Proposed Strategy to Emphasize Cultural Values and Identity in Graphic Design

Document Type : Original Article

Authors

1 Design Department, Faculty of Art Education, Helwan University

2 Princess Nourah University

Abstract

The current research aims to build a proposed strategy to determine the role of the values of the professional practice in the promotion of the cultural identity of the contained in the content of graphic design, through emplacing the role of Islamic values in the formation of human and societal values of priority in the professional practice of graphic designer. The researcher used the descriptive approach for analytical failure sample of number (63) of graphics designers in the Kingdom of Saudi Arabia, the number of Saudi designers’ participants (51) accounting for 81% While the number of non-Saudi designers’ participants (12) accounting for 19% the size of the sample according to the statistical survey data to identify the values of professional practice in the area of graphic design. The research theoretical framework deal with the literature on the concept of the thought creativity of the contemporary design, and the literature on the professional practice of sustainable development in the light of the kingdom's Vision 2030 between reality and the hoped. The procedures for the application of research, Addressed the demographic characteristics of the research sample, Values in Sustainable practice of design, and its role in the formation of the cultural identity of the content of graphic design. The research results answered the search questions in order to build a proposed strategy for graphic design according to the pillars of the values and identity to determine the role of the values of the professional practice of sustainable design development in the promotion of cultural identity contained in the content of design. Research has introduced the nature of humanitarian values; and semantics of cultural identity related to the characteristics of the professional practice of the designer through the linkage between the theoretical concepts, which emphasizes the integration between Islamic and human values, concepts which formed the professional practice according to the designer sense of ethical responsibility toward the community represented in the transfer of the indications of value to others; to strengthen the of cultural identity with a distinctive character. The research recommended to build a matrix of the values of the professional practice of sustainable development and contribute to the realization of the concepts of cultural identity.
Keywords: design strategy. Professional practice, cultural identity, human values.

Keywords

Main Subjects


المراجع :
1.القرآن الکريم.
alquran alkarim.
2. الديب، إبراهيم . القيم الدافعة للتجديد في الفکر الإسلامي. قطر: مؤتمر نقل وتوطين التکنولوجيا في العالم الإسلامي، رابطة الجامعات الإسلامية، 2011.
aldiybu, 'iibrahim . alqiam alddafieat liltajdid fi alfikr al'iislami. qitar: mutamar naql watawtin altiknulujia fi alealam al'iislami, rabitat aljamieat al'iislamiat, 2011.
3. عبد الخالق، أحمد محمد. خصائص ولاء العملاء للعلامة التجارية کأداة لتحسين ربحية منظمات الأعمال، لندن: الجامعة الأمريکية (رسالة دکتوراه)،2008.
eabd alkhaliq, 'ahmad muhmd. khasayis wala' aleumala' lilealamat altijariat ka'adat litahsin rabhiat munazamat alaiemali, linadana: aljamieat al'amrikia (rsalat dukturah),2008.
4. مصطفى، آمال شحاتة. القيم الأخلاقية المتضمنة في کتب التربية الدينية الإسلامية بالحلقة الثانية من التعليم الأساسي في ضوء المتغيرات العصرية، القاهرة: جامعة الأزهر( رسالة دکتوراه)، 2006.
mustafaa, amal shahatatu. alqiam al'akhlaqiat almutadamanat fi kutib altarbiat aldiyniat al'iislamiat bialhalqat alththaniat min altaelim al'asasii fi daw' almutaghayirat aleisriati, alqahrt: jamieat alaizihar( risalat dukturah), 2006.
5. مخايل، ديان. ثنائية اللغة في التواصل البصري الصورة والمضمون في التايبوغرافي العربية واللاتينية، الأردن: جبل عمر، 2017.
makhayil, dayan. thunayiyat allughat fi altawasul albasrii alsuwrat walmadmun fi altaybughrafii alearabiat wallaatiniati, al'ardun: jabal eumr, 2017.
6. البيشي، سهام عبيد. العولمة والهوية الثقافية: دراسة على عينة من الطلاب والطالبات في جامعة الملک سعود. المملکة العربية السعودية: جامعة الملک سعود (رسالة ماجستير)، 2008.
albayshi, saham eibayda. aleawlamat walhuiat althuqafiatu: dirasat ealaa eayinat min altullab waltaalibat fi jamieat almalik saeud. almamlakat alearabiat alsaeudiati: jamieat almalik sueud (rsalat majstayr), 2008.
7. طه، طارق. إدارة التسويق. الإسکندرية: دار الفکر الجامعي، 2008.
tih, tariq. 'iidarat altswyq. al'iiskandariat: dar alfikr aljamiei, 2008.
8. الشدياق، رندا. خطة الأمم المتحدة للتنمية المستدامة 2030. المؤتمر الإقليمي للاتحاد الدولي لجمعيات المکتبات و مؤسساته في المنطقة العربية،الحمامات، تونس: 20 ، تموز 2017، ص ص. 153-161.
alshadiaqu, runda. khutat al'umam almutahidat liltanmiat almustadamat 2030. almutamar al'iiqlimiu lilaitihad alduwalii lijameiaat almaktabat w muasasatih fi almintaqat alearabiati,alhamamati, tuns: 20 , tamuwz 2017, s s. 153-161.
9. قاسم، خالد. دور إستراتيجية الإقتصاد المعرفي في تحقيق التنمية المستدامة للصناعات المعرفية العربية. المؤتمر العربي حول الآثار الإقتصادية والتنموية لتقنيات النانو. الرياض: مدينة الملک عبد العزيز للعلوم والتقنية. 2010، ص ص. 129 ـ 144.
qasim, khalid. dawr 'iistratijiat alaiqtisad almuerifii fi tahqiq altanmiat almustadamat lilsinaeat almuerifiat alearabiati. almutamar alearabii hawl alathar alaiqtisadiat waltanmawiat litaqniat alnanw. alryad: madinat almalik eabd aleaziz lileulum waltaqniat. 2010, s s. 129 144.
10. العبيدي، باسم عباس. العلامة التجارية دلالاتها الوظيفية والتعبيرية.الأردن: دارأمواج للطباعة والنشر.عمّان. 2019.
aleubidi, biaism eibas. aleallamat altijariat dilalatiha alwazifiat
waltaebiriatu.alairdina: dar'amwaj liltabaeat walnshr.emman. 2019.
11. العيسوي، عبد الرحمن. سيکولوجية الإبداع دراسة في تنمية السمات الإبداعية. بيروت: الأمل، 2007.
aleiswi, eabd alrahmin. saykulujiat al'iibdae dirasat fi tanmiat alsmat al'iibdaeiat. birut: al'amal, 2007.
12. الرشيدي، فريدة عايض. تصمــيم الهــوية البصــرية للمؤسســات الکويتيــــة في ضـــوء نظريــة الإتصــال کمدخل لتـدريــس الإعــــلان المعـــــاصر، القاهرة: جامعة حلوان (رسالة دکتوراه)، 2019.
alrashidiu, faridat eayd. tsmyim alhawiat albasariat lilmusisaat alkuitiat fi dawa' nzryt alatsal kamudkhal litdris al'iielan almaeasr, alqahrt: jamieat hulwan (rsalt dukturah), 2019.
14. القطان، رانيا احمد. الهوية الثقافية وتأثيرها على تشکيل فکر المصمم الداخلي، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، المجلد 5، العدد 21، ربيع 2020، ص ص 1ـ 18.
alqatani, ranya aihmd. alhuiat althaqafiat watathiruha ealaa tashkil fikr almusmim alddakhilii, majalat aleamarat walfunun waleulum al'iinsaniitu, almujalid 5, aleadad 21, rbye 2020, s s 1 18.
15. الصرامي، مظفر. علامات السيروتونين، عًمان: 2017.
alsarami, muzfir. ealamat alsiyrutunin, eanman: 2017.
16. الديب، إبراهيم. "الديب القيم التأسيسية في بناء الشخصية" إنسان15 النهضةhttps://ikhwanwayonline.wordpress.com/2010/09/14  18 مارس، 2018.
aldiyb, 'iibrahim. "aldayb alqiam altaasisiat fi bina' alshakhsiat" 'iinsan15 alnahdathttps://ikhwanwayonline.wordpress.com/2010/09/14 18 mars, 2018.
17. رؤية المملکة 2030  https://vision2030.gov.sa. 26 مارس،2018.
ruyat almamlakat 2030 https://vision2030.gov.sa. 26 mars,2018
18. الجيهني، عبد الله . منهجية الهوية   https://www.jazalh.com/blog/.24 مارس، 2018.
aljihni, eabd allah . manhajiat alhuiat https://www.jazalh.com/blog/.24 mars, 2018.
19. عيد، محمد إبراهيم. الهوية الثقافية العربية في عالم متغير, الهوية.
eayda, muhamad 'iibrahima. alhuiat althaqafiat alearabiat fi ealam mutaghayira, alhawiat. http://www.alukah.net/culture/0/104547/#ixzz5FHN3AN00 24 mars, 2018.
20.Brand strategyAligning an organization’s vision with its customers’ experience is the goal of brand strategy.