Persuasion to suggest 3D advertising through websites

Document Type : Original Article

Authors

1 Teaching at the Faculty of Applied Arts Central Technical University

2 Department of High Technologies, College of Applied Arts, Central Technical University, Baghdad, Iraq

Abstract

Research Summary
Advertising is a form of visual communication between the designer and the provider of the visual message addressed to the recipient. From the imagination of the designer and his ideas in addition to modern design techniques the designer must follow a mechanism of thoughtful persuasion It aims to achieve by modern design techniques contained in modern design programs that give inspiration and bring the shape closer to reality or reality to capture the interests and desires of the recipient. The researchers found a research topic worthy of study that identifies the research problem with the following question (What is the mechanism of persuasion to suggest a three-dimensional design of the ad published through the websites)? The objectives of the research included a statement of the mechanism of persuasion to suggest 3D and its effectiveness In advertising design. The theoretical framework of the mabahith was distributed to two researchers. The first dealt with persuasion and communication in the declaration. The second topic is the three-dimensional advertising design and computer software as the development of technology and science accompanied the development of work style and production. By computer through some programs and tools, which vary and increase to achieve the desired function, which allows the possibility of creating multiple and innovative variations as well as achieve the aesthetic aspect of the subject. They reached the most important indicators resulting from the theoretical framework and identified in the third chapter the research procedures based on the descriptive method and the society and the sample. The fourth chapter included the results and conclusions and the results of the questionnaire and recommendations and proposals.

Keywords

Main Subjects


  • المراجع:

    اولاً: المراجع العربیة

    1-      الوسیط، المعجم.

    alwasit, almoajam

    2-      امام، ابراهیم، الاعلام والاتصال بالجماهیر، مکتبة الانجلو، القاهرة (1969) ص27.

    emam, ibrahim, alealam wa alitisal biljamahir, maktabet alanjelu, alqahera (1969) s 27

    3-      عمر، احمد مختار، معجم اللغة العربیة المعاصرة، ط1، عالم الکتب، القاهرة (2008) ص51.

    • omar,'ahmed mukhtar, moajam allugha alarabia al muasira, t 1, alam alkutb, alqahera (2008) s 51

    4-      البزاز عزام، جاسم نصیف، اسس التصمیم الفنی، جامعة بغداد، کلیة الفنون الجمیلة، المکتبة الوطنیة، (2001) ص 38.

    albizaz azzam, jasim nasif, 'usus altasmim alfany, jamieat baghdad, kuliyat alfunun aljamila, almaktaba alwatania, (2001) s 38.

    5-      الدباغ مصطفى، الإقناع فن ام حرب، دار الأسراء، عمان (1977) ص207.

    aldabagh mustafaa, al'iiqnaa fan am harb, dar alisraa, amman (1977) s 207

    6-      النادی، نور الدین احمد، تصمیم التغلیف، ط1، مکتبة المجتمع العربی، عمان (2009) ص26.

    alnnadi, nur aldeen ahmad, tasmim altaghlif, t 1, maktabet almujtamaa alaraby, amman (2009) s 26.

    7-      العوشن، عبد الله محمد کیف تقنع الاخرین، ط1، دار العاصمة، الریاض (2004) ص72.

    aloushn, abd allah muhamed kayf tuqniea alakharin, t 1, dar alasimaa, alriyad (2004) s 72.

    8-      الربیعی، عباس جاسم، الشکل والحرکة والعلاقات الناتجة فی العملیات التصمیمیة ثنائیة الابعاد، اطروحة دکتوراه غیر منشورة، بغداد (1999) ص229.

    alrabiey, abbas jasim, alshakl wa alharakat waalelaqat fi alamaliat altsmemya thunaiyat alabaad, atruhat dukturah

    9-      الافریقی، ابن منظور لسان العرب ط1، دار صادر للطباعة والنشر، لبنان (2000) ص127.

    Al efriqi, abn manzur lisan alarab t 1, dar sadir liltibaeaa wa alnashr, lubnan (2000) s 127

    10- محمود مصطفى، بشرى، اسالیب عرض المنتجات فی الاعلان التجاری المطبوع، مکتبة الفتح، بغداد (2017) ص54.

    10-  صالح، باسم محمد، تصمیم الاعلان التجاری فی الطرق ودوره فی خدمة التنمیة القومیة، رسالة ماجستیر، کلیة الفنون الجمیلة، جامعة بغداد (1998).

    salih, basim muhamed, tasmem alealanat altijariat fi alturq, wa dawroho fe khidmat al tanmyaal qawmya, resalat majstayr, kuliyat alfunun aljamilat, jamieat baghdad (1998)

    11-  رشتی، جیهان الأسس العلمیة النظریات الأعلام، دار الفکر العربی، القاهرة (1978) ص166.          

    12-  rshty, jyhan al'usus alelmiaa alnazaryaat alealam, dar alfikr alarabii, alqahera (1978) s 166.

    13- حسین، سمیر محمد الاعلام والاتصال بالجماهیر والرأی العام، مطابع سجل العرب، القاهرة (1984) ص111.

    hussin, samir muhmed al ealam wa al itisal bialgamahir wa alraay alaam, matabiea sejel alarab, alqahera (1984) s 111

    14- ریاض عبد الفتاح، التکوین فی الفنون التشکیلیة، دار النهضة العربیة، القاهرة (1973) ص11.

    riad abd alfattah, altakwin fi alfunun altashkiliaa, dar alnahdaa al arabiaa, alqahera (1973) s 11.

    15- افرایم، زینة ساوا، الحرکة فی تصمیم الصحف الرقمیة ودورها فی التعزیز الوظیفی والجذب البصری، رسالة ماجستیر، جامعة بغداد، کلیة الفنون الجمیلة، (2012) ص60.

    afraym, zyna sawa, alharakaa fi tasmim alsuhuf alraqamiaa wadawroha fi altazez alwazify waljazb albasry, risalet majestir, jamieat baghdad, kuliyat alfunun aljamilaa, (2012) s 60.

    16- عبد الله، سهیل نجم، الحرکة فی فن الرسم، جامعة بابل، کلیة الفنون الجمیلة (2010) ص329.

    abd allah, sohiel najam, alharakat fi fan alrasm, jamieat babil, kuliyat alfunun aljamila (2010) s 329.

    17- رشید، سلام حمید، جمالیة التکوین الفنی فی رسوم رافع الناصری، بحث منشور فی مجلة جامعة بابل للعلوم الانسانیة، العدد1، (2016) ص30.

    rasheed, sllam hameed, jamalyet altakwin fi rusum rafiea alnasry, bahth manshour fi majalat jamieat babil liloulum al’iinsaniaa, aladad 1, (2016) s 30.

    18- سکوت، روبرت جیلام تر: یوسف، محمد محمود، أسس التصمیم، دار نهضة للطبع والنشر، مصر (1980) ص10.

    scout, rubirt jilam tr: yusif, muhamad mahmud, 'usus altasmim, dar nahda liltabea walnashr, misr (1980) s 10.

    19- جاد، سهیر: وسائل الاعلان والاتصال الاقناعی، الهیئة المصریة للکتاب، القاهرة (2003) ص475.

    jad, sohir wasaeyil al'iielan walaitisal alaiqnaeiu, alhayaa almisriat lilkitab, alqahera (2003) s 475

    20- کاسب، طه، فن الاقناع والتفاوض، دار عالم الثقافة، عمان (2006) ص164.

    kasib, Taha, fan al'iiqnae wa altfawud, dar alam althaqafat, amman (2006) s 164.

    21- مصباح، عامر، الاقناع الاجتماعی خلفیته النظریة والباقة العلمیة، المطبوعات العلمیة، الجزائر (2005) ص187.

    misbah, aamer, al'iiqnaa alaijtimaey khalfiatuho alnazariaa walbaqaa alelmiaa, almatbueat aleilmiat, aljazayir (2005) s 187

    22- ریاض، عبد الفتاح التکوین فی الفنون التشکیلیة، دار النهضة العربیة، القاهرة (1973) ص55.

    riad, eabd alfattah altakwin fi alfunun altashkiliaa, dar alnahdaa alarabiat, alqahera (1973) s 55.

    23- ابو دبسة، فداء حسین، التصمیم اسس ومبادئ، دار الاعصار العلمی، عمان (2009) ص33.

    abu dabsa, fida' hussin, altasmim usus wamabadiea, dar al'iiesar aleilmy, amman (2009) s 33.

    24- احمد، کریمة حسن، الاعمال الفنیة للنحات محمد غنی، رسالة ماجستیر (غیر منشورة) جامعة بغداد، کلیة الفنون الجمیلة، (1996) ص137.

    ahmed, karima hassan, al'aamal alfaniyat lilnahat muhamed ghani, risalat majstayr (ghir manshora) jamieat baghdad, kuliyat alfunun aljamilat, (1996) s 137

    25- الجاسم، کاظم علی، العلاقات التصمیمیة فی اغلفة الکتب العراقیة، بحث منشور فی مجلة الأکادیمی، العدد 47، ص200.

    aljasem, kazim ali, alealaqat altsmemya fi aghlifat alkutub aliraqiaa, bahath manshur fi majalat alakadymya, aladad 47, s 200.

    26- غالب، محمد، الرسوم المتحرکة تصمیم تقنیات اخراج، ط1، مکتبة المجتمع العربی للنشر والتوزیع (2012) ص17.

    ghalib, muhamad, alrusum almutaharikaa tasmim taqniat 'ikhrag, t 1, maktabet almujtama alaraby lilnashr waltawzea (2012) s 17.

    27- مکاوی، حسن عماد، السید، لیلى حسین، الاتصال ونظریاته المعاصرة الدار المصریة اللبنانیة (2009) ص62.

    mekkawi, hassan emad, alsyed, laylaa hussin, alaitisal wa nazriaatuh al muasiraa al daar almisrya allubnania (2009) s 62.

    28- علی، منیر جباری، المعالجات التقنیة فی التصامیم الکرافیکیة الرقمیة، رسالة ماجستیر، کلیة الفنون الجمیلة، جامعة بغداد (2012) ص56.

    ali, munir jabary, almualajat al taqniaa fi altasamim al karafikiaa al raqamiat, risalat majstayr, kuliyat alfunun aljamilat, jamieat baghdad (2012) s 56.

     

    29- ناصر، محمد جودت الدعایة والإعلان والعلاقات العامة، دار مجدلاوی للنشر، عمان (١٩٩٩) ص209.

    nasir, muhamed jawdat al daaya wa alealan wa al elaqat al aamaa, dar mugdalawy lilnashr, amman (1999) s 209.
    30- فیاض، هبة "مدى فاعلیة إستخدام البرامج ثلاثیة الأبعاد للتعبیر عن واقعیة الشکل فی الإعلان التجاری التلیفزیونی" مجلة العمارة والفنون والعلوم الانسانیة العدد16
    fyad, hiba "mda faelyt 'iistkhdam albaramij thulathyt al'abead liltaebyr ean waqeyt alshshkl fy al'iielan altjary altlyfzywny" majalat aleamarat walfunun waleulum al'iinsaniat aledd16

    ثانیاً: المراجع الاجنبیة

    31- Eagly,the Comprehenisibity of persuasive argnments as deteminant of opinion change. (1983)

    32- Oliver, satisfacton: Abehavioral perspective on the consumer. The McGraw-  hill companies, inc R (1997) pp.81

    ثالثاً: مواقع الانترنت

    33- Ar.wikipedia.org/wiki.

    34- Top (5) programmes www. Misterm.com 2014

    35- موقع الشبکة العنکبوتیة https://www.almaany.com     

    36- محمود السید، حجازی: دروس برنامج ثری دی ماکس 3d max، موقع البوصلة،

    (/http://www.boosla.com)، القاهرة مصر.

    37- الحرکان، لمى عبد الرحمن: الفن الرقمی، محاضرة منشورة على موقع

    http://fac.ksu.edu.sa/lalharkan/blog,

    محاضرة فی کلیة التربیة الفنیة، قسم التربیة الفنیة، جامعة الملک سعود، السعودیة، 30 ینایر –

    2014م.www.mesterm,com.

    38- صور ورسوم الحاسب ثلاثیة الابعاد (المجسمة) ،2011، 3dgrfix.

    39- إیثار راجح، تعریف شامل لما یسمى بموقع إنترنت،

    html.t101293/net.topmaxtech.forum.www://http ،بتاریخ 04/03/2015.