Experimental methods to embody the symbolic dimension of Arabic letters and plant units of the ceramic shape

Document Type : Original Article

Author

cairo uneversty

Abstract

أسالیب تجریبیة لتجسید البعد الرمزی للحروف العربیة والوحدات
النباتیة للشکل الخزفی
Experimental methods to embody the symbolic dimension of Arabic letters and plant units of porcelain shape


The art of porcelain is considered as one the important sources that develop the aesthetic taste of the individual and the society for what it has of morphological properties and Aesthetic formative values that could contribute in increasing the artistic and gustatory experience of the artists’ fans , and the porcelain is considered one of the artistic products in number and quantity in all of the artistic ages , cause artists could invent and create new ways and technics in the way of its shape and the treatment of its surfaces throughout the ages to express the idea they want to execute and the message they want to deliver to the receiver either it was moral or physical or has a symbolic dimension either it was simple or complex.
As the artistic symbols has an effect which is undeniable in forming the perception of the receiver and the vocabulary of the message he has from watching them , as the artistic symbol carries implications which its perception may differ sensually from one receiver to another. As it is also considered as philosophical thought to express the different thoughts of the visual artist because it is one of the connecting columns between the artist and the receiver that completes the progress of connection between them by the artist picking the fine items starting from its implicit significance and its ability to transfer the meaning. And when the receiver receives the idea of the symbolic dimension he depends on all of the thinking levels he has in trying to explain it and understand the meaning and realizing it.
So the current research aims to make porcelain stereoscopic shapes that has symbolic dimension inspired from the Arabic letters and the decorative units as one of the Complementary elements in Islamic art as it achieves the aesthetic meanings like thumb motion and balance and good construction.
The key words: experimental methods-the symbolic dimension-Arabic letters-Islamic plant decoration units.

Keywords

Main Subjects


المراجع
1. د/ سعاد ماهر محمد/ کتاب الفنون الإسلامية/ الهيئة المصرية العامة للکتاب 1986، ص 24.
. Dr Mohamed/ Soad Maher / Ketab El Fenon El Eslamya/ El Hay’a El Masrya El Eama Lel Ketab 1986
.2 Hartner (w.):The pseudo planetary nodes of the moon's orbit Hindu and Islamic iconographies- Ars Islamic: Vol. 1938 pp. 113-154.
3- د/ عاصم محمد رزق/ الفنون العربية الإسلامية في مصر مکتبة مدبولي 2006-2007، ص34.
Dr/ Assem Mohamed Rezk/ Al fenon al Arabya Al eslamya fe Masr Maktabet Madboly 2006-2007
4- ضياء حمود محمد الأعرجي/ العناصر الزخرفية في الفنون الإسلامية – العناصر الکتابية/ کلية الفنون الجميلة قسم التربية الفنية المرحلة 3/ شبکة جامعة بابل.
Al Aeragy: Diaa Hamoud Mohamed / Al eanaser al zokrofya fe al fenon al eslamya – al eanaser al ketabya/ kolyet al fenon al gamela kesm al tarbya al fanya al marhala 3/ shabaket gamet babel.
5- ضياء حمود محمد الأعرجي، نفس المرجع
Al Aeragy: Diaa Hamoud Mohamed, nafs al marge
6- حسن حسن حسن طه: الفکر الفني الحديث وأثره على مختارات من أعمال الفنانين الحروفين کمدخل لإثراء التصميم الزخرفي "دراسة تحليلية" – رسالة دکتوراه – کلية التربية النوعية/ جامعة عين شمس.
Taha.Hassan Hassan Hassan: Al fekr al fany al hadeeth w atharoh eala mokhtarat men aemal al fananeen al harofeen k madkhal le ethra’ al tasmeem al zokhrofy “derasa tahlelya”-resalet doctorah-kolyet al tarbeya al naweya/ gamet ain shams
7- د. عاصم محمد زرق، الفنون العربية الإسلامية في مصر – مکتبة مدبولي 2006-2007، ص35.
 Dr. Rezk, Assem Mohamed,al fenoon al earbya al eslamya fe masr – maktabet Madbouly 2006-2007, P.35.
 
8- د. عاصم محمد زرق، نفس المرجع.
. Dr. Rezk Assem Mohamed, Nafs al marge.
9- عبد الفتاح محمد جاد محمد/ الدلالات الإدراکية لمفردات الاتصال في الإعلان (العلامة – الرمز – الشعار) دراسة تحليله نقدية مقارنة – ماجستير في کلية الفنون التطبيقية جامعة حلوان، 2005.
Mohamed Abd El Fattah Mohamed Gad / Al dalalat al edrakya le mofradat el etsal fe al e3lan (al ealama- al ramz- al shear) derasa tahlelya nakdeya mokrana – majester fe kolyat al fenoon al tatbekya gam3at Helwan, 2005.
10- مروان عبدالله حسين : دلالة الرمز فى تصميم النحت الميدانى المعاصر ،دراسه تطبيقيه على تجميل بعض ميادين مدينة مرسى مطروح - مجلة العماره والفنون والعلوم الأنسانيه – العدد الثامن عشر – ربيع الأول 1441ه نوفمبر 2019 رقم الأيداع 24233
Hussien, Marawan Abdullah: dalalet al ramz fe tasmeem al naht al midany al moeaser, derasa tatbekya ala tagmeel baed mayadeen madinet marsa matrouh – magalat al emara w al fenoon w al eloom al ensanya – al edad al thamen eashr – rabee al awal 1441 h November 2019 rakam al edae 24233
11- مروه عزت مصطفى محمد : الدلاله الرمزيه فى الفن التجريدى للفنانين (کاندنسکى و موندريان) وانعکاسه على فنون ما بعد الحداثه لأثراء مجال التصميم مجلة العماره والفنون والعلوم الأنسانيه – العدد الثامن عشر – ربيع الأول 1441ه نوفمبر 2019 رقم الأيداع 24233
مصادر الصور:
-البوابة نيوز: جماليات الفنون الزخرفية الاسلامية في موسوعة علمية جديدة.
-Al bawaba news: gamaleyat al fenon al zokhrofya al eslamya fe maswsoea elmya gadeda.
-بوابة فيتو / ثراء حضاري في متحف الارميتاج بروسيا الاتحادية.
-Bawabet Veto / thara’ hadare fe mathaf al armitag b rosya al ethadya.
-الفن العثماني – المعرفة   - Al fan al eothmany – al marefa
-فن نحت عند المسلمين/ اسهامات الحضارة الاسلامية في مختلف التخصصات العلمية.
-Fan naht end al moslemeen/ eshamat al hadara al eslamya fe mokhtalaf al takhasosat al elmya.
-متحف  - - Mathaf Souhag