Contemporary vision of packaging design for the traditional Omani products “Applied on Omani sweets”

Document Type : Original Article

Author

Graphic Design Department, Al Zahra Collage for Women, Muscat, Oman

Abstract

We are in a tremendous change area out of differentiation between products and various clusters. Structural and graphical Packaging design aspects are one of the national and international product spreads. The designer rule in cultural visual expression and conveying it to the whole world gasping more customers, especially in the globalization, faces national products verses internationals that led to shallowing the cultural identity. Cultural aspects became a domestic need to customer satisfaction from both practical and aesthetic elements and gaining commercial and quality profits.
There is a huge rule for packaging design that has its scientific and aesthetic vocabularies and ethics, also structural aspects based on visual form. Packaging design involves in sociological and sociological general information and history and commerce, farther more new digital technologies producing designs that give a broad vision of creation. Form this point, the research problem came on getting a rules packaging design that can rely on to incorporate it with the Omani culture and heritage toward a contemporary form.
The research shows a design vision for the packaging of Omani sweets products as one of the unique Omani products of Omani culture in addition to its graphic design that reflects identity and conveys its culture to the local and international community, in which heritage interprets with contemporary modernity. And the creation of the visual symbols derived from the Omani heritage arts, such as dagger, Al-Mandoos, Dallah, castles, and Omani architectural forts, and with a variety of treatments. The research hypothesis that the Omani cultural heritage is capable of creating visual formations expressing its distinction and improving the role of packaging for the promotion of encapsulated goods. These visual and traditional symbols can rely upon in many vocabularies as pillars for designing the packaging, both structurally and graphically, to link the visual richness with the Omani cultural heritage. It allows the designer to combine the originality of the plastic art features of Omani culture with contemporary modernity produced by modern digital technologies. Finally, the designs inspired by the Omani cultural heritage increase the buying desire of all consumers and expand the range of the targeted groups, as well as achieve an economic boom that returns with profits, advance the society and its welfare.

Keywords

Main Subjects


  1. مراجع البحث

    المراجع العربية:

    1. الرحبي، فهد بن محمود. القهوة العربية من عناصر التراث الثقافي غير المادي، مسقط، سلطنة عمان: جريدة الوطن، 23 مارس 2014 .

    -    Al Rahbi, Fahd bn-Mahmoud. Al Qahwa Al Arabia min Anaser Al Turath Al Thaqafi. Muscat, Oman: Alwatan, 23 Marsh 2014.

    1. الساطع، الوهج.  التراث العماني، سلطنة عمان ، 09 أبريل 2012 .

    -    Al Saate, Wahaj. Al Turath Al Omani. Oman , 09 April 2012.

    1. الشعيبي، عبد الله. المندوس ...خزانة الدهشة والأسرار، سلطنة عمان: جريدة الشبيبة، 09 مايو 2013 .

    -    Al Shuaibi, Abdullah. Al Mandous.. Khazanzat Aldahsha Wa Alasrar. Oman: Al-Shabibah, 09 May 2013.

    1. العنسي، سعود بن سالم. العادات العمانية. سلطنة عمان: وزارة التراث القومي والثقافة 2014.

    -    Al Ansi, Saud ben Salem. Al Aadat al Omaniah. Oman: Ministry of Heritage and Culture, 2014

    1. الکندري، عدنان. القهوة والدلة.. تقليد عربي أصيل ورمز لحسن الضيافة. الکويت: وکالة الأنباء الکويتية، 18 يناير 2018.

    -    Al Kandari, Adnan. Al Qahwa wa Al Dallah Taqlid Arabi Asil. Kuwait: KUNA, 18 Jan. 2018.

    1. الهادي، خليفة. المندوس صندوق التراث. الامارات: جريدة الخليج، 20 مارس 2014.

    -    Al Hadei, Khalifah. Al Mandous Sanduq Al Turath. United Arab Emirates: Dar Al Khaleej, 20 Marsh 2014.

    1. حسين، ماهر. القيمة المعمارية والجمالية للقصور والقلاع العمانية القديمة. البحرين: صحيفة الوسط، 24 أکتوبر 2002.

    -    Husain, Maher. Al kiam al memaria wa al gamaliah lel qusour wa al qilaa al omaniah al qadeema. Bahrain: Al Wasat news, 24 October 2002.

    1. شحادة، حسين. إرث عمان المعماري.. تفاعل العمارة مع روح الاسلام وتستوحي منه. مسقط، سلطنة عمان: موسوعة حضارية مرموقة، 2015.

    -    Shehata, Husain. Irth Oman Al Memari Tafaul Al Emarah maa Rouh Al Islam wa Tustawha Menhu. Muscat, Oman: Mausouaa Hadaria Marmouqa, 2015.

    1. شريتح، ريم عمر. الإعلان الإلکتروني: مفاهيم واستراتيجيات معاصرة. عمّان، الأردن: المنهل، 2017.

    -    Shereta, Reem Omar. Al Ielan Al Electroni: Mafahim wa Estratigiat Mouasera. Amman, Jordan: Al Manhal, 2017.

    1. عوض، أحمد. دراسات بيئية. القاهرة، مصر: دار نوبار، 2002.

    -    Awad, Ahmed. Drasat Bieia. Cairo, Egypt: Dar Noubar, 2002

    1. عبد القادر، مجدي عزت. عبد المجيد، تامر علي. السيد، محمد السعيد. المؤامة بين الخامات والتقنيات المستخدمة في انتاج بطاقات التغليف لرفع جودة انتاجها وتحسين اداء العبوات. القاهرة، مصر: مجلة العمارة والفنون الإنسانية، ديسمبر 2019.

    -    Abdul kader, Magdy Ezat. Abdul Mageed, Tamer Ali. Alsaid, Mohamed Alsaeed. Almowama bain al khamat wa al taqniat al mostakhdama fi intag betaqat al taghleef le rafa jawdat intageha wa Tahseen adaa al uboat. Cairo, Egypt: Alemara wa alfenoun alinsania, December 2019.

     

    المراجع الأجنبية:

    1. Gordon L. Robertson. Food packaging principles and practice. New York: CRC Press, 2012.
    2. Walter Soroka. Fundamentals of Packaging Technology. Naperville, Illinois: Institute of Packaging Professional, 2009.

     

    المواقع الالکترونية :

    1. http://www.buraimi.net/vb/threads/2014/  (exceed 26 February 2019)
    2. https://khanjar.om/Types_ar.html (exceed 22 September 2019)
    3. http://mnhalhabsi.blogspot.com/p/blog-page_2682.html (exceed 22 marsh 2019)
    4. http://torathona.blogspot.com (exceed 22 October 2019)