E-Learning and sustainable development of the field of Apparel design in the knowledge economy

Document Type : Original Article

Author

Apparel Department ,Higher Institute of Applied Arts the 5th Settlement -New Cairo

Abstract

The knowledge economy is an economy with a special character derives its specificity from the role played by the economic growth and overall sustainable development, based on the basic tools of modern information and communication and techniques of technology, including "Internet", the basic pillars including investment in the human capital, research and development and continuing education , Where the applications of these tools and pillars have resulted in a qualitative leap in the educational process that contributes to the building and development of human resource "student" creative in many areas through the transformation of "orientation" towards E-learning as traditional education is no longer able To keep up with the age of knowledge.
The study examines how E-learning in the knowledge economy can achieve sustainable development in the field of apparel design, which can be considered the first engine for the apparel industry, which is one of the most important industries in achieving economic growth, which needs continuous development to keep abreast of global developments and changes in fashion trends. The highest level of productivity with the lowest rate of consumption of raw materials and auxiliary materials where the required quality of the final product must be obtained and maintained at the lowest economic costs to meet the needs of the current generations without prejudice to the needs of the Generations On the understanding that building and developing students' technical capacities is not an end in itself but an effective tool for achieving sustainable development goals.
In order to achieve this, the field of clothing design requires the use of a flexible and continuous educational system that offers students to develop their technical skills and help them to think and creativity, as the traditional methods and methods are no longer able to add new educational content provided to students, especially as we live today information age where the richness of knowledge and information flow, This has led to the introduction of educational mechanisms that support traditional education such as electronic education imposed by scientific and technological changes as a rich and fertile basic education environment that contributes to building the creative "student" resource, The religion of skilled "designer clothing" with high skills and abilities required by the new "knowledge economy economy" through the diversity of information, databases and communications technology and the multiplicity of forms of knowledge.

Keywords


  1. الأغا، صهیب کمال. "متطلبات التحول نحو الإقتصاد المعرفى من وجهة نظر القیادات الجامعیة فى فلسطین." مجلة جامعة فلسطین للأبحاث والدراسات ، العدد الخامس(2013) : ص45.

1. al'agha , shyb kamal. "mtutlabat altahawul nahw al'iiqtisad almaerfaa min wijhat nazar alqiadat aljamieiat fa filstin." majalat jamieatan filastin lil'abhath waldirasat , aleadad alkhamis (2013): s 45.

  1. بارشید ، عبدالله محمد . "مارسات أعضاء هیئة التدریس فى کلیة التربیة والآداب بجامعة بجامعة تبوک لأسالیب التفکیر الإبداعى من وجهة نظر طلابهم." مجلة کلیة التربیة ، جامعة الأزهر ،العدد 175 (2017) : ص287.
  2. البنا، محمد . الإقتصاد المعرفى وریادة الأعمال. طنطا ، مصر : دار عبید للنشر والتوزیع والطباعة ، 2018 .
2. barshid , eabdallah muhmid. "marathat 'aeda' hayyat altadris fi kuliyat altarbiat waladab bijamieat bijamieat tbwk li'asalib altafkir al'iibdaeaa min wijhat liltaearuf tilaabihim." majalat kuliyat altarbiat , jamieat al'azhar , aleadad 175 (2017): s287.

3. albana , muhmd. al'iiqtsad almaerafaa wariadat al'aemali. tantaan , masra: dar eubayd lilnashr waltawzie waltibaeat , 2018.

  1. بویحیاوى، صبرینة. "المعالم الأساسیة لمجتمع المعرفة فى ظل التنمیة المستدامة." مجلة المفکر ، العدد الحادى عشر(2014) : ص525 ، 530 .

4. buayahyawaa , sibrintu. "alimaealim al'asasiat limujtamae almaerifat fa zili altanmiat almustadamata". majalat almufakar , aleadad alhadaa eshr (2014) : s525 ,530 .

  1. جودة، عبد العزیز أحمد ، الخولى محمد ، المرداش ضحى ."أساسیات تصمیم الملابس." القاهرة :دار التوفیق النموذجیة للطباعة ، 2004م .
  2. جودة، عبد العزیز أحمد ، قرشى، وفاء عبد الراضى. "فن رسم الأزیاء والموضة." القاهرة : عبد العزیز أحمد جودة ، 2006 .
5. jawdat , eabd aleaziz 'ahmad , alkhawlaa muhamad , almirdash dahaa. "'asasiat tasmim almlabs." alqahrt: dar altawfiq alnamudhajiat liltibaeat , 2004 .

6. jawda , eabd aleaziz 'ahmad , qurshaa , wafa' eabd alrada. "fn rusim al'azya' walmudata." alqahrt: eabd aleaziz 'ahmad jawdat , 2006.

  1.  حجازى ، هیثم على . المنهجیة المتکاملة لإدارة المعرفة فى المنظمات. عمان ، الأردن : دار الرضوان للنشر والتوزیع ، 2014 .

7. hajazaa , haytham ealaa. almanhajiat almutakamalat li'iidarat almaerifat fa almunazamati. eamman , al'urduna: dar alradwan lilnashr waltawzie , 2014.

  1. خالد، زینب عاطف ، الشامى، إیناس عبد المعز. "مستوى الوعى بالتنمیة المستدامة وعلاقته بالتفکیر الناقد لدى طالبات کلیة الإقتصاد المنزلى جامعة الأزهر فى ضوء التخصص الدراسى." مجلة التصمیم الدولیة ، مجلد8 ،العدد3 (2018) : ص153 ، 154.

8. khalid , zaynab eatif , alshama ، 'iinas eabd almaez. "mstawaa alwaeaa bialtanmiat almustadamat waealaqatih bialtafkir alnaaqid ladaa talibat kuliyat al'iqtsad almanzalaa jamieat al'azhar fa daw' altakhasus aldurasaa." majalat altasmim alduwaliat , mujalad 8 , aleadad 3 (2018): s153 , 154.

  1. خبراء، مجموعة . دور الشراکة بین القطاعین العام والخاص فى تحقیق التنمیة المستدامة. القاهرة : المنظمة العربیة للتنمیة الإداریة ، 2011 .

9. khubara' , majmueat. dawr alshirakat bayn alqitaeayn aleami walkhasi fi altanmiat altanmiat almustadamata. alqahrt: almunazamat alearabiat liltanmiat al'iidariat , 2011.

  1. زمام، نور الدین ، سلیمانى، صباح ."تطور مفهوم التکنولوجیا وإستخداماته فى العملیة التعلیمیة." مجلة العلوم الإنسانیة والإجتماعیة ، العدد 11 (2013) : ص 170 .
  2. الزیودى ، ماجد محمد ."دور تکنولوجیا المعلومات والإتصالات لمشروع تطویر التعلیم نحو الإقتصاد المعرفى (ERFKE) فى تنمیة المهارات الحیاتیة لطلبة المدارس الحکومة الأردنیة." المجلة العربیة لتطویر التفوق، العدد 5 (2012) : ص88 .
  3. الطحان، جاسم محمد على. التعلیم الإلکترونى آفاق حدیثة لتطویر الأداء الإقتصادى. العین-الإمارات العربیة المتحدة : دار الکتاب الجامعى ، 2014 .
10. zimam , nur aldiyn , salimanaa , sabah. "ttawr mafhum altiknulujia wa'iistikhdamatih fa aleamaliat altaelimiati." majalat aleulum al'iinsaniat wal'iijtimaeiat , aleadad 11 (2013): s170.
11. alziuadaa , majid muhmd. "tkanulwjia almaelumat wal'iitsalat limashrue tatwir altaelim al'iiqtasadaa (ERFKE) fa tanmiat almiharat alhiatiat latalabat almadaris alhukumat al'urduniyata." almajalat alearabiat litatwir altafawuq , aleadad 5 (2012): s88.

12. altuhan , jasim muhamad ealaa. altaelim al'iilktrunaa afaq hadithat litatwir al'ada' al'iqtsada. aleyn-al'imarat alearabiat almthdt: dar alkitab aljamaeaa ، 2014.

  1. عبد العاطى، محمد الباتع محمد. تکنولوجیا التعلیم والمعلومات. الإسکندریة : دار الجامعة الجدیدة للنشر ،  2015 .

13. eabd aleataa , muhamad albatie muhamd. tiknulujia altaelim w almaelumati. al'iiskandariata: dar aljamieat aljadidat lilnashr , 2015.

  1. عطا الله ، محمود عاطف محمد . أثر توظیف المحاکاة الحاسوبیة والعروض التوضیحیة على تنمیة مهارات إستخدام شبکات الحاسوب لدى طالبات جامعة الأقصى . ماجستیر ، کلیة التربیة ، الجامعة الإسلامیة ، غزة ، 2015 .
  2. غزالى، عادل.  دور إدارة المعرفة فى الرفع من أداء التنظیم الصناعى الجزائر، دکتوراة ، کلیة العلوم الإنسانیة والإجتماعیة ، جامعة محمد لمین دباغین سطیف ، الجزائر ، 2016 .
14. eata allah , mahmud eatif muhmid. 'athara tawzif almuhakat alhasubiat waleurud altawdihiat ealaa tanmiat maharat 'iistikhdam shabakat alhasub ladaa talibat jamieat al'aqsaa. majstir , kuliyat altarbiat , aljamieat al'iislamiat , ghazat , 2015.

15. ghazalaa , eadil. dawr 'iidarat almaerifat fa alrafe min 'ada' altanzim alsanaeaa aljazayiri, dukturat, kuliyat aleulum al'iinsaniat wal'iijtimaeiati, jamieatan muhamad limayn dabaghin satif, aljazayir, 2016.

  1. فارس، نجلاء محمد ، إسماعیل، عبد الرؤوف محمد .التعلیم الإلکترونى مستحدثات فى النظریة والإستراتیجیة. القاهرة : عالم الکتب ، 2016 .

16. faris, nujala' muhmid, 'iismaeil, eabd alrawwf muhamad .altaelim al'iiliktrunaa mustahdathat fa alnazariat wal'iistratijiatu. alqahrt: ealam alkutub , 2016.

  1. یونس، ایناس حسنى ، فرفور، نهى توفیق. إنتاج وتصمیم الوسائل التعلیمیة. کفر الدوار، مصر: بستان المعرفة ، 2016 .

17. yunis , aynas husnaa , firufur , nahaa tawfiq. 'iintaj watasmim alwasayil altaelimiati. kafar aldawaar , musra: bustan almaerifat , 2016.