The unfamilier minarets in the islamic mosques of cairo The Maltiple Heads minarets

Document Type : Original Article

Authors

1 Master Researcher - Islamic Archeology - Faculty of Archeology - Cairo University

2 Professor of Islamic Archeology - Faculty of Archeology - Cairo University

Abstract

The minaret was called by several names, the first of which is (the minaret) to denote the place designated for raising the call to prayer, and (the minaret) to end the prayer of the saddle during night prayers to inform those who could not hear the call to prayer that the time for prayer has come.
The construction of the minaret came later than the construction of the mosque, as this happened at the end of the Umayyad period, as the first mosques of Islam were without minarets until the end of the 1st century AH / 7th AD. May God bless him and grant him peace. Bilal called the call to prayer, and he used to call the call to prayer from the roof of the mosque.
Tops of the minarets are among the most important features that characterized their styles in general, as it began in the Fatimid era with a crest in the form of a dome, and in the Ayyubid era until the early Mamluk era in the form of the incense burner, then it took the form of the mukhmus sector (with The pentagonal shape) or what we know as the inverted few, up to the shape of the pencil in the Ottoman era and each of the previous forms was taken in its era as a general pattern on which most of the tops of the minarets of this era followed.
However, the Muslim architect from the Mamluk era until the Ottoman era had decided to innovate in changing the typical appearance of this element as a very significant component, so he invented another form for these peaks. So he invented a different summit that did not bear a single turban. But rather expanded it to two, four and five turbans, and it represented atypical models among the tops of the minarets of its time.
The minarets were divided accordingly in the search in the manner of two-, four- and five-turbans, and also determining what is already in place and studying them.
The research will be accompanied by an architectural descriptive study of these minarets and their religious symbolism.

Keywords

Main Subjects


 
قائمة مصادر ومراجع البحث : -
أولًا : المصادر : -
ابن کثير (إسماعيل بن عمر) (701 – 774ه / 1302 – 1377م)، البداية والنهاية، تحقيق عبد الله بن عبد المحسن الترکي، هجر للطباعة والنشر والتوزيع والإعلان، القاهرة، 1998م، ط1، ج18 .
ebn katheer (ismaiel ben omar), (701- 774 H \ 1302 – 1377 m), albedaya wa alnehaya, tahkek Abd ALLah ben Abd ALMOHSEN altourky, hagar lleltebaaa wa alkashr wa altawzee, alkaera, 1998, t1 , j 18 .  
الجبرتي (عبد الرحمن بن حسن) (1168- 1238ه /1754 – 1822م) ، عجائب الآثار فى التراجم والأخبار، تحقيق عبد الرحيم عبد الرحمن عبد الرحيم، أربعة مجلدات، ج 3 ، مطبعة دار الکتب المصرية بالقاهرة، 1998م ، ج 3 .
aljabarty (Abd ALRAMAN ben hasak) (1168 – 1238 H \ 1754 – 1822 M), ajaaieb alaathaar fe altarajem wa alakhbar,tahkek Abd ALRAHEEM Abd ALRAMAN Abd ALRAHEEM, 4 mojaladat, g3 , matbaiet dar alkotob almasria be alkahrra, 1998 , j3 .
 
ثانيًا : المراجع العربية : -
الکحلاوى، محمد محمد، فکرة التماثل والإتزان فى العمارة الإسلامية – عرض للإتجاهات الحديثة فى الثنائية فى العمارة الإسلامية، المجلة العلمية لجمعية الآثاريين العرب .
alkahlawy, mohammad mohammad, fekret al tamathul wa alittizan fe alemarah alislamiah, majallet alemara waalfonon waaloloom alensania .
الکحلاوى، محمد محمد، ظاهرة تعدد رؤوس المآذن (بين مصر وتونس) ودلالتها، (د. ت) .
alkahlawy, mohammad mohammad, zaheret taaddod roos almaathen fen msr wa tounes wadelalatha .
علوان، مجدي عبد الجواد، مآذن العصرين المملوکي والعثماني في دلتا النيل "" دراسة آثارية ضمن حلقة تطور التراث المعماري الإسلامي في مصر، ، القاهرة 1433هـ/2013م .
Elwan, majdy Abd Aljawwad, maazen, alasraiin almamloky wa alothmany fe delta a;neel, alkahera, 1433H – 2013m
عبد الحيد، هبة، القيم الجمالية فى مداخل العصر المملوکى البحرى والجرکسى (648 – 923ه / 1250 – 1517م)، بمدينتى طرابلش الشام والقاهرة "دراسة مقارنة"، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، المقالة 29، مج4 ، العدد 13، 2019 .
Abd ALHAMEED, heba, alkeiam aljamaleia fy madakhel alaasr almamlookyallbaharey wa aljarkasy (648 – 923 H / 1250 – 1517 M) bemadinatai Tarablous alsham wa alkahera,Majallet alimara wa alfonoon wa aloloom alensania, makal 29, m j 4, adad 13, 2019 .
موسى، عبد الله کامل، المآذن فى العمارة المصرية والعالم الإسلامى، دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر، ط1، 2014، مج1، ص 530 .
Mousa, abd ALLAH kamel, almaazen fe, alemara, almasriia wa alaalm alislamy, dar alwafaa,t1, 2014, mj1, s 530 .
عبد اللطيف ، محمد أحمد ، موسوعة المآذن العثمانية، مجلدان، مکتبة الوفا لدنيا الطباعة والنشر، الاسکندرية 2012م، المجلد الثاني، ص623- 624، 800-801
abd ALLatief, mohammad Ahmad, mawsooet almaazen alothmania, maktabet alwafaa, aleskandaria, 2012 mj 2, s 623 – 624 , 800 801 >
العطيوي، أمل محمد علي، بناء وزخارف مسجد أحمد بن طولون، رسالة ماجستير، کلية الدراسات العليا، جامعة الأردن، 2000م .
Eletewy, amal mohamad, benaa wa zakharef masjed ahmad ben toloun, resale mhjester, kollet alderasat alolia,, jaleat alordon, 2000 .
حسن، زکي محمد، تطور المآذن، (د. ت) .
hasan, zaki, tatawor almaazen .
الجبلاوي، کمال محمود کمال، موسوعة الأفکار الرمزية بالعمارة المصرية بعد دخول الإسلام، ط1، 2009 .
Aljabalawey, mawosoet alafkar alramzia bealemara almasraia bad dokhool aleslam, t1. 2009 .
Aljabalawey, mawosoet alafkar alramzia s 98 .
عثمان، محمد عبد الستار، نظرية الوظيفية بالعمائر الدينية المملوکية الباقية بمدينة القاهرة، دار الوفاء، 2005، ط1 .
Othman, mohamad abd alstar, nazariet alwazefia belamaier aldenia almamlokia albakia bemadinet alkahera. Dar alwafaa, 2005 , t1 .
الحداد، محمد حمزة إسماعيل، القباب فى العمارة الإسلامية، مکتبة الثقافة الدينية .
alhadad, lohamad hamzaesmaiel, alkebab fe alemara alislameia, maktabet althakafa aldenia.
  عبد الوهاب، حسن، تاريخ المساجد الأثرية ، مطبعة دار الکتب المصرية بالقاهرة، 1945م .
tarekh almsaajed alatharia, matfaet dar alkotob almesria belkahera, 1945 .
الکسبانى، مختار، هاف بوست عربى .
Alkasabany, moukhtar, haf p,st araby
رزق، عاصم محمد، خانقاوات الصوفية فى مصر في عصر دولة المماليک البرجية ، مکتبة مدبولي، ط1، 1997 ج2 .
rezk, asem mohamad, khankawat alsofia fe emesr,fe asr dawlet almamalek albourjia, maktabet madbooly , t1, 1997, g2 .
رزق، عاصم محمد، أطلس العمارة الإسلامية، ج 3 ، القسم الثانى  .
rezk, atgas alemara alislamia, j 3, alkesm 2 .  
ماهر، سعاد محمد، مساجد مصر وأولياؤها الصالحون، 1980م، ج4،  .
maher, soaad mohammad, masajed mesr wa Awliaooha al salehhoon, j 4 .
  rajee hashya 1 men haza albahth
سامح، کمال الدين، العمارة الإسلامية في مصر، مکتبة النهضة المصرية، (د. ت).
sameh, kamal aldeen, alemarah alislamia fe mesr, maktabet alnahdah al mesryah .
 
ثالثًا : المراجع الأجنبية : -
Abouseif, Doris Behrens, The Minarets of cairo, The American university in cairo press, 1985