Experimental approach using the collage art to empower the heritage of touristic advertisement

Document Type : Original Article

Authors

1 Faculty of applied arts - benha university

2 Faculty of applied arts benha university

Abstract

Arab societies face many challenges to root their Cultural Heritage that grants them a distinctive cultural identity, having regard for the heritage inventory of the Arab countries across the different ages which gives each Arab country its own character and identity. The Arab Republic of Egypt is characterized with many heritage sites represented in the districts of Old Cairo which is replete with heritage sites, that include but are not limited to Muizz Street, which is considered one of the most important historical streets in Old Cairo, as it includes many Antiquities like Bayt Al-Suhaymi, Beshtak Palace, and the Mosque of Sultan Al-Nasir Muhammad Ibn Qalawun. That makes it a fascinating tourist destination given the fragrance of history that it includes within. The Research Paper problem lies in how to employ the art of collage to enhance the competitiveness of the tourism advertising to revive the ancient heritage of Egypt to confront the traditional practices in the tourism advertisement, which in turn affects the process of attracting the tourists and the tourist attraction and the Tourism Sector in general. The Research Paper aims to revive the heritage of ancient Egypt by using the art of collage to enhance the competitiveness of tourism advertising and confront the tourism stagnation under the present conditions, and that contributes positively in the growth of the Tourism Sector in Egypt and contributes in accelerating development. The research followed the experimental approach through designing several advertising trials for the Egyptian Tourism advertising using the art of collage and submitting to a questionnaire to measure the effect of using the Collage technique as a practical entryway to produce effective tourism advertising ideas. The research reached several results and the most important among them is that the utilization of the art of Collage to revive the heritage of ancient Egypt reinforces the competitiveness of Tourism advertising. The demonstration of the ancient Egyptian heritage in a new form far from traditionalism stimulates the Tourist’s desire and curiosity to visit the Egyptian touristic sites, and furthermore the ability of Collage art to forming aesthetic dimensions to the touristic poster and accordingly capturing the Tourist’s interest.

Keywords


-  القندی، هیاء أحمد : التراث کهویة حضاریة لصیاغة تصمیمیة معاصرة، مجلة علوم وفنون، العدد الرابع، أکتوبر 2015م، ص178
1-Alqandiu , Hia' Ahmd: Alturath khwyt Hadariaa lisiaghat Tasmiimat Mueasirat , Majalat Eulum Wafunun , Aleadad Alrrabie , Uktubar 2015, P 178
2-  العویلی، أشرف السید : الفن الشعبی فی التصویر المصری المعاصر ومداخل استخدامه فی التربیة الفنیة، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة الفنیة، جامعة حلوان، 1991م، ص40
2- Aleuayli , Ashraf Alsyd: Alfan Alshaebi fi Altaswir Almisrii Almueasir Wamadakhil Istikhdamoh fi Altarbiat Alfaniya, Risalat Majstyr Ghyr Manshurat, Kuliyat Altarbiat Alfaniya, Jamieatan Hulwan , 1991, P 40
3-  الجابری، محمد عابد: التراث والحداثة دراسات ومناقشات، مرکز دراسات الوحدة العربیة، الطبعة الأولى، بیروت، یولیو1991م، ص 45
3- Aljabiriu , Muhamad Eabd: Alturath Walhadathat Dirasat Wamunaqashat , Markaz Dirasat Alwahdat Alearabia , Altubeat Aluwlaa , Bayrut , yuliu 1991, P 45
4- عواد، إسماعیل احمد – سمیر، علا محمد – محمد، شیماء عاطف : التفکیر العشوائی وأثره على الهویة المصریة فی التصمیم الداخلی المعاصر، مجلة العمارة والفنون، العدد12، أکتوبر، 2018م، ص 75
4- Ewad ,Ismaeil Ahmad - Samir , Ola Muhamad - Muhamad , Shyma Eatef: Altafkir Aleashwayiyu Wa Atharah Alaa Alhuiat Almisriat fi Altasmim Alddakhilii Almueasir , Majalat Aleamarat Walfunun , Aleadad 12 , 'uktubar , 2018, P 75
5- عباس، أحمد عبد العزیز : الهویة فی مقابل التغریب، المؤتمر العلمی السادس، کلیة التربیة الفنیة، 1997م
5- Abbas , Ahmad Abd Alezyz: Alhuiat fi Mqabl Altaghrib , Almutamar Aleilmiu Alssadis , Kuliyat Altarbiat Alfaniyat , 1997
6 - صادق، مروة أحمد : الوحدات الزجاجیة المجمعة کسمة لهویة مصریة معاصرة للواجهات المعماریة، بحث منشور، مجلة الفنون والعلوم التطبیقیة، کلیة الفنون التطبیقیة، جامعة دمیاط، 2016، ص 399
6 - Sadiq , Marwat Ahmd: Alwahadat Alzujajiat Almujamaeat Kasmat Lihuiat Misriat Mueasirat Lilwajihat Almuemaria, Bahath Manshur , Majalat Alfunun Waleulum Altatbiqiat , Kuliyat Alfunun Altatbiqiat , Jamieatan Dimiat , 2016, P 399
7-Bernardo F and Palma-Oliveira JM : Place identity: a central concept in understanding intergroup relationships in the urban context. In The Role of Place Identity in the Perception, Bentham, Danvers, MA, USA, 2012, P 35–46.
8 - کناعنة، شریف: دراسات فی الثقافة والتراث والهویة، المؤسسة الفلسطینیة لدراسة الدیمقراطیة، رام الله، فلسطین، 2011م، ص47
8 - Kanaeinat, Shryf: Dirasat fi Althaqafat Walturath Walhuiat, Almuasasat Alfilastiniat Lidirasat Alduymuqratiat, Ram Allah, Filastin, 2011, P 47
9- صادق، مروة أحمد : الوحدات الزجاجیة المجمعة کسمة لهویة مصریة معاصرة للواجهات المعماریة، بحث منشور، مجلة الفنون والعلوم التطبیقیة، کلیة الفنون التطبیقیة، جامعة دمیاط، 2016، ص401
9- Sadiq, Marwat Ahmad: Alwahadat Alzujajiat Almujamaeat Kasmat Lihuiat Misriat Mueasirat Lilwajihat Almuemaria, Bahath Manshur, Majalat Alfunun Waleulum Altatbiqiat , Kuliyat Alfunun Altatbiqiat, Jamieatan Dimiat, 2016, P 401
10 - العالم، محمود أمین : حضارة واحدة وثقافات متعددة، ندوة صراع الحضارات أم حوار الثقافات، القاهرة، مارس، 1997م
10 - Alealam, Mahmud Amin: Hadaratan Wahidatan Wathuqafat Mutaeadidat, Nadwat Sirae Alhadarat Am Hiwar Althuqafat, Alqahrt, Maris, 1997
13- http://www.shomosnews.com/%D8%A7%D9%84%D9%83%D9%88%D9%84%D8%A7
14- البرزنجی، آمال کمال حسن : الإعلان السیاحی وأثره فی نجاح النشاط السیاحی والفندقی فی المؤسسات السیاحیة، کلیة الإدارة والاقتصاد، الجامعة المستنصریة، قسم السیاحة وإدارة الفنادق، 2009م، ص86
14- Albirzunjiu, Amal Kamal Hasan: Alielan Alsiyahii Wa Atharah fi Najah Alnashat Alsiyahii Walfunduqii fi Almuasasat Alsiyahiat, Kuliyat Alidarat Walaiqtisad, Aljamieat Almustansiriat, Qism Alsiyahat Waidarat Alfanadiq, 2009, P 86
15- María Dolores, José Ramón Valero: Cuadernos de Turismo, Universidad de Alicante,2015, P 451  
16- الخضیری، محسن أحمد: التسویق السیاحی- مدخل اقتصادی متکامل، مکتبة مدبولی، 1989م، ص166-168
16- Alkhdyry, Muhsin Ahmad: Altaswiq Alsyahy- Madkhal Aiqtisadi Mutakamil , Maktabat Madbuli, 1989, P 166-168
17- Sharpley, Richard : Travel and Tourism, London, SAGE, 2006, P122
18- Petra Barisic, Zrinka Blazevic :  International Science Index, Economics and Management Engineering Vol:8, No:7, 2014, P2192-2193
20- عبد، إلهام صبحى : التداول فی فن الجرافیک ومخرجاته المعاصرة، کلیة الفنون الجمیلة، مجلة الأستاذ، العدد211، 2014م، ص 417-418
20- Eabd, Ilham Sobhie: Altadawol fi fin Aljarafik Wa Mukharajatih Almueasirat , Kuliyat Alfunun Aljamilat , Majalat alustaz, Aleadad 211 , 2014, P 417- 418
23-https://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D8%A9