Utilizing the Design Formulas of the Kuwaiti Sadu in Contemporary Artwork and Designs of the Sadu

Document Type : Original Article

Author

Ph.D. and technical training- Ministry of Education-State of Kuwait

Abstract

Heritage is the life of the people in both its material and intangible parts, for the intangible heritage is one that reflects the people's knowledge, wisdom of the people and their perception of the world and the environment around them, which is known as folklore, and this concerns a specific sector of traditional or popular culture ... and Kuwaiti folklore, like the rest of the Arab peoples' heritage, reflects a lot of The people's life, ideas, feelings, needs, concerns and hopes, and its fundamentals agree with the heritage of the Arab nation throughout the Arab world, as it is the heritage of one nation, and its manifestations vary due to the environment and geographical location, but this heritage meets in the end within the framework of a common culture and similar beliefs, so far. Kuwait was distinguished by the diversity of its culture, including beliefs, stories, and myths related to the people of the sea, the people of the city, the people of the desert, and the customs and traditions of the people that have been passed down through the generations, reflecting the nature of society. Applied arts and industries of cultural and historical value. And with the succession of generations and the challenges that the world is witnessing now through the openness of the world and overlapping Cultures "It is necessary to record the features and components of the primitive culture as it is a basic and essential part of Arab culture in a precise and accurate way that will preserve it for future generations, so that they get to know an important aspect of the national heritage that remains alive and influencing their lives and values despite all the changes that happen to it to preserve our identity, our traditions and our legacies." And preserving social cohesion to build an impenetrable dam capable of facing various changes. The national fabric of thought, action, and sincerity in affiliation is cohesive and inseparable, and folk arts grow with the growth of society itself and flourish with the effort of the new generation and remain in its growth and prosperity, preserving its roots.And popular textiles for any society bear artistic and social connotations, as they are an important element of civilization and a means of identifying the identity of society and its material and cultural development. It differs from one society to another according to different customs, traditions and the environment

Keywords

Main Subjects


  1. المراجع :

    1. کمال ، صفوت:1986 ، مدخل لدراسه الفولکلور الکويتي، وزاره الاعلام , ط3, الکويت.

    Kama,Safwt:1986,madghalledrasetelfelkolor el kuwaty,wzartelalam,th3, elkuwait.

    2. عابد الجابري، محمد: التراث والحداثة ، دراسات ومناقشات،مرکز دراسات الوحدة العربية،1986.

    Abdelgabry,Mohamed:el touras wael hdasa,derasat wamounkshat,markzdrasat el wehda el Arabia,1986.

    3. النبوي الشال ، محمود:مستقبل الفن الشعبي التشکيلي في مجتمع متغير،عن حلقة بحث الفلکلور والمجتمع.

    El nabouy el shal, Mahmoud: moustakbal el fan el shaby el tashkeley fy mogtama moutgherr, an hlaket bas el folkelor wa el mogtama.

    4. القحطاني،دليل: 1427هـ،السدو والحياکه التقليديه في المملکه العربيه السعوديه,دار الاثار والمتاحف.

    Elkahtany, dalel: 1427,el sadw wa el heyaka el takledya fy el mamlaka alarbia el soudia, dar el asar wa el matahef.

    1. حسني ابراهيم ، هديل : 1991 ، مداخل لتدريس الاشغال الفنية بالاستعانة بمکملات الزينة المصرية القديمة القائمة على توليف الخامات ، رسالة ماجستير غير منشورة، کلية التربية الفنية ، جامعة حلوان.

    Hosny ebrahem,hadeel: 1991,madakhel letadrees el ashghal el fanya belstana bmoukmlat el zena el masrya el kadema el kaema ala tawleef el ghamat, resale magesteer, gheer manshoura,kolyet el trbya el fanya, gamet helwan.

    6. فوزي عبد الله ، داليا : 1998 ، استلهام المفاهيم السيريالية کمدخل لابتکار مکملات الزينة، رسالة غير منشورة ، کلية التربية الفنية ، جامعة حلوان.

    Fawzy abd alaa, dalya: 1998,estlham el mfaheem elseryalya kmadghal lebtekar moukmlat el zena, resale gheer manshoura,kolyet el trbya el fanya, gamet helwan.

    7. علي بيومي ، صفاء : 2000 ، رؤية معاصرة لمکملات زينة مستوحاة من المدرسة البنائية لتنمية القدرة الابتکارية لدي طلاب کلية التربية الفنية ، رسالة ماجستير غير منشورة ، کلية التربية الفنية ، جامعة حلوان.

    Ali bayoumy, safa:2000, roya moasra lemokmlat zena mstwha men el mdrasa el benaeya ltnmyet el kodra el ebtkarya lda toula kolyet el trbya el fanya, resale magesteer, gheer manshoura, kolyet el trbya el fanya, gamet helwan.

    8. محمد أحمد ، سليم : 1997م، "المعطيات الجمالية والتشکيلية للخامات البيئية کمدخل لابتکار مشغولة فنية"، رسالة دکتوراه، کلية التربية الفنية، جامعة حلوان.

    MohamedAhmed, Selem:1997, elmoutayat el gmalya wael tshkelya llghmat el bueya kmadghal lebtekar mashghoula fnya, resale doctora, gheer manshoura, kolyet el trbya el fanya, gamet helwan.

    9. العدواني ، عبدالهادي : 1985، الموسوعة المختصرة لتاريخ الکويت. الطبعة الأولى، الکويت، مطابع المنار.

    El edwany,abd El hady: 1985, el mawsouha el moghtasra ltareekh elkuwait,el taba el oula, matab el manar.

    1. حسن الحمداني ، علي: 1994 ، الحرف اليدوية بين التاريخ والقانون في المجتمع الکويتي القديم من الفترة (1950-1896م). الطبعة الأولى، لندن، دار زيد للنشر.

    Hasan el hamdany,ali: 1994, El herf el yadwya ben el tareekh wa el kanoun fy el mougtama elkuwaty el kadeem man el fatra (1950- 1896),el matba el oula, london, dar zayed llnashr.

    1. المغربي،سلوى: 2006، الازياء الشعبيه النسائيه قديما في الکويت,مرکز البحوث والدراسات الکويتيه.

    El maghraby, salwa: 2006,elazyaa el shabya el nsaeya kademafy el Kuwait, markz el behous wa el drasat el kuwaitya.

    1. القرآن الکريم,سورة النحل ، اً ية 92 .

    El qouran el kareen, sourt el nahl, aya 92.

    1. ابوزيد ، احمد، 1987 : تراث الباديه مقدمه لدراسه الباديه في الکويت, جمعيه السدو الکويتيه,الکويت.

    Abou zayed,ahmed, 1987: touras el badya moukdma ledrat fy el Kuwait,gameyet el sadw el kuwtya, el Kuwait.

    1. صبره ، زينب ، 1999 : "المقومات النباتية التشکيلية في مشغولات المکرمية الحديثة"، مجلة الآداب والعلوم الإنسانية، العدد (33)، کلية الآداب، جامعة المنيا.

    Sabra, zainb, 1999: el mekoumat el nbatya el tashkelya fy mashghoula el makramya el hadeesa,megalet el adab wa el oloum el ensanya,el adad (33) , koulyet el adab, gamet el menya.

    1. القحطاني، دليل، 1427هـ : السدو والحياکه التقليديه في المملکه العربيه السعوديه,دار الاثار والمتاحف.

    El kahtany, dalel,1427: el sadw wa el heyaka el takladya fy el mmlaka el arabya el soudya, dar el asar wa el matahef.

    1. محمد کامل ، سعد : 1991، سمات الفخار والخزف الشعبي بالمملکه العربيه السعوديه واثرها في استحداث خزفيات معاصره,رساله ماجستير غير منشوره,کليه التربيه الفنيه,جامعه حلوان.

    Mohamed kaml,saad:1991, semat el fougjar wael ghazaf el shaby be el mmlka el arabya el soudya wa asarha fy esthdas ghzfyat mouasra, resale magesteer, gheer manshoura, kolyet el trbya el fanya, gamet helwan.

    1. ريد ، هربرت: 1969، معنى الفن ,ترجمه سامي خشبه ,دار القلم, القاهره.

    Red, Herbet: 1969, mana el fan, targamet samy kashba, dar el kalm,el kahra.

    1. الالفي ، ابوصالح: الفن الاسلامي،دار المعارف ,القاهره.

    El Alfy, Abou saleh: el fan El Eslamy, dar el maref,el kahra.

    1. بهنسي، عفيفي: 1978، جماليات الفن العربي,سلسله عالم المعرفه,الکويت.

    Bahnsy, afefy: 1978, gamalyat el fan el arby, slselt almel marfa, el Kuwait.

    1. الصالح ، طيبه : 2009، اسس تصميم الشکل في زخارف السدو کمصدر للتصميمات الزخرفيه,رساله ماجستير غير منشوره,کليه التربيه الفنيه,جامعه حلوان.

    El Saleh,tyba: 2009,asstasmeem el shakel fy zgharf el sadw kmasder lltasmemat el zoughroufya, resale magesteer, gheer manshoura, kolyet el trbya el fanya, gamet helwan.

    1. المناعي ، خوله: 2000، السدو في قطر القيم الفنيه والتقنيات التقليديه,مرکز التراث الشعبي,الدوحه.

    El manay, ghoula: 2000, El sadw fy katr el kyam el fanya wa el taknyat el takledya,markaz el touras el shaby, el douha.

    1. السويلم ، يحيي : 2009، معارض الربيع وبدايات التشغيل فى الکويت، المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب، الکويت.  

    El soulm, yhya: 2009, mard el raby wa bedayat el tashgheel fy el Kuwait,el magles el watany llskafa wa el fenoun wa el adab, el Kuwait.

    1. خليفة غراب وآخرون ، يوسف: 2003،  جماليات الزخارف الشعبية، دار الفکر العربي، القاهرة.

    Ghlefa ghourab wa aghroun, Youseef: 2003. Gamleeat el zgharf el shabya, dar el fekr el arby, el kahra.

    24. خزعل، حميد إسماعيل: 2002، التراث في الفن التشکيلي الکويتي، الکويت، المجلس الوطني للثقافة والفنون والفنون والآداب.

    Khazal, Hamed Esmail: 2002, El touras fy el fan El tashkely el kuwaity, El Kuwait, El magles El watany llskafa wa el fenoun wa elfenoun wa el adab.

    1. الصباح، ألطاف سالم العلي : 2000،  تقاليد – قراءات في الثقافة والفنون التقليدية الکويتية، الکويت ، مؤسسة فهد المرزوق الصحفية.

    El Sabah, Altaf Salem El Aly: 2002, takaled- keraat fy el skafa wa el fenoun el takledya el kuetya, el Kuwait, mouasset fahd el marzouky el shfya.

    1. کرايتن، رونا : 1989، السدو – الأساليب الفنية للحياکة البدوية ، ترجمة د.عزة عبد الحليم کرارة، الکويت، بيت السدو.

    Krarten, rowna: 1989, El sadw- el asaleb el fanya llhyaka el bdawya, targamet d.azza abd el halem krara, el Kuwait, byat el sadw.

     

    المراجع الإنجليزية :

    1. Alsabah, Altaf Salem Al- Ali : 2006, Ibiad, ornate tent Dividers and weavings of the Kuwait desert, Alsadu House, Kuwait, Al- Assriya printing press Bub. And dist. Co.
    2. Canavan, K.& Alnajadah, A.: 2011, The association between Bedouin Al- Sadu weaving and the camel, in the school of oriental & African studies (SOAS), London,  24-25 May.
    3. www.torkotek.com