The effect of Islamic decoration and elements as a source of positive energy for the internal environment of the home

Document Type : Original Article

Author

Benha University

Abstract

Architecture and arts have expressed in their content directly and a spiritual last that enables the user to communicate visually and spiritually within the architectural spaces, decorations and architectural elements that beautify a spiritual dimension that serves the function for which he was made, which invites us to contemplate, and the elements as a religious symbol that has a special sanctity. When visiting mosques or sacred buildings feel In it, the human being has the value of beauty, majesty, awe, and sound psychological comfort that is completely different from life outside the places of worship of the sacred religious buildings, and these religious visions change the person and illuminate the way for him. The place is the place but the difference appears between darkness and light.
when you see the light of God, your heart shines with its light, and you see the universe with a different view, where we enjoy the existence of beauty and psychological comfort to provide the users' needs psychologically, functionally and aesthetically, in the Holy Qur’an there are about 120 verses describing paradise as beauty and tranquility.
The human being has an instinct and a delicate sense of beauty and a passion for art and creativity, and the picturesque divine nature and the positive energy it contains generated from spirituality in its contemplation. Islam in its content which is the monotheism of God
Research problem: The research problem lies in how to make use of Islamic elements and motifs in the symbolic and spiritual meaning of the interior spaces of the contemporary dwelling.
The goal of the research: Creating the interior spaces of the contemporary dwelling by using Islamic elements and motifs to reach positive energy
Research hypotheses
The first axis: a theoretical study of the philosophical origins of Islamic motifs, their constituents and intellectual values, and their relationship to the aesthetic philosophical thought of the spirit of the Islamic religion. And the dialectical relationship between beauty and spirituality between Islamic art and its impact on architecture.
The second axis: an analysis axis of the Islamic architectural elements and Islamic motifs.
The third axis: A questionnaire axis for specialists from academics, architects, interior design, art and archeology studies and non-specialists from individuals

Keywords

Main Subjects


المراجع 
المراجع العربية  :
1-   إبراهيم أحمد إبراهيم :الجانب الرياضي في الفن الإسلامي کوسيلة لإثراء الإبداع في التصوير ، رسالة ماجستير غير منشورة ، کلية التربية الفنية ، جامعة حلوان ، 2004،  ص 26.
Ibrahim Ahmed Ibrahim:: aljanib alriyadiu fi alfini al'iislamii kawasilat li'iithra' al'iibdae fi altaswir , risalat majstyr ghyr manshurat , kuliyat altarbiat alfaniya , jamieatan helwan , 2004 , s 26.
2-  أحمد بلحاج آية وارهام: الرؤية الصوفية للجمال، منطلقاتها الکونية وأبعادها الوجودية، نشر مؤسسة البشير للتعليم الخصوصي، المغرب، ط1، 2008
Ahmed Belhadj Aya Warham: alrowya alsawfia lel jamal , muntalaqatiha alkwnia wa'abeaduha alwujudia , nashr muasasatan albashir liltaelim alkhususy , almaghrib , t 1 , 2008
3-  آرثر إيدغيتون  :   الفحوص التي أکدت نظرية النسبية لأينشتاين: 1919
Arthur Edgate: alfuhus alty  akadat nazaria t al nesbeya  li' aynushtain: 1919.
4-  أشرف حسين ابراهيم : الرمزية  في التصميم الداخلي کمصدر للحوار والتعددية الفکرية، رسالة دکتوراة ، قسم التصميم الداخلي والأثاث، کلية ، جامعة حلوان.
Ashraf Hussein Ibrahim; alramzia: fi altasmim alddakhly kamsadar lilhewar wa al taadodya alfikria , risalat dukturat , kism altasmim alddakhle  wal'alasas , kuliyat alfinn altatbiqia helwan
5-   الامام الغزالي : احياء علوم الدين ،
 Imam Al-Ghazali: ehyaa oloom al dean
6-  اندرية بکار : المغرب والحرف التقليدية الإسلامية في العمارة ، دراسة تحليلية للمنهج الرياضي الهندسي الرياضي.
Andreya Bakkar: almaghrib walheraf altaqlidia al'eslamia fi aleamara , dirasa tahlilia lelmanhaj alriyady alhandasy.
7-  اياد محمد حسين ، عامر محمد حسين: الرقص الصوفي ورمزية الحرکات الراقصة " المولوية أنموذجا" ،  مرکز بابليون للدراسات الانسانية.
Iyad Muhammad Hussein, Amer Muhammad Husayn : alraqs alsowfy waramziat alharakat al raqisa "almawlawya namozag, majalat markaz babel lildirasat al ensanya
8-  ايفا ويسلون : الزخارف والرسوم الهاسلامية، ترجمة  آمال مريود، دار قابس للطباعة والنشر  .
Eva Wilson: alzakharif walresum aleslamia , tarjamat amal maryud , dar qabis liltabaeat walnashr
9-  ثروت عکاشة : القيم الجمالية في العمارة الإسلامية ، تاريخ الفن : العين تسمع والأ1ذن ترى ، دار الشروق ، 1994
Tharwat Okasha: alqyam aljamalia fi aleamara al eslamya , tarikh alfan: aleayn tasmae wala al ozin taraa, Dar Al Shorouk, 1994.
10- حامد سعيد : المدرسة المصرية في الفن والحياة  " الفنون الإسلامية أصالتها وأهميتها" ، دار الشروق ، 2001   ، القاهرة
Hamid Saeed: almadrasa almisrya fi alfani walhaya "alfunun aleslamya 'asalataha wa'ahamiyatuha",” Dar Al-Shorouk, 2001, alqahra
11- ريتشارد بادوفان :  "التناسب: علم فلسفة عمارة"، 2004
Rechard Padovan: “Proportionality: A Phlsafat l emara- 2004
12- زکي محمد حسن : الفنون الإسلامية ، مکتبة النهضة المصرية ،  ط5، 1998، القاهرة،.
Zaki Mohamed Hassan: afenun al'eislamya , maktabat alnahda almisriat , t 5 , 1998 , alqahra
13- سعاد عبد الرسول محمود: فلسفة التجريد بين الشرق والغرب، دراسة نقدية تحليلية،دکتوراة ، کلية الفنون الجميلة، جامعة حلوان، 2013
Suad Abdel-Rasoul Mahmoud: flsifat altajrid bayna alshrq walgharb , dirasatan naqdiatan tahliliatan , dukturat , kuliyat alfunun aljamila , jamieat helwan , 2013
14- سمير الصايغ : الفن الإسلامي قراءة  تأملية في فلسفته وخصائصه الجمالية، دار المعرفة ، بيروت ، لبنان، 1988.
Samir Al-Sayegh: alfan aleslamy qurra'at tamaliat fi falsafatuh wakhasayisih aljamaliat , dar almaerifat , bayrut , lubnan , 2001.
15- طارق والي: البيان والتبيانفي العمارة والعمران ، المکتبة العامة ، 1993، القاهرة، مصر.
Tariq Wali: albayan waltabianifiu aleamarat waleumran , almaktabat aleamat , 1998 , alqahrt , misr.
16- طه الليل : مقال ،الأصول الفکرية والفلسفية لعلاقة الجمال بالمقدس في الفن الاسلامي ، تونس .
Taha Al-Layl:, al'usoul alfikriat walfilasafiat liealaqat aljamal bialmuqadis fi alfan al'iislamii , tunes.2016.
17- عفبف بهنسي : معاني النجوم الزخرفية ، بحث منشور الحوليات الأثرية العربية السورية  مرکز تحقيقيات کابتويرس علوم اسلامي.
Afbf Behansi: maeani alnujum , bahath manshur alhawliat al'alasariat alearabiat alsuwriat markaz tahqiqiat kabtuyris eulum
18- عفيف بهنسي : جماليات الإبداع العربي ، مجلد 6، العدد4، الهيئة العامة المصرية للکتاب، مصر ، 2002.
Afbf Behansi:: jamaliat al'iibdae alearabii , mujalad 6 , al adad 4 , alhayat aleamat almisriat lilkitab , misr , 2002.
19- عفيف بهنسي : جماليات الفن العربي ،  عدد 14 ، دار المعرفة ، الکويت ،1990.
Afbf Behansi: jamaliat alfini alearabii , eadad 14 , dar almaerifat , alkuayt , 1990.
20- علي أحمد رأفت: ثلاثية الابداع المعماري،البيئة والفراغ في العمارة ، مرکز ابحاث انتر کونسلت،ط2،مطابع دار التحريرللطبع والنشر،ج م ع ، 2003
Ali Ahmed Raafat: thulathiat alebdaa almemary , albiyat walfaragh fi aleamara , markaz 'abhath enter kunsilt , t 2 , matabie dar althrer lltbe walnashr , misr , 2003
21- علي سامي : النسبة الذهبية  فى الکون وفى الإنسان الذى تصمم له ، بناة، القاهرة 29 ديسمبر,2011 .
Ali Sami: alnisba alzhahabiat fa alkawn fa aldha aldha tusamim la , bunat, alqahrt 29 disambir 2011
22-   قاسم طوير :  لغة الأرقام في العمارة الإسلامية ، بحث منشور .2005,
Kasim twir: lughat al'arqam fi aleamarat al'iislamiat , bahath manshur ,2005
23- مجدي محمد حامد : تطوير وتحليل النظم الهندسية في الفنون الإسلامية وکيفية الإستفادة منها في مجالات التصحيح، رسالة ماجستير غير منشورة، قسم زخرفة، کلية الفنون التطبيقية ، جامعة حلوان ، 2000.
Magdy Muhammad Hamed: tatwir alnazm alhandasiat fi alfunun alelslamiat wa elstefada fi magalat al fenon ,fenon  jamiea helwan , 2000
24- محمد سمير الصاوي: الطاقة ولغة الشکل" هندسة التشکيل الحيوي بين النظرية والتطبيق"،دار الهدى للنشر والتوزيع، 2015،القاهرة، مصر
Mohamed Samir El-Sawy:: alttaqat walughat alshakl "hndsat alhindasat alhayawiat walttbyq" , dar alhudaa lilnashr waltawzie , 2015 , alqahrt , misr.
25- محي الدين ابن عربي: الفتوحات المکية، ج4. دار الکتب العلمية، 2006
Muhyiddin Ibn Arabi: alfutuhat almukiat , j 4. dar alkutub aleilmiat , 2006,
 
المراجع الأجنبية:
26-  Sacred_BuildingsM 2008, p 46.
27-   Ernest Diez , Pesien, Islamische Bankunst in Churasan, 151:153, Hagen 1960
28-  Olg Graber: The formation of Islamic Art, Yale University press, New Haven and London, 1987,
29-  Ibrahim Karim: Back To A Future For Mankind , Bio Geometry, solutions to the Global Environmental crisis New Energy Secrets of Ancient Egypt and the Great Pyramid Revealed
30-   Ernest Diez , Pesien, Islamische Bankunst in Churasan, 151:153, Hagen 1960
31-   Kharqani S, The aesthetical concepts in Quran, Journal of Islamic studies, 2008, No. 80, 14-20.
32-  24].Motahari M, The philosophy of ethics, Tehran: Sadra, 2007. [25].Jafari M, Beauty and art from the viewpoint of Islam, Tehran: Center of Islamic culture publication, 1982.
33-  - Journal of Applied Art and Science - International Periodical Scientific Peer Reviewed - Issued By Faculty of Applied Arts - Damietta Univ. - Egypt: