Blended learning as an entry point for applying social construction theory to art education for students in the first year of secondary school .

Document Type : Original Article

Author

faculty of art education

Abstract

The current era is called the era of knowledge economy where the revolution is amazing in the field of information, communication and technologies. Therefore, developing countries sought to benefit from this information revolution to serve their communities and develop them and overcome the challenges they face by employing educational models based on the Internet such as e-learning and integration with educational systems, which called To apply the integrated learning system in Egypt to the first year secondary school students in the academic year 2018/2019, which blends the classroom learning with e-learning, with the absence of technical education decision on this system has been a qualitative training for some teachers tide Ars secondary in the basic courses of how to deal with the application of integrated learning strategy with the absence of the role of technical education teacher in this area, which necessitated the current stage, in addition to the reduction of technical education classes for the first grade of secondary to one class instead of two classes with the technical education curriculum for the first grade of secondary as it is Without increasing or decreasing the correlation of this reality with the application of integrated learning, it was necessary for artistic education to have a role in the era of progress and develop strategies applied to teach art in schools to keep pace with progress and not reduce the marginalization of the role of artistic education, especially that art education The problem of research revolves around the possibility of employing social constructivist theory in the preparation of the concept of integrated learning as an approach to teaching art in the secondary stage and the research aims to employ social constructivist theory in the preparation Concept of integrated learning as an approach to teaching art in the secondary stage. Identifying the obstacles that prevent the application of integrated learning in learning the technical education of the secondary stage. Determining the skills needed to employ the integrated learning among the technical education teachers in secondary education. Or art in the transfer of life experiences to students of the first grade of secondary. And build technical expertise through integrated learning for students of the first grade of secondary. And the use of art to serve the community and the student based on the thought and philosophy of social constructivist theory. And used in the research questionnaires Caddiat first research

Keywords

Main Subjects


مراجع البحث: -
1-البیطار. حمدی محمد (2008)-نموذج مقترح لاستراتیجیة التعلم الإلکترونی الممزوج والمهارات اللازمة لتوظیفه اعضا هیئة التدریس بکلیة التربیة جامعة اسیوط ومعوقات استخدامه فی التدریس الجامعی-الجمعیة المصریة لتکنولوجیا التعلیم-دار المنظومة.
Albetar hamdy2008namozag moktarh lalstrategayt altaalmalalktrone almmzog-algamaya almsria  laltknologya altaalym-dar almanzoma
2-حلمى. فؤاد احمد:2018-  تطویر الإدارة التعلیمیة للتعلیم قبل الجامعی فی مصر فی ضوء مدخل التکنولوجیا الإداریة"- المرکز القومی للبحوث التربویة والتنمیة-ص308
Halmy .foad 2018-tatwer aladara altalemea lltaalem algamae fe masr fe doa madkal altognologya aladaria –almrkz alkwme llbhos altrbawaya waltanmaya
3-- – الحربى. محمد (2008),التعلیم الإلکترونی(المفهوم والانواع وطرق التوظیف فی التدریس),اللقاء الاول لمشرفی التعلیم الإلکترونی بالقصیم فی الفترة من10-12/1/1429-ص2
Alhrby.mohamed2008altalym alalktrone alkaa alawal lmosrfy altaalm alalktrony blksim
4-- Lee,D.(2008),Blended  Learning For Employee Training :Influencing Facyors  And -   Important  Consideration,  International  Journal Of Instructional Media,Voi .(35),No(4),363-372
5-- بدوى .فاطمه عبد الرحمن (2014)-التفاعل الإنسانی للتعلیم المدمج والغیر مدمج والکفایات التدریسیة اللازمة فی ضوء متطلبات التعلیم الإلکترونی بکلیة التربیة الفنیة-المؤتمر العلمی الاول "التربیة النوعیة بین ثقافة الابداع وخدمة المجتمع"-کلیة التربیة النوعیة جامعة القاهرة
Badawe .fatama abd alrahman2014-altafaal alansane lltaalm almodmag walger modmag walkfayat altadresaya alazamafy doa motatalbat altalmalalktorony bklyat altrbya alfanya-almotmr alalmyalawal altrbia alnoaya ben sakaft alabdaa wkadmat almogtama –gamat alkahra
6-MOTTERAM,G -.(2006),BLENDED EDUCATION AND THE TRANSFFORMATION OF TEACHER :ALONG –(TERM CASE STUDY IN POSTGRADUATE  UK HIGHER EDUCATION)ELECTRONIC VERSION .BRITITSH JOURNAL OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY,30-17                                                                                      
7-الفقى .عبد اللاه ابراهیم (2011)التعلم المدمج التصمیم الا التعلیمی –الوسائط المتعددة –التفکیر الابتکاری—دار الثقافة للنشر والتوزیع-عمان –ص17
Alfake abdala 2011 altaalm almodmag altasmem alataaleme –dar alsakafa llnasr waltwzya –aman
 8- الحربى. محمد (2008),التعلیم الإلکترونی(المفهوم والانواع وطرق التوظیف فی التدریس),اللقاء الاول لمشرفى التعلیم الالکترونى بالقصیم فی الفترة من10-12/1/1429-ص2
Alhrby.mohamed2008altalym alalktrone alkaa alawal lmosrfy altaalm alalktrony blksim
9 -Woolflk,A.(2001).Educational  Psychology(8the D).Needham Heights,Ma:Allyn    -Roya Jafari Amineh1* And Hanieh Davatgari Asl2©2015-Review Of Constructivism And Social Constructivism Journal Of Social Sciences, Literature And Languages Available Online At Jssll.Blue-Ap.Org ©2015 Jssll Journal. Vol. 1(1), Pp. 9-16, 30 April, 2015        
10- العدوان .زید سلیمان (2016)النظریة البنائیة الاجتماعیة وتطبیقاتها فی التدریس –مرکز دیبونو لتعلیم التفکیر-عضو اتحاد الناشرین العرب-الاردن
Aladwan zaed 2006alnazaria albnaaea alagtmaaea ,tatbekaha,altadres-mrkaz dwbono lltalem,altfker adw alnasharen alarb-alardn
11 - الحربى. محمد (2008),التعلیم الإلکترونی(المفهوم والانواع وطرق التوظیف فی التدریس),اللقاء الاول لمشرفی التعلیم الإلکترونی بالقصیم فی الفترة من10-12/1/1429-ص2
Alhrby.mohamed2008altalym alalktrone alkaa alawal lmosrfy altaalm alalktrony blksim
12- العطوى .صالح محمد عبدالله (      2009 )دراسة العلاقة بین تقنیة المعلومات والنظریة البنائیة والبیئیة والجامعیة والعولمة- تصور مقترح لتنمیة رآس المال البشرى فی عصر العولمة-
Alatawy.salh2009 drasht alalakat baen taknet almalwmat ,alnzareaalbnaaea ,albnaaea ,albeaya ,algamaea w alawlma –taswr moktarah ltanmet ras almal albashary fe asr alawlama
14 - ناصف .مصطفى (1990)نظریات التعلم –عالم المعرفة –المجلس الوطنى للثقافه والفنون والادب –الکویت
nasf  Mostafa1990  -nazaryat altaalm –alm almarafa-almaglas alwatany llsakafaw alfonon waladab-alkwet
16-WOOLFOLK,A.(2001).EDUCATIONAL PSYCHOLOGY(8THED).NEEDHAM -Previous reference
17 -.web based learning.upper saddle river:Merrill prentice hall(davidson –shivers,g,rasmussen,k..(2006
18-R,MAYER,(2001)CHANGING CONGING CONCEPTIONS OF LEARNIN:ACENTURY OF PROGRESS IN THE SCIEN TIFIC STUDY OF EDUCATION ,IN EDUCATION ACROSS ACENTURY THE CENTENIAL VOLUME,   ,PP34-75
20- سیفین .عماد شوقى (      2015)التدریس من التقلید الى التحدیث –القاهر –عالم الکتاب ص279
Seven amad swky 2015 altadres amn altakled ea altahdes-alkahra-alm alktab   
21 -r.i.t.(2004).blended learning  pilot project:final report for the academic year 2003 -2004.online learning department .rochester institute of technology.http:/onlinelearning.rite.edu
 /blended/results.cfm
22 MARK  FREEMAN  1998   TOP CLASS SUPPORT   MANUAL   (HTTP://WWW.BUS -------------------------مع تصرف الباحثه UTS.EDU.AU/TOPCLASS/ICONS/SMANUAL.HTML),P.P3:12                                     - .
23- محمد .هشام حسین ومجدى یوسف(2013)-فاعلیة استخدام استراتیجیة التعلم المدمج فی تدریس مقررات التصمیم بقسم الطباعة والنشر والتغلیف بجامعة حلوان—القاهرة مجلة علوم وفنون جامعة حلوان –ابریل 2013
Mohamed hesham hosen2013-faalyat astakdam astrategyat altaalm almodmag fy tdrysmokrarat altasmym bkasm altbaa walnshr waltaglef gamat helean
24- موسى .حسن  محمد 2009 استخدام الوسائق المتعددة فی البحث العلمى دار الکتب الحدیثة -القاهره  
Mosa hsan mohamd2009astakdam alwasaak almotaadadafy24- albahs alalmy-dar alkatb-kahra                                                                              
25-- عبد الحمید .محمد وآخرون :02005)نظومة التعلم عبر الشبکات:-القاهرة –عالم الکتاب ص128
Abd alhamed Mohamed 2005-manzomat altaalm –alm alktab
26-جون .السیون لیتل وکریس بجلر(2012) الاعداد للتعلم الإلکترونی المدمج /ت:عثمان ابن ترکى الترکى-النشر العلمى والمطابع –جامعة الملک سعود –الریاض-المملکة العربیه السعودیة 
Gon albswn letal,krisbglr 2012alaedadlltaalm alalktrone –alnasr alalmy ,almtaba –gamat almlk saod-alryad-almmlaka alarabia alsaodya   
27 - Byndas,O (2017).strategy for foreign language blended learning implementation into the educational process
29-اسماعیل -الغریب زاهر (2009)– المقررات الالکترونیة تصمیمها –انتاجها نشرها تطبیقتها تقویمها – القاهرة-عالم الکتاب 
Asmael .alkareb zahr2009-almokrarat alelaktronia tasmimaha- antagahanashrahhletatbekaha,takwemaha-alkahra-alm alktab
30-محمد عبد الحمید(     2005 )"منظومة التعلیم عبر الشبکات"-عالم الکتاب –ص64 –   
Abd alhamed Mohamed 2005-manzomat altaalm –alm alktab
31-اسماعیل -الغریب زاهر (2009)– المقررات الالکترونیة تصمیمها –انتاجها نشرها تطبیقتها تقویمها – القاهرة-عالم الکتاب  Asmael .alkareb zahr2009-almokrarat alelaktronia tasmimaha- antagahanashrahhletatbekaha,takwemaha-alkahra-alm alktab