Typography is a major component of advertising design and its relationship to the cultural diversity of consumers

Document Type : Original Article

Author

Higher Institute of Applied Arts - 6 October City

Abstract

The treatment of lines and writings in a sophisticated concept comes to the consumer’s awareness of the linguistic writings in many ways. It is a text that reads but at the same time formal symmetries or visual elements that reflect from their treatment of meanings. The optimal use of written lines is to take advantage of the formative properties of letters in confirming meanings. There is no doubt that the topography is an essential formal element in the design of advertising that works to attract attention because of its formative aesthetics that make advertising full of vitality and movement, there is no doubt that unconventional patterns have the ability to achieve more than they achieve in their regular patterns, because typography is characterized by many aesthetics and visual effects If they are used for reading or for artistic purposes only, or for focusing on the idea of advertising, which is one of the most important elements that, if used in designing an advertisement, to achieve ad communication.
The importance of dealing with the cultural difference in planning advertising campaigns is clear, as the topography as a champion in advertising design creates and creates advertising ideas that attract the attention of consumers, including indirect meanings, as it moves away from the familiar that raises boredom to the recipient and is characterized by novelty and strange in accordance with experiences and perceptions The consumer in this era to keep his attention as long as possible and raises his desire for knowledge and then activates his memory until the interactive communication process reaches a positive direction.
There are many classifications of trends in the use of modern typography such as an effective typography that dramatically affects the consumer, kinetic typography that works to achieve the element of movement in the advertisement, and it attracts the attention of the consumer’s eye for the advertisement, and the three-dimensional typography that works to attract the consumer’s attention to the advertising message, and these modern directions achieve value Aesthetic for advertising with the communicative function; it holds innovative ideas for designing the typography as a key element in advertising design.

Keywords

Main Subjects


مراجعالبحث:
أولاً: المراجع العربية:
1. القصاص، إبراهيم محمود – دليل المصمم الجرافيکى إلى عالم التيبوغرافيا – دار جرير للنشر والتوزيع – الطبعة الأولى – الأدرن – 2009.
Elkasas, Ebrahim Mahmoud – dalel elmosamem elgraphicy ela alam eltypographya – dar garer lelnashr waltawezea – eltabaa eloula – elorson – 2009.
2. بن عيسى، عنابى– سلوک المستهلک "عوامل التأثير البيئية" – ديوان المطبوعات الجامعية – الجزائر – 2003.
Ben Esaa, Enaby – selok elmostahlik “awamel eltather elbeayaa” – dewan elmatboaat elgameaya – elgazaier- 2003.
3. حورية، براء على حسين – تأثير إتجاهات التيبوغرافى الحديثة على تصميم الإعلان التجارى فى الأردن – رسالة ماجستير- کلية العمارة والتصميم – جامعة الشرق الأوسط – 2018.
Horya, Baraa ali Hussien – tathier etgahat eltypography elhadetha ala tasmem elealan eltogary fe elordon – resale magester – kolayet elemara waltasmem – gameat elshark elawsat – 2018.
4. خليل، هبة أمير – الخريطة الذهنية فى تصميم الإعلان بين اللغة المکتوبة واللغة المصورة- بحث منشور – مؤتمر       کلية الآداب الدولي السادس والثلاثين– جامعة المنيا – 2013.
Khliel, Heba Amir – elkhareta elzehneya fe tasmem elealan ben ellogha elmaktoba w ellogha elmosawara – bahth manshor – moatamer kolyet eladab eldawley elsades welthalathon – gameat elmenya – 2013.
5. صديق، شيماء صلاح صادق – تطويع فن التيبوغرافي في التصميم الإعلاني لتأصيل الهوية البصريـة في الإعلان السياحي – مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية – المجلد الرابع – العدد الثالث عشر – 2019.
Sedek, Shaymaa Salah Sadek – tatwea fan eltypography fe eltasmem elealany letasel elhaweya elbasrya fe elaalan elsyahy – Megalet al Emara w al Fenoun w Elom al Insania (Journal of Architecture, Arts and Humanistic Science)- Volume 4 – Issue 13- 2019.
6. عامر، طارق عبدالرؤوف – المصرى، إيهاب عيسى- القيادة التربوية ومهارات التعلم – دار العلوم للنشر والتوزيع – القاهرة – الطبعة الأولى – 2013.
Amer, Tareq Abdelraowf – Elmasry, Ehab Essa – elqyada eltarbawya w maharat eltaalom – dar elolom lelnashr w eltawzea – elqahira- eltabaa 1 – 2013.
7. غديرى، بثينة – دور الإعلان الإلکترونى على توجيه سلوک المستهلک – کلية العلوم الإقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التيسيير- الجزائر – 2014.
Ghadery, Bothayna – dor elealan elelktrony ala tawgeh selok elmostahlk – kolyet elelom elektsadya w elolom eltogarya w aolom eltayseer – elgazaier – 2014.
8. غزوان، معتز عناد – الدلالات الفکرية والرمزية للفن الإسلامى فى التصميم المعاصر – ماجستير – کلية الفنون الجميلة – جامعة بغداد – مجلة کلية الآداب – العدد 101- 2012.
Ghazwan, moataz enad – eldalalat elfekreya w elramzeya lelfan eleslamy fe eltasmem eloaser – mageter – kolyet elfnoun elgamila- gameat Baghdad – megalet kolyet eladab – volume 101- 2012.
9. محسن، هبة الله – دور التيبوغرافيا العربية فى تصميم فکرة إعلان مجلة کلغة بصرية مبتکرة – رسالة ماجستير – کلية الفنون التطبيقية – جامعة حلوان – 2014.
Mohsen, hebatallah – dor eltypography fe tasmem fekra ealana megala kalogha basarya mobtakra – resale magester – kolyet elfenon eltatbekya – gameat helwan – 2014.
10. مرشد، سوسن– درجة إستجابة عقل المستهلک لتصميم الإعلان التجارى فى الأردن- ماجستير – کلية العمارة والتصميم – جامعة الشرق الأوسط – عمان – 2018.
Morshed, sawsan – darget estgabet akl elmostahlek letasmem elealan eltogary fe elordon- magester – kolayet elemara waltasmem – gameat elshark elawsat – 2018.
 
ثانياً: المراجع الأجنبية:
11. Nakilcioğlu, İsmail Hakkı. The effects of font type choosing on visual perception and
Visual communication, Online Journal of Art and Design volume 1- issue 3, 2013.
 
ثالثاً: مواقع الإنترنت:
12. http://magazine.8pixel.co/2016/08/15/history-typography/
4 نوفمبر 2019 
13.   https://www.baianat.com/ar/books/graphic-design/design-elements
5 يناير 2020
14.https://mawdoo3.com/%D8%A8%D8%AD%D8%AB_%D8%AD%D9%88%D9%84_%D8%B3%D9%84%D9%88%D9%83_%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%87%D9%84%D9%83
6 يناير 2020
15. http://www.al-jazirah.com/2018/20180526/cm32.htm
4 يناير 2020
16.https://mawdoo3.com/%D8%A8%D8%AD%D8%AB_%D8%B9%D9%86_%D8%AB%D9%82%D8%A7%D9%81%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%87%D9%84%D9%83
6 يناير 2020
17.https://mawdoo3.com/%D8%AB%D9%82%D8%A7%D9%81%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%87%D9%84%D8%A7%D9%83
6 يناير 2020
18. https://www.baianat.com/ar/books/graphic-design/design-elements
6 يناير 2020
19. http://creativebits.org/inspiration/creative_use_typograohy_advertising
3 نوفمبر 2019
20.https://mawdoo3.com/%D8%A8%D8%AD%D8%AB_%D8%B9%D9%86_%D8%B9%D9%84%D9%85_%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%84%D8%A7%D9%84%D8%A9
25 يناير 2020
21. http://www.m-a-arabia.com/vb/showthread.php?p=43056
25 يناير 2020
22. http://www.univ-tebessa.dz/fichiers/masters/06160151.pdf
25 يناير 2020
23.https://www.alukah.net/literature_language/0/110002/
25 يناير 2020