The role of apparent motion to achieve space-time in weaving through Sufi whirling

Document Type : Original Article

Author

faculty of specific education, tanta universty

Abstract

The role of apparent motion to achieve space-time in weaving through Sufi whirling
The current research aims to express space-time through studying the apparent motion in the contemporary weaving work by making use of the Sufi dance designs that the researcher considers an appropriate approach to enrich the manual formation of the textile work.
This treatment allows art students to produce contemporary textile artifacts that keep pace with the new and developed systems in art and are linked to scientific concepts and theories, and the study of apparent motion is an essential input to clarify the theory of space-time and how to express it in the contemporary textile work, in addition to the fact that Sufi dance designs are considered an appropriate embodiment. The idea of space-time, specifically the rotational movement that the Sufi performs as a metaphor for the movement of the universe, appears in the designs in the form of rapidly fading curved lines indicating the movement of the loose clothes of the dervish resulting from rotating around himself and moving from one place to another.
The research presents experimental practices through one experimental group (students of the first group - the Faculty of Specific Education - Tanta University) using cotton, wool, and cotton perle threads executed in the tapestry method, and the wefts were carried out in multiple directions and different degrees of inclination, and the research presented a number (20 weaves) As an applied vision that represents various scenes expressing Sufi dance, including the Mevlevi dance, the Tanura dance, and abstract scenes of Sufi dance, and the results reached the success of the experiment in expressing the concept of space-time in the weaving work through mystical designs, which are a powerful gateway for inspiration, creativity and revealing Universe facts, as the research emphasized the importance of apperant motion in textile artifacts, and at the end the research presented a number of recommendations and proposals.
Key words: space-time, Sufism, discretionary movement.

Keywords

Main Subjects


  1. المراجع

    أولا الکتب العربيه:

    1. إسحق, هند فؤاد. 2017. فکر و فن النسيج اليدوي الحديث. القاهره, دار الکتاب الحديث.

    Eshaq,hend foad.2017. fkr w fn alnasig alydawi alhadith,alqahira,dar alkitab alhadith.

    1. بتکوف, فيسيلين. 2018. النسبية وطبيعة الزمکان, القاهره, المرکز القومي للترجمه.

    Btkouf, velsen.2018.alnsbia w tabi3it alzamakan,alqahira,almrkz alqawmi liltrgama.

     

    ثانيا:الرسائل العلمية:

    1. خليل,رشا وجدي. 2017. إبتکار تصميمات ملبسيه بمفهوم البعد الرابع للمدرسه المستقبليه, مجلة التصميم الدولية, الإصدار 7, العدد4.

    Khalil, rasha wagdi.2017. ebtikar tasmimat mlbsia bmfhom albo3d alrabi3 lilmadrasa almostaqbalia, magalit altasmim aldawila, esdar 7,3add4.

     

     

     

    1. زکريا, رضوي إبراهيم. 2016.النسج علي بدائل نول البرواز کمدخل لصياغات مستحدثه للمنسوجه اليدويه المجمعه بالإفاده من أشکال هندسه الفراکتال,رساله دکتوراه منشورة, کليه التربيه النوعيه, جامعه طنطا.

    Zakaria,radwa Ibrahim.2016.alnasg 3ala bda2il nol albrwaz kmdkhl lsiaghat mosta7datha lilmansoga alydawia almogam3a bil2ifada min ashkal handasit alfraktal. Resalit doktorah manshora, koolit altarbia alnaw3ia, gami3at tanta.

    1. سلامة, هيام مهدي. 2017.التصوف و أثره علي الفن الإسلامي, مجلة العماره و الفنون,مجلد 2, العدد7.

    Salama, haiam mahdy.2017. altasaouf w athro ala alfan aleslamy, mgalit al3mara w alfnoun, mogald2, al3dd 7.

    1. شهدة, محمد حسن محمد.2012.العوامل المؤثرة في الخداع البصري و دورها في التناول التشکيلي للفنانين, مجلة التربية, جامعة بورسعيد, العدد12.

    Shehda,Mohamed mohsin Mohamed.2012. al3wamil hgmo2thira fi al5da3 albasry w dorha fi altnawol altshkili lilfnaneen, mgalit altarbia, gami3at borsaid, al3dd12.

    1. عابد, أحمد مصطفي محمد عبدالکريم. 2016. تباين الحرکة التقديرية في الفن المعاصر کمدخل لإثراء تکوين تصميم اللوحه الزخرفيه. مجلة الأمسيا, مجلد,65 الجزء4.

    Abeed, ahmed mostafa Mohamed abdelkariem.2016. tbaion al7rka altaqdiria fi alfan almo3asir kmd5l l2thra2 takwin  tasmim allo7a alzo5rofia, mgalit alemsia, mogald65,algoz2 4.

    1. عبدالرحمن, سعيد حسن. 2018.أثر البعد الرابع علي تطوير التصميم الديناميکي ) الحرکي( بالتصميم الداخلي و الأثاث. مجلة العمارة و الفنون,العدد 12,الجزء 1.

    Abdelrahman, said Hassan.2018. athar albo3d alrabi3 3ala ta9wir altasmim aldainamiki(al7araki) biltasmim alda5li w al2thath, mgalit al3mara w alfnoun, al3dd 12,algoz2 1.

    1. عبدالرسول, إيمان أشرف أحمد.2016. القيم الملمسية و الحرکية لمختارات من الزواحف لإثراء الشکل الخزفي المعاصر, رساله ماجيستير,غير منشورة, کليه التربيه النوعيه, جامعة طنطا.

    Abdelrasoul,eman ashraf ahmed.2016. alqiam almlmsia w al7rkia limo5tarat min alzwa7if li2thra2 alshakl alzo5rofi almo3asir, resalit maagestir ghir manshora,kolit altrbia alnw3ia, gami3at tanta.

    10. عبدالعال, إيمان محمد انيس.2019.فلسفة التأثير الصوفي علي سمات التصميم ) إختيار فلسفه جلال الدين الرومي نموذجاً. (مجلة العمارة والفنون, المجلد 4, العدد 13.

    Abdelal, eman Mohamed anis.2019. flsafit alta2ther alsoufi 3ala semat altasmim(e5tiar galal aldeen alromi namozaga).migalt al3mara w alfnon,almogald 4, al3dd 13.

    11. علي, أسماء هلال بسيوني.2019. رسوم الماندالا و علاقتها بالنظم البنائية لوحدات من الفن الإسلامي کمدخل لإثراء اللوحه الزخرفيه, رساله ماجيستير غير منشوره, کليه التربيه النوعيه,جامعه طنطا.

    Aly,asmaa helel basiony. 2019. Resom almandala w 3laqtha bilnozom albna2ia lw7dat min alfan alislamy kmd5l l2thra2 allo7a alzo5rofia, resalit magister ghir manshora, kolit altrbia alnw3ia, gami3at tanta. 

    12. مرسي, أسماء عاطف محمد.2016.توظيف الحرکة التقديرية کقيمه فنية لإستحداث تصميمات حروفيه, مجلة الامسيا, االمجلد2, العدد6.

    Morsy, asm2 atif Mohamed.2016. tawzif al7rka altaqdiria kqima fania l2st7dath tasmimat 7rofia, mglit alemsia, mogald 2,al2dd 6.

    13. هلال, نيرمين أحمد صبري.2020. مفهوم الزمن کبعد رابع في العمليه التصميمية و مردوده علي التصميم الداخلي للأثاث,  مجله العماره و الفنون و العلوم الإنسانيه, المجلد,5العدد20.

    Helal, nermin ahmed sabry. 2020. Mafhoum alzamn kbo3d rabi3 fi al3mlia altasmimia w mardodh 3ala altasmim alda5li lil2thath, migalit al3mara w alfnoun w al3loum al2nsania, almogald5, al3dd 20.

     

    ثالثا: المراجع الأجنبيه:

    1.  Einstein, Albert. 2001. Relativity: The Special and General Theory. New York: Dover Publications,INC.
    2. Sarcone, Gianni. 2015. How to Draw Incredible Optical Illusions. Massachusetts: Charlesbridge Publishing.
    3. Schrödinger, Erwin. 1985. and Erwin Schr Dinger. Space-Time Structure. Cambridge: Cambridge University Press.

    17. Wade, Nicholas J. 2000.A Natural History of Vision. London: MIT Press.