Aesthetic values of the letters of the ancient Egyptian calligraphy and the Predicate calligraphy in new print formulations (Comparative Study)

Document Type : Original Article

Author

Faculty of education quality - Mansoura University

Abstract

. The Egyptian calligraphy and the Predicate calligraphy are among the oldest used in human civilizations, each of which has many formal and phonological characteristics. The ancient Egyptian calligraphy represents the writing system and the decorative art used in ancient Egypt and is characterized by (hieroglyphic - hieratic - demotic) and descended from the hieroglyphic line - the first Sinai font - from which all the writing systems in the world, whether remaining or outdated On top of them are ancient Greek, Coptic and then Roman, writing European languages. Predicate calligraphy is one of the types of Southern Arabic writing, and its letters consist of abstract lines and straight and soft to form different geometric and organic relations. The use of this line ceased in the seventh century after the emergence of the Islamic era. The practicing artist and owners of artistic crafts and Arab and Egyptian fashion houses must direct attention to the ancient Arab cultural heritage, especially the lines and symbols of the old languages, while reformulating them in new artistic configurations that reflect the colors of reality and the shades of modernity. The aim of this research is to take advantage of the voluntary modulation and flexibility of the ancient Egyptian calligraphy and the assigned calligraphy in forming many innovative artistic designs and printing them by combining and combining some different printing methods - such as direct drawing, stencils, and thermal transfer - on the surfaces of fabrics, wood, plastic, and cork to carry out artistic and functional works. Numerous (lighting units, clothes, furniture, hangings, Covers for books and notebooks). In an attempt to achieve new artistic entry points that enrich the field of textile printing, and contribute to the dyeing of the ancient Arab heritage dye modernity and revival in contemporary clothing that helps spread among the cultures of the modern world. The researcher applied the research experience to (15) students at the first level of the diploma in the Department of Art Education, Faculty of Specific Education - Mansoura University -The second semester period for the academic year 2018 - 2019.

Keywords

Main Subjects


المراجع
أولاً: المراجع العربية:
(1)                                                             سليمان، أحمد، الإمکانات التشکيلية لطباعة الأقمشة بورق النقل الحراري، رسالة دکتوراة، غير منشورة، کلية التربية الفنية، جامعة حلوان، 2000
(2)                                                             Slyman، Ahmed، al2emkanat Altashkilya leteba3et alaqmesha bewarq alnaql el harary rsalet dktwra، ghir manshora, kolyet altarbia alfania، gam3et helwan، 2000.
(3)                                                             البريهي، ابراهيم بن ناص، الحرف والصناعات في ضوء نقوش المسند الجنوبي، وکالة الآثار والمتاحف، الرياض، 2000.
(4)                                                             Al-Burihi, Ibrahim bin Nas, elheraf we Elsena3at fi doo' nokosh el Musnad elganoby, wekalet el aathaar we el matahef, Riyadh, 2000.
 (3) زکريا، اماني، المعالجات الفنية والضوابط التقنية لبعض طرق الطباعة اليدوية غير التقليدية لإثراء المعلقات الحائطية المطبوعة، رسالة دکتوراة، غير منشورة، کلية التربية النوعية، جامعة عين شمس ، 2005.
Zakaria, Amany, almouaalagat altashkelih we wldawabet altekania lebaad torok eltebaa alyadawia ghir altakledia le'ethraa almo3lkaat alha'etia almatboaa,doctorah, kolyet altarbia alnaw3ia, gameet ain shams,2005
(5)                                                             محمود، ايناس، تقنيات تنفيذ المفروشات ورؤية جمالية لاثرائها بالکتابات المصرية باستخدام الکمبيوتر، رسالة ماجستير،غير منشورة، کلية الاقتصاد المنزلى،  جامعة حلوان،  2002.
Mahmoud, Enas, teqneiat tanfiz almafroushat we ro'iah gamaliah le'ethra' blketabat almasria bstekhdam el computer, majester, ghier manshoura, koliet al'qtesaad almanzely, gamaat helwan, 2002.
(6)                                                             بيستون، الفريد، قواعد النقوش العربية الجنوبية" کتابات المسند"، ترجمة رفعت هزيم، مؤسسة حمادة للخدمات الجامعية، جامعة اليرموک ، الأردن ، 1995.
Beeston, Alfred, qwa3ed alnqoush alarabia algamnoubia "ketabat almosnad" targamet ref3at hazeem, mo2asaset hamada lelkhadmat algam3eia, gam3aet alyarmouk, alordon, 1995.
(7)                                                             حسين، جمعة، ايمن أحمد، القيم التشکيلية لحروف خط المسند القديم کمدخل لإثراء المنسوجات اليدوية، بحث منشور ، المؤتمر الدولي الثالث للجمعية العربية للحضارة والفنون الاسلامية،  مصر، 2017.
Hussien gom3ah ayman Ahmed, alqeyam altashkelya lehrouf khat allmosnad elqadeem kmadkhal le'ethra' almansogat alyadaweya, baahth manshour, almo'tamar aldawly elthaleth  lelgam3ia alarabiah lelhadara we elfenoon elislamia,Misr,2017.
(8)                                                             نور الدين، عبد الحليم، اللغة المصرية القديمة (العصر الوسيط)، الطبعة الثامنة ، 2008 .
Nour, Aldeen,Abd Alhaleem, lelo3at almisriah alqdema( al3sr Alwaseet),altabaa 8, 2008.
(9)                                                             الحداد، فتحي، الصلات الحضارية العربية في العصور القديمة، الطبعة الأولى، الهيئة المصرية العامة للکتاب، مصر ،2014.
Alhdad Fathy, alselat Alhadariah alarabiah fi al3osour alqadema, altab3a alowla, Alhai'a Almisria al3ama lelketab, Misr,2014.
(9) الشامي، محمود، الفراعنة وقصة الخلق، الطبعةالأولى، الشريف ماس للنشر والتوزيع، مصر ، 2016.
Alshamy, Mahmoud, alfara3na we qessat alkhalq, altab3a alowla, Alshrif mas lelnasher we altawzi3 Misr, 2016.
(10) حسين، ميسرة، اللغة المصرية القديمة وتاريخها، محاضرة ،14 ابريل ،2016.
Hussein Maysrah, aloghat  almisria alqadema we tarikhahaa, mohadrah, 14 April, 2016.
(11) حسين، ميسرة، الأسرة في مصر القديمة،  محاضرة، 2016 .
Hussien Maysrah, al'osrah fi Misr alqadema, mohadrah, 2017
(12)حسين، ميسرة، أصول وتاريخ أهل مصر، محاضرة ، 2017.
Hussien Maysrah, osoul we tarikh ahl Misr, mohadrah, 2017
(13) بيک، وليم، فن الرسم عند قدماء المصريين، ترجمة مختار السويفي ،الدار المصرية اللبنانية ،القاهرة، 1997.
Bek William, fan alrasm 3nd  qodmaa' almisrien, tarargama Mokhtar Alsiwefy, Aldar Almisria Allebnaniah, Alqahera, 1997.
 
ثانيًا: المراجع الأجنبية:
)14)  Alessandro De Maigret: Arabia Felix,"An Explorationof the Archaeological History of Yemen", Stacey International, London- 2002
)15)A.El.halwagi-:text.res.adv,nat l presscenter Doki,Cairo, Egypt,American- 1990
(16) https://www.almrsal.com/post/837819
)17)https://www.civgrds.com/learn-ancient-egyptian-language.html
                                                                           الهيروغليفية- المصريةhttps://www.marefa.org/ (18)
(19) https://mrhakiem.wordpress.com/2014/05/11/hiero_lessons/
)20)www.ossama-alsaadawi.com/_private/Spoken_in_Arabic.htm 
                                                               ديسمبر 2019- هيراطيقية/(21) https://ar.wikipedia.org/wik
)22)http://egyptology.tutatuta.com/operations/Spoken_in_Arabic.htm منطوق  اللغة المصرية القديمة
(23)https://ar.wikipedia.org/wiki خط_المسند /
(24)https://www.google.com/search?q=الخط+المسند