The experience of the Sultanate of Oman in entrepreneurship education in schools as an Approach to support small industries in local communities

Document Type : Original Article

Authors

1 ministry of education

2 Nizwa University

3 nizwa university

Abstract

The experience of the Sultanate of Oman in entrepreneurship education in schools as an Approach to support small industries in local communities
Prepared
Dr. Hossam El Din Elsaid Mohammad Ibrahim
Associate Professor College of Arts and Science
Researcher/ Turki bin Khalid bin Saeed Al-Nafi'i
Ministry of Education- Sultanate of Oman
The present study aimed to identify The experience of the Sultanate of Oman in entrepreneurship education in schools as an Approach to support small industries in local communities, study used a descriptive method, also used document analysis to collect data and information. The results of the study revealed the interest of educational legislation in entrepreneurship for small industries in schools, such as: education philosophy, strategic plans for education, goals of post-basic education, and the creation of some jobs, in addition to the existence of projects, programs and activities for entrepreneurship such as the National Program for Youth Skills Development , the Nama Ambassadors Program, The National Center for Career Guidance programs, and the Sultan Qaboos Award for Sustainable Development in the School Environment. The study recommended the establishment of units for entrepreneurial projects for small industries in schools are responsible for planning, organizing, implementing and evaluating the activities and projects for entrepreneurship education for these industries, providing an independent budget for entrepreneurship education projects for small industries,
Key words: Entrepreneurship Education in Schools - Small Industries - The local Community- - Sultanate of Oman. - leading businesses:
It is the ability of students to transform ideas into actions and practices through initiating, planning and managing projects based on creativity and innovation, calculating risks and organizing the resources necessary for them to contribute to economic and social development. (Mesil, Ismail and Hammam, 2018, 421)
Gibb also defined entrepreneurship (2008, 6) as students' employment of their knowledge, skills, and attitudes, individually or collectively, at all levels, in order to integrate into the labor market through leading activities, projects and private businesses with the support of the school, parents and the local community.

Keywords

Main Subjects


  1. مراجع الدراسة:

    أولا: ً المراجع العربية:

    1. أبو سيف، محمود سيد على.(2016). استراتيجية مقترحة للتربية لريادة الأعمال بالتعليم قبل الجامعي المصري في ضوء بعض الاتجاهات المعاصرة ، مجلة کلية التربية بجامعة الأزهر - مصر ، 2(167)، 11-76.
    2. إمام، إيمان محمد عبدالوارث.(2019). استخدام مدخل التعلم الخدمي في تدريس الجغرافيا لتنمية ثقافة ريادة الأعمال لدى طلاب المرحلة الثانوية الفنية الصناعية، مجلة الجمعية التربوية للدراسات الاجتماعية - مصر ، (111)، 1-79.
    3. جوهر، دعاء محمود.(2017). المتطلبات الادارية لتعليم ريادة الأعمال بالمدارس الثانوية الصناعية فى ج. م. ع ، مجلة الإدارة التربوية ، الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية - مصر ، 4(15)، 559-653.
    4. الحسيني، عزة أحمد محمد.(2015). تعليم ريادة الأعمال بالمدرسة الثانوية في کل من فنلندا والنرويج وإمکانية الإفادة منها في مصر ، مجلة دراسات تربوية واجتماعية بکلية التربية بجامعة حلوان- مصر ، 21(3)، 1253-1301.
    5. الحسيني، عزة أحمد محمد.(2015). تعليم ريادة الأعمال بالمدرسة الثانوية في کل من فنلندا والنرويج وإمکانية الإفادة منها في مصر ، مجلة دراسات تربوية واجتماعية بکلية التربية بجامعة حلوان- مصر ، 21(3)، 1253-1301.
    6. ديوان البلاط السلطاني بسلطنة عُمان.(2019)، البرنامج الوطني لتنمية مهارات الشباب، www.youth.om، 1/12/2019، 1-2.
    7. الشهومي، ياسر بن جمعة بن خميس. (2020). واقع التعليم الريادي وتکنولوجيا المستقبل في التعليم المدرسي بسلطنة عمان،  المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية، 8(1)، 129-141.
    8. العتيبية، نوف بنت مناحي عوض؛ البقمية، فوزية بنت مناحي بن ماجد.(2019). تصور مقترح لدور الأنشطة غير الصفية في تنمية المهارات الريادية لدى طالبات المرحلة الثانوية بالمملکة العربية السعودية، المجلة السعودية للعلوم التربوية، الجمعية السعودية للعلوم التربوية والنفسية – جستن، (63)، 93-122.
    9. العدواني، سليمان بن راشد بن عبدالله.(2010). الاحتياجات التدريبية لأخصائي التوجيه المهني في مدارس التعليم  ما بعد الأساسي في سلطنة عمان ، رسالة ماجستير غير منشورة، کلية العلوم والآداب، جامعة نزوى- سلطنة عُمان  .

    10. العريمية، خولة بنت سعيد بن حمد.(2016). تفعيل دور الإدارة المدرسية في تنمية ثقافة ريادة الأعمال لدى طلبة المدارس بسلطنة عمان ، رسالة ماجستير غير منشورة، کلية التربية ، جامعة السلطان قابوس-  سلطنة عُمان  .

    11. عيسى، هيثم محمد بني ؛ جوارنة، طارق يوسف.(2013).  تقييم کتب المهارات الحياتية لصفوف الحلقة الاولى من مرحلة التعليم الأساسي في سلطنة عمان من وجهة نظر المعلمات، المجلة الدولية للأبحاث التربوية - جامعة الإمارات العربية المتحدة، (34)، 155-192.

    12. الغامدي، عزيزة محمد علي. (2020). تعليم ريادة الأعمال لمرحلة قبل التعليم الجامعي في المملکة العربية السعودية، المجلة التربوية لتعليم الکبار، کلية التربية جامعة أسيوط- مصر، 2(1)، 237-278.

    13. فتحي، سلطان عبد الرحمن؛ المختار، جمال عبدالله مخلف.(2014). دور متطلبات الريادة الاستراتيجية في تعزيز المزايا التنافسية للمدارس الأهلية دراسة استطلاعية لآراء عينة  مختارة من أعضاء الهيئة التدريسية في المدراس الأهلية في محافظة نينوى، مجلة الإدارة والاقتصاد، (99)، 102-119.

    14. المجلس الأعلى للتخطيط بسلطنة عُمان.(2019)، الاستعراض الوطني الطوعي الأول لسلطنة عُمان 2019: المنتدى السياسي رفيع المستوى، مسقط: اللجنة الوطنية لتحقيق أهداف التنمية المستدامة  .

    15. المجلس الأعلى للتخطيط بسلطنة عُمان.(2019)، الاستعراض الوطني الطوعي الأول لسلطنة عُمان 2019: المنتدى السياسي رفيع المستوى، مسقط: اللجنة الوطنية لتحقيق أهداف التنمية المستدامة  .

    16. مجلس التعليم بسلطنة عُمان.(2014). مسيرة التعليم في سلطنة عُمان: الملخص التنفيذي ، مسقط، .

    17. مجلس التعليم بسلطنة عُمان.(2017). فلسفة التعليم في سلطنة عُمان، مسقط.

    18. مجلس التعليم بسلطنة عُمان.(2018). أبرز المشاريع التي أشرف على إعدادها مجلس التعليم، مسقط.

    19. مجلس التعليم بسلطنة عُمان.(2018). التقرير السنوي للتعليم في سلطنة عمان 2018، مسقط.

    20. مجلس التعليم بسلطنة عُمان.(2018)، التقرير السنوي للتعليم في سلطنة عمان٢٠١٨ م، مسقط.

    21. مجلس التعليم بسلطنة عُمان.(2019). محطات مشرقة في مسيرة التعليم بسلطنة عُمان، مسقط.

    22. مجموعة نماء بسلطنة عُمان.(2019)، برنامج سفراء نماء للعام الدراسي 2016-2017م، https://www.act.edu.om/media/31954/skmbt_28316122009050-003.pdf،1/12/2019، 2.

    23. مسيل، محمود عطا محمد علي؛ اسماعيل، خالد السيد محمد؛ همام، ايمان احمد حسن .(2018). آليات دعم ريادة الأعمال في التعليم الجامعي بالولايات المتحدة الامريکية وإمکانية الافادة منها في مصر، مجلة کلية التربية جامعة بنها- مصر، 29(116)، 413-476.

    24. المصري، منذر؛ الجمني، محمد؛ الغساني، أحمد؛ بدوي،  أبوبکر.(2010)، التعليم للريادة في الدول العربية، بون: يونيفوک الدولي للتعليم والتدريب التقني والمهني، اليونسکو.

    25. المعايطه، عبد العزيز عطالله. (2011). اتجاهات حديثة في البحث العلمي، الکويت: مکتبة الفلاح.

    26. موسى، أحمد محمد بکري.(2018). منظومة ريادة الأعمال بجامعات کل من سنغافورة وتايوان والمملکة العربية السعودية : دراسة مقارنة ، مجلة کلية التربية بجامعة الأزهر - مصر ، 2(178)، 584-628.

    27. وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان.(2007). قرار وزاري رقم (160/2007) بشأن اعتماد برنامج التعليم للصفين(11،12) ، مسقط.

    28. وزارة التربية والتعليم بسلطنة عُمان.(2015). دليل مهام الوظائف المدرسية والأنصبة المعتمدة لها، مسقط.

    29. وزارة التربية والتعليم بسلطنة عُمان.(2018). جائزة السلطان قابوس للتنمية المستدامة في البيئة المدرسية، مسقط.

    30. وزارة التربية والتعليم بسلطنة عُمان.(2020). تقرير المرکز الوطني المهني 2020 ، مسقط.

     

    ثانياً: المراجع الأجنبية:

    1. Aljohani, M.  (2015). Innovation and Entrepreneurship Integration in Education. Ohaio state model, International Journal of Teaching and Education, 3(3), 1-20.
    2. Bacigalupo, M.; Kampylis, P.; Punie, Y.; Brande, V., G. (2016). EntreComp: The Entrepreneurship Competence Framework, Luxembourg, European Union.
    3. Bikse,Veronika  ; Riemere,Inga   ;  Rivza, Baib. (2014). The Improvement of Entrepreneurship Education Management in Latvia, Procedia - Social and Behavioral Sciences, (140), 69 – 76.
    4. Charney, Alberta; Libecap, Gary D. (2019). Impact Entrepreneurship Education, Kansas City, Missouri: The Kauffman Center for Entrepreneurial Leadership.
    5. Clark, K. A.; Rusher, D. E.; Voggt, A.P., ; Test; D. W. (2018). Developing a School-Based Enterprise Toolkit, North Carolina: National Technical Assistance Center on Transitionز
    6. Cumming, Douglas  ; Zhan, Feng.  (2019). Development of Enterprise Architecture in Senior High School Using TOGAF as Framework   , Universal Journal of Educational Research, 7(4A), 8-14.
    7.   Gamede, Bongani Thulani;  Uleanya,Chinaza. (2017). The Role of Entrepreneurship Education in Secondary Schools at Further Education and Training Phase, Academy of Entrepreneurship Journal,23(2), 1-12 .
    8. Gibb, A. (2008). Entrepreneurship and Enterprise Education in Schools and Colleges: Insights from UK Practice, International Journal of Entrepreneurship Education, (6), 1-49.
    9. Hadley, G. R. L.  (2017). Why Entrepreneurship Education is a Good Fit for Rural Nova Scotia Schools, Antistasis,, 8(1), 21-30.
    10. Hong-Mei, Li ;  Dan,Han ; Zi-Ming, Feng ; Qiang, Li. (2013) . Exploration and practice of school-enterprise cooperation in practical education based on “outstanding project ,International Journal of Cognitive Research in science, engineering and education , 1(2) , 1-6.
    11. Nebraska Department of Education.(2020).Ideas for Infusing Entrepreneurship Across the Curriculum ,:Nebraska :Gregg Christensen Entrepreneurship & Career Education Specialist.
    12. Otuya, R. ; Kibas, P. ; Otuya, J .(2013). A Proposed Approach for Teaching Entrepreneurship Education in Kenya, Journal of Education and Practice, 4(8), 204-209ز
    13. Sokoto State government .(2017A). School-Based Management Policy Guidelines: Policy Guideline, Sokoto, Nigeria  .
    14. Suryaman; Karyono, Hari. (2017). Leading Entrepreneurship Education-Based Primary Schools, Advances in Social Science, Education and Humanities Research, (128), 135-139.
    15. Welsh Department for Education and Skills. (2012). Learning and progression in entrepreneurship education, Cardiff: Curriculum Division.