The Sociology of Culture through Social Networks Advertisement

Document Type : Original Article

Author

Lecturer at Advertising DepartmentHigher Institute of Applied Arts the 5th Settlement -New Cairo

Abstract

In recent years; the world has witnessed a major leap in social communication through virtual electronic reality which is capable of blending various cultures and removing social barriers via the multiple social communication websites which have immensely affected all societies.
Advertising on these social networks has become one of the most effective elements in pivotally changing social and human values of the society, due to its major educational role and wide influence that reach various segments of the society. The easiness of information and experience exchange through social networks has helped in increasing the cultural and intellectual share of the receiver via advertisement messages that convey positive values which contribute in guiding the behaviour of the society members.
Social networks advertisement provides two advertisement messages; the first is a direct message that promotes the advertised products and services, the second is an indirect message that convey multiple behaviours, values and life styles which form the positive content that a good advertisement seeks to promote and achieve in the society; making it an additional value to the advertisement.
On the other hand, culture is an integral part of the human civilization; human society doesn’t exist without culture and culture can’t exist without a human society; as the relation between both of them is controversial and reciprocal, from here comes the role of sociology of culture in the society, in terms of analysing the nature of relations and connections between the patterns of the cultural and intellectual production of the society; their mechanisms and interaction on all levels of the society members; and the social structure with all its aspects.
Therefore; there is a reciprocal effect between the sociology of culture and social networks advertisement; as each affects the other; and the effectiveness of an advertisement is no longer limited in its success in promoting the advertised products and services, but has become associated with its ability to influence the receiving audience; by what it can achieve in terms of altering the level of values, orientations and behaviours; by promoting cultural ideas and values.

Keywords


  • §      المراجع :

1. الحسن، عیسى محمود. الترویج التجاری للسلع والخدمات، الأردن: دار زهران للنشر والتوزیع، 2010.

- Alhasan ,eisa mahmoud . altarweg altojary lal salaa w alkhadamat, alardun: dar zahran lal nashr w altawzie , 2010.

2. إنغیلز، دیفید، هیوسون، جون، ترجمة: لما نصیر. مدخل إلى سوسیولوجیا الثقافة.، بیروت: المرکز العربی للأبحاث ودراسة السّیاسات بالدوحة ،2013.

- Inghilz, Difid , hiuson, june, tarjma : lamaa nsyr,.madkhal 'ilaa susiulujia althakafa . , birut: almarkaz alearaby lal abhath w dirasat alsyasat bel dawha,2013.

3. أحمد، می السید. دور إستراتیجیات التفکیر البصری فی صیاغة الرسائل الإعلانیة على شبکات التواصل الإجتماعی. رسالة ماجستیر، کلیة الفنون التطبیقیة، جامعة حلوان، 2017.

- Ahmad, may alsyd. dor iistratijiat altafkir albasry fi siaghat alrasayl alielania ala shabakat altawasol alegtimaey. risalat majstar, kuliyat alfunun altatbiqiat , jamieat hilwan , 2017.

4. الحکیم، فواز. سوسیولوجیا الإعلام الجماهیری. الأردن: دار أسامه للنشر والتوزیع، 2015.

- Alhakim, fawaz. susyulujya alielam aljamahiry . alurdun: dar 'osama lal nashr w altawzie , 2015 .

5. القاضی. منار محمد یحیی، القیم الإنسانیة کإستراتیجیة جدیدة للإقناع فی تصممیم الإعلان، رسالة دکتوراة، کلیة الفنون التطبیقیة، جامعة حلوان، 2018.

- Alkadi. manar mohamed yahya, alkiam alinsania k istratija jadida lal iknaa fi tasmem alielan, rsalat dktura, kuliyat alfunun altatbiqia, jamiat hilwan, 2018.

6. حمداوی، جمیل. الثقافة (مفاهیم ومقاربات)، المغرب: 2016.

- Hamdawy, jamil. althkafa (mfa? him w mukarabat), almghrb: 2016.

7. خلیفة، عبد اللطیف. سیکولوجیة القیم الإنسانیة. القاهرة: دار غریب للطباعة والنشر، 2012.

- khalifa, abd allatif. sykulujia alkyam alinsaniat. alqahira: dar gharib lal tabaa w alnashr, 2012.

8. عساس، کریمه. "إستخدامات الإعلانات الإلکترونیة فی تحفیز سلوک المستهلک". الجزائر: کلیة العلوم الإنسانیة والإجتماعیة، جامعة محمد خضیر، 2015: ص15.

-  Asas, karima. istkhdamat alielanat alilktrunia fi tahfiz suluk almustahlk, aljazaer: kuliyat alolum alinsania w lijtmaeia, jamieat muhamad khadir, 2015.

9. عماد، عبد الغنی. سوسولووجیا الثقافة (المفاهیم والإشکالیات من الحداثة إلى العولمة)، بیروت: مرکز دراسات الوحدة العربیة،2006.

-  Emad, abd alghany. susulujia althkafa (almfahim w alishkaliat min alhdatha elaa alawlimat) , .barut: markaz dirasat alwahda alarabia , 2006.

10. مرزوق، رواء یحیی. الفکرة الإعلانیة وتسویق القیم الإیجابیة. رسالة ماجستیر، کلیة الفنون التطبیقیة، جامعة حلوان، 2017.

-Marzuq, rawaa. alfikra alielania litaswiq alkym. risalat majstyr, kuliyat alfunun altatbiqia, jamieat hilwan, 2017.

11. شیبه، شدوان علی. الإعلان المدخل والنظریة. الإسکندریة: دار المعرفة الجامعیة للنشر، کلیة الأداب، جامعة الإسکندریة، 2011.

Shayba , shidwan ali. alielan almadkhal w alnazaria. aliskandaria: dar almaerifa aljamieia lilnashr , kuliyat aladab, jamieat aliskandaria , 2011.

12. لبیب، الطاهر. سوسیولوجیا الثقافة. تونس: مطبعة فضالة بالمحمدیة، دارنشرالملتقی ،2006.

Lbiyb, altahr. sykulujia althkaf. tuns: matbat fadala bel mohmady, dar nashr almltky, 2006.

13. 1-   الجندى، ریهام محمد فیهم. "توظیف فن الانفوجرافیک المتحرک فی الإعلان على مواقع التواصل الاجتماع" مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانیة العدد 14.

-       El gendi, Riham Mohamed Fahim. "Tawzeef Fn El anfografek El motharek Fe El aalan ala Mawkea El tawasol El Egtmaae" Magalet al Emara w al Fenoun w al Elom al Insania El adad 13