإلکترونية :-

    1. https://www.google.com/search?biw=911&bih=417&tbm=isch&sa=1&ei=lhtnXZSlMNuc1fAP1_icgAE&q=رموز+في+الفن+الشعبي&oq=رموز+في+الفن+الشعبي&gs_l=img.3...23129.28435..29502...0.0..0.119.690.0j6......0....1..gws-wiz-img.......0i7i30j0i8i30.n8_MHQ2njoI&ved=0ahUKEwiUyObl6KbkAhVbThUIHVc8BxAQ4dUDCAY&uact=5#imgrc=c0GXof3CwfDZ0M: (september2,2019)
    2. https://www.google.com/search?tbm=isch&q=+ +الکف+في+الفن+الشعبي,online_chips:خميسة&sa=X&ved=0ahUKEwii48Cr8qbkAhW7TxUIHZLkBhAQ4lYILigF&biw=911&bih=417&dpr=1.5#imgrc=7AJR1N7olPn2xM
    3. https://www.pinterest.cl/pin/186055028327542435/(september5,2019)
    4. https://www.pinterest.cl/pin/229683649716166717/(september22,2019)
    5. https://www.pinterest.cl/pin/304696731024210050/(august14,2019)
    6. https://www.pinterest.cl/pin/314266880227097792/ (august 2,2019)
    7. https://www.pinterest.cl/pin/411727590925115726/?nic=1(august 12,2019)
    8. https://www.pinterest.cl/pin/448037862929159891/?nic=1(august 23,2019)
    9. https://www.pinterest.cl/pin/506725395565231940/(october 2,2019)
    10. https://www.pinterest.cl/pin/598486237961676406/(october 2,2019)
    11. https://www.pinterest.cl/pin/626281891907312856/(october 2,2019)
    12. https://www.pinterest.com/pin/63754150961090895/?lp=true(october 21,2019)
    13. https://www.shutterstock.com/editorial/image-editorial/art-archaeology-various-5850733jw (october 21,2019)