Arabic letters as a formative element in contemporary murals in the Arab world and their role in preserving heritage and identity

Document Type : Original Article

Author

Painting department, faculty of fine arts, Alexandria university

Abstract

Arabic calligraphy has always been one of the most important elements of plastic art creativity in the various types of visual arts. The Arabic letters are in themselves a plastic creation, and it has its philosophy, organic rhythms and meanings, and is distinguished by its versatility in formation and the possibility of formulating it in multiple ways, allowing the artist to express movement and mass according to aesthetic systems.
This research is concerned with emphasizing the value of Arabic letters as an Arab cultural heritage that should be preserved, developed and employed in the fields of plastic arts design in general and in the art of mural painting in particular. As the art of mural painting is one of the oldest visual arts that record and reflect the features and aspects of the life of human societies throughout history. Mural painting is distinguished in our time as an exit to art outside the boundaries of exhibitions and museums in a way that makes it more related to the recipient audience, which puts on the wall photographer a greater challenge, which is to improve the artistic sense of the recipient and preserving heritage and enhancing identity.
This research deals with the study of forming with Arabic letters in contemporary murals in some countries of the Arab world such as Saudi Arabia, the Emirates, Qatar, Bahrain, Egypt, Tunisia, Morocco. Which were implemented with different techniques of mural painting techniques such as: mosaic - painting on ceramic tiles - modern colors. And which took place with the support of the ministries of culture, Arab universities, and civic cultural and artistic institutions in an effort to preserve heritage and identity.
Some of those murals relied on employing letters as an element of the composition of the mural in a legible manner according to the rules of writing, but most contemporary murals in the Arab world that relied on calligraphy were not related to the linguistic content, meaning that they were illegible to emphasize the potential of Arabic letters and their ability to renew and keep pace Global modernity in mural painting.

Keywords

Main Subjects


المراجع
(1)  عبد الحى،جمال ، الفنون البصرية ودورها فى الحفاظ على الثقافة والهوية. مصر، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، العدد 12 الجزء الثانى، 2018.
Abd el hai, gamal,alfnon albasaryah w dawraha fi al hefaz ala ahthakafa w alhaweyah.Mesr, magalt al emara w alfnon w aloloom al ensanyah, aladad 12,2018
(2)  فتح الله، محمد حازم و محمود، فريد محمود و الفخرانى، يارا مصطفى، معالجة عضوية لتجريدية الحرف العربى (رؤية تشکيلية معاصرة). مصر، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، المجلد الخامس، العدد 21، 2020.
Fath allah,Mohamed hazem,,w mahmod farid, w alfakharani,yara mostsfa, loalaga odweya letagridyt al harf al arabi(royaa tashkilia moasra) Mesr, magalt al emara w alfnon w aloloom al ensanyah, aladad21, 2020.
(3)  فودة، نهى حسين أحمد حسنى، القيم التشکيلية والتعبيرية للخط العربى المعاصر وأثرها على تصميم الحلى، مجلة إمسيا العدد 14، 2018.
Foda,noha Hussein ahmed, al keyam al tashkilya w alta3byrya llkhat al3arabi almo3aser w atharaha ala tasmeem al holy, magalet emsia,al 3adad14,2018.
(4)  هلال، نرمين أحمد صبرى، فن الکاليجرافيتى calligraffiti و دوره فى إضفاء الهوية للتصميم الداخلى والأثاث المعاصر. مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، العدد 14، 2019.
Helal,nermin ahmed sabry,fan al calligraffiti w dawroh fi edfaa al haweyah,lltasmeem al dakheli w al athath al moaser, magalt al emara w alfnon w aloloom al ensanyah, aladad 14,2019.
(5)  عبد الرحيم، خلف عبد الرحيم، المقومات الفنية والجمالية وتطورها فى فن الخط العربى، مصر، مجلة مرکز الدراسات البردية والنقوش، جامعة عين شمس، العدد 24، 2007.
Abd alraheem,khalaf abd alraheem,almokawmat al fanyah w algamaliah w tatawrha fi al khat al arabi, Mesr,magalt markaz aldrasat albardyah w alnokosh,game3at 3een shams, al3adad 24,2007.
(6)  زکريا، فادية محمد هشام، جماليات الخط العربى بين الأصالة والمعاصرة وتطبيقاته فى النسيج، مصر، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، العدد 5، 2017.
Zakaria,fadya Mohamed hesham, gamalyat al khat al arabi bayn al asala w almo3asra w tatbikatoh fi al naseeg, Mesr, magalt al emara w alfnon w aloloom al ensanyah, aladad 5,2017.
(7)  البقمى، عائشة عياد عيد، الحرف العربى کمصدر فنى فى التصوير الجدارى السعودى، مجلة التربية، جامعة الأزهر کلية التربية، العدد 170 الجزء الثانى، 2016.
Albakmi, 3aesha 3ayad 3eed, alharf al arabi kamasdar fanni fi al tasweer al gdary al se3odi, magalet al tarbya, game3at al azhar, al 3adad 170,al goz2 al thani, 2016.
 
المواقع الإلکترونية: تاريخ الزيارة (يناير 2021)
20 جدارية تحول شوارع أبها الى لوحات فنية، أحمد آل شاطر، 2016 ، الفقرة 1
جدارية للخط العربى فى رجال المع، على يافع، 2018، الفقرة 1
(10)           https://www.albawabhnews.com/3552219
فرنسى يطور برج المياه بالرياض بالتعاون مع الثقافة السعودية، ريم مختار، 2019، الفقرة 2،3. 
فعالية(جداريات الخط العربى) تحلق فى ثلاث مدن سعودية، شروق هشام، 2020، الفقرة 1،5.
مدن سعودية تحول شوارعها ميادين مفتوحة لعشاق الخط العربى، نورة النعيمى، 2020، الفقرة 5.
أولى جداريات الخط العربى فى الخبر..من ثقافة الغوص والبحر، ايمان الخطاف، 2020، الفقرة 1.       
جدة، جداريات لـ(الجرافيتى) و(فى عيون الناس)، بدون اسم، 2020، الفقرة 1،2
تجميل الأنفاق برسم جداريات الفن الجرافيتى، محمد الحيدر، 2020، فقرة 1،3.
(16)           https://diaallam.com/en/home
الموقع الالکترونى الخاص بالفنان ضياء علام.
تدشين جدارية قصيدة (صانعة الرجال) المهداه من محمد بن راشد لـ(ام الامارات)، عبير يونس، 2018، فقرة 1،3.
متحف دبى الفنى، بدون اسم، 2016، الفقرة 1.
(19)           https://inkman-art.com/projects
الموقع الالکترونى الخاص بالفنان Inkman
الموقع الالکترونى الخاص بالفنان فنسنت عبادى حافظ
فنانون عالميون يبدعون جداريات مستلهمة من تاريخ الامارات، بدون اسم، 2017، الفقرة 6.
جداريات عجمان تبرز تاريخ الامارة العريق، بدون اسم، 2017، الفقرة 7.
mural graffiti art-manifestations، بدون اسم، 2017، الفقرة 2،3.
الصفحة الخاصة بالفنان فنسنت عبادى حافظ (zepha) على facebook
الانتهاء من جدارية حروف على شارع الجنبية، محرر الشئون المحلية، 2017، فقرة 1،8.  
(26)           https://artsgulf.com/115931.html
المياسة تزور مشروع جداريات انفاق (سلوى) فى قطر، بدون اسم، 2013، الفقرة 5.
(27)              https://shabab.imamhussain.org/wash/1666
أنامل شبابية ابدعت برسم جدارية شملت اسماء شهداء انتفاضة 25 تشرين، بدون اسم، 2020، الفقرة 1.
(28)           https://elseed-art.com/projects
الموقع الالکترونى الخاص بالفنان El seed
تنفيذ فعاليات مشروع (المدن الملونة) بميدان الساعة بدمياط، سلمى سيد حسن، 2019، الفقرة 1،2.
(30)           https://albawabhnews.com/3769265
الفن حياة، 46 فنانا عالميا يحولون بحيرة البرلس الى لوحة ساحرة، احمد عشرى، 2019، الفقرة 1،2.
(31)           https://www.elfagr.com/3508640
بالفرشة والالوان.. شباب (تيجى نلونها) ترسم البهجة فى نفق الجيزة، زينب عطا، 2019، فقرة 1،2.
صندوق الامم المتحدة للسکان يشرح رسالته بجدارية فنية فى مرسى مطروح، أحمد نفادى، 2019، الفقرة 1،2.
جدارية عملاقة بالقيروان، بدون اسم، 2011، الفقرة 2.
الصفحة الرسمية لوزارة الشئون الثقافية بتونس، موقع facebook ، 2019، الفقرة 1.