The Aesthetic Values of Abstract Construction in the Bauhaus School and the Design of the Printing of Contemporary Furnishing Fabrics

Document Type : Original Article

Authors

1 Freelance Engineer - Faculty of Applied Arts - Helwan University

2 Professor of Design, Textile Printing, Dyeing and Finishing Department, Faculty of Applied Arts, Helwan University

3 Professor of Design, Department of Textile Printing, Dyeing and Finishing, - Faculty of applied arts- Bnha University.

Abstract

Intellectual and philosophical concepts have developed throughout the history of plastic art since the beginning of ancient times until now, and many artistic movements have been formed that accompanied human development in many fields and the contemporary artist's benefit from scientific, technological and industrial progress and the use of the machine. Architecture and industrial design, as it removed the barriers between what is beautiful and what is applied, and walked a new thought in art, as architects and designers presented new theories that correspond to the needs of the times.




The designer of textile printing always needs special features and creative inputs to enrich his design performance and obtain distinct designs. Therefore, the researcher resorted to take advantage of the aesthetic and artistic values of the (Bauhaus) school, which is considered one of the most important streams of modern art with influence in several fields, including engineering, graphic design, architecture.
In this study, the researcher will address the most famous technical schools, the Bauhaus School, in addition to its prowess and formative achievements compatible with uplifting public taste, enriching the field of textile printing design, Where the research includes an artistic study of the (Bauhaus) school in terms of the idea and foundations of the school, its goals, its style and its structural system, an artistic study of the most famous school artists (the Bauhaus) such as (Kandinsky, Paul Klee and Bet Mondrian) and a descriptive and artistic analysis of some of their artistic works where the research shows how to benefit From the abstract trends of the school artists to invent a print design with a new aesthetic vision suitable for contemporary furnishing fabrics, the research deals with the presentation of an experimental study (innovative solutions) by taking advantage of the technical and aesthetic foundations of the artists of the (Bauhaus) school through a set of design ideas and different color solutions for it with a presentation of some models That was implemented.

Keywords

Main Subjects


المراجع :
1- علي , أحمد رفيق: "التصميم اسسة ومقوماتة الجمالية والتعبيرية , مطبعة مودرن سنتر , القاهره 1998.
Ali , Ahmed rafik : “al tasmim ososh wa mqwmato algamalia waltabiria” ,matbet modern center, al qahera.
2- شوقي , اسماعيل :"التصميم عناصره وأسسة في الفن التشکيلي ",الناشر المؤلف , توزيع زهراء الشرق , القاهره 2000م.
Shwki , esmaeil : “Al tasmim anaseroh wa ososh fi alfan  al tashkili” , twzi  zahraa al shark , al qahera ,2000.
3- نوبار ,جورج: "الطباعه الرقميه طباعه القرن 21", الشرکة الدولية للاتصالات  الطباعية , انجلترا ,2000.
Nobar ,Gorg :”Al tabaa al raqamia tbaet al qarn 21”al shreka al dawlia lletisalat altbaeia , engltra ,2000.
4- رضا, صالح: "لغة الشکل",الهيئة العامة للکتاب ", القاهرة 2007 .
Reda , saleh : “ loget al shakl “ alhaia alama llkitab” al qahera ,2007.
5- عبد المنعم , صبري:" الفراغ في الفنون التشکيليه ,الحداثه وما بعد الحداثه ", المجلس الاعلي 2007.
Abd el monem, Sabry :” alfraag fi alfnon al tashkilia, alhdasa wama bad al hadasa “al magles el aala 2007.
6- النحاس، منى محمد عادل" تصميمات طباعية مبتکرة من عناصر الخط واللون للفنان بيت موندريان ألقمشة السيدات الصباحية المعاصرة الصباحية المعاصرة " .مجلة العمارة والفنون والعلوم اإلنسانية - العدد الثالث عشر- 2019 م
 . Alnahas, Mona muhamad adil "tsamimat tibaeiat mubtakirat min eanasir alkhati wallawn lilfnan bayt mundrian li'aqmishat alsayidat alsabahiat almueasirat ". Magalet al Emara w al fenoun w al Elom al Insania Al adad ALththalith eashr- 2019
7 – عطية,محمد محسن:" الفن وعالم الرمز" دار المعارف ,1993م .
Atiaa, Mohamed Mohsen:”alfn wa alam el ramz “ dar el maaref,1993 .
8 – البسيوني, محمود:" الفن في القرن العشرين" , الهيئة العامة للکتاب , مکتبة الأسرة ,سلسلة الأعمال الفکرية ,2001م .
Albasioni , mahmod:” alfan fi al qarn al eshreen” elhaiah elama lilkitab,maktabt alosra , silslet alamal alfkriah, 2001.
9- عبدالرحمن , هدى :"اساسيات تصميم طباعة المنسوجات" ، ومشروعات مقترحة  للتنفيذ ,المتحدة للطباعة والنشر 2011.
Hoda Abd elrahman :”asasiat tasmim tebaet al mansogat wa mashroat moqtreha liltanfiz, “ almotaheda lil tebaa wa alnashr 2001.
10 – عثمان , سهير محمود:" العلاقة الجمالية و الوظيفية لتصميم طباعة المنسوجات "، بحث منشور ،مجلة علوم وفنون ، جامعة حلوان ،1997.
Osman ,Sohir Osman :” alelaqa algamalia w alwazifa ltasmim tebaet almansogat: bahs manshor ,mgalet ,elom wa fenon ,gamet helwan,1997.
11- علام , رانيا عليوة: "التجريد الغنائي في اعمال کلا من واسيللي کاندنسکي وبول کلي "رسالة دکتوراة غير منشورة , کلية الفنون الجميلة ,جامعة حلوان 2012.
Alam,Rania eliwa :’ Altagrid algnaei fi amaal kol mn wassili kandniski wa baul klee “ resalet doktorah gir manshora, koliet alfnon al gamila gamet helwan,2012.
12- درويش ,شيرين ابراهيم "التجريدية التعبيرية قيمة تشکيلية لإبتکار تصميمات تصلح لطباعة أقمشة المجموعات المتناسقة لتأثيث القري السياحية",رسالة ماجستير غير منشورة , کلية الفنون التطبيقية , جامعة حلوان ,2010م.
Darwish,shreen ebrahim :” altagridia altabiria qima tashkilia lebtkar tasmimat tasloh le tibaet aqmshet al magmoat almotanska ltasis al qora alsiheia “,resalet magstir gir manshora ,koliet alfnon altatbiqia ,gamet helwan 2010.
12- عبد الله, وجيه احمد:" ماکينات طباعة وصباغة وتجهيز المنسوجات" , دار ابو الفضل للطباعة والنشر المحله الکبري , 1998.
Abd alah ,wagih ahmed :” makinat tebaet wa sebaget al mansogat “, dar abo elfadl liltebaa wl nashr ,al mahla al kobra ,1998.
13- أيتن, يوهانز:  " التصميم والشکل "ترجمة صبري محمد عبد الغني, المجلس الاعلي للثقافة المشروع القومي للترجمة    1998.
Aiten,Yohanz :”altasmim wa alshakl “ targamet sabry Mohamed abd el gani ,almagls al aala lilsaqafa almashroa al qawmy lil targama, 1998.