Academic Library as an Entrance for Developing of Creative Thinking Skills in the Light of Interior Design and Printed Hanging Textiles

Document Type : Original Article

Authors

1 faculty of applied art Damietta university

2 Faculty of applied arts - damietta

Abstract

Technological development in society and the new variables have created new concepts and terms in the field of design, such as digital design, virtual design, and electronic environment. These concepts affected academic libraries that play an important role in teaching and learning process which forced the designer to rethink of the internal spaces of academic libraries and also shed light on the printed hanging textiles in order to preserve the role of these libraries in achieving the goals of educational process and developing of student's creative and research ability as well as fulfilling the requirements of the educational institutions.

Based on country’s directions which adopted slogan (create…launch), the research's interest appears in developing of creative thinking skills of the university student which considered the goal of universities and institutions in Egypt, as it provides individuals with strategies through which they can deal with the environment. This can be through the development of libraries by reshaping of internal spaces using printed hanging textiles to create and establish some activities and events. In addition, identifying some separate areas within the space to be an integrated part within the whole interior planning of the space in order to achieve functional efficiency and be appropriate to student's thinking and requirements in the modern era.

The research problem is summarized in the ignoring of academic libraries in universities for some education and learning methods which involved in the developing of creative thinking skills in the first and second university stages and to the student's variable needs through untapped and unused internal spaces to achieve the highest functional efficiency for both library and students.

Thus, the main question is: Do printed hanging textiles have a role in interior design works to raise the functional efficiency of the library to have a positive effective role on development of the student's creative thinking? The research aims to create a new design vision for the interior space of a library using printed hanging textiles to attract students to the library to become a part of his/her educational and knowledge entity; and a nucleus for artistic and technical creation through survey and analytical studies.

Keywords

Main Subjects


المراجع:
1-      Rostom rasmy abd el malek, tahkek shakhsyat al taleb al masry kshakhsya alamya,al markaz alkawmy l el bhooth al tarbwya w al tanmya , cairo ,2016
رستم رسمى عبد الملک , تحقيق تکوين شخصيه الطالب المصرى کشخصيه عالميه- المرکز القومى للبحوث التربويه والتنميه- القاهرة- 2016.
2-      Atya Mohsen ali, al gawda al shamela w al gaded fe al tadrees ,al tabaa al ola ,dar safaa leltbaah w al nashr w al tawzea,2009
عطيه محسن على , الجودة الشامله والجديد فى التدريس- الطبعه الأولى- دار صفاء للطباعه والنشر والتوزيع- 2009.
3-      Wilson, Valeric- Education parumon teaching- 2003.
4-      Al halak hesham saeed , al tafkeer al ebdaey : maharat tastahek al taalom ,al hyaa el ama al soriya lel ktaab ,demshk,2010.
الحلاق هشام سعيد - التفکير الإبداعى: مهارات تستحق التعلم- الهيئه العامة السورية للکتاب- دمشق- 2010.
5-      Khatab naser gamal , taalem al tafkeer lel talaba zawy soobat al taalom, dar al bazory al elmya lel nashr w al tawzee , 2008.
خطاب  ناصر جمال - تعليم التفکير للطلبة ذوى صعوبات التعلم- دار البازورى العلمية للنشر والتوزيع- 2008.
6-      Al hkalely khalel w akharoon, tadres al olom fe mrahel al taleem al aam , al tabaa al ola , dar al kalam , dubai,1996.
الخليلى  خليل وآخرون- تدريس العلوم فى مراحل التعليم العام- الطبعة الأولى- دار القلم- دبى- 1996.
7-      Al benaly ghadnanah saeed , mada esthkdam moalmy al drasat al egtmaeya l mharat el tafkeer fe tadrees tlamez al marhala al ebtdaeya be dawlet katar , mgalet rsalet el hkaleeg el araby , al adad 99, al ryad , al mamlaka al arbya al soodyaa ,2003.
البنعلى غدنانة سعيد - مدى إستخدام معلمى الدراسات الإجتماعية لمهارات التفکير فى تدريس تلاميذ المرحلة الإبتدائية بدولة قطر- مجلة رسالة الخليج العربى- العدد 99- الرياض- المملکة العربية السعودية- 2003.
8-      El hadady Dawood abd el malek  w akharoon , mostwa mharat el tafkeer al ebdaey lda al talaba al moalemen fe al aksam al elmya fe kolyat al tarbya w al olom al tatbekya , al mogalad el thany , al adad 3 , al mgala al arabya ltatweer al tfawok ,2011.
الحدابى داود عبد الملک وآخرون- مستوى مهارات التفکير الإبداعى لدى الطلبة المعلمين فى الأقسام العلمية فى کلية التربية والعلوم التطبيقية- المجلد الثانى- العدد 3- المجلة العربية لتطوير التفوق- 2011.
9-      Marica J. Bates and Mary Niles Maack- Encyclopedia of library and Information Sciences- Third Edition- CRC Press- Boca Raton- 2009.
10-  Gaber gabder abd el hameed , estrategyt al tadrees w al taleem , al kahra , dar el fkr el araby , al taba al ola . 1999.
جابر عبد الحميد جابر: إستراتيجيات التدريس والتعلم، القاهرة: دار الفکر العربى، الطبعة الأولى، 1999.
11-  HYPERLINK "http://www.aun.edu.eg/faculty_education/ciqap/learn_estrategy.pdf
12-  Meilach, D., Z. 1970. Making contemporary rugs and wall hangings. London: Abelard-Schumann.
13-  Cumming, E. and Weir, D. 2012. The art of modern tapestry: Dovecot Studios since 1912. Farnham: Lund Humphries.
14-  Karasz, M. 1959. New York, U.S.A: Funk & Wagnalls.
15-  Troy, V.G. 2006. Aldershot: Lund Humphries. 
16-   Zedan emad abd el satar , tatheer al tasmeem al dakhly l kaat al motalaa ala kfaet estkhdam al maktaba , kesm el maktabat w al maalomat , kolyat al adab , gamet kafr el sheikh ,2015
زيدان عماد عبد الستار: تأثير التصميم الداخلى لقاعات المطالعة على کفاءة استخدام المکتبة ، قسم المکتبات والمعلومات ، کلية الآداب ، جامعة کفر الشيخ ، 2015 .
17-  Abd el hameed maiy , fathalla yomna mohamed , dor al enphographic al tfaoly fe al tasmeem al dakhly lel mtahef al moasra , bahth manshor, mgalet al emara w al fnon , al adad al hadi ashar , al goza al awal , 2018.
الحميد مى عبد ، فتح الله يمنى محمد: دور الانفوجرافک التفاعلى فى التصميم الداخلى للمتاحف المعاصرة ، بحث منشور ، مجلة العمارة والفنون ، العدد الحادى عشر ، الجزء الاول ، 2018 .
18-  Melhem samy mohamed, elm nafs al nomow ( dawret hayat al ensan ) , al tabaa al ola , dar al fkr , al ordon , 2004 .
ملحم  سامى محمد , "علم نفس النمو (دورة حياة الانسان)"- الطبعه الأولى – دار الفکر- الأردن- 2004م.
19-  Abd el salam hamed zahran , elm nafs al nomow (al tofola w al morahka ) al tabaa al sadsa , alam al kotob , al kahera , 2005.
 عبد السلام حامد زهران ,  "علم نفس النمو (الطفوله والمراهقة)"- الطبعه السادسة- عالم الکتب- القاهرة- 2005م.
20-  Refky ahmed ali , al tasmem ososo w mkwmatoh al gmalya w al taberya , mtbaet modern center , al kahera ,1998.
رفقى أحمد على,  "التصميم أسسه ومقوماته الجماليه والتعبيريه"- مطبعه مودرن سنتر- القاهرة- 1998م.