The effectiveness of the clothes and their role in the animation films

Document Type : Original Article

Authors

1 Apparel Department ,Higher Institute of Applied Arts the 5th Settlement -New Cairo

2 Higher Institute of Applied Arts - Department of Advertising

Abstract

Fashion designs are one of the important plastic elements that are part of the composition of the image in the animation films, and are part of the expression aesthetic and dramatic, because fashion design and colors, and the quality and contact them perform a number of functions that enhance the value of the role and charity and a new , The fashion in the art work are considered a historical reference, documentary or social, and they expresses the attachment of the animation character to the environment and history through actions that have been reworked in dramatic work that has certain dimensions and visions from the creative perspective of this dramatic formulation. Hence the clothes leave the viewer's first impression of identity Dramatic character "animation" ,,, Due to the clothes have many meanings, and content that both the fashion designer and the animation designer use to address the minds of viewers of different ages and to move their feelings in certain directions to merge with the dramatic work , In order to achieve the desired objectives of the design within the work of art "story" and to make the desired impact on the viewer, especially as animation films "Animation" is no longer limited to young people only, the development of technology used in the manufacture of these films in addition to the development of writing methods and creativity made Which has a huge impact and leave behind them, which led to a lot of viewers "individuals" on the different ages of this type of films, "animation films"
Therefore, the good preparation of animation characters in the animated film is one of the most important steps that depend on the cinematic art work, so the clothing should contain the story "film" on the characteristics of the art to be provided for it, so that imagination is realistic
Some believe that the "costume" worn by cartoon characters within animated films must be matched to each historical role that represents an era only? But the correctness here is the applicability of the "content form" argument.

Keywords


  1. ولا: المراجع العربیة:

    1. بخیت، آلاء محمد حسن إبراهیم. تصمیم الأزیاء وعلاقته بالعناصر الدرامیة فى الفیلم السینمائى. ماجستیر، کلیة الفنون التطبیقیة، جامعة حلوان، 2012.
    2. جودة، عبد العزیز أحمد، الخولى محمد، المرداش ضحى. أساسیات تصمیم الملابس. القاهرة: دار التوفیق النموذجیة للطباعة، 2004م.
    3. خذیری، لبنى. تأثیر التعرض للدراما التلفزیونیة الأجنبیة على إدراک الشباب الجزائری للواقع الإجتماعى. ماجستیر، کلیة العلوم الإنسانیة والإجتماعیة، جامعة العربى التبسى- تبسة، 2016.
    4. الشریف، دلال بنت عبد الله نامى. تکنولوجیا الضوء فى المنسوجات کمصدر للتصمیم على المانیکان. دکتوراه، کلیة التربیة للإقتصاد المنزلى، جامعة أم القرى، 2009.
    5. شلالى، نریمان. محتویات برامج الرسوم المتحرکة وأخطارها اللغویة والإجتماعیة والنفسیة على الأطفال. ماجستیر، کلیة الآداب واللغات، جامعة العربى التبسى –تبسة، 2017.
    6. شویط، عبد العزیز، کتاف، نادیة." المسرح وفن الأزیاء (تصمیم الملابس) بین الماضى التراثى والحاضر دراسة فى حواریة التمثیل والملابس والأقنعة وتداخلهما." مجلة العلامة، العدد الثانى (2016): ص 138.
    7. عبد التواب، خالد عبد الرازق." دراسة مسحیة عن الشخصیات المؤثرة فى مجلات وأفلام ومسلسلات الرسوم المتحرکة بالعالم العربى." مجلة العمارة والفنون، العدد 13 (2019): ص 119.
    8. عبد الحمید، رشا صلاح الدین. الأزیاء ودورها فى تأکید البعد الدرامى للشخصیة فى أفلام الرسوم المتحرکة الأمریکیة. ماجستیر، کلیة الفنون الجمیلة، جامعة حلوان، 2008.
    9. عبد العظیم، طاهر. مجال الإبداع فى تصمیم أزیاء شخصیات الفیلم التاریخى. دکتوراه، کلیة الفنون الجمیلة، جامعة حلوان، 2001.
    10. کمال الدین، محمد کرم. البعد الدرامى للضوء فى أفلام الرسوم المتحرکة. دکتوراه، کلیة الفنون الجمیلة، جامعة حلوان، 2018.
    11. کمال الدین، محمد کرم. تحقیق البعد الدرامى فى أفلام الرسوم المتحرکة. ماجستیر، کلیة الفنون الجمیلة، جامعة حلوان، 2014. 
    12.  محمد، محمد عبد الرحمن."تأثیرات إستخدام الکتلة واللون فى تصمیم الزی فى العروض المسرحیة العراقیة."  مجلة الأکادیمى، العدد 48 (2008): ص 78،85، 86،87.
    13. المصرى، عز الدین عطیة. الدراما التلفزیونیة مقوامتها وضوابطها الفنیة. ماجستیر، کلیة الآداب، الجامعة الإسلامیة غزة، 2010.
    14. مصیلحى، منى عز الدین. البعد الدرامى للأزیاء فى أفلام الرسوم المتحرکة. دکتوراه، کلیة الفنون الجمیلة، جامعة جنوب الوادى، 2011.
    15. المهندس، حسین حلمى. دراما الشاشة بین النظریة والتطبیق للسینما والتلفزیون. القاهرة: الهیئة العامة للکتاب، 1989.
    16.  ناجى، إیناس عبد على."دلالات اللون للزى فى العرض المسرحى العراقى." مجلة لارک للفلسفة واللسانیات والعلوم الاجتماعیة، العدد 32 (2019): ص 287.
    Bukhit, ala' muhamad hasan 'iibrahim. Tasmim al'azya' waealaqatih bialeanasir aldiramiat fa alfilm alsiynumayaa. Majstir, kuliyat alfunun altatbiqiat, jamieat hilwan, 2012.
    Jawdat, eabd aleaziz ‘ahmad, alkhawlaa muhamad, almirdash dahaa. Asasiat tasmim almlabs. Alqahrt: dar altawfiq alnamudhajiat liltibaeat, 2004.
    Khadhiriun, lubanaa. Tathir altaearud lildarama altilfizyuniat al'ajnabiat ealaa 'iidrak alshabab aljazayirii lilwaqie al'ijtmaea. Majstir, kuliyat aleulum al'iinsaniat wal’iijtimaeiat, jamieat aleurbaa altubsaa- tubsat, 2016.
    Alsharif, dilal bnt eubdallah namaa. Tiknulujia aldaw' fa almansujat kamusadar liltasmim ealaa almanikan. Dukturah, kuliyat altarbiat lil'iiqtisad almanzalaa, jamieat 'am alquraa ، 2009.
    Shlala, nriman. Muhtawiat baramij alrusum almutaharikat wa'akhtariha allughawiat wal'iijtimaeiat walnafsiat ealaa al'atfal. Majstyr, kuliyat aladab wallughat, jamieat aleurbaa altibsaa -tbasat, 2017
    Shawit, eabd aleaziz, kittaf, nady. "Almasrah wafan al'azya' (tsimim almlabs) bayn almaqal altarathaa walhadir dirasatan fi hawariat altamthil walmalabis walaisalat watadakhalihuma." majalat ealamat, aleadad alththanaa (2016): s 138
    Eabd altawaab, Khalid eabd alraaziq. "Draasat mashiat ean alshakhsiat almuatharat fi majalaat wa'aflam wamuslasalat alrusum almutaharikat bialealam aleurbaa." majalat aleamarat walfunun, aleadad 13 (2019): s 119.
    Eabd alhamid, rsha salah aldiyn. al'azya' wadawruha fa takid albued aldaramaa lilshakhsiat fa 'aflam alrusum almutaharikat al'amrikia. Majstir, kuliyat alfunun aljamilat, jamieat hilwan, 2008.
    Eabd aleazim, tahr. Majal al'iibdae fa tasmim 'azya' shakhsiat alfilm alttarikhaa. Dukturah, kuliyat alfunun aljamilat, jamieat hilwan, 2001.
    Kamal aldiyn, muhamad krm. Albued alduramaa lildaw' fa 'aflam alrusum almutaharikati. Dukturah, kuliyat alfunun aljamilat, jamieat hilwan, 2018.
    Kamal aldiyn, muhamad krm. Tahqiq albued alduramaa fa 'aflam alrusum almutaharikati. Majstir, kuliyat alfunun aljamilat, jamieat hilwan, 2014.
    Muhamad, muhamad eabd alrahmn. "Tathirat 'iirshadiat fi aleraq". Majalat al’akadimaa, aleadad 48 (2008): s 78, 85, 86, 87
    Almusraa, eiza aldiyn eatia. Aldrama almudii muqawaamataha wadawabituha alfaniati. Majsitayr, kuliyat aladab, aljamieat al’iislamiat, 2010.
    Musilhaa, munaa eaza aldiyn. Albued alduramaa lil'azya' fa 'aflam alrusum almutaharikiti. Dukturah, kuliyat alfunun aljamilat, jamieat janub alwadaa, 2011. 
    Almuhandis, Husayn hulamaa. Dirama alshaashat bayn alnazariat waltatbiq lilsiynama waltilfzywn. Alqahirata: alhayyat aleamat lilkitab, 1989.
    Najaa ، 'iinas eabd ealaa." dilalat allawn lilzaa fa aleard almusrahaa aleraqa." majalat larik lilfalsafat wallisaniaat waleulum alaijtimaeiat, aleadad 32 (2019): s 287.

    ثانیا: المراجع الأجنبیة:

    17. Danny, Peary. The screen Fantasies. Garden City, USA: Dolphin book, 2005.

    ثالثاً: مواقع الإنترنت:

    18. https://www.pinterest.com/pin/503136589616431117/(February2, 2019).