Activation of the repetition feature in the design of glass spaces for the architecture

Document Type : Original Article

Authors

1 Glass Department, Faculty of Applied Arts, Damietta University, cairo, egypt.

2 Assistant Prof in Glass Department - Faculty of Applied Arts Helwan University

3 Faculty of Applies Arts, Helwan university

Abstract

The mashrabiyat is one of the prominent signs of Arab Islamic architecture, as its appearance represented a model of urban response to environmental changes and natural conditions, and the history of mashrabiyya in Arab Islamic architecture does not only reflect the relationship that the architecture woven with nature and geography, but rather provides an image of the construction and artist's treatment from the Abbasid era to the present with the figure. The aesthetic of the exterior and interior building, and the influence of other visual arts on architecture.
The modern architectural vents are an extension of that artistic and cultural heritage in which the old artist was exemplified in originality while adding the spirit of contemporary through the materials and modern techniques
Repetition also revolves very important in those vents, it is this structural feature that transforms simple unity in the pattern into more units of aesthetic value, and repetition is a unique feature in Islamic art to escape from the void, and this has led to the repetition of decorative themes on Islamic buildings and artifacts noticeably Attention to a beautiful art style out of boredom.
As for emptiness, it is considered a basic element in the architectural spaces, and it is a flat or sized space, sometimes it looks like a flat floor surrounding the shapes, and at other times it appears as voids that the shapes contain in different ways depending on their structural method. It is related to the nature of the place and affects the activities of the sizes and the relationship between them, as it is affected by the way of building the different sizes, and also varies between voids that surround the work or permeate it or execute from it or result from the assembly of its parts.
Therefore, the research tended to study some of the vent glass units as a design study that relies on activating the feature of repetition, showing its importance in obtaining multiple design alternatives from repeating the same unit with multiple iterative methods

Keywords

Main Subjects


المراجع: -
1-     احمد حسن حامد، "توظیف القوى الفراغیة للخطوط لتحقیق البعد الجمالی فی إنشائیة التصمیم" رسالة دکتوراه، غیر منشورة، کلیة التربیة الفنیة، جامعة حلوان2000م.
Ahmead Hasan Hamed, “Tawzeaf alkowa alfrageia le alkotot le tahkeak al boad algmale fe enshaeiat al tasmeam” resale doktorah, gher manshora, koliat altarbia alfania, gameat helwan, 2000.
2-     أسعد سعید فرحات، "الأبعاد الفلسفیة والجمالیة لصیاغة الأعمال الفراغیة فی النحت الحدیث والإفادة منها فی تدریس التشکیل المجسم" رسالة دکتوراه، غیر منشورة، کلیة التربیة الفنیة، جامعة حلوان2000م.
Asad Saead Frahat, “Alabad alfalsafia wa algmalia le siaget al aamal alfragia fe alnaht al hadeath wa alefada menha fe tadreas alshakl almogasam” resale doktorah, gher manshora, koliat altarbia alfania, gameat helwan, 2000.
3-     إسماعیل شوقی إسماعیل، "التصمیم عناصره وأسسه فی الفن التشکیلی" دار النهضة العربیة، 2006م.
Esmaeal shawke Esmaeal, “Altasmeam anaseroh wa ososoh fe alfan altashkele” dar alnahda alarabiah, 2006.
4-     ریهام حلمی شلبی، "إیقاعات خطیة فی الفراغ" - مجلة العمارة والفنون الإسلامیة، المجلد الأول، العدد الرابع، 2016م.
Reham Helme, “ekaat ketia fe alfragh” mgalah alemara walfnon aleslamia, moglad 1, adad 4, 2020.
5-     عبد السلام فرج الشقمانی- 2014 – بحث بعنوان "مفهوم التصمیم وأبعاده التطبیقیة" – مجلة الأستاذ بجامعة ترابلوس- لبیا.
Abd Alslam Farag Alshakmane, Mfhom altasmeam wa abadoh al tatbekia” magalat alostaz, gameaat trablos, 2014.
6-     عمر أحمد السید الأطروش، "التصمیمات المعاصرة فی المدارس الفنیة وفنانیها کمصدر لإثراء التصمیمات الزخرفیة، مجلة کلیة التربیة الفنیة، جامعة بورسعید، العدد الخامس عشر، ینایر 2014م.
Amr Ahmed Alsaied AlAtroshe, “Al tasmemat almoasera fe almdares alfania wa fananeha kmasdar le esraa altasmemat alzokrofia” magalat ko;iat altarbia alfania, gameat borsaead, aladad alkames ashar,2014.
7-     عبد الفتاح ریاض، " التکوین فی الفنون التشکیلیة" دار النهضة العربیة، الطبعة الثالثة،2000م.
Abd Alfatah Rriad, “Altakwean fe Alfnon Altashkelia” dar Alnahda Alarabia, altabaa althaletha, 2000.
8-     علا عبد اللطیف صباح، رشا محمد علی، "معاییر صناعه المشربیات الزجاجیة بالکبس الیدوی فی المساجد الاسلامیة الحدیثة، المؤتمر العالمی الثالث للعمارة والفنون الاسلامیة، غزه، 2013م.
Ola Abd Alateaf Sbah, Rasha Mohamed Ali, “Maaier senaet al mashrabiatal zogagia be alkabs aliadawe fe almsaged aleslamiah alhadethah” almoatamar alalme althaleth le alemara we alfnon aleslamiah, gaza, 2013.
 
 
9-     - نثیله عبد السمیع مصطفى الحمولی، " تأثیر العمارة الزجاجیة على الطابع المعماری" رسالة دکتوراه، غیر منشورة، کلیه الهندسة، جامعه القاهرة، 2003 م.
Nothailh Abd Alsamee Mostafa, “Tather alemara alzogagia ala altabee almeemary” resale doktorah, gher manshora, koliat alhandasa, gameat alkahera,2003
10- نیفین فرغلی بیومی، "التطبیقات المعاصرة للمشربیة کموروث ثقافی" مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانیة، 2016م.
Nven Fargale biome, “altatbekat almoaserah lelmashrabiah kmoroth thkafe” mgalat alemara wa alfnon wa alolom alensania, 2016.
11- ولاء حـــامد محمد، منی سید رمضان، "البعد الثالث للجداریات الزجاجیة بین الابداع والتطبیق فی العمارة الداخلیة"  مجلة العمارة والفنون الإسلامیة، المجلد الخامس، العدد التاسع عشر، 2020م.
wlaa hamed, Mona saied, “albo2d althaleth llgdariat alzogagia ben alebdaa waltatbek fe alemara aldakhleia” mgalah alemara walfnon aleslamia, moglad 5, adad 19, 2020.