Dynamism as a Fundamental Verb in the Work of the Abstract Expressionist School in Contemporary Painting

Document Type : Original Article

Author

Plastic arts specialist National Council for Culture, Arts and Letters The major of drawing and painting, Faculty of Art Education - Helwan University

Abstract

Expressionism trends in painting are based on the technique of direct "automatic" spontaneous dynamic actions on the pictorial surface, meaning that this concept is related to what is known as direct pictorial acts and the singular of which is the direct pictorial action. The performative process in actual art is the means of expression. Actual art is a major tool in expression, The artistic work is a projection of the artist’s act while practicing the act of art, and the surface of the painting is the space in which the artist shows his physical movements while practicing the work, and these movements express his various feelings and emotions. This artwork is usually loaded with elements of surprise, excitement, and a spontaneous dynamic character, The spontaneous dynamic is linked to direct pictorial actions, with what some define as the act of art without awareness of ideas that support the error, and the follow-up is used as a basis for the artist’s drawings of the act. It has no meaning to depict any goal, whatever it is, or in a similar way that does not mean to arouse emotions, indicating that this meaning relates to the observation of depth in the feeling And this gave the artist’s drawings the world of the unconscious, the connection of the act of the unconscious with the spontaneous dynamic by means of that spontaneity affects the act of the painter, so the painter will let the painter paint the drawing to drip onto the canvas, simply in a circular motion more so that the paint collides on the surface of the canvas, In this way, he simply allowed all the paint to draw to the intent of the subconscious, thus allowing the subconscious to express a part of the soul. Like in Pollock's drawings, when he created these drawings he simply wanted to leave himself in trance. This is an unconscious act that shows itself, and therefore it is an instinctive impulse, most of the time, a person simply expresses the impulse without thinking about what the painters do, it leads to the manifestation of the spontaneous action without thinking, all this, whatever it is, is difficult to explain because it is assumed that it is an unconscious appearance.

Keywords

Main Subjects


  1. المراجع :

    1. حمادة، إبراهيم: معجم المصطلحات الدرامية، القاهرة، دار المعارف ، 1985 .

    1. 'iibrahim hamadatan , mejm almustalahat aldiramiat , alqahrt , dar almaearif , 1985.

    1. عکاشة، ثروت المعجم الموسوعي لمصطلحات الثقافة، انجليزي ، فرنسي ، عربي، الشرکة المصرية العالمية للنشر لونجهان، 1995.

    2. eakashat , tharwat almaejam almawsueii limustalahat althaqafat , anjalizi , faransiun , earabiun , alsharikat almisriat alealamiat lilnashr luanujihan , 1995.

    1. عبد العزيز، زينب– لعبة الفن الحديث بين الصهيونية-  الماسونية وأمريکا – مکتبة الأنجلوا المصرية 2002م.

    3. eabd aleaziz , zynb- luebat alfini alhadith bayn alsahyunit- almaswniat wa'amrika - maktabat al'unjuluu almisriat 2002 m.

    1. خشبة، سامي: مصطلحات فکرية ، المکتبة الأکاديمية ، 1994 .

    4. khshbt , sami: mustalahat fikriat , almaktabat al'akadimiat , 1994.

    1. ريد، هربرت: معني الفن ، ترجمة خشبة ، مراجعة مصطفي حبيب ، الهيئة المصرية العامة للکتاب ، 1998.

    5. rid , harbart: maeniu alfan , tarjamat khshbt , murajaeat mastafiun habib , alhayyat aleamat lilkitab , 1998.

    1. ريد، هربرت - الفن اليوم- مدخل إلي نظرية التصوير والنحت المعاصرين- ترجمة محمد فتحي- جرجس عبدة – دار المعارف 1981.

    6. rid , haraburt - alfan alyawma- madkhal 'iilaya nazariat altaswir walnaht almueasirina- tarjamat muhamad fatahy- jarjs eibdat - dar almaearif 1981.

     

    الرسايل العلمية :

    1. حسانين، أشرف محمد: التجريدية التعبيرية کمدخل لاستحداث أعمال تصويرية من خلال توظيف الخامات لدي طلاب کلية التربية الفنية"- رسالة ماجستير - کلية التربية الفنية – 2003م

    1. hassanin , 'ashraf mhmd: altajridiat altaebiriat kamidkhal liaistihdath 'aemal taswiriat min tawzif alkhamat ladaa tullab kuliyat altarbiat alfaniyat - risalat majstyr - kuliyat altarbiat alfaniyat - 2003 m

    1. مرقص، بهاء عشم: النزعة الإنسانية في التعبيرية التجريدية وإمکانية الاستفادة منها في أساليب التصوير بالمرحلة الإعدادية - رسالة ماجستير - کلية التربية الفنية – 1973م

    2. marqas ,' eshm: alnuzeat al'iinsaniat fi altaebiriat altajridiat wa'iihsa' minha fi altaswir bialmarhalat al'iiedadiat - risalat majstyr - kuliyat altarbiat alfaniyat - 1973 m

    1. الغرباوي، جمال الدين عبد الغفار: أثر التعبيرية الجديدة على التصوير المصري المعاصر ، رسالة ماجستير – کلية الفنون الجميلة – 2001م

    3. algharbawiu , jamal aldiyn eabd alghafar: 'athar altaebiriat aljadidat ealaa altaswir almisrii almueasir , risalat majstir - kuliyat alfunun aljamilat - 2001 m

    1. مرعى، رضا محمود: التعبيرية التجريدية في مصر کمدخل تجريب لإثراء التصوير المعاصر ، رسالة دکتوراه ، کلية التربية الفنية ، جامعة حلوان ، 1999 .

    4. mareaa , ridaan mhmwd: altaebiriat altajridiat fi misr kamadkhal tajrib li'iithra' altaswir almueasir , risalat dukturah , kuliyat altarbiat alfaniyat , jamieat hilwan , 1999.

    1. واسيلي، سمير لطيف: التعبيرية في التصوير المصري المعاصر "- رسالة ماجستير – کلية الفنون الجميلة – 1988م

    5. wasili , samir ltyf: altaebiriat fi altaswir almisrii almueasir "- risalat majstir - kuliyat alfunun aljamilat - 1988 m

    1. السکى، صفاء محمد طغيان - التلقائية فى التصوير الحديث والمعاصر کمدخل لإثراء التعبير الفنى لدىتلاميذ المرحلة الاعدادية– رسالة ماجستير – کلية التربية الفنية – جامعة حلوان 2004 .                                                                               

    6. alsukaa , safa' muhamad taghayan - altaswir fa alhadith walmaeasir kamadkhal li'iithra' altaebir alfunaa ladaa talamidh almarhalat alaiedadiat - risalat majstir - kuliyat altarbiat alfaniyat - jamieat hilwan 2004.           

    1. رفلة، عنايات يوسف - أثر ديناميکية العصر الحديث علي الفن التشکيلي وعلاقتها بالأزياء الحديثة واستخدامها في مجل التربية الفنية – ماجستير- المعهد العالي للتربية الفنية 1971.

    7. riflat , eanayat yusif - 'athar dinamikiun hadith alfani altashkilii waealaqatuha bial'azya' alhadithat fi majali altarbiat alfaniyat - almaehad aleali liltarbiat alfaniyat 1971.

    1. سالم، کاميليا أمين محمد– إعداد برنامج فيديو تعليمى للرسم بالأصبع لطفل مرحلة الرياض– رسالة دکتوراه – کلية التربية الفنية – جامعة حلوان 1993 .

    8. salim , kamiliaa 'amin muhmad- 'iiedad barnamaj fidyu taelim lilrasm bial'asbae litafl marhalat alriyad - risalat dukturah - kuliyat altarbiat alfaniyat - jamieat hilwan 1993.

    1. أمين، منى شمس الدين محمد - صياغات تشکيلية مبتکرة بأسلوب البرم والاستنسل مستوحاه من التجريدية التعبيرية –رسالة دکتوراة – کلية التربية الفنية – جامعة حلوان 2007 .

    9. 'amin , munaa shams aldiyn muhamad - siaghat tashkiliatan jadhdhabatan bi'uslub albarm walaistinsal mustawhah min altajridiat altaebiriat -rsaalat dukturat - kuliyat altarbiat alfaniyat - jamieat hilwan 2007.

    1. محيط الفنون : الفنون التشکيلية ، الفن الحديث القرن العشرين ، رمسيس يونان ، دار المعارف ، 1970 .

    10. muhit alfnwn: alfunun altashkiliat , alfini alhadith alqarn aleishrin , ramsis yunan , dar almaearif , 1970.

    1. هيکل، محمد أبو المعاطي: دراسة مقارنة للشکل والمحتوى في التصوير القديم والحديث وارتباطهما بالتربية الفنية ، رسالة ماجستير ، کلية التربية الفنية ، جامعة حلوان ، 1977

    11. haykal , muhamad 'abu almeaty: dirasat mqarnt lilshakl walmurakibat fi altaswir alqadim walhadith wairtibatihima bialtarbiat alfaniyat , risalat majstir , kuliyat altarbiat alfaniyat , jamieatan hulwan , 1977

    1. عبد الحليم، نوال محمد– الديناميکية في الفن وأثرها في تدريس الفنون- رسالة ماجستير – المعهد العالي للتربية الفنية 1972.

    12. eabd alhalim , nual muhamad aldiyn aldiynamiki fi alfan wa'athariha fi tadris alfunun - risalat majstayr - almaehad aleali liltarbiat alfaniyat 1972.

    1. نبيل، هبة الله: المحتوي التعبيري في أعمال الحرفيين في التصوير المعاصر- رسالة ماجستير – کلية التربية الفنية جامعة حلوان- 2005.

    13. nabil , hibat allh: almuhtawii altaebirii fi 'aemal alharfiayn fi altaswir almeasr- risalat majstir - kuliyat altarbiat alfaniyat jamieat halwan- 2005.

      المراجع الإنجليزية :

    1. The oxford – Dictionary of art , Ian chivers  harold Osborne , dennis farr , 1988, new york , p. 4, 5.
    2. Gardnar’s art , The Age, Eleven , the diton , 2001 , p. 1079.