Sinai heritage as an inspiration for contemporary mosaic murals

Document Type : Original Article

Author

Faculty of Specific Education, tanta University.

Abstract

Research Summary
The Sinai heritage is one of a special nature that appeared in the elements of its environment, people and the esthetics of its art. As the artist was able to choose its lines, forms, colors and innovate in it, and If we look at the artistic features of this heritage, we will find the diversity and richness of color and texture that covered the aridity of the Sinai environment.
And because heritage can continue through renewal and addition to keep up with the march of modernity, So we find murals, and especially mosaic murals, a fertile field for the dissemination of this heritage, And that by taking it up in new formative relationships, working to get it out of its traditional form to a different aspect of renewal, through merging them with modernity aspects in the mosaic murals, we create murals bearing the character and aesthetics of heritage in a contemporary spirit. Hence, the research seeks how to preserve the continuity and spread of this heritage and employ it in murals that are characterized by contemporary in a consistent manner with the design of mosaic murals, to be displayed in public squares and places to spread this heritage in other environments.
Therefore, the research problem can be posed in the following questions:
• To what extent can the elements of the Sinai heritage be employed in a formative manner within mosaic murals?
• How is it possible to combine the aspects of modernity in the mosaic murals with the Sinai heritage to obtain contemporary murals?
The research deals with the following points in the theoretical framework:
A - The general features and characteristics of mosaic art ... and the manifestations of modernity in it.
B - The elements of the Sinai heritage ... and its most important features.
And In the practical framework
It relied on the researcher's own experience through which she implemented a set of designs inspired by the elements of the Sinai heritage, and compatible with modernity factors in mosaic murals, these designs are analyzed by default for what can be implemented in reality.
- Then the researcher mentioned the findings and recommendations of the research.

Keywords

Main Subjects


  1. المراجع

    أولا: المراجع العربية

    1. إبراهيم، عبد السلام عيد عيد: الإنتاج الفنى للاستاذ الدکتور عبد السلام عيد، مذکره للحصول على جائزه الدولة التقديرية في مجال الفنون الجميلة، المجلس الأعلى للثقافة، الإسکندرية، 2004.

    Ibrahim, Abdessalam Eid Eid: alentag alfni llastaz aldktwr 3bd alslam eid، mzkrh llhswl ala gazit aldwl altqdia fi mgal alfnwn algmila, almgls alala llthqafa, aleskndria,2004

    1. إبراهيم, وائل فاروق: "الفن الشعبي کمصدر لاستلهام الخزاف المصرى المعاصر" بحث منشور، المؤتمر العلمى الاول، کلية التربية النوعية، جامعه المنوفية،2013.

    Ibrahym,Waal Farwq: "alfn alshaby kmasdr lastlham alkhzaf almsra almoasr" bahth manshor، almoatamar alalme alawl، koliat altrbia alnwia, gamat almnwfia,2013.

    1. أحمد, داليا عبد الفتاح محمد: "الأعمال الجدارية بالإسکندرية کمدخل لتدريس التصوير بکلية التربية النوعية." رسالة ماجستير، غير منشورة، کلية التربية الفنية، جامعة حلوان، 2005.

    Ahmed, Dalia Abdel Fattah Mohammed: "Alamal algdaria baleskndria kmdkhl ltdres altswir bkoliat altrbiat alnwia" resale magestear, gher manshorah, koliat altrbia alfnia، gamit hlwan,2005.

    1. الجوهري, محمد: مقدمة في دراسه التراث الشعبي المصري، ط1،. 2006.

    Al-Jawhari, Mohammed: "Mokdmh fi drast altorath alshabi almsr،t1, 2006.

    1. عبد الخالق, محمد شاکر: "أثر البيئة على تقنية التصوير الجداري في مصر." رسالة دکتوراه، غير منشورة، کلية الفنون الجميلة، جامعة الإسکندرية، 1988.

    Abdul Khaleq, Mohammed Shaker: "athr albia ala tqniat altswir algdary fi msr." resalt dktwrah, gher manshorah, koliat alfnwn algmila، gamit aleskndria.1988.

    1. الرزاز, مصطفي: "بين التراث والمعاصرة" مجله الإمسيا للتربية عن طريق الفن، المجلد 3، العدد 10، 2017.

    Al-Razaz, Mustafa: "byn altrath walmoasra" mgalt alemsia ltrbia an triq alfn، almogld3, aladd10, 2017.

    1. جوهر, عبير عبد الله شعبان: "التنوع الحضاري واثره علي الصياغات الجماليه للفسيفساء الخزفيه في الفن الإسلامي." مجله العماره والفنون والعلوم الانسانية، مجلد 2،العدد 7، 2017.

    Johar, Abeer Abdullah Shaaban:"altnwa alhdari wathrh ala alsiaghat algmalia llfsifsaq alkhzfia fi alfn aleslami" mgalah alemara walfnon wlalom alensania, moglad 2, adad7, 2017.

    1. حلبية، شيماء محمود عبد الغني: "تصميم عبايات ومکملاتها مستوحاه من الملابس السيناويه للمساهمه في احيائها." المؤتمر الدولي الثالث ، الابداع والابتکار والتنميه في العماره والتراث والادب،”رؤى مستقبلية فى حضارات وثقافات الوطن العربى ودول حوض البحر الأبيض المتوسط"، مؤسسة مصر المستقبل، الإسکندرية ،أبريل 2018.

    Halabia,Shaimaa Mahmoud Abdul Ghani:"tsmim 3baiat wmkmlat mstwhah mn almlabs alsynawia llmsahmh fi ahiaaha."almoatamar aldoli althalth, alabda3 walabtkar waltnmia fi alamara waltrath waladb,"rqa mstqblia fi hadrat wsqfat alwtn alarbi wdwl hwd albhr alabiad almtwst, mosst msr almstqbl, alaskndria, abril 2018.

    1. عطية، أحمد إبراهيم: ترميم الفسيفساء الأثرية، دار الفجر للنشر والتوزيع، القاهرة، 2003.

    Atiyah, Ahmed Ibrahim:"trmim alfsifsaq alathria, dar alfgr llnshr waltwza, alqahra,2003.

    1. عکاشة, ثروت. الفن الرومانى، موسوعة تاريخ الفن، العين تسمع والأذن ترى،. الجزء العاشر، المجلد الثانى، الهيئة المصرية العامة للکتاب،: الهيئة المصرية العامة للکتاب، 1991.

    Okasha,tharwt:" Alfn Alromane" moswat tarekh alfn, alain tasmaa w alozon tra, goza asher, mogald althani, alhiaa almasria llketab, 1991.

    1. محمد, برکات سعيد: الفن الجداري ( الخامه -الغرض- الموضوعات)، عالم الکتب، ط1، القاهرة، 2008.

    Mohammed, Barakat Said:"alfn algdary (alkhamh-alghrd-almwdwat), alm alktab,T1, alqahra,2008..

    1. محمود, سحر شمس الدين محمد. "فن التصوير الجداري في مصر الفرعونية واثره علي تصميم الجداريات الفنية الزجاجية المعاصرة." بحث منشور، مجله العمارة والفنون والعلوم الانسانية، مجلد 2،العدد 8، 2017.

    Mahmoud, Sahar Shamseddine Mohammed:"fn altswir algdari fi msr alfrawnia wathrh aly tsmim algdariat alfnia alzogagia almasrh." mgalah alemara walfnon wlalom alensania, moglad 2, adad8, 2017.

    1. نوفل, ريم محمد ، سيف, رانيا صادق: "الاستفادة من تراث الفنون والزخرفة لثوب المرأة البدوية فى منطقة شمال سيناء." المجلة المصرية للاقتصاد المنزلي، المجلد 36، العدد 1، 2020.

    Nwfal,rem mohamed& Sef ,Rania sadiq: " Alestefada mn torath alfnon w al zakhrafa lthwb almraa albadwia vi mntqat shmal sinaa" almagala almasria lleqtsad almanzely, almogld 36, aladd 1, 2020.

    1. وحيد, سماء احمد. "التراث الشعبي وتأصيل الهوية المصرية في تصميم الحلي." مجله العمارة والفنون والعلوم الانسانية،مجلد3، العدد 11، الجزء الأول، 2018.

    Wahid, Sma Ahmed:"altrath alshabi wtasil alhwia almsria fi tsmim alhli" mgalah alemara walfnon wlalom alensania, moglad 3, adad11, algosa alawal, 2018.

     

    ثانيا: المراجع الأجنبية

    1. Goodrick, Celia& vance, Peggy The Mosaic Book, ideas, projects and techniques ,Conran Octopus,1994.
    2. Hunkin, Tessa: modern mosaic. London: Quintet publishing limited,2003.
    3. Locktov, Joann: Mosaic Design, United States of America,1998.
    4. . http://www.friuliartacademy.it/index.html  Academy, Friuli Art الوصول/2-12-2020))
    5. . https://archive.aawsat.com/details.asp?issueno=10992&article=550108#.X-bEKFXXLIU.  (الوصول/26-12-2020). جريدة الشرق الاوسط
    6. https://www.facebook.com/media/set/?set=a.184649711580386.47675.173206632724694&type=3. (الوصول/26- 12-2020) متحف التراث السيناوي بالعريش.