Fantastic in the Light of Historical Heritage: The Book of Alaistibsar Fi Eajayib Al'amsar Of the sixth century AH corresponding to the twelfth century AD

Document Type : Original Article

Author

JEDDAH UNIVERSITY - COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES- Jeddah- KSA

Abstract

The Islamic historical heritage contains an infinite number of compositions that are characterized by their diversity and their hybridity in terms of the magnificent style of introducing historical material. It is no wonder that we find that some of these compositions relied, in their narrations, on the methodology of the annuals, topics or military campaigns, and some others direct their attention to individuals, classes or families, in addition to the lands as a result of the natural link between time and place in the study of historical event.
This cultural inventory has not lost sight of the early authors' interest in recording all that is Fantastic, whether they saw it with their own eyes or knew it by receiving it from others, which is evident in the contents of his books, and sometimes explicitly manifested in the titles of their compositions.
The notion of Fantastic and extraordinary have won the attention of scholars in terms of its significance and function in the cultural heritage, including this study, which strives to complete this episode of studies, taking into account the paramount importance of initiating a serious attempt to reveal the concept of Fantastic and its manifestations in the Islamic historical heritage through a book in which this term manifested in its title. This the book goes by the name of Alaistibsar Fi Eajayib Al'amsar. This book dates back to the sixth century AH corresponding to the twelfth century AD, and it was honored to be published by Dr. Saad Zaghloul Abdel Hamid in 1958 who decorated it with meaningful comments.

Research Problem:
 What is meant by "Fantastic" and how does it relate to the term of "unfamiliar" and other similar terms?
 What is the rank of the term Fantastic in the Islamic intellectual heritage?
 What is the cognitive classification of the book Alaistibsar Fi Eajayib Al'amsar within the Islamic intellectual heritage? How was the author's approach to writing about Fantastic? What are the manifestations of the Fantastic in the book?

The importance of research: This research is significant due to the importance of the historical heritage, which is full of cultural legacies and monuments that should be highlighted and marked through the historical method.
Research Chapterization: The study will be divided into three basic chapters.

Keywords

Main Subjects


  1. ثالثاً: المراجع:

    1. ﺷﻌﻴﺮﺓ، ﻣﺤﻤﺪ ﻋﺒﺪﺍﻟﻬﺎﺩی: "ﺍﻻﺳﺘﺒﺼﺎﺭ ﻓﻰ ﻋﺠﺎﺋﺐ ﺍﻷﻣﺼﺎﺭ"، ﻣﺠﻠﺔ ﻛﻠﻴﺔ ﺍﻵﺩﺍﺏ ﻭﺍﻟﺘﺮﺑﻴﺔ، ع1 (1958م): ص333- 335.

    Shaerh, Mohamed Abdalhady: " Al-Astabsar Fi Ajaip Al-Amsar “Mjalt Kleat Al-Adab Wa Al-Tarbeah, (1958): s 333-335.

    1. دوزِی، رینهارت بیتر آن دوزِی، تکملة المعاجم العربیة،11 جزء، نقله إلى العربیة وعلق علیه: محمد سلیم النعیمی، وزارة الثقافة والإعلام، العراق، الطبعة الأولى، 2000 م.

    Dozy, Renhart Betr Aan Dozy, Taqmlt Al-Maagem Al-Arabeh, 11 Jzaa, Naqlh Ela Al-Arabia Wa Alq Aleh: Mohamed Slem Al-Naemi, Wazart Al-Thqafh Wa Al-Aalam, Al- Iraq, Al-Tabaa 1,2000.

    1. إسماعیل، وسیم، التمدین فی بلاد الجرید إلى أواسط القرن الخامس للهجری دراسة تاریخیة وأثریة، رسالة دکتوراه، جامعة تونس، 2010م.

    Ismail, Wasem, Al-Tmden Fi Balad Algred Ela Aosad Alqrn Alqames Asher Llhgry Drast Tareqeh Wa Athareh, Rsalt Dwktorah, Gamat Tunis, 2010.

    1. الصلابی، علی محمد محمد الصلابی، الثمار الزکیة للحرکة السنوسیة فی لیبیا، 3اجزاء، مکتبة الصحابة، الشارقة، الطبعة الأولى، 2001 م.

     Al-Salaby, Ali Mohamed Mohamed Al-Salaby, Al-Thmar Al-Zaqih Llharakh Al-Snwsih Fi Libya, 3 Ajzaa, Maktbh Al-Sahabh, Al-Shreqa. Al-Tabaa 1 ,2001.

     

    1. العمرانی، محمد، "ثورات بلاد غمارة خلال الفترتین المرابطیة والموحدیة"، مجلة أمل، مجلد 6، العدد 17، 1999م، ص 103.

    Al-Amrany , Mohamed,” Thorat Blad Gmaarh Kelal Alfatrten Almrabteh Wa Al-Mwhdeh “ , Majalt Amal ,Mwjald 6 , Al-Add 17 , 1999, S 103 

     

    1. دیبوا، جون، جغرافیا جبل نفوسة دراسة میدانیة فی الجغرافیا الطبیعیة والبشریة، ترجمة: عبدالله زارو، منشورات مؤسسة تاوالت الثقافیة، کالیفورنیا، 2005م.

     

    Deboa, Jon , Jografia Jbl Nfosa Darash Medaneh Fi Al-Jografia Al-Tabeaeh Wa Al-Bashareh , Tarjamt : Abdallah Zaro, Mnshorat Moassat Tawalt Althaqafih, California, 2005 .

     

    1. ﻣﻨﻘﻮﺭ، ﻣﻴﻠﻮﺩ ﻋﺒﻴﺪ. "الخطاب العجائبی فی السیرة الشعبیة العربیة: سیف بن ذی یزن نموذجاً"، ﻣﺠﻠﺔ ﺟﻴﻞ ﺍﻟﺪﺭﺍﺳﺎﺕ ﺍﻷﺩﺑﻴﺔ ﻭﺍﻟﻔﻜﺮﻳﺔ، ع5 (2015م): ص83 -99.

    Mnqor , Melod Abid. “Alktab La-Ajeby Fi Al-Serh Al-Shabeh Al-Arabih: Sef Bin Thy Ezan Nmothgn ”, Mjalt Jel Al-Derasat Al-Adabeh Wa Al-Fkreh , 2015,s 83-99.

     

    1. عنان، محمد عبد الله، دولة الإسلام فی الاندلس، 5 مجلدات، مکتبة الخانجی، القاهرة ،الطبعة الثانیة، ج3، 1990 م.

    Anan , Mohamed abdallah, dolat al-aslamalekom fi al-andals, 5 mojaldat , maktabt al-kanjy, al-kahera, al-tabaa 3 ,g3 , 1990 .

    1. التوزانی، خالد، الرحلة وفتنة العجیب بین الکتابة والتلقی، دار السویدی، أبو ظبی، 2017م.

    Al-Tozany , Kald, Alrahlh Wa Ftnt Al-Sheba Byn Al-Ktabh Wa Al-Talqy , Dar Al-Swidy, Abu Dhabi , 2017 .

    1. (حاجی خلیفة، مصطفى بن عبد الله، سلم الوصول إلى طبقات الفحول، 6 اجزاء، تحقیق: محمود عبد القادر الأرناؤوط، مکتبة إرسیکا، إستانبول، 2010 م.

    Hajy Kalifa , Mostafa Bin Abdullah , Slm Alwosol Ela Tabaqat Alfwhol , 6 Ajzaa , Tahqeq: Mahmoud Abdalqader Al-Arnawud , Maktabt Erseka, Istanbul, 2010 .

    1. ﺃﻭﺭﺯﻭﻕ، ﺳﻌﻴﺪ. "ﺍﻟﻌﺠﺎﺋﺒﻲ ﻓﻲ ﺍﻟﺮﺣﻠﺔ ﺍﻟﻤﻐﺮﺑﻴﺔ ﺍﻟﺤﺠﻴﺔ ﺑﻴﻦ ﻏﺮﻳﺐ ﺍﻟﻔﺎﺳﻲ ﻭﻋﺠﻴﺐ ﺍﻟﻐﻴﻐﺎﺋﻲ"، ﻣﺠﻠﺔ ﻓﻜﺮ ﺍﻟﻌﺮﺑﻴﺔ، ع4-5 (2017م): ص 145 – 163.

    Aorzwq , said.” La-Ajeby Fi Al-Rahlah Al-Mgrbeh Al-Hjih Byn Greb Al-Farse Wa Ageb Al-Gegay “ , Mjlt Fkr Al-Arabeh , (2017) s 145-163.

    1. ﺍﻟﺰﻧﻜﺮﻱ، ﺣﻤﺎﺩﻱ. " ﺍﻟﻌﺠﺐ ﻭ ﺍﻟﻌﺠﻴﺐ : ﻣﻦ ﻟﻐﻮ ﺍﻟﻤﻌﺠﻢ ﺇﻟﻰ ﻛﻔﺎءﺓ ﺍﻟﻤﺘﻜﻠﻢ"، ﻣﺠﻠﺔ ﺍﻟﺘﻮﺍﺻﻞ ﺍﻟﻠﺴﺎﻧﻲ، ع1-2، مج 6 (1994م): ص 73- 82.

    Al-Znkry , Hmady . “Al-Agb Wa Al-Ageb : Mn Lgo Al-Mwgm Ela Kafat Al-Mutklm “ , Mjalt Al-Tawasl Al-Lasaany ,1994,73-82.

    1. المسعودی، حمادی."ﺍﻟﻌﺠﻴﺐ ﻓﻲ ﺍﻟﻨﺼﻮﺹ ﺍﻟﺪﻳﻨﻴﺔ". ﻣﺠﻠﺔ ﺍﻟﻌﺮﺏ ﻭﺍﻟﻔﻜﺮ ﺍﻟﻌﺎﻟﻤﻲ. ع13،14 (1991م)،ص89.

    Al-Mswdy, Hmady. “ Al-Ageb Fi Al-Naos  Al-Deneh “ . Mjalt Alarab Wa Al-Fkr Al-Almy. 1991,89.

    1. سلطان، جمال: "قیمة التراث"، وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامیة، ع 298(1989م): ص54 – 59.

    Sltan, Gmal:”Qemt Al-Trath “ , Wzart Al-Awqaf Wa Ashoun Al-Aslameh , 1989, s 59-54 .

    1. جبل، محمد حسن، المعجم الاشتقاقی المؤصل لألفاظ القرآن الکریم، 4 أجزاء، مکتبة الآداب، القاهرة، الطبعة الأولى، 2010م

    Gbl, Mohamed Hsan, Al-Mwgm Al-Ashtqaqy Al-Mosl Lalfad Al-Qran Al-Karem, 4 Ajzaa , Maktabt Al-Adab, Al-Tabaa 1, 2010

    1. عمر، أحمد مختار وآخرون، معجم اللغة العربیة المعاصرة، 4 أجزاء، عالم الکتب، القاهرة، الطبعة الأولى، 2008م.

    Omr, Ahmad Moktar Wa Akron, Mujm Al-Lagh Al-Arbih Al-Maserh, 4 Ajzaa , Aalm Al-Ktb, Al-Lagers , Al-Atbaa 1 , 2008. 

    1. شامی، یحی، موسوعة المدن العربیة والإسلامیة،2 جزئین، دار الفکر العربی، بیروت، الطبعة الأولى، 1993م.

    Shamy , Ehy , Mosoat Al-Mdn Al-Arabeh Wa Al-Aslameh , 2 Huzaen , Dar Al-Fkr Al-Arabs , Beirut, Al-Tabaa 1 , 1993.

    1. حسن، عباس، النحو الوافی،4 اجزاء، دار المعارف، مصر، الطبعة الخامسة عشرة، 1975م.

    Hasn , Abas, Al-Nho Al-Wafy, 4 Ajzaa , Dar Al-Maarf, Mser, Al-Tabaa 15 , 1975