The Metaphysical Trend of Islamic Symbolism and Its Utilization in the Design of Printed Textile Pendants

Document Type : Original Article

Author

Lecturer at the Department of Textile Printing, Dyeing and Finishing - Higher Institute of Applied Arts, 5th assembly

Abstract

Islamic art is distinguished from other arts by being the most widespread art for the expansion of the Islamic empire that extended from China eastward to Spain westward. The Muslim artist discovered his own aesthetic principle, which transcends the visual world to an independent and regular world, taking the metaphysical trend of Islamic symbolism and placing it according to the justifications of pure aesthetic beauty with the aim of showing the beauty of creation and the divine power in it. It also sought for higher self-expression.

The Muslim artist built his metaphysical philosophy (thought) by sensing the constant existence of God and his certainty of His existence, which allowed the existence of a reciprocal relationship between him and the universe with all its wonders confirming the greatness of divine presence.

The history of art carries with it a reciprocal relationship between the symbolic and doctrinal thought. This relationship influenced the thought and conscience of the Muslim artist, which crystallized the link between symbolism in Islamic art and the content of metaphysical ideological thought.

Whereas printed textiles have an important role to play in enriching tourism facilities in various aspects, they affect the recipient and reflect the extent of culture of the community in which these facilities are found, which requires studying the design ideas and solutions stemming from the spirit and heart of the surrounding society to achieve design results that reflect the spirit, thought, culture and consciousness of Egyptian society. The metaphysical trend came to go beyond Islamic symbolism as a kind of improved perspective towards Islamic thought compared to what it currently suffers from in being described with terrorism and brutality.
Research Problem:
The research problem lies in the answer to the following question: Does the metaphysical trend of the Islamic symbol achieve aesthetic characteristics that can be used in the design of textile pendants?



Research Objectives:
 Derivation of symbolic indications of Islamic units and their implications.
 Utilization of Islamic symbolic formulas in the creative designs suitable for textile textiles.

Research Hypotheses:
1- Symbolic semantics of some Islamic units help to deepen the Islamic philosophy and improve the perspective towards Islamic art as a moral and spiritual art and is not intended for any materialistic aspects.
2- The Islamic symbolic formulas are considered to be the inspiration for the design ideas of printed textiles.

Research Limitations: Studying the metaphysical trend of some formulas of Islamic symbolism.

Keywords


المراجع العلمیة
أولاً: المراجع العربیة
1- عبد الکریم أحمد: النظم الإیقاعیة فى جمالیات الفن الإسلامى، الهیئة المصریة العامة للکتاب، 2012.
' abdelkarem, ahmad: alnozm al'iiqaeiat fi jamaliat alfan al’iislamy، alhayya almarya alamah lilkitab , 2012
2- الزغبى أنصاف کوثر: دراسات فى النسیج، دار الفکر العربى، القاهرة، 2005،
Alzoghby, 'ansaf kawthar dirasat fa alnaseg, dar alfikr aleurby, alqahera, 2005
3- کرم، أنطون غطاس: الرمزیة والأدب العربى الحدیث، بیروت، دار الکشاف، 1949
krm 'antun, ghatas; alramzya wal'adab aleurbye alhadith, bayrut, dar alkashaf, 1949
4- مونرو توماس: التطور فى الفنون – ترجمة محمد على أبو دره وآخرین -، القاهرة، الهیئة المصریة العامة للکتاب، 1972، جـ 2،
mwnrw, tumas altatawur fe alfunun - tarjamat muhamad a 'aly darh wakharin -, alqahera, alhayya almisria aleama lilkittab, 1972, j 2
5- الصفا، رسائل أخوان: الرسالة الثانیة، المجلد الأول، دار صادر بیروت، بدون سنة نشر.
alsfa, rasayil 'akhwan: alrisalat alththaniat, almujalid al’awal, dar sadir bayrut, bidun sanat nashr
6- إبراهیم، زکریا: فلسفة الفن فى الفکر المعاصر – دراسات جمالیة القاهرة – مکتبة مصر، 1966،
Ibrahym, zakariaaan: falsafet alfan fe alfikr almueasir - dirasat jamalyh, alqahrt - maktabat misr, 1966
7- القیس، سامر قحطان: الرمزیة فى الفن الإسلامى، الحلقة الثانیة، 24/7/2017.
Alqys, samir qahtan: alramyzya fi alfan alaslamy, alhalqt altana, 24/7/2017
8- بهنسی، عفیف: دراسات نظریة فى الفن العربى، القاهرة، المکتبة الثقافیة، الهیئة المصریة العامة للکتاب، 1974،
bahnasy, eafif: dirasat nazaryah fi alfan alarabi, alqahera, almaktabat althaqafia, alhayya alma almasria lilkitab, 1974
9- یوسف، علا أحمد: صیغ الرمز بین الفکر العقائدى والتعبیر الفنى فى التصویر،
yoesf, ola 'ahmad: siagh alramz bayn alfikr alaqayidy wa altaebir alfany fa altaswir
10- عون، فیصل برید: الفلسفة الإسلامیة فى المشرق، الهیئة المصریة العامة للکتاب، مکتبة الأسرة، 2016.
oan, faysal bareedl: alfalsafa al'iislamyah fa almashriq, alhayya almasreh aleama lilkittab, maktabat al’usra, 2016
11- الکحلاوى: الرمزیة والدلالة فى الفن والعمارة الإسلامیة – السیاسیة، 3/1/2016.
alkahalawy: alramzya wa aldalala fe alfan wa aleimara al'iislamia - alsiyasia, 3/1/2016
12- المصرى، متحف النسیج: وزارة الثقافة، المجلس الأعلى للآثار،
almasry, mathaf alnaseg: wizarat althaqafa, almgjlis al'aelaa lilathar
13- عبد الرحیم، مصطفى: ظاهرة التکرار فى الفنون الإسلامیة، الهیئة المصریة العامة للکتاب، 1997،
Abd alrehym, mustafa: zahirat altekrar fi alfunun al’iislamia, alhayya almasrya alama lilkitab, 1997.
14- غزوان، معتز عناد: الدلالة الفکریة والرمزیة للفن الإسلامیة فى التصمیم المعاصر، مجلة کلیة الآداب، العدد 101.
Ghazwan, moataez einnad: aldalalh alfikryah wa alramziaha lilfan al'iislamy fi altasmim almueasir, majalet kuliyat aladab, aladad 101.
15- فرحات، یوسف: الفلسفة الإسلامیة وإعلامها، ط1، 1986،
Farhat, yosif: alfallsafa, al aslamya wa 'iielamaha, t 1, 1986
16- مصطفى، أشرف کمال الدین: مفهوم البنائیة فى الصیاغات الهندسیة الإسلامیة کمدخل لإثراء الإمکانات التشکیلیة، رسالة ماجستیر، کلیة التربیة الفنیة، 2001،
Mustafaa, 'ashraf kamal aldiyn: mafhum albinayiya fi alsiyaghat alhandasia al'iislamia kamadkhal le asraa' al'imkanat altashkilia, risalat majstir, kuliyat altarbia alfaniya, 2001
17- حجاج، حسین محمد: المزج بین الطرق والأسالیب الطباعیة لابتکار معلقات بمسطحات کبیرة فى القطعة الواحدة، رسالة دکتوراه، کلیة الفنون التطبیقیة، جامعة حلوان، 1995،
hagag, hosseen muhamad: almazg bayn alturuq wal'asalib altibaeia liaibtikar muealaqat be mesahat kabera fi eketaa elwaheda, risalat dukturah, kuliyat alfunun altatbiqiat, jamieat hulwan, 1995
18- عبد العزیز، دالیا إبراهیم: الفکر المیتافیزیقى فى صیاغات العنصر الإنسانى کمدخل لتدریس تصمیم الملصق المعاصر، رسالة دکتوراه، کلیة التربیة الفنیة، جامعة حلوان، 2012،
Abdaleziz, dalia 'iibrahim: alfikr almitafiziqe fe siaghat al'onsor alensany kamadkhl litadris tasmim almolsiq almueasir, risalat dukturah, kuliyat altarbiat alfaniyat, jamieat hulwan, 2012
19- أحمد، سلوى شعبان: التصمیمات الإسلامیة وأسالیبها المطبوعة فى مصر والإفادة منها فى إعداد مُعلم التربیة الفنیة، رسالة دکتوراه، کلیة التربیة الفنیة، جامعة حلوان، 1978،
ahmad, salwaa shaeban: altasmimat al'aslamya wa'asalibaha almatboaa fi masr wal'iifada minha fe 'iiedad mualem altarbia alfaniya, risalat dukturah, kuliyat altarbiat alfaniyat, jamieat hulwan, 1978
20- النشار، عبد الرحمن: دراسة مقارنة بین الرمزیة فى التصویر ورسوم الأطفال، رسالة ماجستیر، کلیة التربیة الفنیة، 1972،
alnashar, abdalrhmn: dirasa moqarna bayn alrmzya fi altaswir waresom al’atfal, risalat majstir, kuliyat altarbia alfaniya, 1972.
21- عبد المجید، عصمت: القیم التشکیلیة للشکل الهندسى فى الفن الإسلامى والإستفادة منها فى تصمیم المعلقات النسجیة، رسالة دکتوراه، کلیة الفنون التطبیقیة، 1999،
ebdalmjyd, esmt: alqiam altashkilia lilshakl alhandse fa alfan al'iislamy wal'iistifada minha fa tasmim almoalaqat alnasgeya, risalat dukturah, kuliyat alfunun altatbiqiat, 1999
22- بنی هلال، سامر: المیتافیزیقا فی الفلسفه الاوربیه وموقف الاسلام منها- دار الامل -2015
Bane helal, samerel: el metafezeka fe elfalsafa elorobya we mwkef elaslam menha-dar elamal-
ثانیاً: المراجع الأجنبیة:
23-          www.blog.saeed.com sep-2018
24-          The philo.blogspot.com.eg sep-2018
25-          Cassiree (E), Essay on. Mars, New York,1954
26-          https; \www. mominoun.com sep-2018
28-          https\drasabrikhalil.word prees.com sep-2018-