Interior Design Aesthetics of Reception Foyer " Fountain foyer " In the Palace of prince " Mohamed Ali " (Al Manial Palace)

Document Type : Original Article

Authors

1 interior design , applied arts , Helwan, Cairo,Egypt

2 faculty of applied arts - Helwan university

3 Interior design and furniture department -faculity of applied arts - helwan university - cairo-Egypt .

Abstract

Abstract: The artists of Islamic civilization excelled in the art of architecture in all its forms, because they understood well the models of architecture and interior design in previous civilizations and then developed them in proportion to their doctrine and religion, and then, they created their own Islamic model, Perhaps the exterior and interior design of the palaces architecture, derived from the arts of Islamic civilization in all its historical ages, was and still is a distinctive mark and a prominent value appreciated by every artist, historian or even an ordinary man who loves the arts such as Prince "Mohamed Ali Tewfik", this prince who loved art and made his palace (Al Manial Palace) a masterpiece and real living image, free from any distortion for artistic and architectural models that`s we not contemporary for it, but it moved to us, so all the Palace components were characterized by artistic and aesthetic characteristics that truly expressed the aesthetics of the philosophical thought of Islamic arts.
The artists of Islamic civilization have provided different aesthetic solutions, that differ from the aesthetic ideas prevailing in previous civilizations, which can be considered a fundamental and radical change of aesthetic thought, That thought which came as a rise in creativity inspired by the doctrine of monotheism, and through the forms of units and architectural and decorative elements (geometric and natural) which came abstract and even not abstract from them was subjected to formulations and was Integrated into formations that do not target the direct form in the creation of the design, but It targets the underlying abstract system expressed by this design.
From this point of view, the aesthetic evaluation for elements of the interior design in the reception hall (Fountain Hall) in the residence compound of Prince "Mohamed Ali Tawfik" in the palace indicates, that this void contains the following aesthetic values ) repetition - rhythm - abstraction - unity and diversity – color - proportions and proportionality - formal stability - contradiction - diversity and pluralism ) which characterized Islamic arts.

Keywords

Main Subjects


المراجع: -
الکتب:
1- محمد رزق، عاصم. أطلس العمارة الإسلامية والقبطية بالقاهرة. القاهرة: مکتبة مدبولي، 2003 م.
Mohamad Rizq, Asim. utlas alemara al'islamia wal qabtia bialqahira. Alqahira: maktabat Madbuli, 2003.
2- أحمد شامي، صالح. الفن الإسلامي التزام وإبداع. دمشق: دار التعليم (الطبعة الأولي)، 1990م.
Ahmad Shami, salih. alfan al'islami ailtizam wa ebdah. Dimashq: Dar Altaelim (altabea al'awala),1990
3- يحيي حمودة، ألفت. القيم الجمالية في العمارة. القاهرة: دار المعارف (الطبعة الأولي)، 1991م.
yahya hamowda, Olfat. alqaym aljamalia fi aleamara. Alqahira: Dar almarif (altabea al'awala),1991
4- عبد الرحمن، مصطفي (د). ظاهرة التکرار في الفنون الإسلامية. القاهرة: الهيئة المصرية العامة للکتاب ،1997م.
Abd Al'rahman, Mostafa (Dr). zahirat altakrar fi alfunun al'islamia. Alqahira: alhaya almisria alama lilkitab,1997.
5- رأفت، علي (د). البيئة والفراغ. القاهرة: مرکز أبحاث کونسلت (الطبعة الأولي)، 1996م.
Rafat, Ali (Dr), albiya walfaragh. Alqahira: markaz 'abhath konsilt (altabea al'awala) ,1996.
6- الصايغ، سمير. الفن الإسلامي قراءة تأملية في فلسفته وخصائصه الجمالية. بيروت: دار المعرفة، 1988م.
Alsayigh, Samir. alfan al'islami quraa taamolia fi falsafatah wa khasash aljamalia. Bayrut: dar almaerifa,1988.
 
الرسائل العلمية:
7- محمد عوض، أنصار. الأصول الجمالية والفلسفية للفن الإسلامي. رسالة دکتوراه، جامعة حلوان: کلية التربية الفنية، 2002م.
Mohamad Awad, Ansar. alosul aljamalia walfalasafia lilfunun al'islamia. Resalet doctora, gam3et helawan kloyet, altarbia alfaniya,2002.
 
مواقع إلکترونية: -
https://egypt.eggate.com/index.php/destinations/sites/manial-palace-museum (visit in 25/5/2020) 8-
http://www.egyptianmuseums.net/html/manial_palace.html(visit in 28/5/2020) 9-
 
 
 
 
 
الدراسات الاسترشادية: -
1- مهدي، هيام. " جماليات الشکل الهندسي في الفن الإسلامي وتطبيقاتها المعاصرة."، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، المجلد (1)، العدد (3)، 2016م.
mahdi, hyam. " jamaliat alshakl alhandasi fi alfan al'islami wa-tatbiqatiha almoasara.", majalat al-3mara wa-alfinun wa-al3lum al'insania, al-mojalid (1), al-3dad (3), 2016.
2- حسن محمد، سهام. "الاستفادة من الفن الإسلامي في تصميم أجنحة المعارض الإعلانية."، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، المجلد (1)، العدد (2)، 2016م.
hasan mohamed, seham. "alastifada min alfan al'islami fi tasmim ajnihat alm3rid al'elaehnia majalat al-3mara wa-alfinun wa-al3lum al'insania, al-mojalid (1), al-3dad (2), 2016.
3- صابر عبد المقصود، هالة. " القيم الجمالية والوظيفية للفن الإسلامي ودورها في إثراء النسيج البصري للمجتمع في العصر الحديث."، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، المجلد (3)، العدد (12)، (2)، 2018م.
sabir abd al-maqsud, hala. " alqiam aljamalia wa-alwazifia lilfan al'islamii wadawriha fi 'ithra' alnasij albasri lilmujtama fi aleasr alhadith.", majalat al-3mara wa-alfinun wa-al3lum al'insania, al-mojalid (3), al-3dad (12), (2), 2018.
4- أحمد خضر، أماني. " التبعية والإبداع في التفاعل مع التراث الإسلامي في الاتجاهات الحديثة في التصميم."، مجلة التصميم الدولية، المجلد (7)، العدد (1) ،2017م.
ahmed khudr, amani. " al-tab3ia wa-al'ibd3 fi al-tafa3l m3 al-turath al'islami fi al-atijahat al-haditha fi al-tasmim.", majalat al-tasmim al-dawalia, al-mojalid (7), al-3dad (1) ,2017.