The semiology of protest art and encrypted technology techniques As a Visual Representation of The Era of Confluence Art with Cryptography An analytical study

Document Type : Original Article

Author

sector of fine arts ministry of culture

Abstract

The semiology of protest art and encrypted technology techniques
As a Visual Representation of The Era of Confluence Art with Cryptography
An analytical study
Abstract:
The protest arts are Practiced throughout history providing an insight into how others think and feel about important issues and are often controversial and social criticism, Using specialized forms of artistic creativity such as fine art works, artistic posters, memes, graffiti, street art, the Internet and social media in order to reach wider audience ,When the artists seek to make changes They use known codes or Cryptography to help transfer their message, which provokes questions about their Pun and metaphors inference drawn from non-visual worlds and with evolves Cryptography process, that includes many technologies and coding meet art and Cryptography to reflect cultural transformations and aesthetics with the hidden symbols represents the symbol a cultural and historical structure, the Transformation in artistic and aesthetic concepts, and in a manner that dismantles the traditional thinking mechanism about art. his thinking that is subject to the logic of hierarchy, and this is what makes describing the language of art "hybrid", which combines representational and abstract, between traditional and unconventional, simple and complex, and a doublement of contradictory meanings. While Semiology represents the culture of signs and symbols of social reality, and what endures their influences and indicators, which contribute in the design of new forms of communication and the emergence of new meanings that are interactively linked to the language and culture of the age in a mixture of different systems. We cannot begin the formal analytical reading without knowing the dimensions of this symbolic language that exists in its semiological dimension. Hence, the research aims at an analytical study of samples from the semiology of protest art and technics cryptography of technology On the relationship between (the signifier - Signified) to reveal symbols and ideas based on cultural, historical and social bases through the signifier (symbolic meaning):( Signs, Signals, Symbols, Icons, Metaphors), Signified (Beyond symbolism: semiology: Communication- Significance- culture).
keywords: Semiology- Protest Art- Encrypted technology techniques.

Keywords

Main Subjects


مراجع البحث:
أ‌-         المراجع العربية:
(1)      مصطفى، أمل: الفنون التعبيرية في العصر الحديث، حورس للطباعة والنشر، بدون سنة نشر، القاهرة، ص 85:84.
 (1) Mustafa, Amal: “alfnwn altabyryt fy alasr alhdyth”، hwrs lltbaht walnshr ", bdwon dar nshr, alkahra, p.84:85.
(2)      برنار، توسان: ماهي السيميولوجيا، ترجمة محمد نظيف: افريقيا الشرق، المغرب، ط2، 2000، ص 9.  
 (2) brnar, twsan:” mahy alsymywlwgya”، trgmt Muhammad Nazif, afrykya alshrk, tbaet 2, almgrb,2000, p.9.
(3)      تشاندلر، دانيال: معجم المصطلحات الأساسية في علم العلامات " السيميوطيقا"، ترجمة شاکر عبد   الحميد، دراسات نقدية 3، اصدار أکاديمية الفنون 2000، ص 13: 14، ص 47، ص199. 
(3) Chandler, Daniel: moagm almosatlahat alasasyt fy alm alalamat " alsymywtyka” ، trgmt Shaker Abdul Hamid, drasat nkdyt 3, asdar akadymyt alfnwn, alkahra, 2000, p. 13: 14.
(4) داسکال، مارسيلو: الاتجاهات السيميولوجية المعاصرة، ترجمة حميد لحمداني وآخرون، أفريقيا الشرق، الدار البيضاء، المغرب، 1987، ص 7 .
(4) dascale Marcello: alatjahat al-simiogia maasire، turjama hamed lahmadani waakhron، africa chark، al-dar al-baida، moghrab، 1987، p. 7.
(5) عامر، سوسن: "دراسة سيميولوجية للإضاءة السينمائية "، بحث منشور، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، مج 5، ع 22، 2020، ص 625.
(5) ameri Sawsan: "durasa simiologia lidhaalia Islamiyah, bahath manchore, magalt elomara wa elfnon, alkahara, v. 5، no. 22، 2020، p. 625.
(6) عطيه، محسن: نقد الفنون "من الکلاسيکية إلى عصر ما بعد الحداثة "، منشأة المعرف بالإسکندرية، القاهرة، 2002، ص 50، ص 182، ص 187.
(6) Attia, Mohsen: nkd alfnwn "mn alklasykyt ely asr ma biad alhdath ", mnshat almharf bal askndrya, alkahra ,2002، p. 50,182,187.
(7) عطيه، محسن: 2001، "الفنان والجمهور"، دار الفکر العربي، القاهرة، ص 54.
 (7) Attia, Mohsen:" alfnan walgmhowr", dar alfkr alarby, alkahra, p. 54
(8)عطيه، محسن: "التفسير الدلالي للفن "، عالم الکتب، القاهرة، 2007 ص 180.
(8) Attia, Mohsen:” altfsyr aldlaly llfn”, aalm alktb, alkahra, p.180.
(9) عطيه، محسن: غاية الفن " دراسة فلسفية ونقدية " دار المعارف بمصر، القاهرة، ط2، 1996، ص130، ص 152.
(9) Attia, Mohsen:” gayt alfn " drast flsfyt w nkdyt " dar almaarf bmasr, alkahra, tbaet 2,1996, p.130,152.
(10) عطيه، محسن: "اتجاهات في الفن الحديث والمعاصر"، عالم الکتب، القاهرة 2011، ص 15.
(10) Attia, Mohsen:” atgahat fy alfn alhdyth wal mosar”, aalm alktb, alkahra, 2011،p.15.
(11) عطيه، محسن: "القيم الجمالية في الفنون التشکيلية "، دار الفکر العربي، القاهرة، 2000، ص 257.
(11) attihe mohsen: "al-qaim al-jamaliya fe al-fannoun al-tashkiliya "، dar elfaker al-arbee al-kahrah ,2000، p. 257.
(12) يحيى، مصطفى: “القيم التشکيلية قبل وبعد التعبيرية”، دار المعارف، القاهرة، 1993، ص 197.
(12) Yahya, Mustafa ": alkym altshkylyt kbl w bad altabyryt”, dar almaarf, alkahra,1993, p.197.
(13) برکات، وائل: " السيسيولوجيا بقراءة رولان بارت"، مجلة جامعة دمشق- المجلد ١٨ – العدد الثاني،2002، ص 65. 
 (13) barakat، wael: " elsisiolugia bekraa roland barte"، majla jamaa damashak- majled 18 - el-add al-thanie2002، p.65.
(14) عدد من المؤلفين: “سيمياء مسرح براغ “. ترجمة أرمير کورية. منشورات وزارة الثقافة. سوريا. ص 34
(14) aded minn al-mulfin: “simia masarrah bragg”. turjama armer koria. menchourat ouazzara althagafa. soria. P. 34
(ب‌)   المراجع الاجنبية.
(15) Basil Rogger, Jonas Voegeli, Ruedi Widmer: protest “The Aesthetics of Resistance” Zurich university of the art, museum fur gestaltung Zurich, lars muller publishers ,2018.
ج- المواقع الإلکترونية:
تاريخ زيارة المواقع الإلکترونية مارس 2020