The organic manipulation of the abstract of the Arabic alphabet (contemporary formative vision)

Document Type : Original Article

Authors

1 The higher inistute of applied art . Fifth settlement, Egypt

2 Professor Emeritus, Graphic Department, Faculty of Fine Arts - Helwan University and former Vice President of Helwan University

3 Lecturer, Graphic Department, Faculty of Fine Arts - Helwan University

Abstract

The organic treatment of the abstract of the Arabic character (contemporary vision)
Yara Mustafa Abu-wally EL-Fakharany
Assistant Teaching, Advertising Department
Higher Institute of Applied Arts
Abstract
The Arabic character is an artistic creativity, with its philosophy, organic movements, inspirations and special elements. It has the ability to respond and assist the visual artist to create a unique architectural style, according to visual systems aesthetic, emanating from the subjective form of the character, where the characters can be part of the composition of the painting (readable), or It is not related to the linguistic content (non-readable), that is, the characters are moving bodies and shapes with organic self-emotional, complementary just the art work .
At the beginning of the twentieth century, when abstract art spread , the Arabic character appeared. It began to grow in a movement characterized by diversity and fertility, in which some of the visual artists inspire from the forms of Arabic characters to create their work, and reach a new organic form,such us Hamad Abd Allah, Saeed Akl, and others, since the beginning of the sixties of the twentieth century in the Arab world, they often resemble the human body with the types of Arabic characters, such us, the eyebrows like letter(ن ), and the flexibility of woman's body like letter (أ).
In this regard, the Arabic letter was used as a form factor to construct the composition in the work of art in a purely organic manner, where the human bodies were treated with Arabic characters in an unreadable manner, undeclared for the shape of the letter, and the distance from its engineering structure and structural laws known by Ibn Mokala in his book, But has been used character specifications to suit the specifications of the human body and show it individually on the art scene.
• Research problem: Is it possible to get out of the literary value of the Arabic letter to the value of visual organic form?
• Research aim: Disclosing the creative and organic aspects of the Arabic character.
• Research methodology: Analytical Descriptive Approach - Experimental Method.
• Key Words: A vision of an organic form of the Arabic alphabet - Arabic Calligraphy
Dr. Mahmoud Farid Mahmoud Prof. Mohamed Hazem Fathallah
Doctor Of Graphic- Dep. Of Graphic Professor Of Graphic- Dep.Of Graphic
Faculty Of Fine Art- Helwan University Faculty Of Fine Art- Helwan University
Former Vice President of Helwan University

Keywords

Main Subjects


  1. المراجع:

    الکتب

    1. الصکار، محمد سعید واخرون. شکل الذاکرة: التسلط والحریة فی التجربة التشکیلیة، دائرة الثقافة والاعلام، الشارقة، ١٩٩٧م، ص ٣٨، بتصرف

    -       Alsakar, Mahmoud Saeed w Akharon – Shakel Elzakera Altasalt w Alhorya f Eltagroba Eltashkelya –Da2erat Elthakafa w El2e3lam, ElSarkah, 1997, p 38, Betasarof.

    1. شیمل، أنا ماری. تحقیق وترجمة، عیدان، عقیل یوسف، الجمیل والمقدس، الطبعة الأولى، الدار العربیة للعلوم، بیروت، ٣١/٥/٢٠٠٨م، ص ١٠١-١٠٠.

    -       Shemel,Anna Mary. Tahqeq w Targama , Edaan , Oqyel Yossouf  ,  , Algamel w Almoqada Aldar , Altab3a Al20la , Al3arabia LL3olom , p 100 – 101.

    1. داغر، شربل. الحروفیّة العربیّة فن وهویّة، الطابعة الاولی، شرکة المطبوعات للتوزیع والنشر، لبنان ،1990م، ص ٥٩-٦٠-٦١-٦٢-٦٣.

    -       Dager, Sherbel. Alhorofya Alarabia Fan w Hawya , Altab3a Al20la, Sherket Almatbo3at LLtawze3 w Alnasher, Lebanon, 1990, p 59-60-61-62-63.

    1. عبو، فرج. عناصر الفن، الطبعة الاولى، جامعة بغداد، اکادیمیة الفنون الجمیلة، دار دلفین للنشر، میلانو- إیطالیا ، 1982م، ص222.

    -       , Anaser Elfan ,Farag Abo Eltab3a El20la , Gam3et Bagdad , Akademyat Elfenon Elgamela , Dar Dlfen LLnasher ,  Melano-Italy , 1982, p 222.

    1. عمارة، محمد. الإسلام والفنون الجمیلة، الطبعة الثانیة، دار الشروق، القاهرة، 2005م

    -       Emara,Mohammed. Alfenon Algamela Aleslam w,  , Eltab3a Eltanya , Dar Elshrooq , Alqahera , 2005 .

    1. ناجی، هلال. ابن مقلة خطاطا وادیبا وانسانا، مع تحقیق رسالته فی الخط والقلم، الطبعة الاولی، دار الشؤون الثقافیة العامة، افاق عربیه، بغداد ،١٩٩١م، ص ١٢٨.

    -       Nagy,Helal .Ibn Moqlaa Katataa w Adebaa w Ensanaa ,Maa Tahqeek Resaltoh F Alkhat w Alqalam , Altab3a Al2ola ,Dar Elshqoon Althaqafya Alaama , Afaq Arabia , Bagdad , 1991 , p 128  .

    المقالات

    1. الحورانی، هانی. تحلیل نقدی لأعمال معرض الفنان عدنان یحیى، خطاب الفجر، ٢٠١٢م – بتصرف

    -       Alhorany   Hany. .Tahlel Naqdey La3mal Ma3rad Elfanan Adnan Yehya , Khetab Elfagar, 2012,Betasarof.

    1. رضا، صالح. لغة الفن التشکیلی فی القرن العشرین، مجلة عالم الفکر، المجلد٢٦، العدد الثانی، أکتوبر / دیسمبر 1997.

    -       . Reda Saleh . Lo3'at Elfan Eltashkely f Elqarn El3shreen، , Magalet Alaam Elfekr , Aladad Althany , No. 26 , October/ Desember 1997.

     

    1. شاهین، محمود. الحروفیّة فی التشکیل المعاصر، الکویت،مجلة الکویت، العدد 293، (مارس 2008م) ص٣٠-٣٣.

    -       Alhorofya f Eltashkeel Elmo3aser, Shahen, Mahmo ,  ,  Kwait, Magalet Elkwait, No,29  3, March2008  , p 30-33.

    1. عبد المولی، وسام. الحروفیة العربیة من خلال الأدوات الجرافیکیة المعاصرة- الفنان سلمان الحجری، تجربة ذاتیة- المؤتمر الدولی الاول، ملتقی الطرق للفنون البصریة، الممارسات العمانیة المعاصرة، کلیة التربیة، قسم التربیة الفنیة، إدارة التعاون والعمل الثقافی بالسفارة الفرنسیة، عمان، المرکز العمانی الفرنسی – مسقط - ٣٠-٣١/٣/٢٠١٥، ص ٤٠-٤١.

    .- Abd Elmawla, Wesam  Alhorofya Elarabia mn Khelal Aladawat Algrafykya Almo3asra, Elfanan Salman El hagary , Tagroba Zatya, Almo2tamar Aldawly Al2awel, Moltaqa Altoroq LLfenon Elbasarya, Almomarasat Al3omania Almo3asra, Qesm Altarbia Alfanya , Kolyet Altarbya , Edaret Alt3aween w Al3amal Althaqafy Blsefara Alfrinsya , Aman , Almarkaz Alamany Alfrinsy , Masqat, 30 -31/3/2015,p40-41.

    1. عوف، غادة " صیغ الاستعارة البصریة فی الدعایة" مجلة العمارة والفنون والعلوم الانسانیة العدد 18

    eawf, ghada " sygh alaistiearat albasariat fy aldeay" majalat aleamarat walfunun waleulum al'iinsaniat aleadad 18

    1. بکر، عزة عثمان " جمالیات الخط العربی وتشکیلاته فی الواجهات المعماریة الزجاجیة" مجلة العمارة والفنون والعلوم الانسانیة العدد10 الجزء 1

    bkr, eizat euthman " jamaliat alkhati alearabii watashkylatuh fy alwajihat almuemariat alzujajia" majalat aleamarat walfunun waleulum al'iinsaniat aledd10 aljuz' 1

     

    الرسائل العلمیة

    1. بکری، حامد الشیخ. الفن الإسلامی مصدر إلهام فی التصویر الزیتی المعاصر، رسالة دکتوراه، کلیة الفنون الجمیلة، جامعة حلوان. بتصرف

    -                  . Alfan Eleslamy Masdar 2Elham f Altasweer Alzety Almo3asar, Bakry,Hamed Alshek Doctora, Kolyet Elfenon Algamela , Gam3et Helwan , Berasarof.

    1. حسانین، أسماء بخیت احمد. الحرف العربی کمثیر تشکیلی عند فنانی الطبعة الفنیة العرب والغربیین، رسالة ماجستیر، کلیه الفنون الجمیلة، قسم الجرافیک، جامعه حلوان، ٢٠١٢ م، ص ٥٤-٥٥.

    Hasanien، Asmaa Beket Ahmad. Alharf Alarabi Kamother Tashkiely 3end Fanany Altab3a Alfanya، Alarab w Al3'arbien، Majester، Qesm Algraphic , Kolyet Alfenoun Algamela , Gam3et Helwan , 2012 , p 54 -55.

    مواقع الکترونیة 

    1. العزاوی، ضیاء. یدعو «بلاد السواد» إلى مهرجان باریس للفن، الشرق الاوسط، العدد ١٢٥٤، سنة النشر ٦ / ٤/٢٠١٣، بتصرف، التصفح ٢/٦/٢٠١٨، ٨:٠٠ مساءاً

    http://archive.aawsat.com/details.asp?section=54&issueno=12546&article=723391#.W6lNya2B3Uo

    -             Alazawy, Diyaa. Yad3oo Belad Alswad Ela Mahragan Paris LLfan, Alsharq Al2wsat, No 1254, Sanat Elnasher 6/4/2013, Betasarof, Altasafoh 2/6/2018, 8:00 PM.

    1. بن فاطمة، بشری. الخط العربی من الأطر الکلاسیکیة الی صور التجدید فی التجرید الحداثی تجربة حسن المسعود الخطیة وعدنان یحیى الحروفیة، دنیا الوطن، نشر فی١٧/١/٢٠١٨، التصفح ٢٧/٢/٢٠١٨، ١٠:٢٦ مساءً، بتصرف. https://pulpit.alwatanvoice.com/articles/2018/01/17/454810.html

    -             Ben Fatma, Bshry.. Alkat Alarabi mn Alqotr Alklasekya ela Sewar Altagded f Altagreed Alhadathy Tagrobet Han Masood Alkatya w Adnan Yehia Alhorofya , Donia Alwatan , Nasher f 17/1/2018 , Altasafoh 27/2/2018 , 10:26 pm .

    1. شحاتة، فاروق. حول رؤیة الفنان، السیرة الذاتیة، قطاع الفنون التشکیلیة،

    http://www.fineart.gov.eg/arb/cv/About.asp?IDS=48

    -             Shehata, Farook. Hawla Roqet Elfanan, Alsera Alzateya, Qetaa Elfenon Eltashkelya

    1. الخراط، إدوار. حول رؤیة الفنان، السیرة الذاتیة، قطاع الفنون التشکیلیة،

      http://www.fineart.gov.eg/arb/cv/cv.asp?IDS=106

    -             Alkharat, Edwar. Hawla Roqet Elfanan, Alsera Alzateya, Qetaa Elfenon Eltashkelya.

    1. البهلولی، سلیم. سیرة الفنان، موسوعة متحف للفن الحدیث والعالم العربی،

    http://www.encyclopedia.mathaf.org.qa/ar/bios/Pages/Dia-Azzawi.aspx

    -             Albahloly, Sleem. Serat Alfanan, Mawsoaet Mathaf Llfan Alhadeth w Alalam Alarabi.

    1.  https://yahyaart.wordpress.com/about/  

    مراجع الأشکال (تاریخ الزیارة فبرایر2019)

    1.  https://goo.gl/images/5a2Uz2
    2.  https://www.google.com/search?q=d984d8a7-d8a7d8aed8b0-d8a8d8afd988d986-d8b9d8b7d8a7d8a1-d984d98ad8aad988d8bad8b1d8a7d981d98a-d986d8b3d8aed8a9-d8a7d984d981d986d8a7d986.jpg&client=safari&rls=en&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=_hQzw8r14Mbm5M%253A%252C4fcY3t6jaXJP-M%252C_&usg=AI4_-kS7yJWzHvYlzLrfC21YJMPBSNApGA&sa=X&ved=2ahUKEwibgdyCs7PgAhXQ2OAKHTq2BvYQ9QEwAHoECAAQBA#imgrc=_hQzw8r14Mbm5M:
    3.  https://alwatannews.net/article/108019/ 
    4.  https://goo.gl/images/mh6CDz
    5. https://www.google.com/search?q=47582490_291658818366269_2389806009840647763_n.jpg&client=safari&rls=en&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=mGfLFaobgpB6-M%253A%252CH5f13icHG0PXDM%252C_&usg=AI4_-kSud2TQwGYxHdzOqrEAvm7wYK9dnQ&sa=X&ved=2ahUKEwjRpLz2r7PgAhWTDWMBHXg8BpUQ9QEwAHoECAAQBA#imgrc=mGfLFaobgpB6-M:
    6.  https://www.alaraby.co.uk/culture/2018/2/7/عین-محسن-غریب-طواف-مع-الحرف or    https://goo.gl/images/PX7uCz
    7.  http://www.fineart.gov.eg/arb/cv/Works.asp?IDS=48
    8. https://www.facebook.com/kadart0037/photos/a.111600205206/10153899672225207/?type=1&theater
    9. https://goo.gl/images/ph5Cr7
    10.  https://goo.gl/images/e1vHRP
    11.  https://artiraq.org/maia/items/show/759
    12.  https://goo.gl/images/GKfd3H
    13.  https://twitter.com/odabaa1/status/1010962453323186176. صالون الفنون السبعة،
    14. https://www.facebook.com/pg/Adnan-Yahya-عدنان-یحیى-1759653867593697/photos/
    15.  عمل علمی خاص بالباحثة، رسالة دکتوراه لم تناقش بعد.