Aesthetic shaping for ballet performances and contemporary girl’s textile prints design

Document Type : Original Article

Authors

1 Faculty of Applied Arts

2 Professor of Design, Textile Printing, Dyeing and Finishing Department, Faculty of Applied Arts, Helwan University

3 vice Dean at the high institute of theatrical arts - Academy of Arts (décor department)

Abstract

The art of ballet is one of the branches of expressive dance, which is accompanied by music, gestures, and theatrical scenes (1). As for opera, it is considered one of the important arts that emanate from the arts of drama and theater in general, and opera has been called "mother art" because of its nature that requires the assimilation of most of the arts The drama, audio, and video and the various artistic elements it contains, and despite the fact that each of these elements is unique in its language, alphabet, tools and techniques, these elements merge in one melting pot to produce a combined collective vision through the views of the artists who are based on it, in order to come out with a work (operatic artistic theater) . (2)
The design process depends on the designer's ability to innovate because he exploits his studies and imaginative abilities to create an innovative work that leads to the achievement of the purpose or function for which the design was developed (3) Thanks to the scientific developments of tools and techniques, the designer benefited from these trends and opened new horizons for him to reach innovative treatments. , The study aims to emphasize the importance of using new resources for the arts and trying to inspire formative relationships suitable for creating printed girls' fabric designs, and the research included an artistic study and analysis of ballet art and how to use it in creating designs through the dynamic rhythm of ballet in (forming a new design) that enriches a field Designing contemporary girls 'fabrics especially the "subject of the research" using modern methods of printing (digital printing) and computer programs specialized in determining the shape of the print design of contemporary girls' fabrics, as the field of textile printing design in the Egyptian market is in dire need of more innovations that meet consumer needs in The twenty-first century in light of the spread of external ideas to the local markets.

Keywords

Main Subjects


المراجع
1- دين,  الکسندر ,أسس الإخراج المسرحي , الهيئة العامة للکتاب , القاهرة  1986, ص20
1- Dyn, 'Aliksandr  'Ususa Al'iikhraj Almusrahaa , Al-hayyuh Al-amah lilkitab , Al-qahirih 1986, p20
2-  الشيخ ,  محمد أحمد  ,تقنيات الحرکه فى عروض الاوبرا دراسه فى تصميم وتنفيذ المشاهد المرکبه والمشاهد الخاصه, المعهد العالى للفنون المسرحيه – قسم التمثيل والاخراج , 2003 , ص50
2- Al-shaykh, Muhamad 'Ahmad, Taqniat alharakih fa eurud alawbra dirasuh fa tasmim watanfidh almashahid almurakabih walmashahid alkhash, almaehad alealaa lilfunun almusrihiih - qism altamthil wal'iikhraj , 2003 , p50
3- الوکيل  ,نجلاء إبراهيم محمد  ، العلاقة بين الأشکال الهندسية والملامس النسجية في أعمال الفن الشعبي المصري وتناولها في تصميم معلقات مطبوعة ، رسالة ماجستير غير منشورة ، کلية الفنون التطبيقية ، جامعة حلوان ، 1998 م ، ص411
3- Al-wakil ,Njala' ,Iibrahim Muhamad , Alealaqat bayn laishkal alhandasiat walmalamis alnasjiat fi 'aemal alfan alshaebii almisrii watanawuliha fi tasmim muealaqat matbueat , risalat majstyr ghyr manshurat , kuliyat alfunun altatbiqiat , jamieatan Helwan , 1998, p411
4- العتبانى,  أشرف أحمد محمد ,السمات الفنية لمختارات من الفن المعاصر المرتبط بالتکنولوجيا الحديثة ودورها في إثراء التذوق الفني , کليه التربية الفنية ,جامعه حلوان ,1995,ص95.
4- Al-Atabani, 'Ashraf 'Ahmad Muhamad ,Alsamaat alfanih limukhtarat min alfani almueasir almurtabit bialtiknulijiaa alhadithih wadawriha fi 'iithra' altadhawuq alfaniyi , kalih altarbih alfanih ,Jamieuh Helwan ,1995,p95.
5- نجيب ,  عز الدين,  موسوعة الفنون التشکيلية في مصر ( العصور اليونانية والقبطية والإسلامية ) , نهضه مصر للطباعة والنشر , 2007  , ص 92
5- Najib , Eaz Aldyn, mawsueuh alfunun altashkiliat fa misr ( aleusur alyunaniat walqibtiat wal'iislamia ) , nahdih misr liltibaeih walnashr , 2007 , p 92
6- کامل ,علاء أحمد , البناء التشکيلي لأعمال (سيزان) وابتکار تأثيرات جديدة لتصميم القطعة الواحدة لأقمشه السيدات , رساله دکتوراه , , کليه الفنون التطبيقية , جامعه حلوان , 2011 , ص220
6- kamil ,alaa Ahamed , Albina' altishkilaa li'aemal (syzan) waibtikar tathirat jadidat litasmim alqateih alwahidat li'aqmashih alsayidat , risalah dukturah , , kulih alfunun altatbiqayuh , jamieuh helwan , 2011 , p220
 
7-  فوزى , دينا محمد ," التفاعل عبر الإنترنت کوسيلة لدراسة مستهلکي الملابس الجاهزة “  مجلة العمارة والفنون العلوم الإنسانية ,المجلد الخامس , العدد 23 , 2020, ص 376
7- fawzi , Dina Muhamad ," altafaeul abr al'intrnt kawasilat lidirasat mustahliki almalabis aljahizih " majlet aleamara wa-lfunun aleulum al'iinsaniat ,almujalid alkhamis , aleadad 23 , 2020, P 376
8- عيد ,د کمال الدين ,  نظريه الحرکه في الدراما والباليه , دار الوفاء للطباعه والنشر ,2007 . ص 10
8- Eyd ,Dr- kamal Aldiyn , Nazarih alharakuh fi aldarama walbalih , dar alwafa' liltibaeih walnashr ,2007 . p10
9- الهجرى , أدهم يوسف , التعبير الجسدي ودوره في إعداد لغة العرض , أکاديمية الفنون , المعهد العالي للفنون المسرحية , رساله ماجستير ,2000 , ص92
 9- Alhijraa , 'Adhum yusif , Altaebir aljasdaa wadawruh fa 'iiedad laghh aleard , 'ukadimih alfunun , almaehad alealaa lilfunun almusrahiih , risalah majstir ,2000 , p92
10- ليفار ,سيرج , فن تصميم الباليه , ترجمه أحمد رضا , مراجعه محمود خليل النحاس , الدار المصرية للتأليف والترجمة ,1964,ص36.
10- liufar ,Syarj , Fan tasmim albalih , tarjamah 'ahmad rida , marajieuh mahmud khalil Alnuhas , aldaar almasriuh liltaalif waltarajumih ,1964,p36.
11- جمعه , أحمد حسن , الدراما الحرکية وفن الباليه (الجزء الأول ), القاهره,2000,ص13,14
11- Jumaih , 'Ahmad Hasan , Aldarama Alharikayuh wafan albalih (Aljuz' al'awal ), Alqahirha,2000,p13,14
12- حمدي , صفيه أحمد محى الدين ,  التصميم الابتکاري لعروض التعبير الحرکي , مکتبه الأنجلو المصريه , القاهرة ,2007,ص54
12- Hamdi , Safiyh 'Ahmad Muhi Aldiyn , Altasmim Al'iibtukaraa lieurud altaebir alhurkaa , Maktabih Al'anjilu almsarih , Alqahira ,2007,p54
13- السيد ,  محمد صلاح  الدين حنفي  ,التکوين الحرکي الکلاسيکي بين الماضي والحاضر , رساله ماجستير , أکاديمية الفنون , المعهد العالي للبالبه , 2013 , ص45
13- Alsyd , Muhamad Salah Aldiyn Hanfi ,Altakwin Alhurkaa Alklasika byn almadaa walhadir , risalah majsitir , 'Akadimih Alfoun , Almaehad lilbalibih , 2013 , p45
14- إبراهيم , د. أمل مصطفى,  اتجاهات الفن الحديث , الهيئة العامة لقصور الثقافة ,مکتبه إسکندرية , 1984, ص219
14- 'Iibrahim , dr. 'Amal mustafaa, 'Eitjahat Alfan Alhadith , AlhayIuh Aleamah liqusur Althaqafih ,Mkatabah Eskindirih , 1984,p219
16 – أمين , مها جميل , فلسفه الإيقاع في الأعمال التصويرية للفنان صلاح طاهر وتصميم طباعه القطعة الواحدة لأقمشه السيدات (من خلال اتجاهات الموضة العالمية ,رساله دکتوراه , 2010,ص241
16- Amin, Maha Gamal , Falasafih al'iiqae fa al'aemal altaswiriuh lilfannan salah tahir watasmim tibaeih alqateah alwahidah li'aqmashih alsayidat (mn khilal aitijahat almudih alealamih ,rsalih dukturah , 2010,P241
17- سکوت ,  روبرت جيلام  ,أسس التصميم , ترجمة محمد محود يوسف , دار نهضة مصر للطباعة والنشر , القاهرة , 1980 م , ص5
17- Sukut , Rubirt Jilam ,Asis Altasmim , Tarjamat Muhamad Mahmud Yusif , Dar Nahda  Misr liltibaeat Walnashr , Alqahra , 1980 , p5