Suggested system for designing and implementing applied Projects at apparel technology and fashion department

Document Type : Original Article

Authors

1 Facuutly of Applied Arts

2 Assistant Professor and Head of Apparel and Fashion Technology Department faculty of Applied Arts, Banha University

3 A teacher in the department of clothing and fashion technology faculty of Applied Arts, Benha University

Abstract

Preparing the applied project is an important part of the educational process for the student, who needs to make effort to prepare and present it in the right way. And the application project of Apparel Technology And Fashion Department is the preparation of a piece of clothing, and this piece goes through a set of stages starting from the design stage through the pattern and selecting the appropriate materials for implementation, weaving them and the way the project is presented. A study has been made on the problems that students face during each stage of preparation and has been addressed by the researcher by developing a set of plans for each of its stages and presenting them through an electronic system prepared by the researcher and this system includes diagrams illustrated with pictures and videos for these stages that facilitate The student has to learn the process, and a handbook of materials has been prepared, a description of the materials has been made, and a concrete sample of the material has been put in place in order to help the student in the process of choosing the appropriate material for the implementation of the piece of clothing. The schemes and the system were evaluated by specialized professors before their implementation. The application was carried out on students of the Department of Clothing Technology and Fashion the third division, Faculty of Applied Arts, Banha University, where the students were divided into two groups, a control group and an experimental group The study found that there is a statistically significant difference at (α ≤ 0.01) between the mean scores of the experimental and control groups students in the post application of the cognitive test as a whole and in each sub-level of its levels as well for the observation card, in favor of the experimental group in the post application, and the presence of a statistically significant difference At the level of (α ≤ 0.01) among the average scores of the experimental group students in the pre and post applications of the cognitive test as a whole and in each sub-level of the cognitive test as well as for the observation card, It recommends the inclusion of a system for designing and implementing applied projects in the clothing technology and fashion department to the practical materials course in which the pieces of clothing are executed.

Keywords

Main Subjects


المراجع
1- سالم, أحمد:  " تکنولوجيا التعليم والتعليم الإلکتروني" - ط,1-  الرياض – مکتبة الرشد- 2004.
2-Salem ,Ahmed:  " tknwlwgya altalym waltalym alelktrwny" - t,1-  alryad – mktbt alrshd - 2004.
2- عبد اللطيف, أسماء السيد السعيد: " فاعلية برنامج مقترح في رسم وتلوين ملامس السطوح لبعض الخامات المختلفة وتطبيقاتها في مجال تصميم الأزياء" - رسالة ماجستير- کلية الأقتصاد المنزلي- قسم الملابس والنسيج-جامعة المنوفية-2015.
2- Abdul Latif, Asmaa Al-Saeed " faalyt brnamg mqtrh fy rsm wtlwyn mlams alstwh lbad alkhamat  almkhtlfa wttbyqatha fy mgal tsamym alazyaa" - rsalt magster- koliat alaqtcad almnzly- qsm almlabs walnsyg-gameet almnwfya-2015.
3- عبد الباقي,حسام طه السيد:  " فاعلية برنامج وسائط فائقة في تنمية مهارات إنتاج برنامج فيديو تفاعلي لدي طلاب شعبة تکنولوجيا التعليم" -  رسالة ماجستير– کلية التربية – قسم المناهج وطرق التدريس وتکنولوجيا التعليم– جامعة المنوفية - 2008.
3- Abdul Bak, Hossam Taha Elsayed:  " faalyt brnamg wsait faiqa fy tnmyt mharat  entag  brnamg fydyw tfaaly ldy tlab shabt tknwlwgya altalym" -  rsalt magster– koliat eltrbya – qsm almnahg wtrq altdrys wtknwlwgya altalym– gameet almnwfya -2008.
4- جغذمي, عبد الله محمد: "مدي أمکانية استحدام التعلم الإلکتروني في تدريس مواد التربية الإسلامية في المرحلة الثانوية بمنطقة جازان التعليمية "  – رسالة ماجستير – کلية التربية – جامعة أم القري– مکة المکرمة – 2009م. 
4-Jaqhami ,Abdullah Mohammed Jaqhami: "mdy amkanyt astkhdam altalm alelktrwny fy tdrys mwad altrbya aleslamya fy almrhlt althanwya bmntqat gazan altalymyt "  – rsalt magstyr – koliat eltrbya – gameet om alqre– mka almkrma – 2009.
5- الحسني, علا بنت سالم:"استخدام الوسائط المتعددة في تصميم برنامج لتقنيات الملابس الجاهزة وفاعليته في التعلم الالکتروني" – رسالة دکتوراة – کلية التصاميم- تخصص تصميم الباترونات وتنفيذ الملابس- جامعةأم القري – 2014م.
5-Al-Hasani ,Ola Bint Salem Mohammed Saleh :"astkhdam alwsaet almtaddt fy tsamym brnamg ltqnyat almlabs algahza wfaalyth fy altalm alalktrwny" – rsalt dktwrat – koliat altsamym – tkhss tsmym albatrwnat wtnfyz almlabs- gamat om alqry – 2014.
6- المهلل, غادة محمد عبد الرحمن: "أثرالخرائط الذهنية علي تحصيل المفاهيم العلمية وتنمية الأبداع لدي تلميذات الصف الخامس الإبتدائي في المملکة العربية السعودية" - جامعة الملک سعود - المملکة العربية السعودية -2012.
6-Al-Mahal, Ghada Mohammed Abdul Rahman: "athralkhrat alzhnya aly thcayl almfahym alalmya wtnmyt alabdaa ldy tlmyzat alcaf alkhams alebtdaay fy almmlkt alarbya alsawdya" - gameet almlk sawd - almmlka alarbya alsawdya -2012.
7- حجاج, محمد عبد الحميد محمد فتحي: " دراسة مدي فاعلية برنامج تعليمي مقترح لتصميم الأزياء ثلاثي الأبعاد باستخدام الحاسب الآلي "  -  رسالة دکتوراة - کلية الاقتصاد المنزلي – قسم الملابس والنسيج – 2013.
7-Hajjaj ,Mohammed Abdul Hamid Mohamed Fathi: " drast  mdy faalyt  brnamg  talymy mqtrh ltsamym a lazyaa thlathy alabaad bastkhdam alhasb alaly "  -  rsalt dktwrat - koliat alaqtcaad almnzly – qsm almlabs walnsyg – 2013.
8- الجربوع ,مرام محمد عبد الکريم: " توظيف لفن وتوليف الخامات بأسلوب المرقعات لتصميم وتنفيذ ملابس الأطفال" - رسالة ماجاستير کلية التصاميم والأقتصاد المنزلي - جامعة القصيم_ السعودية - 2017.
8- Al-Jarboua ,Maram Mohammed Abdul Karim: " twzyf lfn wtwlyf alkhamat baslwb almrqaat ltcamym wtnfyz mlabs alatfal" - rsalt magastyr koliat altsamym walaqtcad almnzly - gameet elqcaym_ alsawdya – 2017.
9-العمري, مناهل مصطفي, الرفيعي,افتخارمحمد مناحي,الخطيب, انتصار محي: " واقع متطلبات وسائل التعليم الحديثة  (التعليم الإلکتروني) "  -  بحث منشور -  مجلة الدنانير -  العدد التاسع – بغداد – 2016.
9-Al-Omari ,Manahl Mustafi, Al-Sahimi IftikharMohammed Menafi, Al-Khatib Intisar Mohi: "waqa mttalbat wsaal altalym alhdytht  (altalym alelktrwny) "  -  bhth mnshwr -  mglt aldnanyr -  aladd altasa – bghdad – 2016.
10-هلال, محمد: " مهارات التعليم السريع  "- مرکز تطوير الأداء والتنمية – 2007.
Hilal, Mohammed: " mharat altalym alsrya " mrkz ttawer aladaa waltnmyt – 2007. 10-
https://mobt3ath.net/dets.php?page=152&title(15-10-  2020).  11-