Between loyalty and breaking free: the transformations of the artistic style of Najla Mohammed Al-Saleem

Document Type : Original Article

Author

Visual Arts Department, College of Art & Design, Princess Nourah bint Abdulrahman University, Riyadh, Saudi Arabia

Abstract

Currently, visual artists are influenced by many factors that contribute to their intellectual and stylistic orientations. Artists may get influenced by those styles, especially if there is an emotional connection that drives the artist to extend loyalty; as happened with Najla, influenced by her father Muhammed Al-Saleem the founder of "The Horizonism" in Saudi painting. She faced challenges to establish her own style as a requirement for the contemporary artist. The research problem is tracking the transformations of the artistic style in Najla’s paintings throughout her artistic career to establish her own artistic style. Analyzing the intellectual aspects and artistic style in her collections in the period 2008 -2020, the research investigates the transformations of Najla’s artistic style being the daughter of an artist and her endeavors to establish her own style and revealing the role of such attempts in the creative process. This research participates to the scientific documentation supported by analysis of the career path of a contemporary Saudi artist, and sheds light on some of the local artistic methods in visual arts being an influential factor passing down to generations. The research adopted the descriptive analytical approach, utilizing research tools, namely observation and unstructured interviews. The findings confirmed the existence of stylistic shifts in Najla’s artworks ranging from loyalty to freedom, which was a creativity motive, reflecting interplay of the intellectual approaches and technical handlings. The research recommends further study of the models to reveal stylistic influences in the Saudi visual arts.
Key words: Saudi visual arts, painting, artistic style, contemporary Saudi art.

Keywords

Main Subjects


  1. المراجع

    المراجع العربية:

    1. البازعي، سلطان. "التشکيل وروح الإبداع بين المدينة والصحراء" صحيفة الشرق الأوسط، مايو 17, 2017.

    1. Albazey، Sultan. "altashkyl w roh alebda'a byn almdynt w allshraa." sahyft alsharq alawsat، mayo 17, 2017.

    1. السليم، محمد. الآفاقية: فن الرؤية الآفاقية الصحراوية التشکيلي، الرياض. 1992.

    2.Alslym، mohamd. Alafaqya: fan alroya'a alafaqya alsahrawya altashkyly، alryadh. 1992.

    1. العبيدي، محمد. "في اللوحة التشکيلية، نجلاء السليم أنموذجا"، alnoor.se. http://alnoor.se/article.asp?id=147114 ، (تاريخ الزيارة: 20 أغسطس 2020).

    3. Alobydy، mohamd. "fe allwhat altashkylya، najla'a alslym anmwzgan"، alnoor.se. http://alnoor.se/article.asp?id=147114 ، (tarykh alzyara: 20 oghostos 2020).

    1. المنيف، محمد. "الأضلاع الثلاثة - مسک آرت وإثراء والمجلس السعودي للفنون- ترتقي بالفن السعودي." صحيفة الجزيرة، يناير 19، 2018.

    4. Almonyf، mohamd. "aladhlaa althlathah - misk art w ethra'a w almgls alsuody llfnon- trtaqy be alfan alsuody." sahyft algzyrah، ynayr 19, 2018.

    1. السليم، نجلاء. مقابلة تلفزيونية مع إيمان باحيدرة. برنامج قراء النجوم. القناة الثقافية السعودية، 6/7/2015.

    5. Alslym، najla'a. moqabla tlfzywnya ma eyman bahydrah. brnamg qoraa'a alngoom. alqnat althqafyt alsoudyt 6/7/2015.

    1. السليم، نجلاء. مقابلة تلفزيونية مع صالح الشادي. برنامج هذا أنا. قناة روتانا خليجية، 27/7/2017.

    6. Alslym، najla'a. moqabla tlfzywnya ma saleh alshady. brnamg haza ana. qnat rotana khlygyah, 27/7/2017

    1. السليم، نجلاء، مقابلة صحفية، مجلة اليمامة. يونيو 11، 2015.

    7. Alslym، najla'a ، moqabla sahfyah، maglat alymamah. ywnyw 11, 2015.

    1. السليم، نجلاء. مقابلة مسجلة مع الباحثة، فبراير 9، 2020.

    8. Alslym، najla'a. moqabla mosglah maa albahethah، febrayr 9, 2020.

    1. آل وادي، علي والطفيلي، مهدي. الأبعاد الأسلوبية والتقنية في رسوم التعبيرية التجريدية، عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع، 2011.

    9. Alwady، Ali w Altafyly، mhdy. alabaad alaslwbyt waltqnyt fe rsoom altabyryt altgrydyt، aman: dar sfa'a llnsher w altwazea, 2011.

    10. خضير، إخلاص. "تداخل سياقات الفن المعاصر بين التناص والاقتباس." مجلة الأکاديمي 84 (2017): 101-118.

    10. khodyr، ekhlas. "tdakhol syaqat alfan almoaasr byn altnas w aleqtbas." mglat alakadymy 84 (2017): 101-118.

    11. وزارة الثقافة والاعلام (2012): دليل المعرض الشخصي الأول (الأکنة) للفنانة نجلاء السليم، المملکة العربية السعودية.

    11. Wzart althqaft w alelam (2012): dlyl almardh alshksy alawl (alakenh) llfnana najla'a alslym، almmlkt alarbyt alsawdyt.

    12. مؤسسة جادة أما للفنون (2015): دليل المعرض الشخصي الثاني (شجار) للفنانة نجلاء السليم، الدرعية، المملکة العربية السعودية.

    12. Mosst gadt ama llfnoon (2015): dlyl almardh alshksy althany (shegar) llfnana najla'a alslym، aldreyt، almmlkt alarbyt alsawdyt.

    13. جاليري نايلا للفنون (2017): دليل المعرض الشخصي الثالث (روح المدينة) للفنانة نجلاء السليم، الرياض، المملکة العربية السعودية.

    13. Galyry nayla llfnoon (2017): dlyl almardh alshksy althalth (rwh almdynt) llfnant najla'a alslym، alryadh، almmlkt al3rbyt als3wdyt.

    14. جاليري نايلا للفنون (2019): دليل المعرض الشخصي الخامس (تمکنت) للفنانة نجلاء السليم، الرياض، المملکة العربية السعودية.

    14. Galyry nayla llfnoon (2019): dlyl almardh alshksy alkhams (tamknt) llfnant najla'a alslym، alryadh، almmlkt al3rbyt als3wdyt.

    15. هاتف، رنا وعليوي، أحمد. "الأساليب الفنية وتحولاتها في الفن المعاصر." مجلة کلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية 41 (2018): 1452-1477.

    15. Hatf، rna w Alywy، ahmad. "alasalyb alfnyt wthwlatha fe alfan almoaasr." mglat kolyt altrbyah alasasyah llolwm altrbwyah w alensanyah 41 (2018): 1452-1477.

     

     

    16. ياسر، أنس. "الأسلوب في الرسم العراقي المعاصر قبل وبعد الحرب."  مجلة الأکاديمي 88 (2018): 25-40.

    16. Yasr، ans. "alaslwb fe alrasm aleraqy almoaasr qabl w baad alhrb."  mglat alakadymy 88 (2018): 25-40.

     

    المراجع الأجنبية:

    • Badawi, Hanadi (2011). "The potential for installations to create new directions for Saudi Arabian art". (Unpublished PhD Thesis). Coventry: Coventry University.