Positive space (A new perspective for the application of the optical illusion art in advertising design)

Document Type : Original Article

Authors

1 advertising department, faculty of applied arts, benha university

2 Advertising dept., Faculty of Applied Arts, Helwan Un., Giza, Egypt

3 Assistant Professor of Design, Department of Advertising, Faculty of Applied Arts, Helwan University

Abstract

The Optical Art, known as Op-Art, is one of the artistic movements that emerged in the late twentieth century. It is characterized by a purely visual relationship between the recipient and the artistic work. It aims to change the visual perception of the viewer through contrast or overlap of colors and shapes. The art movement had a scientific nature. In addition to being artistic, visual art artists combined the rules of mathematics, engineering, physiology and psychology, and created distinctive works of art based on visual deception and its impact on the eye of the recipient and the presence of depth, or a visual contradiction on the difference of visions of its artists.
The optical illusion art is one of the artistic trends that focused primarily on visual sensations and the effect it leaves in the eye of the recipient, This trend was based on the study of the results of the Gestalt theory, which stressed that "the sense of forms is through the logical system of the various images received by the senses and aware of them fully or partially by deleting and adding according to the nature of the field surrounding the work of art, Therefore, color, shape and space have a special nature in the process of perception.
Because the visual element plays an essential role in the advertising and for the visual art philosophy of artistic addition, Therefore, the researcher believes that the optical illusion art can be invested by employing the space positively in advertising to develop a new design vision that can be applied in the field of contemporary advertising directed to the Egyptian audience as well as the global audience based on the mental capacity of the audience has witnessed an unprecedented boom with the technological revolution, especially in the field of visual communication, The recipient is exposed to a variety of visual stimuli, which makes him qualified to absorb an advertisement in its design, idea or graphic processing on one of the art of optical illusion.

Keywords


  1. المراجع

    1. https://en.wikipedia.org/wiki/Negativespace (7-5-2019)
    2. https://www.fedex.com/en-us/home.html (10-5-2019)
    3. https://www.sitepoint.com/a-solid-understanding-of-negative-space/K'kijgrfeep

    (18-4-2019)

    1. Lee, Dong Hyun: Effective Use of Negative Space in Graphic Design, published master research, Fine Arts Program, College of Imaging Arts and Sciences, 2007, p.1,3
    2. Ballard, Glenn: POSITIVE VS NEGATIVE ITERATION IN DESIGN - published research, IGLC 8 conference, UK, 2000
    3. http://www.wabbaly.com/negative-space-in-advertising/ (20-5-2019)
    4. http://www.rayacorp.com/ar/ (29-6-2019)

    * الجشطلت کلمة ألمانیة لیس لها مرادف دقیق فی اللغات الأخرى ولکنها تعطى معنى الشکل أو الهیئة أو الترتیب والانتظام وحیث أن محور هذه النظریة یقوم على دراسة فلسفة الشکل فقد دعیت بالجشطلت.

    1. عدس، عبد الرحمن، قطامى، نایفة: مبادئ علم النفس، دار الفکر للطباعة والنشر، الأردن، 2002م، ص99

    Ads, Abd ElRahman, Katamy, Nayfa: Mbadea Elm Alnafs, Dar Elfekr Leltebaa wa Alnashr, AlOrdon, 2002, p.99

    1. Lee, Dong Hyun: op., p.11
    2. http://www.advertisingweek.com/360-old/article/-the-history-of-the-nbc-peacock
    3. کمال الدین، حنان عاطف: منظور جدید لفنون الخداع البصری فى تصمیم نوافذ العرض، رسالة دکتوراه غیر منشورة، قسم الإعلان، کلیة الفنون التطبیقیة، جامعة حلوان، 2016م، ص7

    Kamal ElDin, Hanan Atef: Manzor Gded Lefnon Elkhedaa Elbasary fe tasmem nawafez alard, Risalet doktorah ghyr manshura, Kesm alealan, kuliyat alfonon altatbekaya, gameat Helwan, 2016, p.7

    1. یس، أمیرة قدرى: فنون الخداع البصری فى تصمیم الإعلان، رسالة دکتوراه غیر منشورة، قسم الإعلان، کلیة الفنون التطبیقیة، جامعة حلوان، 2008م، ص6،5

    Yasin, Amira Kadry: Fnon Elkhedaa Elbasary fe tasmem alealan, Risalet doktorah ghyr manshura, Kesm Alealan, kuliyat alfonon altatbekaya, gameat Helwan, 2008, p.5,6

    1. البسیونى، محمود: الفن فى القرن العشرین، مکتبة الإسراء، الهیئة المصریة العامة للکتاب، 2002م، ص263

    Albasuony, Mahmod: Alfan fe Alkarn Aleshren, Maktabet AlEsraa - Alhayaa AlMesrya Alama lelktab, 2002, p.263

    14. طلعت، محمد شمس الدین: الخداع البصری کمدخل لتحقیق أبعادا جمالیة جدیدة للمشغولات الذهبیة، رسالة دکتوراه غیر منشورة، قسم الأشغال الفنیة، کلیة التربیة الفنیة، جامعة حلوان، 2000م، ص32

    Talat, Mahamad Shams ElDin: Elkhedaa Elbasary kamadkhal ltahkek abaad gamalya lelmashgholat alzahabya, Risalet doktorah ghyr manshura, Kesm alashghal alfanya, kuliyat altarbya alfanya, gameat Helwan, 2000, p.32

    1. https://www.wikiart.org/en/victor-vasarely/zebra-1937

    16. کمال الدین، حنان عاطف: مرجع سابق، ص13

    Kamal ElDin, Hanan Atef: Margee sabek, p.13

    17. یس، أمیرة قدرى: مرجع سابق، ص12

    Yasin, Amira Kadry: Margee sabek, p.12

    18. یوسف، سلیمان عبد الواحد: المرجع فى علم النفس المعرفى "العقل البشرى وتجهیز ومعالجة المعلومات"، دار الکتاب الحدیث، القاهرة، 2011م، ص135

    Yousef, Soliman Abd AlWahed: Almargea fe Elm Alnafs Almearefy "Alakl albashary wa taghez wa moalget almalomat", Dar alktab alhades, AlKahera, 2011, p.135

    19. أبو جلیل، محمد منصور، هیکل، إیهاب کمال وآخرون: سلوک المستهلک وإتخاذ القرارات الشرائیة "مدخل متکامل"، دار الحامد للنشر والتوزیع، عمان، 2013م، ص184

    Abo Galel, Mahamad Mansor, Hekal, Ehab Kamal wakharon: Slok al mostahlek wa etkhaz alkararat alsheraeya"Madkhal motkamel", Dar AlHamed lelnashr wa altawzea, Amman, 2013, p.184

    20. عبد الحمید، طلعت أسعد: التسویق الفعال، مکتبة الشقرى، لبنان، 1999م، ص112

    Abd ElHamid, Talat Asaad: Altaswek Alfaal, Maktabet Alshakry, Lebnan, 1999, p.112

    21. جمال الدین، نسرین عزت: جوانب معرفة التصمیم وتفعیل المفاهیم البنائیة الحدیثة فى إبداع القیم الجمالیة لتصمیم الإعلان المطبوع، رسالة دکتوراه غیر منشورة، قسم الإعلان، کلیة الفنون التطبیقیة، جامعة حلوان، 2008م، ص112

    Gamal ElDin, Nesrin Ezzat: Gawaneb mearefet altasmem wa tafeael al mafahem albenaeya alhadesa fe ebdaa alkeyam algamalya letasmem alealan almatboa, Risalet doktorah ghyr manshura, Kesm alealan, kuliyat alfonon altatbekaya, gameat Helwan, 2008, p.112

    22. کمال الدین، حنان عاطف: مرجع سابق، ص148،149

    Kamal ElDin, Hanan Atef: Margee sabek, p.148,149

    23. یوسف، سلیمان عبد الواحد: مرجع سابق، ص148

    Yousef, Soliman Abd AlWahed: Margee sabek, p.148

    24. صلاح، أشرف: الإعلان، دار غریب للطباعة والنشر والتوزیع، القاهرة، 2003م، ص7

    Salah, Ashraf: Alealan, Dar Ghareb leltbaa wa alnashr wa altawzea, AlKahera, 2003, p.7

    25. یس، أمیرة قدرى: مرجع سابق، ص90

    Yasin, Amira Kadry: Margee sabek, p.90

    1. عبد اللطیف، تامر. السعید، سمر هانی. فرماوى، ایمان محمد على " الابهار البصری فی تصمیم أسالیب العرض الاعلانیة "مجلة العمارة والفنون والعلوم الانسانیة العدد 18

    Abd El latef, Tamer. Elsaied, Samar Hany. Faramawy, Eman Mohamed Ali “El Ebhar ELbasary Fe Tasmeem Asalib El ard El ealanya” Magalet al Emara w al Fenoun w al Elom al Insania El adad 18

    1. أبو الغیط، الشیماء محمد سعید عبد الجواد."التصمیم کعامل تنموى للثقافة والفنون البصریة " مجلة العمارة والفنون والعلوم الانسانیة العدد 14

     

    Abo EL gheet, Elshaymaa Mohamed Saeid Abd El gawad “El tasmeem Kaamel Tanmawy Lelsakafa W El Fenoun El basarya” Magalet al Emara w al Fenoun w al Elom al Insania El adad 14

    1. https://www.adsoftheworld.com/media/print/injuctice_knife (10-5-2019)
      1. http://blog.fidmdigitalarts.com/blog/negative-space-logo-examples/ (10-5-2019)
      2. http://www.inspirefusion.com/pet-adoption-ads-using-optical-illusion-silhouette

    (7-5-2019)

    1. https://www.facebook.com/397921696921689/photos/2089540207759821/ (29-6-2019)
    2. https://mubi.com/notebook/posts/the-best-movie-posters-of-2015 (10-5-2019)