Pairing between silhouettes and multiple levels in weaving

Document Type : Original Article

Author

faculty of specific education, tanta universty

Abstract

Pairing between silhouettes and multiple levels in weaving
Research Summary:
The current research aims to reformulate the composition on the frame loom as a constructive tool to achieve depth, space and multiple levels in weaving by making use of the silhouette that are an appropriate aesthetic input to enrich the manual formation of contemporary weaving to develop the capabilities of designing and weaving in which the design is linked to the technique of implementation to create innovation Created multi-level weaving. The research presented experimental practices through one experimental group (students of the first group - the Faculty of Specific Education - Tanta University) using woolen threads of one color or gradient colors, and some decorative threads with prominent filaments and tie wire. Executed in the tapestry style, with prominent textile structures and rug technique with designs and applied visions (twenty woven weaves) representing landscapes from the Egyptian environment of trees and different angles of the intersections of its branches) and the results reached to overcome the problems of flatness method of the first year students, And to achieve the combination of silhouette and multiple levels in the textile work to enrich the artistic values with it.
The use of manual frame loom techniques has also been reformulated through the use of the front and back of the loom to produce multi-level silhouette and use it in the educational field as an innovative approach to teaching hand weaving.. In the end, the study presented a number of recommendations and proposals.
Keyword: frame loom, silhouette, hand woven, multiple levels
Keyword: frame loom, silhouette, hand woven, multiple levels
Keyword: frame loom, silhouette, hand woven, multiple levels

Keywords

Main Subjects


المراجع
أولا الکتب العربيه:
1. الجميلي, صدام. 2018. انفتاح النص البصري: دراسة في تداخل الفنون التشکيلية, مرکز الملک فيصل للبحوث والدراسات الإسلامية,  الرياض.
Algamilly, sadam 2018. Enftah alnas albasary: derasa fi tdakhol alfnon altashkilia, markz almalik fisal llbohoth walderasat aleslamia, alriad.
ثانيا:الرسائل العلمية:
2. حبيب, اماني احمد عبدالمنعم.2006. إسقاط الضوء علي المجسمات و أثره الجمالي في البناء المنظوري في مجال الرسم,رساله ماجستير غير منشوره,کليه التربيه النوعيه,جامعه طنطا.
Habib,amany ahmed abdelmonem.2006.esqat aldoa ala almogasamat w athrh algamaly fi albnaa almanzory fi magal alrsm,resalt magester ghir manshora,kolih altarbia alnaweia,gami3at tanta.
3. عبدالعزيز, رحاب سمير محمد. 2011. إستحداث معلقة نسجية متعددة الأبعاد قائمة علي العلاقة التشکيلية للخامات النسجية و الوسائط التشکيلية, رسالة ماجستير, کلية التربية الفنية,جامعة حلوان.
Abdelaziz, rehab Samir Mohamed.2011. estehdath moaalqa nasgia mot3dedt alab3ad qa2ima 3la al3laqh altashkilia ll5amat alnsgia w alwasa2t altashkilia, resalat magester, kolih altarbia alfania , gami3at helwan.
4. زکريا, رضوي إبراهيم. 2016.النسج علي بدائل نول البرواز کمدخل لصياغات مستحدثه للمنسوجه اليدويه المجمعه بالإفاده من أشکال هندسه الفراکتال,رساله دکتوراه, کليه التربيه النوعيه, جامعه طنطا.
Zakareia,radwa Ibrahim.2016. alnasg 3la bda2l nol albrwaz kmd5l lsiaghat mostahdatha llmansoga alidawia almogama3a bil2fada min ashkal handasit alfraktal,resalt doctorah,kolih altarbia alnaw3ia,gami3at tanta.
5. عميش,رجب عبد الرحمن و أخرون.2018.أثر الضوء في المظهر النهائي للتصميم البنائي في وحدات الإضاءه ذات الهيئة المرکبه, مجله العمارة و الفنون, العدد الثاني عشر, الجزء الأول.
Emish, ragab abdelrahman w akhron. 2018. Athar aldo2 fi almazhar alneha2i liltasmim albena2i fi w7dat aleda2a zat alhai2a almorkba, megalt al3mara wlfnoun, al3dd althani 3shr,algoz2 al2wl.
6. عبدالله, سامية داود .2014.متغيرات الضوء کمؤثر علي الدلالات التعبيرية في وجة الإنسان لإثراء تدريس التصوير, رسالة ماجستير, کلية التربية الفنية, جامعة حلوان.
Abdullah, samia dawod.2014. motghirat aldo2 kaamo2thir ala aldlalat alta3biria fi wagih alensan l2thra2 tadris altaswir ,resalat magister,koliat altarbia alfnia, gami3at helwan.
7. مصطفي, مي أحمد محمد. 2009.العلاقة المتبادلة بين متغيرات التشکيل النسجي للمجسمات الهندسية و دورها في تحقيق القيم الفنية في المنسوجة الفنية, رساله دکتوراة, کلية التربية النوعية, جامعة عين شمس.
Mostafa, mai ahmed Mohamed.2009. al3laqa almotabadla been motghirat altashkil alnasgi llmogasamat alhandsia w doraha fi ta7qiq alqim alfnia fi almnswga alfnih,resalt doctorah, kolit altarbia alnw3ia ,gami3at 3in shams.
8. عبدالرحمن, نهال عبد النبي. 2015. متغيرات الإسقاطات الضوئبة و تأثيرها علي تصميم الجدارية الزخرفية, رسالة ماجستير, کليه التربيه الفنية, جامعة حلوان.
Abdelrahman,nehal abdelnaby.2004. motaghirat al2sqat aldaw2y w ta2thirha 3ala tasmim algdaria alzo5rofia, rasalat magesteer , kolit altarbia alfnia ,game3at helwan.
9. هنداوي, نيفين محمود محمد .2004.تغير مفهوم المنظور في تصوير القرن العشرين کمنطلق لإثراء التعبير الفني, رسالة دکتوراة, کلية التربية الفنية, جامعة حلوان.
Hendawy, neven Mahmoud Mohamed.2004. tagheer mafhoum almanzour fi taswir alqarn al3shreen kmontalaq l2thra2 alta3beer alfni, resalat doctorah, kolit altarbiah alfniah,gami3at helwan.
10. الشاهد, ياسمين سامي. 2015.التراکب في الفراغ من خلال نظرية الأوتار کمدخل لتصميمات إفتراضية ثلاثية الأبعاد, رسالة دکتوراة, کليه التربيه الفنية , جامعة حلوان.
Alshahid, yasmin samy.2015. altrakoub fi alfragh min 5lala nazarit al2wtar kmd5l ltasmimat eftradiah tholathih al2b3ad, resalat doctorah, koliah altarbiah alfaniah, gami3at helwan.
 
ثالثا: المراجع الأجنبيه:
11. Brust, Beth Wagner . 1994. Hans Christian Andersen: The amazing paper cuttings of hans christian andersen, Houghton Mifflin Harcourt.
12. Woodward, Deidre . 2009. Sterling Innovation: Silhouettes: The Art and Craft of Paper cutting, Sterling Publishing Company, Inc.
 
رابعا: مواقع الانترنت: