The effectiveness of cooperative learning with Jigsaw 1 strategy in developing knowledge and skills of drawing some women pants pattern

Document Type : Original Article

Author

Clothes and textile teacher - Home Economics Department Faculty of Specific Education, Aswan University

Abstract

Those involved in the matter of learning are concerned with everything related to the learner, developing his various abilities and skills, and investing everything that supports educational situations to build the learner’s personality in an integrated way. Collaborative learning is one of the teaching techniques It was brought by the contemporary educational movement, which has proven some positive research and studies on the positive impact of the academic achievement of students. Gupta & Pasrija (2012) classifies cooperative learning models into four: group student learning, gesco, learning together, and group investigation.
JESCO method was chosen in this research because it encourages students to work in small groups, and is interested in training students in groups and assigning them to work or activity they do in cooperating societies. Also, learning takes place in a comfortable atmosphere free from tension and anxiety, and the motivation of students increases significantly. In the 1970s, educationalists and psychologists working in Austin, Texas schools adopted the cooperative learning method (Jigsaw) and noted that this method contributes to creating friendliness and harmony among group members, and other students in the class to a large degree. .
The research problem is due to the effectiveness of cooperative learning (Jigsaw 1) in developing students' knowledge and skills to draw a pattern of some pants. What is the possibility for students to achieve some social skills to communicate and interact with others during the educational situation.
This research aims to determine the effect of using cooperative learning strategy (Jigsaw 1) in developing students' skills in drawing a pattern of some pants.
The current research followed the experimental method. The experiment was applied in the first semester of 2019: 2020, and the achievement and skill aspect took about three weeks.
The research found that a fundamental difference was found between the scores of the pre and post tests in both the achievement and the skill tests, and this means an improvement in the level of post performance of the students due to the effectiveness of the cooperative learning strategy (Jigsaw 1) in acquiring information and concepts related to some types of pants as a result of increasing the effective participation of students in the process Educational, which achieves positive participation and mutual cooperation between them, and this affects the survival of the learning impact among students.

Keywords

Main Subjects


  1. المراجع:

    1. إبراهيم ,مجدى عزيز: موسوعة التدريس ، الجزء الخامس ،ط1 ، القاهرة ،دار المسيرة للنشر والتوزيع , 2004

    ibrahim, majdaa ezyz: mawsueat altadris , aljuz' alkhamis , t 1 , alqahrt , dar almasirat lilnashr waltawzie , 2004

    1. ابوحطب ,فؤاد و امال صادق  : علم النفس التربوي- ط 6 -مکتبة الانجلو المصرية، 2000

    abwahtabu, fuad w amal sadiq: eilm alnafs altarbui- t 6 -mktbat alanjilw almisria ,2000

    1. اکرم,فراس:  اثر استخدام اسلوب التعلم التعاوني وفق الاختبارات البینیة في تعلم بعض المهارات الاساسیة بالکرة الطائرة ، رسالة ماجستیر غیر منشورة ، کلیة التربیة الریاضیة ، جامعة صلاح الدین ٢٠٠٢

    akrim, faras: 'iithr aistikhdam 'uslub altaelim altaeawunii wfq alaikhtibarat albynyt fi taelam bed almaharat alasasyt bialkurat alttayirat , risalat majstyr ghyr manshuratan , kalyt altarbyt alryadyt , jamieat salah alddyn, 2002

    1. الحيلة,محمد محمود: تکنولوجيا التعليم بين النظرية والتطبيق، ط 2، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، 2001.

    alhilat , muhamad mahmud: tiknuliwjiaa altaelim bayn alnazariat waltatbiq , t 2 , dar almasirat lilnashr waltawzie , eamaan, 2001.

    1. العنبکى ،وفاء عبد الرازق واخرون  : اثر استراتيجية جيسکو Jigsaw  فى تحصيل طالبات الصف الرابع العلمى ودافعيتهن نحو مادة علم الأحياء.مجله کلية التربية الاساسية للعلوم التربوية والإنسانية- جامعه بابل – العدد 28 ،2016 .

    aleunbukaa , wafa' eabd alrazq wakharun: 'iithr 'iistratijiat jisku Jigsaw fa tahsil talibat alsafi alrrabie aleulmaa wadafieiatuhin nahw madat eilm al'ahya'i.majalah kuliyat altarbiat al'asasiat lileulum altarbawiat wal'iinsaniati- jamieah babil - aleadad 28, 2016

    1. بخارى، سناءمعروف: الباترون الأساسي وتصميم البنسات الوظيفي والزخرفي ، دارالزهراء ،الرياض،الطبعةالثانية ، 2013

    bikharaa , sna'merwf: albatrwn al'asasia watasmim albanasat alwazifii walzakhrifii , daralzhra' , alriyad , altbetalthany, 2013

    1. بدير,کريمان  : التعلم النشط – ط1-دار المسيرة -عمان –الاردن، 2008.

    badiri, kariman: altaelim alnasht - ta1-dar almasirat -eman –alardin, 2008

    1. بهجت ,رفعت محمود وأخرون  :التعلم التعاونى:عناصره واستراتيجيات تطبيقية. مجلة العلوم التربوية –جامعة جنوب الوادى –کلية التربية قنا- العدد37،2018

    bahijat , rafaeat mahmud wa'akharun: altaelim altaeawnaa: eanasirah waistiratijiat tatbiqia. majalat aleulum altarbawiat -jameat janub alwadaa -klyat altarbiat qna- aleadad 37, 2018

    1. حسن ,محمد السيد  : تقويم الباترون الأساسى للجاکت الحريمى للاستخدام فى المجالين الصناعى والتعليمى-مجلة کلية التربية بالاسماعيلية – العدد 16 –يناير ،2010.

    hasan , muhamad alsyd: taqwim albatirun al'asasaa liljakit alhurimaa lilaistikhdam fa almajalayn alsanaeaa waltaelimaa - majalat kuliyat altarbiat bialaismaeiliat - aleadad 16 –ynayr, 2010

    10. زيتون,محمود عايش : النظرية البنائية واستراتيجيات تدريس العلوم.ط1 ‘ دار الشروق للنشر والتوزيع ،عمان ، 2007

    zituna, mahmud eaysh: alnazariat albinayiyat waistiratijiat tadris aleulumi.t 1 `dar alshuruq lilnashr waltawzie , eamman, 2007

    11. سعادة ,جودت احمد واخرون:التعليم التعاونى نظريات وتطبيقات ودراسات ،دار وائل ،عمان،2008

    seadt, jawadt 'ahmad wakharun: altaelim altaeawna nazariat watatbiqat wadirasat , dar wayil , eamman, 2008

    12. سلطاني, لويزة: إثراء بيئة التعلم الصفي من خلال تطبيق نماذج لاستراتيجيات تعليم تفکير نموذج التعلم التعاوني-عالم التربية-العدد39-المؤسسة العربية للاستشارات العلمية وتنمية الموارد البشرية، 2012

    sultaniun , lwizat: 'iithra' bayyat altaealum alsifii min khilal tatbiq namadhij liaistiratijiat taelim tafkir namudhaj altaelim altaeawuni-ealim altrbyt-aleadud 39-almuasasat alearabiat lilaistisharat aleilmiat watanmiat almawarid albashariati , 2012.

    13. سليمان ,سناء محمد: التعلم التعاونى ( أسسه –أستراتيجياته – تطبيقاته) القاهرة-عالم الکتب، 2005

    sulayman, sana' muhamad: altaelim altaeawanaa (asasah -asitratijiatih - tatbiqath) alqahrt-ealm alkutub, 2005

    14. سمارة ,نواف احمد ،عبدالسلام موسى سعيد العديلي: اثر استخدام نموذج قائم على التعلم التعاوني في تحصيل الطلبة في مادة الکيمياء العامة العملية في جامعة مؤته في الاردن-مجلة اتحاد الجامعات العربية-العدد47،2006.

    smart , nawaf 'ahmad , eabdalsalam musaa saeid aledili: 'iithr aistikhdam namudhaj qayim ealaa altaelum altaeawunii fi tahsil altalabat fi madat alkymya' aleamat aleamaliat fi jamieat mutih fi alardn-mjlt aitihad aljamieat alerbyt-aleadd 47 ,2006.

    15. عبدالعاطي, رانيا على: برنامج تعليمي متعدد الوسائط لتدريس نموذج الکم-مجلة کلية التربية ببورسعيد-مصر – العدد 18 ، 2015.

    eibdaleati, ranya ealaa: barnamaj taelimiin mutaeadid alwasayit litadris namudhaj alkam-majalat kuliyat altarbiat bibwrseyd-msr - aleadad 18, 2015.

    16. عبدالواحد , ابراهيم توفيق:  فاعلية أستخدام استراتيجيتين فى التعلم النشط على تنمية مهارات الرسم الهندسى فى مادة التکنولوجيا لدى طالبات الصف التاسع الأساسى. رسالة ماجستير –کلية التربية- الجامعه الاسلامية بغزة 2013.

    eabdalwahid, 'iibrahim tawfiq: faeiliat 'astakhdam aistiratijiatayn fa altaealim alnasht ealaa tanmiat maharat alrasm alhundsaa fa madat altiknulujia ladaa talibat alsafi alttasie al'asasaa. risalat majstir -kliyat altarbiati- aljamieih al'iislamiat bighazat , 2013.

    17. فرج  ,فداء بنت خضر بن خالد  : دراسه مقارنه بين الاسلوب اليدوى والبرامج ثلاثية الابعاد (3D) فى رسم النموذج المسطح لإنتاج البنطلون النسائى- مجله التصميم الدوليه—أکتوبر 2017

    faraj , fida' bnt khadir bin khalid: dirasah muqarinuh bayn al'uslub alyadwaa walbaramij althalath alabead (3D) fa rusim alnamudhaj almusatah li'iintaj albuntulun alnisayaa- majaluh altasmim alduwaliuh - 'uktubar 2017

    18. معروف ,معروف أحمد   : تأثير جودة خطوط وزاوايا باترون البنطلون على خواص الشعور بالراحة وجودة الأداء-مجلة کلية التربية بالإسماعلية- جامعة قناة السويس –العدد11- مايو02008

    maeruf , maeruf 'ahmad: tathir jawdat khutut wazawaya batrun albuntalun ealaa khawas alshueur bialrrahat wajawdat al'ada'-mjlat kuliyat altarbiat bial'iismaeilit- jamieat qanat alsuways -aleadad 11- mayu 2008

    19-Belleau, Bonnie (1991).Computer- Aided Apparei Design In University Curricula, Journal of Home Economic V83 ,N3

    20- Darnon ,C.,Buchs,C. Desbar, D, (2012): The Jigsaw Technique And Seif-efficacy Of Vocational Training Student: Apractice report , European Journal of Psychology of education ,  V27 ,N3

    21-Gupta,M., pasrija ,P.,(2012).CO-Operative Learning : an efficient  technique to convert students into active learners in classrooms. MIER Jourual Learning of Educational Studies , Trends and practices. V012,N01.

    22-NoopurAnanad:"pattern engineering and functional clothing", IndianJournal offiber textile research, vol.36, December 2011.

    23-Perkins,V& Saris, N (2001). A Jigsaw classroom Technique for Undergraduate Statistics Courses. Teaching of Psychohology,v(28),N2

    24-Steven, R.J & Robert, E.S & Nancy, A.M( 1988): Cooperative Learning of Student Achievement Educational Leadership, Elementary School Journal Vol (96) No: Mar.

    http://mmodelista.bloaspot.com

    http://mmodelista.bloaspot.com

    -  حسنين ، الهام عبدالعزيز محمد : تأثير اختلاف نوع القماش المستخدم على جودة تقنيات الحياکة المختلفة. مجله العماره والفنون والعلوم الإنسانية المجلد 5 العدد 21  (2020).

    -    hasanayn , alham eibdaleziz muhmd: tathir aikhtilaf nawe alqimash almustakhdam ealaa jawdat taqniat alhiakat almukhtalifati. majalih aleimaruh walfunun waleulum al'iinsaniat almajalid 5 aleadad 21 (2020).

    -  طعيمه، نجلاء محمد  ، طارق محمد زغلول  : ابتکار تصميمات للبنطلون الجينز مستوحاه من الفن الإسلامى بإستخدام تقنية النقش بالليزر . مجله العماره والفنون والعلوم الإنسانية المجلد 3 العدد  9  (2018).

    -    taeimuh , nujla' muhamad , tariq muhamad zaghlul: aibtikar tasmimat lilbintulun aljinz mustawhah min alfani al'iislamaa bi'iistikhdam taqniat alnaqsh biallayazir. majalih aleimaruh walfunun waleulum al'iinsaniat almajalid 3 aleadad 9 (2018).

    -  عبدالمطلب، عفاف فرج ، هناء کامل حسن : تحقيق قيم جمالية لملابس السيدات باستخدام عناصر التصميم کلغة تواصل فى عصر العولمة. مجله العماره والفنون والعلوم الإنسانية المجلد 5 العدد  20  ( 2020 ).

    ebdalmtlb , eafaf faraj , huna' kamil hasn: tahqiq qiam jimaliat limalabis alsayidat biastikhdam eanasir altasmim kulghat tuasil fa easr aleawlimati. majalih aleimaruh walfunun waleulum al'iinsaniat almajalid 5 aleadad 20 (2020).