Creative conception in the design of awareness advertising campaigns to achieve sustainable development

Document Type : Original Article

Author

Lecturer at Advertising DepartmentHigher Institute of Applied Arts the 5th Settlement -New Cairo

Abstract

The goal of the awareness advertising campaigns is to increase the intellectual perception of the society and to alter its orientations and behaviors. The design of such campaigns is the creative production of the designer who expresses their interaction with the intellectual and cultural reality; their intention is always to improve the targeted audience’s awareness of reality, through the designer’s creative conception.
Therefore; the advertising designer needs to depend on their creative conception as the basis to design awareness advertising campaigns; as it helps to promote the design process in order to obtain an individualized and authentic output, which is socially accepted at the same time.
The creative conception represents the designer’s perception of reality, it enhances their ability to devise formulations that contribute in the awareness of society issues, thus; it is an ideal solution to achieve an objective perception that facilitate the determination of the steps required to achieve social development; as a main concept of sustainable development.
Sustainable development is the tendency that was developed to build a comprehensive future through the harmonization between economical, social and environmental development. Sustainable development is a rationalistic method and pattern which is governed by human and ethical frameworks, it aims to obtain a balanced society; both in the present time and in the future.
Society is the main motivation for the process of sustainable development; as it aims to prepare a society that is highly aware of the rights and duties required to achieve social justice, eliminate the obstacles that prevent attaining the well-being of the individuals; and arrange for the future generations to have a good life as well.
Awareness advertising campaigns with its creative conception play an important and basic role in the different stages of development; especially in the society that seeks to achieve sustainable development; as it informs the targeted audience about the main social objectives, problems and issues; in an attempt to alter their behaviors and orientations; it is an effective factor for achieving the social development as a main aspect of sustainable development.

Keywords

Main Subjects


  • §      المراجع :

1     إبراهيم، مها محمود." تعزيز الفکر الإبداعي لدي طلبة التصميم الداخلي بين النظرية  والتطبيق". مجلة العمارة والفنون، مجلد4، عدد 18(2019 ): ص 516.

-   Ibrahim، miha mahmud: "taziz alfkir al'ibdaey lda talabt altasmim aldakhily byn alnazaria w altatabik". majalat aleamara wal funun , almjlad 4 , al adad 18 (2019): sa. 516.

2     أبو نصر، مدحت ، محمد، ياسمين مدحت . البيئة المستدامة (مفهومها وأبعادها ومؤشراتها . القاهرة : المجموعة العربية للتدريب والنشر ، 2017.

-   Abu nasr , madhat - mohamad , yasimin  madhat. albiya almostdama (mfhomha wa abadha wa moashiratiha). alkahra: almajmoaa alarabia liltadrib wa alnashr , 2017.

3     ألبرت , أماني .الإبداع في الإعلان . القاهرة : عالم الکتب، 2017.

- Albirt amani. al'ibdae  fe al'ealan. alkahra: alam alkotob , 2017.

4     الحديدي،مني، اللبان، شريف. فنون الإتصال والإعلام المتخصص . القاهرة : الدار المصرية اللبنانية ، 2009.

- Alhadidy , mona , allban , sherif. fnon aletisal wa l'aelam almtkhss. alkahira: aldar almasry allbnany , 2009.

5     الحرابي، داوود ، الفلفلي، هناء." مستوي مهارات التفکير الإبداعي لدي الطلبة والمعلمين في الأقسام العلمية من کلية التربية في العلوم التطبيقية ". صنعاء:مجلة 2 ، العدد 3(2011) : ص37.

- Alharby , dawod , alfalfily , hana' , " msatawa  maharat altafkir al'ibdaey lda altlaba wa almoalimin fe al'aksam aleilmia men  koliat altarbia fe alolum altatbikia". sanaa': almjala 2 , aladad 3 (2011): sa 37.

6     الحسن، عبد الرحمن محمد. "التنمية المجتمعية المستدامة ومتطلبات تحقيقها  بحث مقدم لملتقي إستراتيجية الحکومة في القضاء علي البطالة وتحقيق التنمية المستدامة". السودان: جامعة المسيلة ، 2011، ص6.

- Alhasan, abd alrhman mohamed. "altanmia almogtamiea almostadama
     Wa motatalabat  tahkikiha bhas mokadm limultaqa 'istratigiat  alhokuma fe alkada'       ala albtala watahkik altanmia almstdama". alsodan: gamieat almsila , 2011, sa 6 .

7     حسني، بيشوي بدري.تطبيق مفهوم اللإستدامة في تصميم الإعلان. جامعة حلوان ، کلية الفنون التطيقية ، ماجستير، 2015 .

-     hosny, bishoy badari. tatbik mafhom al'istdam fi tasmim al'ealan . gamieat helwan , koliyat alfonun altatikia , magster, 2015

8     خصاوتة،إياد فؤاد."عملية التفکير الإبداعي في التصميم". الأردن: مجلة العلوم الإنسانية والإجتماعية، المجلد 42، ملحق 1(2015) : ص 1222.

- khisawatat,'eyad foad."amaliat altfkir al'ibdaey fe altasmim". al'ardun: maglat       alolum al'insania  wa l'igtimaeia, almgalad 42, molhak 1(2015) : sa 1222

9     رضوان، مي محمود. إستراتيجية تحقيق الهوية البصرية لإعلانات التوعية المطبوعة وتأثيرها علي المتلقي، رسالة دکتوراة  ، کلية الفنون التطبيقية ، جامعة حلوان، .2013 .

- radwan mai mahmud. 'istratigiat tahkik alhuia albasaria l'ealanat altaweia almatbuea wa tathiriha alaa almotalaki , 'resalet dkturah , koliyat alfonun altatbikiat , gamieat helwan , 2013.

10 رفيق، وليد. مهارات التفکير الإبداعي وحل المشکلات. عمان: دارأسامة للنشر والتوزيع، 2013.

-  Rafik walid. maharat altafkir al'ibdaey wa hal almushklat. aman: '  dar osama lilnashr wa tawzie 2013.

11 شيبه، شدوان علي.الإعلان المدخل والنظرية. الإسکندرية: دار المعرفة الجامعية للنشر، کلية  الأداب، جامعة الإسکندرية، 2011.

- Shayba , shidwan ali. al'aelan madkhal wa lnazaria. al'askandaria: dar almaerifa algameia llnashr , koliyat aladab , gamieat al'askandaria , 2011.

12 الطبطي، محمد حمد: تنمية قدرات التفکير الإبداعي .عمان : دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة،2007 .

- Altabti , muhamed hamd: tanmiat kudrat altafkir al'ibdaey. aman: dar almasira llnashr wal tawzie wal tibaea , 2007.

13 عبد المحسن، إيمان فتحي. حملات الوعية الإعلامية بقضايا المجتمع للشباب. القاهرة: المکتب العربي للمعارف ، 2015 .

- Abd almohsin , 'eman fatahi. hmalat taweia 'ielamiah  da kadaya  almogtmaa  llshabab.  alkahir: maktab  alaraby almaerif, 2015.

14 عبد المختار, محمد خضر، فريد، إنجي صلاح . التفکير النمطي والإبداعي . القاهرة : دار الکتب المصرية ، 2011.

- Abd almkhtar , mohamed khadr , farid , 'injy salah. altfkir alnamaty  wa l'ibdaey.   alkahra: dar alkotob almisria  , 2011.

15 محمد، مروة حسن.إستراتيجية جديد لإستثمار حملات التوعية لتحقيق التنمية المستدامة، رسالة دکتوراة ، کلية الفنون التطبيقية ، جامعة حلوان ، 2019.

- Mohamed marwa hasan. 'istratigiat gadida  leistismar hmalat altaweia litahkik altanmiat almostadama , 'resalet dkturah, koliyat alfunon altatbikia , gamieat helwan , 2019.

16 مکناس، سارة . دور الإبداع في تحقيق التنمية الإدارية. الجزائر: رسالة ماجستير، کلية العلوم الإجتماعية الإنسانية ، جامعة العربي بن مهدي .2017 .

-  Miknas , sara. dor al'ibdaa fe tahkik altanmiat al'idaria. aljzaer: resalat magstir ,  koliyat alolum alaejtimaeia al'insania, gamieat alaraby  bin mahdi. 2017.

17 يوسفي، سهام ، العربي، شهينار. "الإعلان التوعوي في التليفزيون الجزائري "، الجزائر: جامعة عبد الحميد بن باديس ، قسم العلوم الإنسانية (2012): ص 28.

-    Yusfy , siham , alaraby , shahinar. "al'ielan  altwawy fi altilfizyun aljazaery" , aljazaer: gamieat abd alhamid bin badis , kism alolum al'insania (2012): sa. 28.