Customs Fashion design and its Fine role in achieving Scenography Egyptian theater

Document Type : Original Article

Authors

1 Damitta university - faculty of applied art - ready made garment department

2 Assistant Lecturer at Faculty of Applied Arts - Damietta University

Abstract

The theater is the authentic cultural container that has lived in man for centuries since it is one of the most important and oldest human arts known to man, and people have realized its importance as it is one of the important elements in the development of civilized human behavior. It is a composite art consisting of many elements and arts that must be combined in order to get a good theatrical work attracts onlookers and influences them a total impact because it reflects the reality they live in. The art of these arts contributes in a certain proportion to the production of the integrated theater, and has always been a renaissance theater is one of the forms of cultural and artistic renaissance of any people of the peoples.
The stage scenography is a sophisticated and variable plastic value with the context of the drama of the show, and each part must be new in design.
To add and interact with other particles, each design and configuration of clothing, decoration and lighting is an integral part of a sequence that accumulates and accumulates an effect over an effect, until the overall effect of the design is complete with the presentation itself.
In general, the aim is to adapt the movement of fine and applied arts, including theatrical fashion, architecture, decoration, lighting, and ways of utilizing them in theatrical space - through the art of perspective - in a definite and concerted relationship with the word and drama in general.
Contemporary and embracing with the art of theater in accordance with modern form of scenography.
The graphic designer is a designer for the decorator, designer for lighting and a designer for fashion. And society in general towards the promotion of artistic culture and aesthetic taste and artistic sense directly and indirectly.The theatrical scenography of decor and lighting and costumes are one of the tools of theatrical expression and are naturally subject to the theatrical event and the requirements of drama. Strong as it contributes to the embodiment of factors of time and space, and even the nature of human physical, social and moral.

Keywords

Main Subjects


  1. المراجع

    1.  عبده نافع، سعید، استخدام برنامج مقترح للتدریس المصغر فى تنمیه بعض مهارات التدریس العامه لدى طلاب کلیه التربیه جامعه صنعاء، مجله دراسات تربویه، سلسله أبحاث تصدر عن رابطه التربیه الحدیثه، المجلد الرابع، جـ 18، القاهرة، جمهوریه مصر العربیه، 2002 م، صـ 214.

    Abdo naf3, sa3ed, estkhdam bernamg moktrah leltdres elmosa3’er fe tanmet ba3d maharat el tatdres el 3ama leda tolab koleya el tarbea gam3et san3aa, magalet derast tarbawyaya, selselt ab7ath tsder 3n rabbet el tarbya el 7adetha, el magaled el rabe3, G18, El Kahara, Masr ,2002, p 214

    1. عید، کمال، سینوغرافیا المسرح عبر العصور، مهرجان القاهره الدولى، وزاره الثقافه، القاهرة، جمهوریه مصر العربیه، 2000 م، ص ص 6، 7.

    Eid, kamal, senoghrafya el maserh abr el asor, mahragan el kahera el dawely wazeart el thakafa El Kahra, Masr, 2000, p 7,6

    1.  Bawark,  William , Designing and Mabing Stage Costumes, G. B. Press, London, England, 1997, P. 18: 20.
    2. حمادة، إبراهیم، معجم المصطلحات الدرامیة والمسرحیة، القاهرة، دار الشعب، 1994، ص 18.

    Hmada, ebrahim, mo3gem el mostalahat el dramaya wa el masrahya, El Kahara, dar el sha3b, 1994, p 18.

    1. النزویرث، کارل، الاخراج المسرحی، ت: امین سلامة، القاهرة، مکتبة الانجلو المصریة،1995، ص113.

    El nazwerth, karl, el akhrag el masra7y, t: amen salama, el kahara, maktabt al anglo el masrya, 1995, p 113

    1. دامى، ألبرت، فنون الادب، ت/زکى نجیب محمود، الکویت، دار العربى للنشر والتوزیع،2001، ص 128.

    Damy, albert, fnon el adeb, t: zaki nagib mahmod, el kawit, dar el arby lel nasher wa el tawze3, 2001, p 128

    1. دامى، ألبرت، فن کتابه المسرحیة ت/ درینى خشبة، دار التنویر، القاهره ،2013م، ص 71.

    Damy, albert, fn ketabet el masrahaya, t: dareny khashba, dar el tanwer, kahara, masr, 2013 p 71

    1. حمادة، ابراهیم، مرجع سابق، ص 19: 25

    Hamada, ebrahim, marge3 sabek, p 19, 25.

    1. aufid,   Herman, The Art of Theatre, London, P.O.X., 1991, p. 3: 12.
    2.  نیکول، الاردیس، علم المسرحیة ت/درینى خشبة، القاهرة، دار النهضة، ط2، 2004م، ص15: 19.

    Nekol, adres, elm el masrahya, t: dareny khashba, dar el nahda,2004, p 15,19

    1. م. هوایتنج، فرانک، المدخل الى الفنون المسرحیة، ت: کامل یوسف، دار المعرفة، القاهرة،2003، ص298.

    M, hawayteng, frank, elmamdkhel ela el fnon el masrahaya, t: kamel yosf, dar el ma3arefa, el kahara 2003, p 298.

    1. طاهر، غدار، الحرب فی لبنان انتجت الانحطاط، فی مجلة التضامن، لندن، العدد (288)،2005، ص32.

    Tahar, khaddar, el harab fe lebnan antaget el enhetat fe magelt el tadamn, London, 2005, p 32.

    1. فرید فون، مارسیل، السینوغرافیا الیوم، وزارة الثقافة، مهرجان المسرح التجریبی 2004، ص 8.
    2. Farid fon, marsil, el senoghrafia el youm, wezart el thakafa, mahargan el masrh el tagreby, 2004, p 8.
    3. فرید فون، مارسیل، فن السینوغرافیا، فی مجلة السینوغرافیا الیوم، ت: حمادة ابراهیم واخرون،2002، ص7.

    Farid fon, marsil, fn el senografia, fe magelt el senografiael youm, t: Hamada ebrhim, 2002, p 7.

    1. المرجع السابق نفسه، ص7.

    El marge3 elsabk, p 7.

    1. طاهر، غدار، الحرب فی لبنان انتجت الانحطاط، فی مجلة التضامن، لندن، العدد (288)،1988، ص40.

    Tahar,khaddar , el harab fe lebnan antaget el enhetat fe magelt el tadamn, London , 2005, p 40.

    1. http://www.diwanalarab.com/spip.php?article13603, 2006 
    2. http://jesusmylord.religionboard.net , 2009
    3. صدیق، محمد، مقدمة فى الفنون المسرحیة، القاهرة: دار الغد،1992، صـ82.

    Sedek, Mohamed, mokadema fe fnon el masrhaya, el kahara, dar el 3’ad, 1992, p 82.

    1. عبد الجواد، نجوى، حروف الکتابة کقیمة تشکیلیة قدیماً وحدیثاً فى مصر، رسالة ماجستیر، غیر منشورة، کلیة الفنون الجمیلة، جامعة حلوان، القاهرة، جمهوریة مصر العربیة، 1984م، صـ 203.

    Abd el gawd, nagwa, hrof el ketaba ka kema tashkelya kadema wa hadesan fe masr, resala magster, kolyat el fnon el gamela, gamet helwan, masr, 1984, p 203.

    1. عبد الجواد، نجوى، حروف الکتابة کقیمة تشکیلیة قدیماً وحدیثاً فى مصر، المرجع السابق، صـ204.

    Abd el gawd, nagwa, hrof el ketaba ka kema tashkelya kadema wa hadesan fe masr, resala magster, kolyat el fnon el gamela, gamet helwan, masr, 1984, p 204.

    1. الدسوقی، عبد الرحمن، الوسائط الحدیثة فی سینوغرافیا المسرح، دفاتر الأکادیمیة، 2005، ص19.

    El dosoky, abd el rahman, el wasaet el hadesa fe el senografia el masrh, dafater el akademya, 2005, p 19.

    1.  مجاهد، سارة. إدریس، حاتم . علوان، أحمد " الاستفادة من الأضواء الملونة فی تسویق الملابس الجاهزة " مجلة العمارة والفنون والعلوم الانسانیة العدد18

    mujahida, sara. 'iidrys, hatim . eulwan, 'ahmad " alaistifadat min al'adwa' almulawanat fy tswyq almalabis aljahiza " majalat aleamarat walfunun waleulum al'iinsaniat aledd18

    1. عبد الحی، جمال " الفنون البصریة ودورها فی الحفاظ على الثقافة والهویة" مجلة العمارة والفنون والعلوم الانسانیة العدد12 الجزء 2

    eabd alhi, jamal " alfunun albsryt wadawruha fy alhifaz ealaa althaqafat walhwy" majalat aleamarat walfunun waleulum al'iinsaniat aledd12 aljuz' 2