Use semantic meanings in photographs used in ad design

Document Type : Original Article

Authors

1 part-time Instructor :MIU

2 Advertising department-Faculty of Applied Arts-Helwan University-Egypt

3 Professor of Photography in Applied Arts, Helwan University

Abstract

Meaning is the essence of visual communication drawn from cultural, social, popular and religious backgrounds and all values and standards. I have the actions and practices of individuals and groups and each civilization represents its basic public symbols that establish the background for the meanings of thinking for each individual or group where they organize their lived human experiences in a set of agreed codes as basic beliefs For understanding to be possible between them to express their experiences with their bottom line and their overall joint meaning, which is the targeted content of the communication messages carried by the mediator, which is loaded with symbols and signs agreed upon and shared by a community that express meaning A certain can be generalized or allocated and expanded with a group, and there are many types of semantic meaning that are derived from the surrounding environment, and among them there are types that contribute to increasing the efficiency of information delivery, which is what any declared institution or company may aim to stand on and focus on its use within its formulation of the components of the advertising image and building meanings Symbolic of the content of its message for the purpose of communicating the information efficiently within its communicative goals to achieve material profit and achieve purchasing gains and to ensure the satisfaction and loyalty of the target and prospective groups of the brand and reminds them when responding to the decision to purchase by announcing the road within our Egyptian society in which the image plays The photographic image as an attractive attractant and an essential role in its design, and therefore the importance of the subject of research in his field study came through the following question: What are the different semantic meanings in the images that can be employed to ensure the efficient and successful arrival of the information within the advertising image by announcing the Unipole road in order to achieve the communication goals? In order to determine the most types of semantic meanings included in the photographs, the research relies on the experimental descriptive approach in the field study, and analyzes the results of Unipole advertising units and their suitability with communicative goals in order to verify the research hypotheses.

Keywords

Main Subjects


المراجع العربیة:
(1)             عمر ,أحمد مختار ، علم الدلالة، عالم الکتب، المجلد الأول، الطبعة السابعة، القاهرة،٢٠٠٩م.
Omar, Ahmed Mokhtar, Elm Al Dalala, alam al kotab, al mogalad al awl, al taba’a al saba’a, al kahira, 2009.
(*)فإذا کانت ملامح المرأة فی المثال السابق یتحدد معناها الأساسی بثلاثة ملامح هی (+إنسان-ذکر+بالغ) فهذه الملامح الثلاثة تقدم المعیار للاستعمال الصحیح للرموز الشکلیة البصریة ولکن تضاف إلیها معانٍ أخرى کثیرة وهی صفات غیر معیاریة وقابلة للتغیر من زمن إلى زمن ومن مجتمع إلى آخر، وهذه المعانی تعکس  بعض الخصائص العضویة والنفسیة والإجتماعیة، کما تعکس بعض الصفات التی ترتبط فی أذهان الناس بالمرأة (کإجادة الطبخ أو لبس نوع معین من الملابس..)، أو التی ترتبط فی أذهان جماعة معینة بناء علی معتقداتهم وانطباعاتهم الفردیة أو الجماعیة، أو حتى لوجهه نظر المجتمع ککل (مثل استخدام البکاء-عاطفیة-...) فمثلا کلمة "یهودی" تملک معنى أساسیاً وهو الشخص الذی ینتمی إلى الدیانة الیهودیة فهی تمثلک معانی إضافیة فی أذهان أغلب الناس تتمثل فی البخل والطمع والمکر والخدیعة.
(٢) الغویل ,المهدی إبراهیم ، السیاق وأثره فی المعنی"دراسة أسلوبیة"،أکادیمیة الفکر الجماهیری،دار الکتب الوطنیة،بنغازی-لیبیا،الطبعة الثانیة،٢٠١١م.
Al gowel ,Almahdy Eprahim, Alsyak wa atharo fi almaana”derasa oslobia”,acadimyet alfeker algamahery,dar alkotob al watania,banigazy,libia,altabaa althania,2011.
 
 
(٣) السید ,إسماعیل محمد ، الإعلان، المکتب العربی الحدیث، الإسکندریة، سلسة التسویق الحدیثة، الطبعة الثانیة،٢٠١٤م.
Alsaied, Esmael Mohamed,Alelan,almaktab Alaraby,Alhadeth,aleskandria,selselet altasweek alhadisa,altab3 althania,2014.
(٤) أمین ,رشا إبراهیم محمد ، إستراتیجیة جدیدة لتفعیل دور الإعلان من خلال الصیغ الرمزیة البلاغیة التشکیلیة، رسالة دکتوراة، کلیة الفنون التطبیقیة، جامعة حلوان، قسم الإعلان، ٢٠١٠م.
Amen,rasha eprahim Mohamed,estrategia gadeda letafeel door al elan men khelal alsyagh alramzia alblaghia altashkelia,resale doctora,kolyett fenon tatbekya,gamet helwan,kesm al elan,2010.
(٥) إسلام ,عزمی ، مفهوم المعنی "دراسة تحلیلیة"، حولیات – کلیة الآداب- جامعة الکویت، دوریة علمیة محکمة، الحولیة السادسة، الرسالة الحادیة والثلاثون، ١٩٨٥م.
Eslam,Azmy,Mafhom Almaana”Derasa tahlelia”kolyet aladab,gamet alkuwait,dawerya elmya mohakama,alhawlya alsadsa,alreslal al hadyet welthalson,1985.
(٦) عیسی ,محمد حسین محمد ،سیمیائیة الصورة الفوتوغرافیة فی الملصق السینمائی،محلة العمارة والفنون،الجمعیة العربیة للحضارة والفنون الإسلامیة،العدد العاشر،الجزء الثانی،٢٠١٨م.
Essa,Mohamed Hesien Mohamed,Semyaeya al sora alfotoghrapghia fi almolsak alsenima2y,Megalet al3emara walfenon,Algam3ya al3arabia llehadara wal fenon al eslamya,aladad alasher,algoz althani,2018.
(٧) الضبع ,مصطفی ، بلاغة الإتصال فی النص التفاعلی. الهیئة المصریة العامة للکتاب – القاهرة – العدد ٤٣ أبریل ٢٠١٦م.
Aldabe3,Moustafa,Balaghet Aletsal Fi Alnas Altafaoly,alhayaa almesria al ama llekotob,alkahera,aladad 43april,2016.
 (*)النص  مع التطور السریع للحیاة اتسع مفهوم النص متجاوزاً مجرد التعریف المعجمی وصولا لأصل النص أی أقصی الشیء وغایته،والنص الإسناد إلی الرئیس الأکبر،والنص التعبیر علی شیء ما، لیصبح کل خطاب یحمل رسالة معتمداً بلاغته للتوصیل نصاً، فالفیلم السینمائی نص والکلیب نص والأغنیة نص والصورة نص واللوحة التشکیلیة والمثل والنکتة والتغریدة والکاریکاتیر کلها نصوص لها بلاغتها الاتصالیة،-د.مصطفی الضبع،بلاغة الاتصال فی النص التفاعلی
(٨) عزت ,نسرین عزت جمال الدین محمود ، جوانب معرفة التصمیم وتفعیل المفاهیم البنائیة الحدیثة فی إبداع القیم الجمالیة لتصمیم الإعلان المطبوع، رسالة دکتوراة ،کلیة الفنون التطبیقیة،جامعة حلوان،قسم الإعلان، ٢٠٠٨م.
Ezat,Nesrien Ezat GamalELdin Mahmoud, Gawaneb ma3refat altasmem wataf3eel almfaheem albenayaa alhadytha fi ebda3 alkeam algamlya letasmem alelan almatbo3,Resalet doctora,kloyet alfenon altatbikya,gam3et helawan,kem al elelan,2008.
المراجع الأجنبیة :
9- Pettersson Rune, Ph.D Information Design 3 Image Design ، Tullinge, Sweden، 2013.
المجلات والمواقع الالکترونیة:
١٠-مجلة زهرة الخلیج، مجلة أسبوعیة، أسریة، العدد١٩٤٦، السنة ٣٨، تصدر عن الإمارات، الشرکة المتحدة للطباعة والنشر أبوظبی، یولیو٢٠١٦م ، إعلان chopard jewllary ، ص٧، على الشمال.
١١-مجلة زهرة الخلیج، مجلة أسبوعیة، أسریة، العدد١٩٤٦، السنة٣٨، تصدر عن الإمارات، الشرکة المتحدة للطباعة والنشر أبوظبی، یولیو٢٠١٦م إعلان کریم نیتروجینا للعنایة بالبشرة ، ص٩٩، على الشمال
١٢-مجلة حواء، ١٢-١١-٢٠١٦م. العدد ٣١٣٥، مجلة تصدر عن مؤسسة دار الهلال، القاهرة، إعلان hawa مکرونة، ص٢، على الیمین.
١٣-مجلة زهرة الخلیج، مجلة أسبوعیة، أسریة، تصدر عن الإمارات، الشرکة المتحدة للطباعة والنشر أوبوظبی، العدد ١٩٦٣، السنة ٣٨، نوفمبر٢٠١٦م، إعلان لمنتجات متنوعة citystar البحرین ، ص٢٩، على الشمال
14-The OPRAH MAGAZINE ,Founder and editoral director Oprah Winfirey, oprah-2009-10-october, p34,left page
15- http://www.adeevee.com/2010/09/mao-bao-dishwashing-liquid-spoons-dishes-chopsticks-print/ September 09, 2010
17-https://www.coloribus.com/adsarchive/prints/whiskas-predator-1-14429605/May 2011
18-https://wheredidmythingsgo.wordpress.com/2010/01/25/aids-makes-us-equal
(*) معالجة الصورة من خلال هیئة البطل الجسدیة بمعالجة صورته وجعله هزیلاً ومتعباً لیوحی بأن المرض لا یقف أمام أی شخص حتی لو کان یمتلک صفات "سوبر مان" وجاءت الرموز اللغویة مؤکدة لذلک بالصورة.