variables related to the methods of implementing computer augmented education programs as an introduction to textile teaching for art education student of faculty of specific education

Document Type : Original Article

Author

Textile lecture - Department of Art Education – Faculty of Specific Education – Mansoura University

Abstract

The new exceptional situation imposed a set of changes and transformations in education to adapt to the current situation. The whole world is in an emergency as a result of the virus (Covid 19) known as Corona, which caused global anxiety and a state of panic and fear for its rapid and terrifying spread to most of the regions of the world, mm The researchers made a move towards the digitization of education and came the calls (distance learning) that accompanied the spread of the virus to counter its negative effects on education.
The researcher deals with the concept of computer-augmented education as one of the advanced methods of education to face such conditions as it is considered an important concept in the educational activity and is not a separate alternative to the faculty member, and many specialists attribute the reason for misunderstanding this concept to many attempts by those responsible for education to propose to present this concept As a new way to teach textile, and in this proposal an aspect of the truth as this concept can have a lot to offer in the field of textile education, especially if the technological interaction processes with the performance of the faculty member through the concept of education management with the computer, which It means the use of computers for the purpose of organizing and managing education.
The research aimed to find modern approaches to use computer-aided education programs as an introduction to textile teaching and to find new approaches to enrich the technical and applied practices of weaving. The research focused on the use of the computer's interactive roles in employing the technical elements in textile aesthetics.

Keywords

Main Subjects


  1. المراجــــع

    أولاً: المراجع العربية:

    1. الحداد، معوض خليل إبراهيم: _"تصميم برنامج لتدريس المجسمات الأولية في النحت المعاصر من خلال نظمها الهندسية" - رسالة دکتوراه غير منشورة - کلية التربية الفنية - جامعة حلوان - 1989.

    al7dad، m3w'9 5lyl ebrahym: _"t9mym brnamg ltdrys almgsmat alawlyt fy aln7t alm3a9r mn 5lal nzmha alhndsyt" - rsalt dktwrah '3yr mn4wrt - klyt altrbyt alfnyt - gam3t 7lwan - 1989.

    1. الخواص، هالة عبد العزيز: _"أثر توجيه الحرفيين على بعض الاتجاهات المعاصرة للنسجيات المرسمة في تنمية قدراتهم الابتکارية" - رسالة دکتوراه غير منشورة - کلية التربية الفنية - جامعة حلوان - 1981.

    al5wa9، halt 3bd al3zyz: _"athr twgyh al7rfyyn 3la b3'9 alatgahat alm3a9rt llnsgyat almrsmt fy tnmyt 8drathm alabtkaryt" - rsalt dktwrah '3yr mn4wrt - klyt altrbyt alfnyt - gam3t 7lwan - 1981.

    1. الرزاز، مصطفى: _"التحليل المرفولوجي لأسس التصميم وموقف المشاهد منها مجلة دراسات وبحوث" - جامعة حلوان، المجلد السابع - العدد الثالث -1984.

    alrzaz، m96fa: _"alt7lyl almrfwlwgy lass alt9mym wmw8f alm4ahd mnha mglt drasat wb7wth" - gam3t 7lwan، almgld alsab3 - al3dd althalth -1984.

    1. السيد، نادية فؤاد: _"مداخل تجريبية لملامس السطوح في الطباعة اليدوية وتطبيقاتها في المدارس الثانوية" - رسالة دکتوراه غير منشورة - کلية التربية الفنية - جامعة حلوان - 1989.

    alsyd، nadyt f2ad: _"mda5l tgrybyt lmlams als6w7 fy al6ba3t alydwyt wt6by8atha fy almdars althanwyt" - rsalt dktwrah '3yr mn4wrt - klyt altrbyt alfnyt - gam3t 7lwan - 1989.

    1. الشال، عبد الغني: _"مصطلحات في التربية الفنية" - جامعة الملک سعود - عمادة شئون المکتبات - 1984.

     al4al، 3bd al'3ny: _"m96l7at fy altrbyt alfnyt" - gam3t almlk s3wd - 3madt 42wn almktbat - 1984.

    1. بسمارک، إيهاب: _"الأسس الجمالية الإنشائية للتصميم" - الکاتب المصري للطباعة والنشر - الجزء الأول - 1992.

    bsmark، eyhab: _"alass algmalyt alen4a2yt llt9mym" - alkatb alm9ry ll6ba3t waln4r - algz2 alawl - 1992.

    1. حمدي، نادر: _"مصطلحات الفنان" - بدون دار نشر - 1983.

    7mdy، nadr: _"m96l7at alfnan" - bdwn dar n4r - 1983.

    1. ريد، هربرت: _"معنى الفن" - ترجمة سامية خشبة - دار الکتاب العربي – القاهرة - 1968.

    ryd، hrbrt: _"m3na alfn" - trgmt samyt 54bt - dar alktab al3rby – al8ahrt - 1968.

    1. صدقي، سرية عبد الرازق: _"الملاحظة کأساس للبحث في الفنون" بحث منشور - مجلة دراسات وبحوث - المجلد الحادي عشر - العدد الثاني - مايو 1988.

    9d8y، sryt 3bd alraz8: _"almla7zt kasas llb7th fy alfnwn" b7th mn4wr - mglt drasat wb7wth - almgld al7ady 34r - al3dd althany - mayw 1988.

    1. طرابيه، محي الدين سيد أحمد: _"القيم الخطية في رسم القرن العشرين وتصويره" رسالة ماجستير غير منشورة - کلية التربية الفنية - جامعة حلوان - 1977.

    6rabyh، m7y aldyn syd a7md: _"al8ym al56yt fy rsm al8rn al34ryn wt9wyrh" rsalt magstyr '3yr mn4wrt - klyt altrbyt alfnyt - gam3t 7lwan - 1977.

    1. عبد الحليم، نوال محمد: _"الديناميکية في الفن وأثرها في تدريس الفنون" - رسالة ماجستير غير منشورة - کلية التربية الفنية - جامعة حلوان - 1972.

    3bd al7lym، nwal m7md: _"aldynamykyt fy alfn wathrha fy tdrys alfnwn" - rsalt magstyr '3yr mn4wrt - klyt altrbyt alfnyt - gam3t 7lwan - 1972.

    1. عبد الکريم، أحمد: _"إنتاج تصميمات زخرفية قائمة على تحليل النظم الإيقاعية المختارة من الفن الإسلامي الهندسي" -رسالة ماجستر غير منشورة - کلية التربية الفنية - جامعة حلوان، 1985.

    3bd alkrym، a7md: _"entag t9mymat z5rfyt 8a2mt 3la t7lyl alnzm aley8a3yt alm5tart mn alfn aleslamy alhndsy" -rsalt magstr '3yr mn4wrt - klyt altrbyt alfnyt - gam3t 7lwan، 1985.

    1. عبد المجيد، سمية محمد: _"أثر تغير أسلوب النسيج على المنتج الفني لتلاميذ مرحلة التعليم الأساسي" - رسالة دکتوراه غير منشورة - کلية التربية الفنية، جامعة حلوان، 1991.

    3bd almgyd، smyt m7md: _"athr t'3yr aslwb alnsyg 3la almntg alfny ltlamyz mr7lt alt3lym alasasy" - rsalt dktwrah '3yr mn4wrt - klyt altrbyt alfnyt، gam3t 7lwan، 1991.

    1. فيشر، أرنست: _"ضرورة الفن - ترجمة أسعد حليم، القاهرة" - الهيئة المصرية للتأليف والنشر - المکتبة الثقافية -  1971.

    fy4r، arnst: _"'9rwrt alfn - trgmt as3d 7lym، al8ahrt" - alhy2t alm9ryt lltalyf waln4r - almktbt alth8afyt -  1971.

    1. معوض، ليلى إبراهيم: _"أثر استخدام طريقتين في التدريس على تنمية المفاهيم العملية والتفکير العلمي لدى تلاميذ الصف السابع الأساسي" - رسالة دکتوراه غير منشورة - کلية البنات - جامعة عين شمس - 1989.

    m3w'9، lyla ebrahym: _"athr ast5dam 6ry8tyn fy altdrys 3la tnmyt almfahym al3mlyt waltfkyr al3lmy lda tlamyz al9f alsab3 alasasy" - rsalt dktwrah '3yr mn4wrt - klyt albnat - gam3t 3yn 4ms - 1989.

    1. نشواتي، عبد الحميد: _"علم النفس التربوي" - دار الفرقان – الأردن - 1987.

    n4waty، 3bd al7myd: _"3lm alnfs altrbwy" - dar alfr8an – alardn - 1987.

     

    ثانياً: المراجع الأجنبية:

    1. Webster, A. Merriam: "Webster's Dictionary ,"Massachussets, U.S.A., 1976
    2. Alderman, D. L., Swinton, S.S., & Braswell, J.S: "Assessing Basic Arithmatic Skills Across Curricula." Computer-Assisted Instruction and Compensatory Education: The ETS / LAUSD study. Princeton, N.J.: Eduocational Testing Service, 1998.
    3. Anderson, R. C. "Educational Psychology." In P. R. Farnsworth (ED), Annual Review of Psychology. Palo Alto, Claif: Annual Review, Inc., 1997.
    4. Barringer, C., & Gholson, B.: "Effects of Type and Combination of Feedback Upon Conceptual Learning by Children: Implications for Research in Academic Learning." Review of Education Research, 1989, 49 (3), 459-478.
    5. Butler, A: Learning with CAI, Review of Educational Research, 1989, 52 (7).
    6. Carnine, D., & Silbert J.: "Direct Instruction Reading." Columbus, Ohio: Charles E. Merrill, 1989.
    7. Cartwright, C.A., Cartwright, G.P., & Robine, G.E.: "CAI Course In The Early Identification of Handicapped Children." Exceptional Children, 1972, 38 (6).
    8. Class, G: An Electronic Curriculum Management System., New York: Holt, Rineart & Winston, 1982.
    9. Ehrlich, K., Soloway, E., & Abbott, V. "Transfer Effects from Programing to Algebra Word Problems: A Peliminary Study." Research Report No. 257. Department of Computer Science, Yale University, December 1992.
    10. Ellis, A.B. "The use of Misuse of Computers in Education." New York: McGraw-hill, 1984.
    11. Ellsworth, R., & Bowman, B.E. A: "Beliefs About Computer" Scale, Based on Ahl's Questionnaire Item. The computing Teacher, 1982, 10 (4).
    12. Evans, C.: "CAI Application." New York: Washington Square Press, 1999.
    13. Evans, C.: "The Micromillennium." New York: Washington Square Press, 1989.
    14. Fry, E.: "Programmed Instruction and Automation in Beginning Reading." In A. Beery, T.C. Barrett, & W. R. Powell (Eds), Elementary reading instruction: Selected materials. Boston: Allyn and Bacon, Inc., 1995.
    15. Gotkin, L.G., McSweeney, J., & Richardson, E.: "Acquisition of Pre-reading Skills in Five - Year - Old Children From Disadvantaged Backgrounds Using the E.R.E. Automated Teaching System." NSPI Journal, 1987, 6 (3).
    16. Hartley, S.S.: "Meta-analysis of the Effects of Individually Based Instruction in Mathematics (Doctoral Dissertation, University of Colorado at Boulder, 1977)." University Microfilms International No. 77-29, 926).
    17. Hilts, P.J.: "The Dean of Artificial Intelligence", (as Quoted by McCarthy). Psychology Today, 1983, 17 (1).
    18. Hunter, B.: "My students Use Computers: Curriculum Plans For Grades K-8 Reston Publishing Co.", 1983.
    19. Jan Janeiro and Jack Lenor Larsen: "Fiber Art Design, Book Five, Fark Books", U.S.A, 1995.
    20. Kate Mathews: Fiber Art Design, Book Three, Fark Books, U.S.A., 1978.
    21. Klaus, D.J. "The art of Auto-Instructional Programming. Audio Visual communication Review", 1981, 19.
    22. L. Keiller, Man Fred: "The Art in Teaching Arts", U.S.A, By University of Ne braska Press, 1977.
    23. Chelsea, Miller: "Fiper Education in the 1990 S", Fipeart vol. 17, No. 5, 1991.
    24. Nash, Dominie: "Warp Printing, manual for Weavers", Steller Publishing Haes Inc.,, 1981.
    25. Daw, Robyn: "Building on Nothing, Fiber Arts", Vol. 24, No. 5, 1998.
    26. Robenson, Stewart: "History of Dyed Textile", Studio vista, London, 1969.

    43-https://ar.unesco.org/covid19/educationresponse