Coptic stone carven between analysis and experimentation

Document Type : Original Article

Authors

1 Lecturer at the Department of Textile Printing, Dyeing and Finishing - Higher Institute of Applied Arts, 5th assembly

2 Professor of design at Printing, dyeing and finishing department - Faculty of applied arts – Helwanuniversity

3 Freelance designer Printing, dyeing and finishing department, High institute of applied arts, fifth settlement, Egypt

Abstract

Every nation that has its own role in creating a civilization has a special journey through deferent ages, which reflect its inelegance, Its originality and the spark of his civilization. we can see that the grand journey of Egypt represented in its Arts! Since the distant ages, Egypt formulated its art of beliefs, its feelings and impressions of life on its territory.
During the Egyptian journey through different ages, Egypt did not abandon its original expression during its ancient Egyptian, Coptic, and Islamic age ... the history has glimpses of the people in which they re-meet with the world of shapes and colors in works characterized by freedom and starting.
Coptic art is one of the original methods that link the Egyptian and human heritage, it’s the link between the ancient Egyptian and Islamic civilization. the Coptic art also represents art that has its own character with its roots in the Egyptian Art and heritage. the Coptic art came from the people and for the people, so it takes a special character different from the previous arts. Coptic art characterized by its objectivity, the Coptic art was caring about the object of the thing to meet the main purpose of this Art. Coptic art keeps pace with the new vision and religion expressing the people’s culture that has many civilization roots. Coptic art maintains ancient patterns and symbols of pagan elements after purification it and uses it in a Christian way. Initially, it was merely signals aimed at education, then turned into signals with deep concepts and sublime symbols, and was far from simulating nature.
The art of Stone Carvings & Sculptures has been credited with showing the origins and distinctiveness of Coptic art, and clearly demonstrates that it is an independent art and not a local folk school. In particular, Coptic art has its own Religious, ideological, and sectarian background with an expression of a lot of emotions the thing that made him an independent art. we can see that the Coptic stone carven contains a lot of symbols, elements, vocabulary and units that allow us to study them aesthetically, morphologically and technically to benefit from them in the printing 3D designs on women's fabrics.

Keywords

Main Subjects


المراجع:
1)     https://www.almaany.com.
2)     www.almougem.com.
3)     الوسیط، المعجم: مکتبة الشروق الدولیة، المجل الأول، 2004م.
Al waseet, al Mougam: maktabat al shorouk al dawlia, al mogalad al awal, 2004.
4)     محمد برکات حکمت، التذوق وتاریخ الفنون (جمالیات الفنون القبطیة)، عالم الکتب،2008م.
  Mohammed Barakat, Hekmat , : Al tazawok , tarekh al fonon (gmaliat al fnon al kebtia) , uhglhg;otob , 2008.
6)     أحمد جودة، عبد العزیز: دراسات فی تاریخ الفنون، دار الکتب،2007م.
Ahmed Goda, Abd Al Aziz: Derasatfetarekh al fonon, dar al kotob, 2007.
7)     فریستون، جورج: الرموز المسیحیة وجلالاتها، ترجمة یعقوب جرجس، القاهرة، 1964م.
Fregiston, George: al romoz al masehia w glalatha, targametYakobGergis, Al Kahera, 1964.
8)     السید، أفکار: الزخرفة النباتیة فی الفن القبطی وتطویرها على الأقمشة الحریریة، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة الفنون التطبیقیة، جامعة حلوان،1974م.
Al Sayed, Afkar: al zakhrafa al nabatiafe al fan al kebty w tatwerhaala al akmesha al hareria, resalamagesterghermanshora, kolya al fnon al tatbekya, gamaahelwan, 1974.
9)     أحمد حسین، نادیة: السمات الشعبیة الفنیة فی منتجات خزفیة قومیة الطابع، رسالة دکتواره غیر منشورة، کلیة الفنون الجمیلة، جامعة حلوان.
Ahmed Hussien, Nadia: al semat al shaabia al faniafemontagatkhazafiakawmia al tabie, resaladoktorahghermanshora, kolya al fonon al gamila, gamaahelwan.
10)             ابراهیم، نجلاء: أثر القیم الجمالیة فی الفن القبطی على الفن المصری المعاصرو الاستفادة منها فی تصمیم طباعة المعلقات، رسالة دکتوراه غیر منشورة، کلیة الفنون التطبیقیة، جامعة حلوان، 2002م.
Ebrahim, Naglaa: athar al kiam al gmaliafe al fan al kebtyala al fan al masry al moaaser w al estefadamenhafetasmemtebaa al moaalakat, resaladoktorahghermanshora, kolya al fonon al tatbekia, gamaahelwan, 2002.
11)             جبرة، جودت، المتحف القبطی وکنائس القاهرة القدیمة، الشرکة المصریة العالمیة للنشر، لونجمان،1999م.
Gabra Gawdat, al mothaf al kebty w knaes al kahera al kadema, al shareka al masrya al alamialelnashr, longman, 1999.
12)             لطفی سید، فادی: الصیاغات النحتیة فی الفن القبطی کمصدر لإثراء النحت البارز والغائر للفرقة الثالثة بکلیة التربیة الفنیة، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة الفنیة، جامعة حلوان، 2010م.
Lotfy Sayed, Fady: al siaghat al nahtiafe al fan al kebtykamasdar le ethraa al naht al barez w al ghaerlelferka al thaltha be kolya al tarbia al fania, resalamagesterghermanshora, kolya al tarbia al fania, gamaahelwan, 2010.
13)             الأنصاری، ناصر –عطیة، محسنة: الفن القبطی فی مصر (2000 عام من المسیحیة فی مصر)، الهیئة العامة المصریة للکتاب، 2008م.
Al Ansary, Naser-, Attia, Mohsena: al fan al kebtyfemasr (2000 aam men al masehiafemasr), al haiaa al ama al masrialelketab, 2008.
14) GawdatGabra& Marianne Eaton-Krauss: the treasures of Coptic art in the Coptic museum and churches of old cairo, the American university in cairo press.
15)             مسیحة، حشمت: مدخل الى الآثار القبطیة، سلسلة التراث القبطی "1”، مطبعة فیلوباترون، القاهرة، م1994.
Maseha Heshmat, madkhalela al athar al kebtia, selsela al torath al kebty “1” , matbaaFilopateer , al kahera , 1994.
16) G. Ferguson: signs and symbols in Christian art ،oxford university press ، new york ، 1955.
17) Cramer Maria: Das Alragyptische، El Bensyccichen in christllchen (Koptischen) Agypten، Cairo ، 1955.
18)             عبد الکریم، شیرین: الکنار فی منسوجات تراث مصرو الاستفادة منه فی تصمیم أقمشة السیدات المطبوعة، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة الفنون التطبیقیة، جامعة حلوان، 2001م.
Abd Al Karim Sherien, al kenarfemansogattorathmasr w al estefadamenhofetasmemakmeshet al sayedat al matboaa, resalamagesterghermanshora, kolya al fonon al tatbekia, gamaahelwan, 2001.
19)             محمد حسن، زکی، أطلس الفنون الزخرفیة والتصویر الاسلامی، جامعة القاهرة، 1956م.
Mohammed Hassan Zaki, atlas al fonon al zokhrofia w al taswer al islamy, gamaa al kahera, 1956.
20) Dr. EdouardLambelet: Coptic Icons part 1 ،Lehnert&Landrock، Cairo ، Egypt ، 1998.
21) Antoine Khater: Coptic art sculpture and architecture ،Lehnert&Landrock،cairo، Egypt ، 1989.
22)             البسیونی، محمد: أسرار الفن التشکیلی، عالم الکتب، 1980م.
Al Basiony, Mohammed: asrar al fan al tashkely, alam al kotob, 1980.
23) على، محمد ضیف الله “تأصیل الهویة المصریة من خلال الرمز فى الفن القبطى وأثرة على التصمیم الداخلى” مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانیة العدد 17
Ali, Mohamed deef allah. “taseel el hawya el masrya mn khelal el ramz fe el fn el qebty w asaro ala el tasmim el dakheli” Magalet al Emara w al Fenoun w al Elom al Insania El adad 17
24) الشریف، نهى “التکامل بین عناصر المجموعة النحتیة التجریدة الواحدة عن طریق تجرید الهیئات والحرکات البشریة” مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانیة العدد 16
El sheriff, Noha. “el takamol ben anaser el magmoaat el nahtya el tagridya el waheda an tareeq tahdid el hayat w el harakat el basharya” Magalet al Emara w al Fenoun w al Elom al Insania El adad 16