Textile printing design as an aesthetic value in contemporary African design furniture

Document Type : Original Article

Authors

1 Interior Design & Furniture Dept. Faculty of Applied Arts Beni-Suef University

2 faculty of Applied Arts -Beni-Suef University

Abstract

Research Summary:
The arts of Africa are considered one of the most diverse heritage on earth as a result of the tremendous diversity of the peoples, societies and civilizations of the continent, as well as the special geographical and climatic nature, and the cultural legacies that contributed to the formation of these arts. Realism or material similarity is not the goal of the African artist in general as the nature of African arts tends to the visual abstraction of things instead of their natural simulation, so the African art has a tremendous impact on contemporary art and design, as the power of its primitive, symbolic abstract forms seduced many contemporary artists, which contributed greatly to the development of modern art. African artworks are varied, but African masks are the most famous examples of African art, and given the aesthetic values that these pieces carry with many artistic elements with symbolic aesthetic values, the research question is: How can the African artistic heritage of masks and symbols be used as a source of inspiration Textile print designs and their incorporation into furniture design to give African character in a contemporary style. The research aims to take advantage of the aesthetic values in African masks and symbols in the design of contemporary furniture in which the design link is made between furniture design and textile printing as an added aesthetic value. The study followed the descriptive and analytical approach to the topics of the art of African masks and symbols and their role in enriching the design of furniture and the applied methodology in implementing some furniture models inspired by African art creations.

Keywords

Main Subjects


  1. سادسًا المراجع العلمية:

    أولاُ الکتب:

    1. جويل ، ريبکا. الزخارف و الرسوم الافريقية. ترجمة جبور سمعان ، دار قلبس،1998

    juil , ribka. alzakharif w alrusum alafryqy. tarjamat jubur sumean , dar qalbas , 1998

    ثانياً الرسائل العلمية:

    1. انيس، ايمان محمد. الاستفادة من أثر القيم الجماليه فى الفن الافريقي على الفنان المعاصر فى تصميم المعلقات المطبوعة من خلال الحاسب الآلى، ماجستير، فنون التطبيقية، جامعة حلوان 2000.

    anys , 'Eman muhamd.Alestefada min 'athar alqiam aljamaliih fe alfan al'iifriqi ala alfannan almueasir fi tasmim almuealaqat almatbueat min khilal alhasib alalaa , majstir , alfunun altatbiqiat , jamieat hulwan 2000.

    1. عواد، عائشة حسن. الرمز فى فنون غرب افريقيا والاستفادة منه فى تصميم اقمشة السيدات، ماجستير، فنون تطبيقية، جامعة حلوان 1997

    Awad , eayishat hasan. alramz fi funun gharb 'iifriqia walaistifadat minh fa tasmim alnasij alsayidat , majstyr , funun tatbiqiat , jamieat hulwan 1997

     

    ثانياً المجلات العربية:

    1. السباعي، غالية علي. القيم التعبيرية والرمزية للفن الإفريقي، المجلة الليبية للدراسات، دار الزاوية للکتاب ع7 -2014

    alsabaeiu , ghaliat eali. alqiam altueubu walriyritimzyt lilfan al'iifriqii , almajalat alliybiat lildirasat , dar alzzawiat lilkitab e 7 -2014

    1. أحمد، عز الدين إسماعيل. الفنون الإفريقية. مجلة الفنون الشعبية، العدد 34، ديسمبر 1991.

    ahmad , eiz aldiyn 'iismaeil. alfunun al'iifriqiat. majalat alfunun alshaebiat , aleadad 34 , disambir 1991.

    1. حامد، هالة صلاح. القيم الجمالية لرموز الفن الإفريقي وتوظيفها في التصميم الداحلي للمنشآت السياحية، مجلة العمارة والفنون ، العدد العاشر ،ص653، 2019

    hamid , halat slah. alqiam aljamaliat lirumuz alfani al'iifriqii watawzifiha fi altasmim alddahilii lilmunshat alsiyahiat , majalat aleamarat walfunun , aleadad , s 653 , 2019

    1. هاشم، خديجة وعبد المنعم أحمد البشير. القيم الجمالية للرموز والزخارف الإفريقية في التصميم المعاصر، مجلة العلوم الإنسانية ، المجلد19، ص230، 2018.

    hashim , khadijt waeabd almuneim 'ahmad albshyr. alqiam aljamaliat lilrumuz walzakharif al'iifriqiat fi altasmim almueasir , majalat aleulum al'iinsaniat , almujalid 19 , s 230 , 2018.

     

    رابعاً المواقع الإلکترونية:

    1. أدهم ، أشرف فؤاد عثمان. الأقنعة البدائية في بعض القبائل الإفريقية جنوب الصحراء.

    adahum , 'ashraf fuad eithman. al'aqnaeat albadayiyat fi bed alqabayil al'iifriqiat janub alshra'

    مسترجع منhttp://www.fikrmag.com/article_details.php?article_id=838

    1. سعودي ، أميمة.  الفن الإفريقي يأخذک إلي عوالم أسطورية، الهيئة العامة للإستعلامات، 2019

    saeudiun , 'amim. alfana al'iifriqiu yakhudhuk 'iilaya eawalim 'usturiat , alhayyat aleamat lil'iistielamat , 2019

    مسترجع من www.sis.gov.eg

    1. عميروش، بنيونس."الفن الإفريقى." مجلة الدوحة: وزارة الإعلام ،ج94 (2015)ص116:113

    eamirush , biniuns. "alifan al'iifriqaa." majalat alduwht: wizarat al'iielam , j 94 (2015) s 113: 116 

    مسترجع من http://search.mandumah.com/Record/674723

    11. Roslyn A. Walker, African Masks: The Art of Disguise, Gallery text, 2010
    https://collections.dma.org/essay/9Q27Y8Ke  

    12. Peggy WagnerJohn Picton and Others. African art, Encyclopædia Britannica, inc,2018

    https://www.britannica.com/art/African-art  Access Date:April17,2020

    13.https://afrikhepri.org/ar/adinkra-les-symboles-ouest-africains-evocateurs-de-la-sagesse-traditionnelle