Formal rhythm of Islamic mamluk motifs as a creative motivation for printed hanging textile

Document Type : Original Article

Author

Higher Institute of Applied Arts - Fifth Assembly

Abstract

Islamic arts have its distinguishable characteristics as the Islamic civilization started integrated and progressing inspired by the Islamic faith. It flourished, time after time and illuminated the whole world after eras of darkness. And when the Islamic culture reached its prosperous era, the features of the oriental Islamic art were defined. The Mamluk era is considered the golden age of the history of Islamic arts in Egypt. Up till now, the magnificent works of art in the museums around the world date back to the Mamluk era which proves the elegance of the artistic life and its progress in the Mamluk era. The formal rhythm values stemming from the Islamic Mamluk heritage represent a motive to the innovative designing. And in spite of the formal variation and the artistic enrichment of the Islamic Mamluk arts, they never received sufficient studies neither on terms of the artistic analysis nor on terms of benefiting from their ornaments and elements in a modern form in designing printed hanging textiles.
The research aims at studying the aesthetic and artistic values for the formal rhythm systems through studying selected patterns of Islamic Mamluk works of art to benefit from it, in order to create a modern designing vision suitable for designing printed hanging textiles to achieve the applied part of the research.
The research importance lies in benefiting from the aesthetic and rhythmic values stemming from the Islamic Mamluk arts and to be inspired by such heritage values as a source of innovative incentive based on originality, excellence and contemporary.
The research follows the historical methodology; through a historical study of Islamic Mamluk arts in Egypt, the analytical methodology; through studying and analyzing selected patterns of these arts, as well as the experimental methodology which deals with applied artistic experiments and innovative designings. From the above mentioned, we can deduce the following results; that the repetitive systems of the Islamic Mamluk arts have special rhythm that inspires the researcher with unique aesthetic and philosophical values, also that the study of the Islamic art in general and the Mamluk art in particular enriches the creative outcome that distinguishes our Arabic and Islamic world, the matter that yet requires further researches .

Keywords

Main Subjects


المراجع: أولاً: المراجع العربیة:
1- الباشا، حسن: دراسات فی طرز الخزف الإسلامی، الموسوعة. المجلد الثانی، القاهرة، بیروت , 1999م.
1- Elbasha,Hassan: drasat fi toroz elkhazf elislamy,elmosoaa، elmogald elthany، elcahra، bairot,1999.
2- الباشا، حسن: مدخل إلى الآثار الإسلامیة، دار النهضة العربیة، القاهرة , 1999م.
2- Elbasha,Hassan: madkhal ela elathar elislamya، dar elnahda elarabya، elcahra.1999.
3- الباشا، حسن: الفنون الإسلامیة، أصولها، مجالها، مداها، الموسوعة، المجلد الأول ,1999م.
3- Elbasha,Hassan: elfnon elislamya، osolha,magalha,mdaha, elmosoaa, elmogald elaol , 1999.
4- البسیونی، محمود: الفن والتربیة - دار المعارف - 1984م -ص 247.
4- Elbasune، mahmod: elfan w eltarbya,dar elmaraf , 1984.
5- رزق، عاصم محمد: معجم مصطلحات العمارة والفنون الإسلامیة – ط1- مکتبة مدبولی – القاهرة 2000م.
5- Rezk، Asem mohamed: moagam elamara w elfnon elislamya, t1,maktabet,madboly,elcahra , 2000.
6- سالم، عبد العزیز صلاح: الفنون الإسلامیة فی العصر الأیوبی، الجزء الثانی، القاهرة ,2000م.
6- Salem, abdel aziz salah: elfnon elislamya fi elasr elayobe, elgosa elthany, elcahra , 2000.
8- علام، نعمت: فنون الشرق الأوسط فی العصور الإسلامیة، القاهــرة، الطبعــة الخامســة، 1992م.
8- Alam، neamat: fnon elshark elaosat fi elosor elislamya, elcahra,eltabha elkhamsa , 1992.
9- غیطاس، محمد: الفنون الزخرفیة الإسلامیة بین الصناعة والفن، دراسة تطبیقیة على الخزف الإسلامی، مجلة کلیة الآداب، جامعة أسیوط، العدد 14 , ینایر 1994م، ص 260.
9- Ghetas، mohamed: elfnon elzokhrofya elislamya ben elsnaa w elfan، drasa tatbekya ala elkhazaf elislamy,megalt kolyat eladab, gamat easut, eladad 14 , ynayer 1994.
10- فاروق، أیمن: فن التصمیم فی الفنون التشکیلیة “، الناشر المؤلف، القاهرة، 2005 م.
10- Farok, ayman: fan eltasmem fi elfnon eltashkelya، elnasher elmoalef,elcahra,2005.
11-مجموعة مؤلفین: الفن المملوکى عظمة وسحر السلاطین، الدار المصریة اللبنانیة، القاهرة , 2008م.
11- Magmoat، moalefen: elfan elmamluky azama w sahr elsalaten، eldar elmasrya ellbnanya,elcahra, 2008.
12- مرزوق، محمد عبد العزیز: الفن الإسلامی، تاریخه، خصائصه، بغداد , 1965م، ص 103.
12- Marzok، mohamed abdel aziz: elfan elislamy، tarekho، khsaso، baghdad , 1965.
13- موسی، سلامة: تاریخ الفنون وأشهر الصور، وزارة الفنون والثقافة والتراث، قطر، مجلة الدوحة، العدد 91 ,مایو 2015م.
13- Mosa، salama: tarekh w ashhar elsor, wzart elfnon w elskafa w eltorath، katar, megalet eldoha , eladad 91 , mayo 2018  , 1984.
14- توفیق، عبلة کمال الدین. درغام، محمد السعید “تأثیر الهویة الثقافیة الاسلامیة علی الفنون الاوروبیة” مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانیة العدد 9.
Tawfeeq, Abla kamal el din. Dorgham, Mohamed el said. “Taseer el hawya el saqafya el eslamya ala el fenon el orobya” Magalet al Emara w al Fenoun w al Elom al Insania El adad 9
15- حسین، هبة مصطفى. أحمد؛ طارق عبد الرحمن.  نعمان، سالى سعید. “النظم التصمیمیة للخداع البصری مصدرا لابتکار تصمیمات أقمشة المفروشات المطبوعة” مجلة العمارة و الفنون و العلوم الإنسانیة العدد 11 الجزء 1
Hussein, Heba Mostafa. Ahmed, Tareq Abd el Rahman. Noaman, saly said. “el Nozom el tasmimya ll khedaa el basary masdar lebtekar tasmimat aqmeshet el mafroshat el matbo3a” Magalet al Emara w al Fenoun w al Elom al Insania El adad 11 el goza 1
ثانیاً: المراجع الأجنبیة
14-H-ElBasha, Mmluk Art Facts at Cairo Museum revealing Chinese Influences, Encyclopedia of Islamic Architecture, Arts and Archeology,vol.2,1999.
15-https://www.metmuseum.org/toah/hd/maml/hd_maml.htm (2019)
16-https://www.christies.com/art-of-the-islamic-27595.aspx?saletitle= (2019)
17-https://www.christies.com/lotfinder/Lot/a-group-of-four-mamluk-hexagonal-pottery-6133089-details.aspx (2019)