Comparative study between Executive methods and their integration and its effects on aesthetic and functional aspects of the design of upholstery fabrics

Document Type : Original Article

Authors

1 textile department, faculty of applied arts, Banha university, Banha, Qalyubia

2 Design Professor, Department of Spinning, Weaving and Knitting. Faculty of Applied Arts. Helwan University

3 Professor of design and head of the textile and knitting department. College of Applied Arts. Banha university

Abstract

Abstract
Furniture fabrics are considered one of the important textiles that no house can deny. They are very important because they are the basic elements in the house furnish. This kind of fabric is divided into several kinds, which we can summarize to:-
A. Textile coverings furniture
B. family coverings " bed coverings"
C. Curtains fabrics
D. covering
E. Towels
F. cheets and pad coverings
G. nappe and table towels
H. carpets
I. blankets
The first type of upholstery fabrics (upholstery fabrics) are the subject of research and used in upholstery reception rooms and living rooms.

Upholstery fabrics
A. Upholstery fabrics are the key factor in the design and modification of furniture pieces and often determine both the attribute and style and scale, importance and age for the value of furniture pieces significantly there must be harmony between upholstery cloth and furniture pieces.
B. The success of a piece of furniture depends on the relationship between the cloth used in its lining and the shape of the piece of furniture. The more complex the piece of furniture, the less chance of using different types of fabrics to fit together.
C. This type of fabric is used in upholstery, armchairs, sofas, chairs and others.
Their importance is evident due to their exposure during detail to pull and pull as well as the stresses placed on them while sitting for long periods, which varies from person to person, especially in public places such as restaurants, hotels, living rooms or reception
The current study concerns with textile coverings and the effect of using tissue structures to aesthetic elements to design textile coverings .The textile structure is one of the main elements that designer depends on to know the features of needed fabric as it represents an important role in detecting the quality of the final product and how it fits with its occupational role.
At this study, we produce some of complicated tissue structures
To know how it affects the features of this kind of textile coverings which have Islamic ornaments.
Islamic ornaments have many kinds as phytogenic ornaments, animalism and geometrism, which contain signals that consider very important to all meanings of progress, humanity physical and spiritual beauty.
We must study all of these kinds and make use of in all creativity sides to keep its Arabic identity and to keep our heritage.

Keywords

Main Subjects


  1. المراجع حسب ورودها فى البحث:

    1. رضوان, جمال عبد الحميد. الاستفاده من نظريات اسس التصميم في تطوير قدرات المصمم الابتکاريه لانتاج بعض اقمشه المفروشات. القاهرة: رساله دکتوراه، کليه الفنون التطبيقيه، جامعه حلوان، 2003 م.
    2. صالح، ابراهيم محمد. تراکيب المنسوجات الجزء الثالث. القاهرة: الهيئة العامة لشئون المطابع الأميرية، 1968م.
    1-Radwan, Gamal Abdul Hamid. alastfadh mn nzrat ass alt9mym fy t6woyr 8drat alm9mm alabtkaryh lantag b3'9 a8m4h almfrwo4at – rsalh dktworah – klyh alfnwon alt6by8yh – gam3h 7lwoan – 2003m.

    2-Saleh ,Abrahym Mohamed. al4a3r, m7md m7md: trakyb almnswogat – algz2 althalth – alhy2to al3amto l42won alm6ab3 alamyryto – al8ahrto – 1968m

    1. حلاوه , اسامه عزالدين.  تکنولوجيا انتاج اقمشه الجاکارد. القاهره: مطبعه  D&P، 2010م
    2. عامر,محمد متولي. البعد الرمزي في تصميم المنسوجات القبطيه والاسلاميه الاثريه. المملکه الاردنيه الهاشميه: شرکه دار الاکاديميون للنشر والتوزيع، 2018 م.
    3-Halawa, Osama Ezzeddine.  tknwolwogya antag a8m4h algakard – m6b3h  d&p-al8ahrh – 2010m

    4-   Amer, Mohamed Metwally. alb3d alrmzy fy t9mym almnswogat al8b6yhwalaslamyh alathryh – 4rkh dar alakadymywon lln4rwaltwozy3 – almmlkh alardnyh alha4myh – 2018 m

    5-   نجيب، عز الدين. موسوعه الفنون التشکيليه في مصر (2) العصور اليونانيه و الرومانيه والقبطيه والاسلاميه. القاهرة: نهضه مصر للطباعه والنشر والتوزيع، 2007 م .

    5- Naguib, Ezzeddine. mwoswo3h alfnwon alt4kylyh fy m9r (2) al39wor alywonanyh – alrwomanyhwal8b6yhwalaslamyh –nh'9h m9r ll6ba3hwaln4rwaltwozy3 – 2007 m

    6-   عامر ,محمد متولى. رموز الحب والکراهية فى المنسوجات الأثرية القبطية. الأردن: بحث منشور، المؤتمر الثالث عشر، کلية الأداب والفنون، جامعة فيلادلفيا، 2008م.

    6-Amer, Mohamed Metwally. rmwoz al7bwalkrahyto fy almnswogat alathryto al8b6yto – b7th mn4wor – alm2tmr althalth 34r – klyto aladabwalfnwon – gam3to fyladlfya – alardn – 2008m.

    Daneshvari , A.,"Animal Symbolism" oxford university, 1986.p26-27.7-

    8. عسکر, فاتن محمد . دراسة بعض التغيرات التکرارية على تقنيات وجماليات تصميم أقمشة المفروشات المنتجة على أنوال الدوبى. القاهرة: رسالة ماجستير، کلية النون التطبيقية، جامعة حلوان، 2004م.

    8-Askar, Faten Mohammed. drasto b3'9 alt'3yrat altkraryto 3la t8nyatwgmalyat t9mym a8m4to almfrwo4at almntgto 3la anwoal aldwoby – rsalto magstyr – klyto alnwon alt6by8yto – gam3to 7lwoan -2004m.

     

    9. نيازى, ريهام على. فلسفة الشکل کقيمة تشکيلية فى العمارة المملوکية لوضع معايير تصميم طابعة أقمشة التأثيث. القاهرة: رسالة دکتوراه، کلية الفنون التطبيقية، جامعة حلوان،2001.

    9-Niazi, Riham Ali. flsfto al4kl k8ymto t4kylyto fy al3marto almmlwokyto lwo'93 m3ayyr t9mym 6ab3to a8m4to altathyth – rsalto dktworah – klyto alfnwon alt6by8yto – gam3to 7lwoan – 2001m.

    10. محمود ,مروه ياسين. القيم الجماليه للمدرسة التاثيرية والاستفادة منها في تصميم اقمشه مفروشات معاصره تصلح للفنادق والقري السياحية. القاهرة: رساله ماجستير، کليه الفنون التطبيقيه، جامعه حلوان، 2015م.

    10-Mahmud Marwat yasin. al8ym algmalyh llmdrsto altathyrytowalastfadto mnha fy t9mym a8m4h mfrwo4at m3a9rh t9l7 llfnad8wal8ry alsya7yto –rsalh magstyr –klyh alfnwon alt6by8yh –gam3h 7lwoan -2015m.

     

     

    11. عبدالرحيم ,رانيه محمد. امکانيه تطويع تقنيات الحاسب الالي في تطوير تصميمات اقمشه المفروشات المنتجه بدمج بعض الاساليب التطبيقية. القاهرة: رساله ماجستير، کليه الفنون التطبيقيه، جامعه حلوان، 2006م.

    11-Abdul, Rehim Rania Mohammed. amkanyh t6woy3 t8nyat al7asb alaly fy t6woyr t9mymat a8m4h almfrwo4at almntgh bdmg b3'9 alasalyb alt6by8yto –rsalh magstyr –klyh alfnwon alt6by8yh –gam3h 7lwoan -2006m.

    12-H.nispet.F.T.I (grammer of textile design) sons and co.privateltd; 1978.p348.

    13. فتح الله, أمل بسيونى. الاساليب التطبيقيه التى يمکن استخدامها لانتاج اقمشه على ماکينه الجاکارد المجهزه بسداء بلون واحد وبلونين. القاهرة: رساله ماجستير، کليه الفنون التطبيقبه، جامعه حلوان، 2014م.

    13-ft7 allh, aml bsywony. alasalyb alt6by8yh alty ymkn ast5damha lantag a8m4h 3la makynh algakard almghzh bsda2 blwonwa7dwblwonyn – rsalh magstyr _klyh alfnwon alt6by8bh _gam3h 7lwoan _2014m

    14. الجمل ,محمد عبدالله :حامد عبد الرؤوف عامر.  الأسس العلمية والفنية فى التراکيب النسجية والجزء الثانى (الأقمشة المنسوجة المرکبة). المنصورة : دار الاسلام للطباعة والنشر، 2002م.

    14-Aljamal, Mohamad Ebdallah. 7amd 3bd alr2wof 3amr – alass al3lmytowalfnyto fy altrakyb alnsgyto –walgz2 althany (ala8m4to almnswogto almrkbto) – dar alaslam ll6ba3towaln4r – almn9worto – 2002m.

    15. عمر ,محمد اسماعيل. تکنولوجيا الالياف الصناعيه.  دار الکتب العلميه للنشر والتوزيع، 2002 م .

    15-Omar, Mohamed Ismail. tknwolwogya alalyaf al9na3yh – dar alktb al3lmyh lln4rwaltwozy3 – 2002 m.