The Khyamya as a source for Fashion Design by Draping in the Light of Demolition and Reconstruction

Document Type : Original Article

Authors

1 Menia Al Kamh, Sharkia, Egypt

2 HELWAN UNIVERSITY - FACULTY OF APPLIED ART

3 Benha University

Abstract

You can take advantage of modern artistic trends, heritage arts, and techniques for fashion design to achieve excellence in the field of fashion by studying the direction of demolition and rebuilding as a modern artistic direction and the tent as one of the traditional methods and techniques and employing them in fashion design with the technique of formation on the mannequin, where the direction of demolition and rebuilding is a philosophy It is based on revealing a contradictory and destabilizing meaning, and the ideals of deconstruction have been applied in other areas of cultural fields, including in that architecture, music and fashion, this meant that some began to question the future perceptions of how clothes were built and their position in relation to beauty concepts and has allowed Dismantling multiple perspectives on personality and fashion look to get just as important. In the end, this has led to the diversity of the current models that we see in the street today, and Khyamya is considered one of the first crafts and manual works that people learned and practiced to make a shelter for him from the cloth, after he made the huts. The tents industry has evolved since the era of the Fatimid state, where the Egyptian artist thought of inserting joy into his residence, and developed and began weaving it from colorful fabrics using old Arab designs and decorations. The mannequin has an accurate method of obtaining the clothes or models necessary for the garment industry, and it depends on the accuracy and skill of the person in the work. It gives guaranteed results in terms of degree of control and saves time if done in a proper way.
Twelve design proposals were made and evaluated by specialists and academics in the field of clothing and fashion, and evaluated by the questionnaire and the results of the statistical transactions of their opinions came in favor of the subject of the research.

Keywords

Main Subjects


  1. المراجع

    المراجع العربية:

    - شکري، نجوي محمد مؤمن. التشکيل علي المانيکان تطوره - عناصره - أسسه - أساليبه - تقنياته المعاصرة. القاهرة: دار الفکر العربي، الطبعة الأولي، 2001م.

    -  Shukry, Najwa. altashkil ala almanikan tatawuruh- anasiruh- ososuh- asalibuh-teqanatuh. Al Kahera: Dar El Fekr Al Araby, Al Tabah Al Oula, 2001.

    - محمد، عمرو جمال الدين حسونة "الأزياء التقليدية المغربية کمصدر للتصميم والتشکيل على المانيکان" رسالة دکتوراه, کلية الاقتصاد المنزلي, جامعة حلوان,2003م.

    -Mohamed, Amr Gamal El Dean Hassouna “Alaziaa’ Al Taklediah Al Maghrebiah Kamasdar Leltasmeem wa Al Tashkil ala al manikan “Resalet Doktorah, Kolliat Al Ektesad Al Manzely, Gamet Helwan, 2003.

    - أحمد، سها عبدالغفار. تقنيات أسلوب التشکيل علي المانيکان. القاهرة: دار الفکر العربي ، 2005م.

    -Ahmed,Soha AbdElghaffar. Tekniat Osloop Al Tashkil ala Al Manikan. Al Kahera: Dar El Fekr Al Araby, Al

    Tabah Al Oula, 2005.

    - محمد، عمرو جمال الدين محمد حسونة "النسيج المضاف کمصدر لإثراء مجال تصميم الأزياء" المؤتمر الدولي الرابع، المرکز القومي للبحوث، شعبة الصناعات النسيجية ،ج.م.ع 2007م.

    -Mohamed, Amr Gamal El Dean Hassouna “Al Naseeg Al Modaf Kamasdar Le Ethraa’ Magal Tasmem Al Aziaa’” Al Mo’tamar Al Dawly Al Rabe’, Al Markaz Al Kawomi LelBohoth, Sho’bet Al Senaa’at Al Nasegia, G.M.A 2007.

    - ديريدا، جاک وبول دي مان وآخرون. مداخل إلي التفکيکية (البلاغة المعاصرة ) – (حسام نايل , مترجم ). القاهرة: الهيئة المصرية العامة للکتاب، 2013م.

    -Derrida, Jacques wa Paul De Man wa Akharon. Madakhel Ela Al Tafkekia (Al Blaghah Al Moa’serah) – (Hossam Nael,Motargam). Al Kahera: Al Haia’h Al Masria Al A’amah Lel Ketab 2013.

    -حامد، محمد يوسف خفاجي" المدرسة التفکيکية کاتجاه تصميم وأثره علي تصميم الأزياء- دراسة تحليلية تطبيقية" رسالة ماجستير, کلية الفنون التطبيقية, جامعة حلوان,2013م.

    -Hamed, Mohamed Youssef Khafagy “Al Madrasah Al Tafkekia Ka Ettigah Tasmem wa Atharoh Ala Tasmem Al Aziaa’- Derasah Tahleliah Tatbekiah” Resalet Majester, Kolliat Al Fonoon Al Tatbekia, Gamet Helwan, 2013

    - محمود، إيمان أحمد قاسم "تطبيق اتجاه الهدم وإعادة البناء علي أعمال بعض المصممين المصريين بابتکار تصميمات طباعية للأزياء بأسلوب التشکيل علي المانيکان" رسالة دکتوراه, کلية الفنون التطبيقية, جامعة حلوان,2017م.

    -Mahmoud,Eman Ahmed Kasem : Tatbek Etgah Al Hadm wa Ea’dat Al Benaa’ Ala A’mal Ba’d Al Mosamimen Al Masreen Beibtekar Tasmemat Tebae’iah Lel Azia’ Be Esloop Al Tashkeel ala Al Manikan” Resalet Doktorah, Kolyat Al Fonoon Al Tatbekiah. Game’t Helwan, 2017.

    - جمال, عمرو حسونة , حسين,وسام قرني سعد حسين قرني سعد "مدرسة الباوهاوس وتأثيرها على التصميم الداخلي وتصميم الملابس" بحث منشور بمجلة العمارة والفنون والعلوم الانسانية ,2020م

    -Gamal, Amr Hassouna, Hussein, Wessam Korrany Saad Hussein Korrany Saad "Madraset Al Pawhuose wa ta''theraha ala al tasmeem al dakhely wa tasmeem al malabes" bahs manshour be magalet al emara wa al fonoun wa el oulom alensaniah,2020.

     

     

    - جمال, عمرو حسونة , محمد, نجلاء طعيمة, احمد, نوران الوزان " العمارة التفکيکية کمصدر لتصميم الازياء الشبابية" بحث منشور بمجلة العمارة والفنون والعلوم الانسانية ,2018م

    -Gamal, Amr Hassouna,Mohamed,Nagla Teama, Ahmed, Noran Alwazzan "AlEmara al tafkekia kamasdar letasmem alazia al shababia" bahs manshour be magalet al emara wa al fonoun wa el oulom alensaniah,2018.

     

    المراجع الأجنبية:

    1. Abdelghaffar. Z. A. The Transformation from DEconstructivism        to The Emerging iconic Neo-organic Architecture. Unpublished       PhD thesis. Cairo University. Egypt. 2012.
    2. Abramson.  R.  L.  Deconstruction:  Theory.  Practice.  And Application. Master's thesis, Michigan State University. United Slates,  I 997.
    3. DinaI. H. Q.  Implicit shapes:  Reconstruction and  explicit    transformation. PhD thesis. Georgia institute of Technology, 2002.
    4. Melville, S. Color has not yet been named: Objectivity in Deconstruction. Seams: Art as Philosophical Context-Essays.  New York. Cambridge University Press, l994.
    5. Ragab. M. Mo. R. Deconstruction in Architecture: Philosophy and Practice. Unpublished master's thesis, Cairo University. Egypt. 2007.
    6. Tarantelli. J. D. Deconstruction in Nature. Master's thesis.  Rochester Institute of Technology. New York. 2013.

     

    شبکة المعلومات العالمية (الانترنت):

    1. http://www.fineart.gov.eg/arb/cv/cv.asp?ids=746 (25\04\2019) 10:00 pm
    2. http://www.noubikko.com/noubikko-ody/tips/advise/whatfashion.htm (11\01\2020) 11:30 pm
    3. https://ar.m.wikipedia.org(23\08\2019) 07:00 pm